Subwoofer kopen, ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:57

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Momenteel heb ik de volgende setup:

Versterker: Yamaha RX-V475
Speakers: Yamaha NS-555

Ik ben aan het twijfelen of ik hier een subwoofer bij moet kopen. Heeft dit wel zin? Ik vind de lage tonen soms niet goed genoeg aanwezig als ik bijvoorbeeld muziek luister of aan 't gamen ben. Ik weet niet of een subwoofer daar verandering in brengt. Ik heb niet echt verstand van audio.

Ik dacht zelf aan één van deze drie subwoofers:
Yamaha NS-SW200
Yamaha NS-SW500
Yamaha NS-SW700

Natuurlijk wil ik niet voor de duurste gaan, of het moet al zijn dat alleen die zin heeft in mijn huidige setup.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:03

FeaR

In GoT we trust

Ikzelf ben van mening dat er voor elke speaker een passende subwoofer te vinden is. De vraag is alleen of je voor de aanvulling in het laag (veelal enkele tientallen Hz) het geld er voor over hebt. Een goede subwoofer is namelijk aan de prijs, zeker als je er eentje wilt die niet alleen lomp loopt te bonken en ook nog wat subtiliteit voort kan brengen. Welke of wat je wilt is aan jou. Als je een lompe bonk-doos wilt dan hoeft het de wereld niet te kosten. Let alleen wel dat het plaatsen van een subwoofer niet zo gemakkelijk is als het lijkt. De theorie is leuk met dat lage tonen niet richtingsgevoelig zijn en je de subwoofer dus uit het zicht kan plaatsen, maar dat wil niet zeggen dat je hem overal klakkeloos neer kan zetten. Plaatsing is zeer belangrijk en kan het verschil betekenen tussen dat jij niets hoort en de buren alles tot het perfecte plaatje.

Let er overigens op dat specificaties - net als bij receivers - niet zalig maken. Bereik wordt door het gros van de fabrikanten opgegeven bij -3 dB waarbij het laagste punt dus 3 dB zwakker is dan de rest van het bereik. Echter kan je hier ook creatief mee om gaan door bij -6 dB te meten. Punt komt dan lager te liggen wat betere getallen oplevert. En zo kan je door gaan, er zijn merken die soms bij -15 dB meten. Daarom kan de ene subwoofer die tot 20 Hz gaat in praktijk beter zijn dan de andere die ook tot 20 Hz gaat (20 Hz puur als voorbeeld). Yamaha is naar mijn weten een merk wat sowieso niet op -3 dB meet, maar meer richting -6 tot -10 dB gaat. Sowieso zou ik voor een subwoofer sneller eerder een merk als SVS of BK aanschaffen als ik nu zou moeten kiezen. Tweedehands REL (oudere series) zijn ook leuk. Daarmee haal je meer subwoofer in huis dan met de bovenstaande. Al kom je ook Klipsch veel tegen voor bang for buck.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-05 22:25
Komt niet veel diepe bass uit een NS555, dus je zal er zeker op vooruitgaan. Voor films is een sub zeker leuk, muziek is het de vraag of het prettig is.

Misschien tweedehands kijken, kan een stuk goedkoper nog. Kan je het testen en als het niet bevalt doorverkopen.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik hoef geen subwoofer om maar meer bass te hebben. Het moet wel mooi in harmonie met elkaar zijn. Gewoon wat meer bereik in de lage tonen is welkom.
Qua plaatsing heb ik eigenlijk legio mogelijkheden. Ik heb een zeer grote woonkamer. Probleem is alleen dat één muur gewoon normaal recht is en de ander loopt schuin. Ik denk dat ik de subwoofer tussen mijn speakers en tegen mijn tv meubel aan zet. De luidsprekers staan ongeveer een meter of anderhalf naast het tv meubel. Ik probeer te snappen wat je zegt over het db verhaal maar het blijft helaas bij proberen. :'( Ik dacht dat het bereik van subwoofers in Hertz werd uitgedrukt ipv db's. Ik ben noob genoeg dat ik kijk naar de afmeting van de woofer en naar het frequentiebereik in Hz. Voor de rest van de specs moet ik al gaan googlen wat het is en hoeveel impact die spec heeft op het geluid.

Ik wil eigenlijk niet meer dan 350euro uitgeven. Hij moet sowieso zwart van kleur zijn want een witte of houten past niet bij de rest van mijn interieur.

edit:
Zie hier mijn post in het Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49 topic om te zien hoe mijn plaatsing nu is.

[ Voor 9% gewijzigd door Techno Overlord op 19-09-2015 19:18 ]

Forever raver!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:03

FeaR

In GoT we trust

Techno Overlord schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 19:00:
Ik probeer te snappen wat je zegt over het db verhaal maar het blijft helaas bij proberen. :'( Ik dacht dat het bereik van subwoofers in Hertz werd uitgedrukt ipv db's. Ik ben noob genoeg dat ik kijk naar de afmeting van de woofer en naar het frequentiebereik in Hz. Voor de rest van de specs moet ik al gaan googlen wat het is en hoeveel impact die spec heeft op het geluid.
Puur het bereik van subwoofers en speakers wordt inderdaad aangegeven in Hz, maar dat zegt dus niets. De Yamaha subwoofers die jij aangeeft doen "28 Hz" en eentje zelfs "20 Hz". Dat soort specificaties is maar de helft van wat je wilt weten. Zie hoe SVS het bereik van de SB1000 opgeeft "24-260Hz ± 3dB". Oftewel de 24 Hz is 3 dB minder hard dan de rest van het spectrum wat de subwoofer weer kan geven. Dus is deze subwoofer dan slechter dan de NS-SW7000 omdat die van Yamaha tot 20 Hz gaat? Heel zwart-wit wel, maar aangezien Yamaha niet opgeeft hoe het is gemeten zegt het niets. Zoals gezegd meet Yamaha creatief en bij nog minder output en daarmee is die 20 Hz zo niet tegenover de 24 van de SVS te zetten. Je ziet hetzelfde met receivers/versterkers: hoge vermogens omdat er slechts op één kanaal wordt gemeten, bij 6 Ohm, met een berg THD (vervorming) en niet over een geheel bereik. Het cijfertje wat daar uit komt zegt niets, maar het is lekker hoog en daar geilt de gemiddelde consument op.

