• gajus26
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-10 12:18
Na een hele tijd allerlei sites te hebben bezocht, reviews te hebben gelezen en gekeken ben ik aan het twijfelen geslagen.
Op dit moment heb ik de volgende camera gear:
- Canon 60D
- Canon 24-105 f/4 L IS USM
- Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
- Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM (staat gepland om te verkopen)
- Canon EF 28mm f/1.8 USM
- Canon EF 50mm f/1.4 USM
- Walimex Pro 8 mm f/3,8 Fish-Eye

Afgelopen tijden ben ik bezig geweest met het inventariseren van mijn gear. Dit leidde ertoe dat ik me heb voorgenomen om een groot aantal van deze lenzen te verkopen en over te stappen naar een upgrade. Zo heb ik de Canon 24-105 f/4 L IS gekocht als vervanger van mijn Canon 15-85 f/3.5-5.6 IS USM.
Verder wilde ik alle lenzen de deur uit doen met als vervangers:
- Sigma 70-200mm f2.8 EX DG OS HSM (Canon)
En een van de volgende drie lichtsterke lenzen:
- Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art (Canon)
- Sigma 35mm F1.4 DG HSM (Canon)
- Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art (Canon)

Nu zijn zulke lijstjes heel leuk, maar daar start ik natuurlijk dit topic niet voor.
Op een gegeven moment ga je je natuurlijk afvragen of je moet/wilt gaan upgraden qua camera zelf. Mijn Canon 60D doet het nog prima, is goed onderhouden en heeft geen mankementen. Toch ga je soms twijfelen.
Afgelopen weken ben ik gaan kijken naar een aantal mogelijke vervangers, waarbij ik uiteindelijk bij de volgende kandidaten ben uitgekomen:
- Canon EOS 6D body Zwart
- Canon EOS 7D Mark II Zwart
Waarom Canon? Dat is wel zo makkelijk, want de lenzen die ik heb/zou willen kopen kan ik gewoon mee overnemen. Echter is mijn interesse de afgelopen weken gewekt voor de volgende camera:
- Sony Alpha A7R Zwart
Doordat het nieuwere broertje is uitgegeven, heeft deze nu een redelijk leuke prijs, terwijl ik op een aantal sites lees dat de "upgrades" ten opzichte van de mark I meevallen.

Nu zou ik graag jullie advies willen over wat jullie in mijn situatie zouden doen. Welke keuze zouden jullie maken? De 60D houden, lenzen upgraden en nog even uitzingen (wat ook geen straf is), andere lens-upgrades, of overstap op een andere camera?

Om een duidelijk beeld te krijgen waarvoor ik de camera gebruik, is het voor jullie natuurlijk handig om te zien waar ik mijn camera voor gebruik.
Kort gezegd is dit voor allround foto's maken. Ik reis veel en ver, waarbij ik veel foto's maak en deze ook gebruik om af te drukken op canvas e.d..
Om een duidelijker beeld te krijgen van wát ik dan zoal fotografeer, hier een link naar mijn laatste online reisdagboek. De kwaliteit die je online kunt zetten is niet denderend, maar hopelijk geeft het een iets beter beeld.

Wat betreft gewicht vind ik het geen ramp om het idee te hebben dat ik ook echt een camera meedraag.
Als ik een camera ga upgraden dan zoek ik vooral een camera die goed (lees merkbaar beter dan mijn Canon 60D) presteert in zowel lichte als donkere situaties, een goed dynamisch bereik heeft en een grotere scherpte kan laten zien. Over de ruisprestaties van de Canon 60D heb ik niet veel te klagen bij de lichtsterke lenzen, al is ook hier een vooruitgang altijd welkom.

