Oude zelfbouwpc start soms wel op, soms niet

Pagina: 1
Acties:

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:10
Beste allemaal,

Een paar jaar geleden heb ik een zelfbouw-pc in elkaar gezet. Allemaal niet zo spannend, het ding is bedoeld voor een beetje Office, internet, etc. Hij heeft tot voor kort probleemloos gedraaid en eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Onlangs ben ik verhuisd. Een deel van mijn boedel, waaronder de betreffende pc, heeft een paar maandjes bij een maatje gestaan. Gewoon in huis, niets bijzonders. Even geleden de pc opgehaald, neergezet en hij draaide vrij soepel. Vanwege een oude HD, heb ik er een SSD ingezet en ook geen problemen gehad.

Echter, begin deze week/eind vorige week constateerde ik opeens de eerste opstartproblemen. Zodra ik de PC aanzet, gaat ie na 1-2 seconden direct weer uit. De eerste paar keer dat dat gebeurde, kon ik hem na een kwartier of een uur wel direct aanzetten.

Donderdag was ik er klaar mee, ik kreeg hem niet meer aan de praat. Na de powerknop ingedrukt te hebben, startte hij op, 2-3 sec. en ik kreeg hem vervolgens uberhaupt niet meer aan (ook niet voor die paar seconden). Opengemaakt, schoongemaakt (was niet zo vuil), alle fans gecontroleerd, stekkertjes gecontroleerd, proberen op te starten met minimale hardware... niets hielp. Zover ik kan zien, heeft het moederbord ook geen lekkende componenten. Omdat de pc tot dan toe altijd stabiel heeft gedraaid, dacht ik dat de voeding defect was. Ik heb een nieuwe voeding gekocht, en vol verwachting geinstalleerd. Echter, het heeft niet mogen baten. De PC vertoont nog steeds dezelfde kuren.

Dus: na enkele uren uit gaat de PC 1-2 seconden uit. Ik krijg hem daarna niet meer aan. Als ik de 24-pins stekker uit het mobo haal en terug stop, dán krijg ik hem wel weer aan (hetzij voor die 1-2 seconden). Echter... gisteravond kwam ik thuis, ik ram op de powerknop en dat ding start in één keer vloeiend op, zonder errors of andere problemen. Voor het slapen gaan uitgezet, en vanochtend; powerknop en na 2 seconden weer totaal uit.

Setup:
ASrock 880 GMH moederbord
AMD Athlon II X3 processor
Kingston DDR3 2x2GB geheugen

Ik vermoed toch het moederbord, maar omdat - mits eenmaal wel is opgestart - dat ding helemaal stabiel draait ben ik erg benieuwd wat er dan precies defect is.

Heeft iemand suggesties?

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Check je moederbord op rotte condensatoren. Dit kun je herkennen doordat ze dan aan de bovenkant bol zijn.
Doe hetzelfde voor je voeding. Ik heb het idee dat je een voedingsprobleem hebt.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:10
Dank voor het meedenken. Aan de voeding ligt het in ieder geval niet, die heb ik al vervangen en is dus gloednieuw. Condensatoren heb ik vluchtig al gecheckt, maar dit zijn van een andere soort dan degenen die (voorheen) veel lekten.

Verwijderd

Reseat het geheugen eens, blaas de boel ook even schoon.
Test daarna het geheugen geruime tijd met memtest.