Fietsverlichting buiten de bebouwde kom

Pagina: 1
Acties:

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:07
Begin dit jaar ben ik begonnen naar m'n werk op en neer te fietsen. Van de week moest ik 's avonds laat in het (pikke)donker naar huis.

Binnen de bebouwde kom is alles wel mooi verlicht, maar ik moet een groot stuk buiten de bebouwde kom waar het pikke donker is, met m'n gewone verlichting zie eigenlijk bijna niets voor me.

heeft iemand ervaringen met verlichting waarmee je wel flink voor je uit kan kijken? ik zie bij shops wel van allerlei verschillende lampen die je op je fiets kan zetten, maar krijg er geen idee van hoe nuttig ze zijn.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:50
Je kan halve bouwlampen verkrijgen voor op de fiets. Erg nuttig buiten de bebouwde kom.

Wel oppassen dat je een ander niet verblind!

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Keiichi
LED-Maniak schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 12:58:
Je kan halve bouwlampen verkrijgen voor op de fiets. Erg nuttig buiten de bebouwde kom.

Wel oppassen dat je een ander niet verblind!
Dan kan ik wel auto's terugverblinden als ze hun groot licht niet uit doen :P

Bij veel lampen staat lux vermeld.Meer zal beter zijn, maar wat zou overdreven zijn?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wat wil je er voor uitgeven? Een goede lamp kost wel wat meer geld.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 19-09-2015 13:01 ]

• Keiichi
50/60 euro, kan ik daar al wel een redelijk 'bouwlamp' voor krijgen?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
http://www.bol.com/nl/p/f...0-lumen/9200000035514472/

YouTube: Bike light comparison 270 Lumen Vs 1800 Lumens - ebay Cree XML T6 LED

Zoiets zal wel genoeg licht geven, moet je alleen wel even opletten met de batterijduur.
Als je een lamp neemt op dynamo moet je wel zorgen dat je dynamo genoeg kan leveren.

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 19-09-2015 13:12 ]

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
Ik heb de laatste tijd hele goede ervaringen met een goedkope led fietslamp van de action, voor €2,49 heb je een lamp die echt goed licht geeft ook een tiental meters voor je uit + je krijgt voor die €2,49 ook nog eens een setje batterijen erbij.

qua uiterlijk vergelijkbaar met deze:

Afbeeldingslocatie: http://hollandbikeshop.com/images_product_responsive/products_large/30875.JPG

of deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.fietsunie.nl/data/upload/Shop/images/fietsunie-led-lamp.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door nachtnet op 19-09-2015 13:14 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voor 7 euro heb je bij de Lidl al af en toe een fietslampje dat behoorlijk licht geeft. Ik had die bij mijn vrouw op haar fiets gezet en die klaagde er eigenlijk over omdat de fietsers voor haar dachten dat er een auto over het fietspad reed.

Zo veel hoeft het dus niet te kosten. Lampje heeft ook twee standen en mag eigenlijk alleen als aanvulling op je normale verlichting gebruikt worden.

Van de action hebben we er ook een (dat is de normale lamp) maar daar komt toch echt minder licht uit (batterijen gaan wel veel langer mee) en het binnenwerk van dat lampje roest als een gek (al blijft het allemaal wel werken, zit er al weer twee jaar op en de fietsen staan hier altijd buiten).

[ Voor 38% gewijzigd door Marzman op 19-09-2015 13:24 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zoek een fietslamp met een Cree XM-L led er in:
http://www.dx.com/s/bike+xm-l

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
De consumenten bond had volgens mij vorig jaar een fietsenlamp test. Stap anders een goede fietsenwinkel bij jou in de buurt binnen. Je vind niet altijd een goed product online.

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Een bak licht! https://www.12gobiking.nl...ichting#page:1/brands:284
Gebruik BBB op mijn mountainbike en stadsfiets

NRG

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
voor echt buiten gebied heb ik een "chinese" LED koplamp met 3 Cree LEDs.. ( y right? ) gevoed door met 8,4V uit een accupack met 4 18650 cellen er in..

voor normaal heb ik een AXA PICO30-E SWITCH 6-42 VOLT 30 lux en invoer spanning van 6 tot 42 Volt..
nu nog op direct op de naafdynamo.. maar straks op een accupack van +- 12V.. Start accu van het 30cc motorblokje

achter gewoon een goedkope LED variant..