Ik hoop dat ik jullie genoeg info heb gegeven om zelf een beeld te krijgen van wat jullie zouden doen en waarom. Ik kijk dan ook uit naar jullie advies e.d. _/-\o_

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
Als je al je lenzen gaat vervangen door Sigma lenzen, geldt het "Dat is wel zo makkelijk, want de lenzen die ik heb/zou willen kopen kan ik gewoon mee overnemen." niet meer. Die Sigma's zijn er ook voor Nikon, maar je kunt het ook nog bonter maken en voor totaal andere lenzen gaan en voor een A7-II kiezen (om maar iets te noemen). De A7R is eigenlijk alleen maar goed bruikbaar als AF-snelheid niet van belang is.
Als ik naar je foto's kijk op die website, dan zie ik vooral gewoon snapshots. Dit komt negatief over, maar het is meer het soort fotografie. Voor dit soort fotografie heb je geen bijzondere camera of lenzen nodig en kun je nog beter blijven bij je huidige setup. Er is meer te halen door je techniek en nabewerking te verbeteren, dan te investeren in apparatuur. En ja, dat zegt een gearsletje als ik met een fullframe camera en ragscherpe lenzen...

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• gajus26
Universal Creations schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 11:31:

Als ik naar je foto's kijk op die website, dan zie ik vooral gewoon snapshots. Dit komt negatief over, maar het is meer het soort fotografie. Voor dit soort fotografie heb je geen bijzondere camera of lenzen nodig en kun je nog beter blijven bij je huidige setup. Er is meer te halen door je techniek en nabewerking te verbeteren, dan te investeren in apparatuur. En ja, dat zegt een gearsletje als ik met een fullframe camera en ragscherpe lenzen...
Klopt inderdaad, het zijn vaak momentopnames waarbij het ook handig is dat er snel en goed een kliekje genomen kan worden... Het zijn vaak ook foto's van de mensen daar, waardoor je al snel het moment verpest als je te lang met de camera op ze gericht staat. Het snapshotten hoort er dan ook wel bij, ik zie het dan ook absoluut niet als negatief hoor.
Nabewerken doe ik wel, maar pas weer als ik thuis ben en de foto's ga bewerken voordat ik ze ga drukken e.d.
Als ik je goed begrijp zeg je dat ook het verder upgraden van mijn lenzen niet heel veel nut gaat hebben c.q. het niet waard is?

• Universal Creations
Ik kan niet echt uit je stukje halen wat je nu echt mist in de 60D. Het komt op mij over dat je behoorlijk tevreden bent. Je noemt wel even dynamisch bereik, wat een punt is waar de 60D gewoon minder goed is dan een vergelijkbare Nikon/Sony/Samsung of fullframe camera, maar heb je ook voorbeelden waarin je dit echt merkte?

• gajus26
Universal Creations schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 11:44:
Ik kan niet echt uit je stukje halen wat je nu echt mist in de 60D. Het komt op mij over dat je behoorlijk tevreden bent. Je noemt wel even dynamisch bereik, wat een punt is waar de 60D gewoon minder goed is dan een vergelijkbare Nikon/Sony/Samsung of fullframe camera, maar heb je ook voorbeelden waarin je dit echt merkte?
Ik zeg inderdaad ook niet dat de 60D niet goed is. Maar vaak heb je van die momenten waarop je voor je gevoel net niet het plaatje waarheidsgetrouw kunt neerzetten.
Zo mis ik soms een betere (kleinere) scherptediepte.

Wat betreft het dynamisch bereik merk ik bijvoorbeeld dat ik op zonnige dagen de intensiteit van het licht en de schaduwen niet mooi/waarheidsgetrouw neer kan zetten.

• Universal Creations
gajus26 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 11:55:
Ik zeg inderdaad ook niet dat de 60D niet goed is. Maar vaak heb je van die momenten waarop je voor je gevoel net niet het plaatje waarheidsgetrouw kunt neerzetten.
Zo mis ik soms een betere (kleinere) scherptediepte.
Met je 50/1.4 kun je toch aardig kleine scherptediepte produceren. Met je 24-105 f/4 wordt dat wat lastiger...
Wat betreft het dynamisch bereik merk ik bijvoorbeeld dat ik op zonnige dagen de intensiteit van het licht en de schaduwen niet mooi/waarheidsgetrouw neer kan zetten.
Wat is waarheidsgetrouw? Goede belichting kan veel goed maken wat dat betreft. ETTR (exposure to the right) is een goede techniek om het maximale uit je sensor te halen.

