Toon posts:

iMac met windows 7/8/10 freezed randomly

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tweetal iMacs met Windows 10 op het moment welke prima geinstalleerd zijn. Hebben voorheen zonder problemen Windows 7 gedraaid en één draait prima windows 10. Deze iMac is een wat meer office model (C2D 2,66 platte voet Readon, 4GB), de andere wat krachtigere freezed.

Het gaat om de tweede iMac dus, een wat krachtiger model maar freezed en dit komt door de wat "krachtigere" 8800GS VGA kaart lijkt het.

Het is een 24" iMac 8.1 met:

- Core2Duo 3,06 Ghz
- Nvidia 8800GS 512Mb
- 4GB Mem
- Bios: IM81.88Z.00C1.B00.0802091538

Ik heb uitteraard al druk gezocht en de bootcamp drivers en de nvidia driver zelf geven beide hetzelfde probleem; Een random freeze.

De installatie van Windows 7 en Windows 10 liepen beide perfect, echter daarna begint het "gedonder". Ik ben nagegaan of Windows zijn eigen Gforce drivers wil installeren, dit is niet het geval. Ik heb de PnP monitor gedisables om na te gaan of dit een probleem oplevert, echter is dat niet het geval wanneer ik deze disable. Het probleem blijft.

Het viel me op dat Windows 7 wat er maanden opgestaan heeft wel eens freezed(de), ik dacht de Harddisk en tijdens de eerste Windows 10 install werd het meer, althans na het installeren tijden het installeren van software. Toen preventief maar een SSD besteld.

Nu lees ik aardig rond en krijg het gevoel dat de GPU wellicht lost komt, dit lijkt een probleem bij de Gforce modellen te zijn door hitte. Een bake in een oven zou het probleem op moeten lossen echter ben ik daar zeer huiverig voor.

Kent iemand dit probleem ?

Of ik heb een freeze of het beeld valt uit. Een enkele keer kwam er leven in een freeze nadat ik op de uitknop had gedrukt en werd er afgesloten.

Memory is getest en goed, en ook de HD is goed gezien ik deze gister uit voorzorg door en SSD heb vervangen (de andere iMac ook werkt prima).

Ik heb bij het plaatsen van de HD de volledig iMac uit elkaar moeten halen gezien de kabel voor de voeding niet goed lag (te kort) en ik wilde geen extender gebruiken en had deze ook niet bij de hand. Meteen alles nagelopen, geen schade in kabels, etc... en zit echt weer profi netjes in elkaar en is schoon geblazen qua stof. (zit erg weinig stof in imacs overigens vind ik).

Iemand een idee ? Ik ben van mening dat het de Videokaart/GPU/Driver is.

Twijfel aub niet aan mijn kunnen, ik geeft bovenstaand verhaald enigzins jip en janneke weer omdat ik in dit subforum nooit post. Ik doe wel exotischere zaken :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2015 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel OSX geinstalleerd op een externe HD (backup voor EFI updates) en dat gaat prima, nu een update naar Yosemite... ik verdenk toch Windows + 8800GS

Verwijderd

Topicstarter
OK het is duidelijk, het zijn de drivers van de de videokaart. Zelfs Linux gebruikers schijnen er last van te hebben. Bummer.

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
Je hebt zelf het antwoord gevonden.
Het is niet zozeer dat Linux of Windows ergens last van hebben het is gewoon een driver kwestie dat verklaard ook het vastlopen. Wanneer een Mac overhit raakt dan slaat die in het algemeen uit.