404 Signature not found

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb zelf jaren geleden een Busch & Müller Ixon IQ koplamp gekocht voor mijn ligfiets. Let wel: jaren geleden en qua led-techniek misschien alweer wat verouderd. Het fijne aan die lamp vond ik dat hij niet domweg een bult licht vooruit gooit, maar ook netjes het licht bovenaan afkapt zodat je niemand verblindt. Beetje zoals dimlicht in een auto werkt. Zodoende heb ik tot zo'n 30m voor mijn fiets een felle lichtbundel, maar hoef ik hem niet steeds bij te stellen of uit te doen als er een tegenligger aankomt.

Het was geen goedkope lamp in mijn herinnering, maar dat is voor mijn gevoel wel net het verschil met zo'n goedkope Chinese ledlamp voor op je fiets. Die zijn leuk voor erbij, maar wil je niet als hoofdverlichting omdat hij uit moet als er een tegenligger aankomt ;)

Hier een interessant filmpje over de Ixon IQ die ik heb en de "opvolger" de Ixon IQ Premium: YouTube: B&M Ixon IQ and Ixon IQ Premium Review. Rond 2:40 ofzo wordt uitgelegd wat ik bedoelde met het licht netjes projecteren vs. alle kanten op schijnen. Dat maakt echt een wereld van verschil.

[ Voor 18% gewijzigd door Grrrrrene op 19-09-2015 18:51 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-11 21:11
Ik heb een tijdje geleden een SON naaf op mn Bompton gezet met een Edelux II lamp van hun.
Wat een ongelooflijk fijne combinatie, veel licht en een naaf die erg licht en een hoge rendement heeft.

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:09
Ik gebruik al een jaar of 5 naar volle tevredenheid een shimano naafdynamo met een B&M Lumotec IQ Fly aan de voorzijde en achter een bedrade B&M Toplight.

Om aan te schaffen kost dit een nette cent (zat op mijn high end fiets), maar geeft meer als zat licht en doet het altijd. Heb ook wat ervaring met chinees/aldi/lidl spul en dat is toch qua lichtbeeld een heel stuk minder.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:16
Wat ik nu een paar keer heb gedaan, is een Cree Xt-e led gekocht van ebay. Zo'n led kost ongeveer 2 euro. Daar soldeer je dan 4 diodes direct op, iets van 1ct per stuk. En daar sluit je de naafdynamo direct op aan. Zo simpel is het, je dynamo reguleert de stroom. En het is zowat nog goedkoper dan een halogeenlampje.

Het voordeel, hij gaat nooit leeg en werkt heel betrouwbaar, en je hebt veel licht, wel 5x het originele ofzo. Een nadeel is dat het licht bij mij nooit ver werd geworpen, je hebt een meter of 3 vel licht op de grond maar dan neemt het heel snel af. En het kan verblindend zijn, daar moet je ook goed naar kijken.

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:09
marcop23 schreef op maandag 21 september 2015 @ 11:37:
Wat ik nu een paar keer heb gedaan, is een Cree Xt-e led gekocht van ebay. Zo'n led kost ongeveer 2 euro. Daar soldeer je dan 4 diodes direct op, iets van 1ct per stuk. En daar sluit je de naafdynamo direct op aan. Zo simpel is het, je dynamo reguleert de stroom. En het is zowat nog goedkoper dan een halogeenlampje.

Het voordeel, hij gaat nooit leeg en werkt heel betrouwbaar, en je hebt veel licht, wel 5x het originele ofzo. Een nadeel is dat het licht bij mij nooit ver werd geworpen, je hebt een meter of 3 vel licht op de grond maar dan neemt het heel snel af. En het kan verblindend zijn, daar moet je ook goed naar kijken.
Zoals al eerder aangehaald en dat doe je zelf ook. Liever wat meer uitgeven en een fatsoendelijke reflector.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:38

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Mensen die hier een Chinese cree lamp voorstellen komen hopelijk zelf nooit tegenliggers tegen. Want daar heb ik dan medelijden mee. Kom zelf ook iedere ochtend zo'n idioot tegen, heeft zelf mooi zicht maar verblind verder iedereen.

Heb zelf een Sigma Lightster. Deze heeft aan de bovenkant een mooi afgeplatte bundel. Maar genoeg licht om 30km/u te fietsen in het donker.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-11 21:57
Wellicht is de volgende link wel nuttig:
xenon fietsverlichting
Wil ik zelf ook nog eens op mijn fiets maken, ben je wel verzekerd van goed licht. En je hebt tegenwoordig ook lampen voor brommers en dergelijke, die zijn wat kleiner dan de auto variant.