• gajus26
Universal Creations schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 12:04:

Wat is waarheidsgetrouw? Goede belichting kan veel goed maken wat dat betreft. ETTR (exposure to the right) is een goede techniek om het maximale uit je sensor te halen.
Hier zal ik eens iets meer mee proberen te spelen. Loop je hier niet evengoed tegen het dynamisch bereik van de Canon 60D? Bij snapshots is er vaak niet de tijd voor bracketing HDR, waardoor je gebruik moet maken van single shot HDR. Hier ben je heel afhankelijk van het dynamisch bereik van de camera zelf (als ik het goed heb).

In ieder geval alvast erg bedankt voor het meedenken :).

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10 13:34
gajus26 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 12:34:
[...]

Hier zal ik eens iets meer mee proberen te spelen. Loop je hier niet evengoed tegen het dynamisch bereik van de Canon 60D? Bij snapshots is er vaak niet de tijd voor bracketing HDR, waardoor je gebruik moet maken van single shot HDR. Hier ben je heel afhankelijk van het dynamisch bereik van de camera zelf (als ik het goed heb).

In ieder geval alvast erg bedankt voor het meedenken :).
Hoe het werkt kun je opzoeken maar je kunt gewoon een foto maken, alleen belicht je hem (handmatig) iets anders. In de nabewerking kun alles dan rechttrekken. Ik zou zelf ook bij je eigen camera blijven of eventueel een 70d kopen in plaats van een 7d markII of full frame camera, dat lijkt me wat overkill.

• gajus26
Sluw schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 13:09:
[...]

Hoe het werkt kun je opzoeken maar je kunt gewoon een foto maken, alleen belicht je hem (handmatig) iets anders. In de nabewerking kun alles dan rechttrekken.
De techniek erachter begrijp ik wel, dat is ook niet zozeer het probleem. Ik vroeg me voornamelijk af of je dan niet bij de 60D tegen de grenzen van het dynamisch bereik aanloopt.

Ik heb verder contact met mijn fotoboer gehad. Ik kan de 7DII en de 6D voor ongeveer een gelijke prijs kopen, welke 300 euro hoger ligt dan de 70D (hij had nog iets goed te maken ;) ). Is die meerprijs dan inderdaad pure overkill volgens jou, of is het dit dan toch waard?

• Universal Creations
gajus26 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 13:35:
De techniek erachter begrijp ik wel, dat is ook niet zozeer het probleem. Ik vroeg me voornamelijk af of je dan niet bij de 60D tegen de grenzen van het dynamisch bereik aanloopt.
Met volle zon heb je ook met 2 stops meer niet genoeg dynamisch bereik om zowel de knalblauwe lucht als de schaduwpartijen met vol detail goed weer te geven. Maar laat eens een voorbeeld zien van een foto waarbij je in de problemen kwam met dynamisch bereik. Dan kan ik wel redelijk beoordelen of dit aan techniek of aan sensor ligt.
Ik heb verder contact met mijn fotoboer gehad. Ik kan de 7DII en de 6D voor ongeveer een gelijke prijs kopen, welke 300 euro hoger ligt dan de 70D (hij had nog iets goed te maken ;) ). Is die meerprijs dan inderdaad pure overkill volgens jou, of is het dit dan toch waard?
De 7D2 en 6D zijn totaal verschillende camera's met verschillende doelen.

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-11 18:58
De 7D2 is een sport/actie crop camera. Niet meteen de eerste camera die in mij opkomt als ik aan reizen/vakantie denk.

Ik kan verder alleen oordelen over de 6D, waar ik tevreden over ben. In combinatie met wat mooie lenzen kan ik niet klagen over dynamisch bereik, scherpte, kleuren enz.

