Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Even geleden heb ik een topic gepost om te vragen hoe het zat met de snelheid van powerline adapters. Ondertussen heb ik een Devolo 1200+ Wifi AC starter kit opgepakt omdat die in promotie stond en zelfs al zou het geen noemenswaardige snelheidsverbeteringen met zich meebrengen dan kan ik toch de andere PLC's voor iets anders gebruiken.
Een probleempje wel: de verbinding tussen de twee 1200 bakjes is trager dan de verbinding die ik met 650 bakjes had ervoor... Wat pas echt raar is, is dat direct na de installatie ik een speedtest gedaan heb en ik ongeveer 140mbps kreeg, wat ietwat een verbetering is ten opzichte van de 110mbps met de 650 setup, maar na een door Devolo Cockpit aanbevolen firmware update krijg ik het niet meer boven de 100mbps (ik kan wel niet met zekerheid zeggen of het iets met de firmware update te maken heeft, het is slechts een vermoeden).
Twee 650 modules geven 110mbps, twee 1200 modules geven geen honderd mbps (behalve dan de eerste minuut toen ik ze voor het eerst installeerde), een 650 aan de modem + een 1200 wifi ac aan mijn pc geven 115mbps en de 1200+ aan de modem hangen en een 650 aan mijn pc geraken ook niet boven de 100. Hieruit leid ik af dat het probleem ligt bij de 1200 module met 1 ethernet poort zonder wifi.
Is er een manier om oude firmware te downloaden van Devolo? Op hun website staat enkel de nieuwste en opnieuw installeren wil het 'update programma' niet. Of is die ene module gewoon voor een of andere reden na 1 minuut gebruik slecht beginnen werken?

Dank bij voorbaat
Bonnygator

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Theoretisch is niet mogelijk dat de 1200+ trager is dan de 650+ - het gaat om dezelfde Qualcomm Atheros chip (QCA7500), verschil is dat de 650+ alleen aangesloten is op fase vs nul, terwijl de 1200+ daarnaast een tweede verbinding op aarde vs nul maakt. Worst-case zou performance gelijk moeten zijn, normaliter zou het altijd beter moeten zijn.

Maar... wat meet je exact bij "geraken niet boven de 100"? Toevallig 94Mbps? Dan zit het probleem niet in het PLC (Homeplug AV 2) deel, maar hoogstwaarschijnlijk in de Ethernet, omdat je 100Mbps ipv 1Gbps. Dat zou aan firmware kunnen liggen maar veel waarschijnlijker is dat kabels of connectoren brak zijn. Probeer een andere kabel aan die module aan te sluiten, en kijk naar de pinnetjes in de adapter - een daarvan zou wel eens verbogen kunnen zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, over de snelheid, die varieert tussen 85 en 100. Ik zal eens de kabels versteken en kijken naar de pinnetjes als ik thuiskom :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2015 14:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb eens even gekeken naar de kabels en de connectoren maar ik zie niets verkeerds, de kabel heb ik getest en die werkt goed, heb ook een andere geprobeerd met hetzelfde resultaat, en de connectoren in de PLC's zien er niet beschadigd uit...
Wat mij ook opvalt is dat de snelheid die Devolo Cockpit aangeeft (die snelheid komt bij lange niet overeen met de praktijksnelheid maar ze geeft een goede indicatie over de sterkte van de verbinding) bij twee 1200 modules ook lager ligt dan deze bij twee 650 modules in dezelfde stopcontacten

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zijn de 650 modules MIMO maar de 1200 modules SISO?

Verwijderd

Topicstarter
Nu volg ik je even niet, wat betekent mimo/siso? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-08 01:32
Kort geleden te hulp geroepen door iemand die de performance niet in de buurt kon krijgen van wat gangbaar is. Kit mee naar huis genomen om te testen. Bij mij kreeg ik de set ook niet goed aan de praat. Conclusie terug naar winkel en op nieuwe set aandringen. Bij BCC vond degene die een beroep had gedaan gehoor en kreeg een nieuwe set mee. Nou functioneert mijn 650+ op mijn stroomnetwerk minder dan jouw ervaringen.
Ik zit op verschillende groepen en dat scheelt een slok op een borrel. Ik haal rond de 70 mbps.
In ieder geval voldoende - jammer van het Gigabyte netwerk - waarvoor ik het nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gigabyte netwerk? Je gebruikt servers of andere devices van Gigabyte :?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1