• PeterNL070
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-06-2020
Ik heb het idee dat als ik idee dat als ik mijn oude vertrouwde 2012 15" MBP (zonder retina) aan heb naast mijn nieuwe 2015 15" rMBP, dat mijn oude MBP veel feller schijnt.

Beide hebben als beeldscherm profiel: Kleuren-LCD en helderheid op maximaal.

Overigens las ik wel een artikel daterend uit 2012 dat een retina scherm 20% minder helder zou zijn...
Wat mij ook opvalt is dat als ik op mijn oude MBP de screenshot bekijk van mijn nieuwe rMBP dat het veel helderder is.

Dus kan ik concluderen dat ook in 2015 de scherm minder helder is dan de MBPs zonder retina scherm?
Want ik moet er best wel erg aan wennen.

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 14:05
Een hogere resolutie betekend dat er meer in de weg zit voor het backlight, het is een kleine afweging denk ik dan, want als het backlight gaat compenseren voor het verlies betekend dat ook meer energie verbruik.
En het apparaat verbruikt al meer omdat het meer pixels moet aansturen.

Dit is de meest logische verklaring denk ik, maar misschien kan iemand het beter uitleggen.

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-06 16:53

Pat-Juh

Patrick

Joon geeft een goede verklaring, je kan eventueel enkele uitgebreide reviews er op naslaan om de door de reviewers gemeten waarde te vergelijken. Dan heb je wat meer zekerheid of het ook zo hoort ;).

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-04 19:52
Tweakers meet ook altijd de helderheid van schermen. Even hun reviews checken...

Edit: ik heb nu geen tijd om het uitgebreid uit te zoeken. Wat ik echter wel heb gevonden is dat de brightness ongeveer 20% lager is. Dat gaat echter wel om een post uit 2012, dus voor het eerste retina model. Volgens mij hadden de nieuwere modellen wel een iets hogere brightness. Mijn 15 inch 2015 is in ieder geval fel genoeg.

[ Voor 73% gewijzigd door blupmans op 19-09-2015 16:56 ]

• PeterNL070
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-06-2020
Ik ben naar de Apple store geweest en die zeiden dat het in de loop der tijd kon veranderen of zo. Maar als het binnen nu en een 12 tal dagen nog zo is dan moet ik terug komen.
Overigens was de helderheid het zelfde als het model wat bij hun op een van de tafels stond echter was die van mij toch iets minder omdat op de andere MBP het wit net wat "witter" was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-06 16:08
Peter, dat kan ook komen doordat er nog steeds met verschillende typen panelen wordt gewerkt dacht ik. Je had bij de eerste series een goed Samsung paneel en een drama LG paneel waar veel gezeik mee was. us het is allessinds de moeite waard daar een onderzoekje naar te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean37
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 18:03
Zou het verschil in helderheid tussen je nieuwe laptop en de laptop in de Apple store misschien verklaard kunnen worden dat die van de Apple store in de oplader zat? Volgens mij staat standaard de instellingen zo dat als de MBP op de accu werkt de helderheid wordt verlaagd. Dit om de accuduur te verlengen, functie is echter wel uit te schakelen.
Pagina: 1