• gajus26
Universal Creations schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 13:54:
[...]

Met volle zon heb je ook met 2 stops meer niet genoeg dynamisch bereik om zowel de knalblauwe lucht als de schaduwpartijen met vol detail goed weer te geven.
Niet de meest denderende foto en geen helder blauwe lucht, maar ik denk dat dit (enigszins) een beeld geeft. Het is uiteraard met wat gekunstel wel deels recht te trekken, maar je mist toch een beetje het waarheidsgetrouwe:

https://www.dropbox.com/s...m48YFuSxy6D-zxN4I5ka?dl=0

• Universal Creations
Verkeerde lichtmeting gedaan. De voorgrond is wel heel erg donker en de lucht zit nog lang niet aan zijn max qua licht. Mag ik de raw hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 19-09-2015 19:39 ]

• gajus26
Die liggen helaas een paar honderd km verderop, dus die moet ik je verschuldigd blijven. Vandaar ook dat ik geen denderende voorbeelden kon vinden zo snel.

• Universal Creations
Ow ok... Dan zie ik die nog weleens verschijnen. Maar zoals ik al zei, is de foto gewoon onderbelicht en dan haal je niet meer eruit wat erin zit. Canon sensoren zijn minder goed met het ophalen van donkere stukken in foto's, waardoor je meer ruis krijgt en de kleuren ook niet helemaal meer kloppen. Belicht je goed, heb je zelden last van dynamisch bereik. Maar dat is mijn ervaring.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03:58
gajus26 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 13:35:
[...]

En, wat is het geworden? Ik ben nu toevallig zelf aan het oriënteren en kom toevallig ook vanuit een 60D (die tevens nog prima werkt). 7DII en 6D zijn op dit moment vrijwel identiek qua prijs. Verder is er vanuit Canon deze maand nog een cashback af van 125 euro (of 175 euro canon tegoed) én geeft Calumet gratis 3 jaar verlengde garantie deze maand, dus denk dat ik snel iets ga kopen ;) .. 7DII vind ik zelf te groot en zwaar, waar de 6D uit mijn hoofd nog geen 20 gram zwaarder is dan de 60D (wat ik voor een fullframe SLR nog altijd een hele knappe prestatie vind van Canon). Gezien mijn huidige lenzen-set blijf ook ik graag bij Canon. Enige andere optie die me nog erg fraai lijkt is een Fuji X100T, een erg mooie compactcamera. Fijn daarvan vind ik dat 'ie nog een echte optical viewfinder heeft, iets wat ik toch niet zou willen missen. Maar goed, 1.200 euro voor een fixed lens compact is dan toch ook weer wat gortig voor een camera voor 'erbij' (want dan zou ik de 60D + enkele EF-S lenzen niet verkopen, bij aanschaf 6D wel).

• Universal Creations
Valorian schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 00:04:
En, wat is het geworden? Ik ben nu toevallig zelf aan het oriënteren en kom toevallig ook vanuit een 60D (die tevens nog prima werkt). 7DII en 6D zijn op dit moment vrijwel identiek qua prijs. Verder is er vanuit Canon deze maand nog een cashback af van 125 euro (of 175 euro canon tegoed) én geeft Calumet gratis 3 jaar verlengde garantie deze maand, dus denk dat ik snel iets ga kopen ;) .. 7DII vind ik zelf te groot en zwaar, waar de 6D uit mijn hoofd nog geen 20 gram zwaarder is dan de 60D (wat ik voor een fullframe SLR nog altijd een hele knappe prestatie vind van Canon). Gezien mijn huidige lenzen-set blijf ook ik graag bij Canon. Enige andere optie die me nog erg fraai lijkt is een Fuji X100T, een erg mooie compactcamera. Fijn daarvan vind ik dat 'ie nog een echte optical viewfinder heeft, iets wat ik toch niet zou willen missen. Maar goed, 1.200 euro voor een fixed lens compact is dan toch ook weer wat gortig voor een camera voor 'erbij' (want dan zou ik de 60D + enkele EF-S lenzen niet verkopen, bij aanschaf 6D wel).
Universal Creations schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 13:54:
De 7D2 en 6D zijn totaal verschillende camera's met verschillende doelen.
En dan kom je ook nog met een Fuji X100T als optie.... weet je eigenlijk wel wat voor soort camera je wil?
gajus26 schreef op zondag 20 september 2015 @ 09:09:
Die liggen helaas een paar honderd km verderop, dus die moet ik je verschuldigd blijven. Vandaar ook dat ik geen denderende voorbeelden kon vinden zo snel.
Maandje of 4 later ondertussen ;) Ik ben benieuwd of je al een knoop hebt doorgehakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 14-01-2016 00:14 ]