Verwijderd

Cateye Volt300

http://road.cc/content/re...teye-volt-300-front-light

Ik gebruik hem op de racefiets en ben er zeer tevreden over. Voldoende licht om in de polder zonder straatverlichting op 30 km/u te rijden, maar ook weer niet zo'n belachelijk brede straal dat hij niet bruikbaar is in de bebouwde kom.

40 - 50 euro bij de meeste webshops.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2015 16:45 ]

Verwijderd

Op zoek naar een bak licht die een ander niet verblind? Kijk dan eens op de Engelstalige website (de NL-versie is minder up-to-date) van Gambiet over fietsverlichting. Ietwat nerderig (geen diskwalificatie, integendeel) maar met gedegen reviews van uitstekende fietsverlichting.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hier een overzichtje gemaakt door een winkel, niet zo diepgaand helaas.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Keiichi schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 13:00:
[...]

Dan kan ik wel auto's terugverblinden als ze hun groot licht niet uit doen :P
With ^, ik heb ook wel eens de nodige keren een route gefietst zonder straatverlichting, maar denk je dat die automobilisten willen ophouden met mij te verblinden? :/

....

Semi-serieus: Past Verwijderd in "Zelf bouw led torch/zaklamp project" op je fiets?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

blitzkrieg schreef op maandag 21 september 2015 @ 12:08:
Mensen die hier een Chinese cree lamp voorstellen komen hopelijk zelf nooit tegenliggers tegen. Want daar heb ik dan medelijden mee. Kom zelf ook iedere ochtend zo'n idioot tegen, heeft zelf mooi zicht maar verblind verder iedereen.

Heb zelf een Sigma Lightster. Deze heeft aan de bovenkant een mooi afgeplatte bundel. Maar genoeg licht om 30km/u te fietsen in het donker.
Dan tik je m toch effe omlaag zodat hij niet in iemand zn gezicht schijnt?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:15
Heb zelf een Supernova E3
Ben erg te spreken over het design, de bouwkwaliteit en zijn lichtopbrenst.
Afbeeldingslocatie: http://media1.rosebikes.de/product/1850/1/9/1914472_1.jpg
Gebruik hem samen met een Shimano Naafdynamo (DH-3N72)

dot.blaat

Verwijderd

blitzkrieg schreef op maandag 21 september 2015 @ 12:08:

Precies. Die goedkope meuk levert een lichtbeeld waarmee je de boomtoppen nog in het licht zet. Levensgevaarlijk, want je tegenliggers zien geen klap meer. Ik heb een Busch en Muller lamp met een lens erin voor een veilig lichtbeeld. Voor tegenliggers met een Action lamp ging die altijd even een stukje omhoog om wat tegengas te geven. Dat wint de B&M. :) Die bundelt het licht namelijk in 1 richting en levert een beetje strooilicht rondom.

Ik fiets nu overigens sinds kort niet meer buiten de BK voor woon-werkverkeer.

Maar 60 euro ben je zo kwijt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2015 18:39 ]

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:38

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Tsurany schreef op maandag 21 september 2015 @ 17:21:
[...]

Dan tik je m toch effe omlaag zodat hij niet in iemand zn gezicht schijnt?
Dat gebeurt dus niet. En je mag zo'n ding dan wel bijna verticaal laten schijnen, zoveel strooilicht komt daar af.

Wil je zeker weten dat je lamp geen tegenliggers verblind, zoek dan een lamp met stvzo zulassung. In Duitsland hebben ze daar gewoon regels voor. Ordnung muss sein. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door blitzkrieg op 21-09-2015 19:12 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Public_Enemy_#1
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-11 19:54
Heb zelf een koplamp van 40lux hier, een ' neemt adem' Busch & Muller Lumotec IQ Cyo-T Senso plus Licht24....hijg hijg.

Er zijn lampen met een hogere opbrengst, maar hier komt al zo'n bak licht vanaf dat meer absoluut niet nodig is. Niet de goedkoopste, maar zien en gezien worden is een groot goed als fietser in het donker, en ik zou er zelf niet op besparen.