Zie het als dat een auto 150 PK heeft. Wat zegt dat? Helemaal niets aangezien je niet weet of die 150 PK er pas zijn bij 5000 toeren of wellicht is die 150 PK al beschikbaar vanaf 1500 toeren. Even puur als voorbeeld dat een waarde op zichzelf niets zegt, je moet weten hoe er gemeten is. Yamaha (en nog wel meer merken) komen lekker weg met de mooie getalletjes, maar het geeft geen realistisch beeld. Dus net als met speakers koop je ook subwoofers niet puur op de getallen lettende. Als je daar naar kijkt heb je straks een subwoofer die volgens de specificaties tot 20 Hz gaat, maar die wellicht (veel) minder presteert dan eentje die volgens de cijfertjes tot 28 Hz gaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Anoniem: 8819

Tja 2x6.5inch woofers in die frontspeaker doet je laag zeker niet goed
Ook al geef yamaha op dat je speaker 30hz kan afspelen

Maar goed een subwoofer zal zeker meer trilling geven in je setup

Maar persoonlijk ?
Ik heb liever goeie kwalitijd frontspeakers hebben die ook echt een lage hz kan halen
Daar zal je met muziek een beteren keuze zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-03 19:49
Vooral bij Yamaha (subs) oppassen met de aangegeven frequentie bereik, Die mag je met een korrel zout nemen. Mijn YST-RSW300 moet volgens de specs ook 20hz halen maar ik zou de grens trekken bij 28 ~ 30 Hz daaronder is niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 23:12
Anoniem: 8819 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 23:15:
Tja 2x6.5inch woofers in die frontspeaker doet je laag zeker niet goed
Ook al geef yamaha op dat je speaker 30hz kan afspelen

Maar goed een subwoofer zal zeker meer trilling geven in je setup

Maar persoonlijk ?
Ik heb liever goeie kwalitijd frontspeakers hebben die ook echt een lage hz kan halen
Daar zal je met muziek een beteren keuze zijn
Niks mis met 2x 6,5" hoor, komt prima laag uit de mijne. Moet ik er wel bij zeggen dat ze ruim 3x zo duur zijn als de NS555 van TS, maar 2x 6,5" is niet per definitie slecht. }:|

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Is er iets dat jullie mij kunnen aanraden voor een budget van max € 350,-? Hoeft echt niet persé een Yamaha te zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Techno Overlord op 22-09-2015 13:54 ]

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwenau
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-01 12:05
Een goede verklaring voor belang van frequency en dB: http://www.axiomaudio.com/frequencyresponse

Hier is een test waar je kan horen welke frequenties je speakers goed kunnen afspelen (hoorbaar) en op welk volume dat is ten opzichte van elkaar. Dat geeft je dus de relatie dB en Hz ;-)

YouTube: 20Hz to 20kHz (Human Audio Spectrum)

Het zal luider en luider worden van laag naar midden, tot het weer stiller wordt bij echt hogere tonen (niet te luid zetten dus als je bij de start niets hoort, je kan altijd ff herbeginnen, of test eerst ff op pc ofzo ^^).

Je kan best een subwoofer kopen die dit het beste aanvult. Spijtig vind ik nergens een grafiek voor de NS-555 ander was dat dus makkelijker.

EDIT: blijkbaar heeft de NS-555 ook een bassreflex aan de achterkant. Als je de speakers verder van de muur zet, krijg je dan niet betere bass? Mijn speakers staan +/- 0.5m van de muur af.

[ Voor 11% gewijzigd door Gwenau op 22-09-2015 17:31 ]

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Mijn advies is ook om op marktplaats te kijken, ik heb zelf een Tannoy subwoofer, zgan op de kop getikt. die op internet als prima werd gereviewd van een paar jaar geleden. voor 100 euro. Tweedehands kun je vaak een goeie slag maken.

Over de hele wetenschap met herzen: ik heb dat niet onderzocht, gewoon één gekocht omdat je er altijd op vooruitgaat. Je kunt met de Tannoy volume en omslagpunt instellen en dat kan ik ook op mijn receiver. dus met een beetje spelen heb ik 'm nu zo dat je de subwoofer nergens overdreven merkt, maar dat 't laag net ff mijn simpele boekenplank speakers ondersteunt. (en soms voor n film doe ik er wat volume bij:))

volgens mij staat REL altijd goed aangeschreven als subwoofer merk.

http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

Je hoeft voor je subwoofer als het gaat om merk en lijn veel minder secuur te zijn als bijvoorbeeld het matchen van je fronts en center (alhoewel daar ook een discussie over gaande is)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voordat je een subwoofer aanschaft zou je ook nog eens wat kunnen experimenteren met de plaatsing van je speakers. Het lijkt mij dat er toch best een stevige punch uit moet komen. Natuurlijk is de bas van een subwoofer meer aanwezig, maar ik twijfel of het echt noodzakelijk is.

Voor een uitgebreide handeling over akoestiek en speaker plaatsing zie: http://www.barrydiamentaudio.com/monitoring.htm

Eerste stappen: controleer de fase en speel eens wat met de plaatsing van je speakers t.o.v. de muur erachter.
Pagina: 1