• Valorian
Universal Creations schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 00:13:
[...]

[...]

En dan kom je ook nog met een Fuji X100T als optie.... weet je eigenlijk wel wat voor soort camera je wil?
Haha, kan me voorstellen dat mijn post weinig coherent overkwam wat betreft wensen en verwachtingen ;) .. Ik weet heel goed wat de meerwaardes én beperkingen zijn van de 6D en de 7D(II) en mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de 6D. Vroeg me alleen nog even af wat de TS van dit topic uiteindelijk heeft gedaan.

De Fuji is voor mij (al suggereert mijn vorige post misschien anders) eigenlijk nooit een serieuze optie geweest hoor, maar noemde ik vooral omdat 'ie mij positief verrast, met name door een optische viewfinder waardoor je wel een compacte camera hebt maar niet met zo'n digitale zoeker zit opgescheept.

• gajus26
Universal Creations schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 00:13:

[...]

Maandje of 4 later ondertussen ;) Ik ben benieuwd of je al een knoop hebt doorgehakt.
Allereerst mijn excuses. Sinds mijn posts hier ben ik van baan gewisseld waar ik direct vol aan de bak moest.. Dan denk je steeds, morgen even die foto's uploaden, morgen nog even reageren... Maar goed, van uitstel komt afstel en dat is natuurlijk niet zoals het hoort! Dus mea culpa..

Ik heb via de lokale cameraboer uiteindelijk een topdeal voor de A7R II kunnen krijgen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de A7R II met een drietal lenzen. Mijn 60D heb ik voor een heel mooie prijs kunnen verkopen.

Wel kwam ik tot de conclusie dat, ondanks dat de Sony Zeiss 55mm F1.8 een geweldige lens is, ik graag de overstap wilde maken naar de Batis lenzen. Omdat er een lange wachttijd is (bij Zeiss kunnen ze niet eens een leverdatum aan de winkel geven), heb ik nu even de tijd om rustig de 55mm lens te verkopen. Dan komt eerst de Batis 20mm F2.0 in huis en eventueel later de Batis 85mm. Omdat Sigma aan heeft gegeven dat ze met FE lenzen bezig zijn ben ik hier eerlijk gezegd wel benieuwd naar, waardoor die 85mm nog wel even mag wachten totdat hier meer duidelijkheid over is :).

Wat betreft de overstap ben ik ontzettend tevreden. De A7R II geeft je ontzettend veel mogelijkheden en schiet met zijn sensor prachtplaatjes! Eerlijk is eerlijk, als ik de camera voor de winkelprijs zou moeten kopen zou ik mij wellicht nog eens hebben bedacht, maar het is uiteindelijk wel een "investering" die je jaren meeneemt. Door de techniek in de A7R II denk ik dat deze nog wel de nodige jaartjes "future proof" is :).
Valorian schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 00:04:
[...]
En, wat is het geworden? Ik ben nu toevallig zelf aan het oriënteren en kom toevallig ook vanuit een 60D (die tevens nog prima werkt). 7DII en 6D zijn op dit moment vrijwel identiek qua prijs.
Wat betreft de koop van een 7D II, deze viel voor mij heel snel af uiteindelijk. Het is inderdaad een camera die voornamelijk ziet op sportfotografie en relatief veel fps. Na wat proberen bleek dit gewoon niet de camera voor mij te zijn. Wellicht is het een optie om beide camera's een keer te huren. Kost een beetje maar je krijgt dan wel een idee van het kunnen van de camera's. Dit is wat mij betreft de beste mogelijkheid om tot een keuze te komen. Neem twee keer een dag vrij, huur de camera's en gebruik ze een volle dag. Schrijf al je plus- en minpunten op en neem dan even de tijd om deze punten af te wegen.