• Peter1379
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09-2023
Ik rijd ook met van die Chinese lampen met een enorme bak licht, heb er in het verleden op mijn tijdritfiets mee gereden en nu met mijn driewielige ligfiets.
De boomtoppen verlicht ik er niet mee want hij staat op de weg gericht.
En de mogelijkheid bestaat dat je er een tegenligger mee verblindt, dat klopt. Maar in alle kilometers die ik in het donker gemaakt heb is voor mij alleen maar belangrijk en dat is zien en gezien worden, niets meer en niets minder.
Gezien de snelheden die ik rijd kan ik me niet permiteren om met halfbakken verlichting op pad te gaan.
En zelfs die enorme bak verlichting is geen garantie dat je altijd gezien wordt. Als ik ga trainen in het donker zal ik het toch vooral van mijn eigen oplettendheid moeten hebben want mijn ervarind is dat ik van mijn mede weggebruikers niet al teveel hoef te verwachten op dat punt. Gemiddeld genomen moet ik op iedere fietstocht wel een aantal malen flink in de ankers omdat ik anders afgesneden of ondersteboven wordt gereden.
En het merendeel van de automobilisten heeft maling aan een tegemoet komende fietser als het gaat om het uitschakelen van het grootlicht en dan is het toch heel fijn dat je daar iets tegenover kan stellen.
Overigens heeft mijn laatste Chinese aankoop 5 helderheid standen dus dan valt er ook nog best wat te regelen.
Als je een aantal keren een "narrow escape" hebt meegemaakt dan begin je vanzelf iets meer aan je eigen veiligheid te denken.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:08
Grappig dat je aangeeft wel last van (groot) licht van tegenliggers hebt, maar dat het je niet uitmaakt dat andere last hebben jouw licht. Erg kortzichtig weer. Het probleem met verkeerd afgesteld licht dat je inderdaad wel gezien wordt, maar vervolgens niet meer naar je gekeken wordt (want verblindend). Als er iemand met verblindend licht tegemoet komt kijk ik juist de andere kant op om nog iets te kunnen zien waar ik rij.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Peter1379 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:32:
...
Als je een aantal keren een "narrow escape" hebt meegemaakt dan begin je vanzelf iets meer aan je eigen veiligheid te denken.
Misschien is het dan ook zaak om iets meer te anticiperen zodat je minder vaak flink in de ankers moet.

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:40
Ik heb op m'n weg van en naar het werk ook een kilometertje zonder verlichting, daar gebruik ik dan een Energizer headlight (de groene). Je kan de sterkte in drie stappen regelen, maar op dat stuk komt na zonsondergang sowieso geen hond meer :).

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Rostvertol-Mil schreef op maandag 21 september 2015 @ 18:26:
Heb zelf een Supernova E3
Ben erg te spreken over het design, de bouwkwaliteit en zijn lichtopbrenst.
[afbeelding]
Gebruik hem samen met een Shimano Naafdynamo (DH-3N72)
Ik heb een Supernova E3 Pure 3, en ik moet zeggen dat ik de verlichting van de berm wel wat karig vind. Verder een prima lamp. Ik ben benieuwd hoe je langetermijnarvaring met de Supernova-lamp is.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb vandaag ook de verlichting in orde gemaakt van mijn stationsfiets (30+ jaar oude Giant). Als vaste verlichting twee lampjes van de Action die al 6 jaar in weer en wind buiten staan op een andere fiets en een schijnwerper voor op het stuur.

Het lijkt hier op https://www.lidl-shop.nl/...fietslampenset/p100214198, maar ik heb maar twee standen. De lamp is ook al een paar jaar oud, maar 40 lux zou best kunnen. Mijn vrouw klaagde altijd toen het op haar fiets zat dat andere mensen dachten dat er een auto over het fietspad reed als ze aan kwam rijden ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 03-09-2017 15:32 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tegenwoordig een cateye volt 200 er bij..

Chinese ding met 3 leds heeft de geest gegeven..

Ze hadden helaas de volt 400 niet in stock. Anders had ik die eens kunnen vergelijken met de 200.. Dus voorlopig maar met een 200 op pad..

404 Signature not found

Verwijderd

Iets van 5 jaar geleden was ik helemaal klaar met gare fietslampjes en batterij vakjes waar het regenwater of condens toch in kon komen.

Dus heb ik een Fenix BT20 gekocht. https://www.fenix-store.com/fenix-bt20-led-bike-light/

Fantastische lamp, zeer veel licht en uitstekende klantenservice.

Als achterlamp heb ik een Blackburn Central 20 gekocht, http://www.blackburndesig...entral-20-rear-light.html waarvan 1 v/d 2 LEDs binnen een jaar ophield met werken. Met 1 LED ben ik nog steeds voldoende zichtbaar en opladen via USB is ook wel leuk.

EDIT:
Ik zie dat Fenix de BT20 niet meer langer fabriceert. Hun BC30R is ook een zeer mooie lamp https://www.fenix-store.c...7-edition-led-bike-light/ ingebouwde accu, via USB oplaadbaar, IP66 en 2 Cree XM-L2 U2 LEDs :9

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2017 14:59 ]

Pagina: 1