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-11 15:43

BLN

Valorian schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 00:25:
[...]

Haha, kan me voorstellen dat mijn post weinig coherent overkwam wat betreft wensen en verwachtingen ;) .. Ik weet heel goed wat de meerwaardes én beperkingen zijn van de 6D en de 7D(II) en mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de 6D. Vroeg me alleen nog even af wat de TS van dit topic uiteindelijk heeft gedaan.

De Fuji is voor mij (al suggereert mijn vorige post misschien anders) eigenlijk nooit een serieuze optie geweest hoor, maar noemde ik vooral omdat 'ie mij positief verrast, met name door een optische viewfinder waardoor je wel een compacte camera hebt maar niet met zo'n digitale zoeker zit opgescheept.
wat fotografeer je? Vooral landschappen/portretten => 6D vooral sport en snelle dingen/video =>7D

If it ain't broken, don't fix it

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37
Welke lenzen heb je nu? Dat lijkt me namelijk ook nog een aardig belangrijke factor in je keuze tussen de 6D en 7D Mark II

• Valorian
BLN schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:42:
[...]

wat fotografeer je? Vooral landschappen/portretten => 6D vooral sport en snelle dingen/video =>7D
Ik fotografeer weinig sport / snelle dingen, de AF van de 7DII kan ik dus wel zonder.
Balance schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:52:
[...]

Welke lenzen heb je nu? Dat lijkt me namelijk ook nog een aardig belangrijke factor in je keuze tussen de 6D en 7D Mark II
Mijn huidige set:
11-16 2.8 EF-S (Tokina)
17-40 4.0 L EF
50 1.8 EF
85 1.8 EF
70-200 4.0 IS L EF
17-85 4-5.6 EF-S

Bij naar FF wordt de 17-40 mijn nieuwe groothoek, de Tokina 11-16 kan ik dan wel missen. De enige andere lens die er dan uit gaat is de 17-85, maar die gebruik ik sowieso nauwelijks omdat ik over het hele bereik betere lenzen heb. Wat dit betreft is de stap naar FF voor mij niet een hele grote qua andere lenzen moeten kopen. Verder mis je natuurlijk de cropfactor waardoor je 70-200 ook echt 70-200 is en niet meer +/- 110-320, maar eerlijk gezegd gebruik ik het zoom-deel van mijn lensen set sowieso nauwelijks. In lightroom kun je mooi zien welke lenzen je hoe vaak gebruikt, en dan valt het me op dat 90% van wat ik schiet met de 17-40, 50 of 85 is genomen...

• Universal Creations
Je hebt dan een "vervanger" van je 17-40 nodig (24-70 bijvoorbeeld). 50mm op aps-c gaat dan vervangen worden door de 85 op FF en je 85 op aps-c kun je qua beeldhoek opvangen met de 70-200.

• Valorian
Universal Creations schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:38:
Je hebt dan een "vervanger" van je 17-40 nodig (24-70 bijvoorbeeld). 50mm op aps-c gaat dan vervangen worden door de 85 op FF en je 85 op aps-c kun je qua beeldhoek opvangen met de 70-200.
Eigenlijk wel ja, voor het 40-70 deel heb ik dan inderdaad alleen die 50mm. 24-70 2.8 zou ideaal zijn natuurlijk...
Pagina: 1