Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvangoch
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-09 17:02
Ik heb een nieuwe SSD gekocht (MX200) zodat ik mijn laptop kon upgraden. Maar omdat de MX200 sneller is dan mijn mijn MX100 in mijn desktop wou ik ze graag omwisselen. Ik heb dus de MX100 gecloned op de MX200 en alles draait nu fatsoenlijk vanaf de MX200. Nu wil ik mijn MX100 Wipen zodat ik weer lekker schoon kan beginnen op mijn laptop. Ik heb eerst Crucial's storage executive client gedownload en even rondgekeken. Ik zag toen dat mijn MX100 een firmware update had. Dus ik dacht een firmware update kan nooit kwaad. Dus ik heb ff snel de update geïnstalleerd ben toen verder gegaan naar waarvoor ik eigenlijk het programma voor gedownload had, het "sanatize drive" tabje. Toen ik er op klikte kon ik alleen mijn MX200 selecteren en niet mijn MX100. Maar ik kon mij herinneren (weet ik niet zeker) dat voor ik de update had binnen gehaald hij er nog wel bij stond. Maar omdat ik met het programma van Crucial mijn SSD niet kon wipen ben ik opzoek gegaan naar een nieuw programma. Ik kwam toen uit bij Parted Magic, het is eigenlijk een OS gebouwd op linux waarmee je een hele hoop dingen met drives kan doen. (Wipen, Partities maken, klonen etc.) Ik heb Parted Magic op een usb stick gezet en het opgestart. Toen ik naar het "erase drive" programmatje ging stond mijn MX200 en Mijn WD Blue er bij, maar mijn MX100 miste. Dus toen heb ik all mijn Sata devices uit mijn moederbord gehaald en alleen mijn MX100 er in gelaten. Ik heb hierna Parted Magic weer opgestart en toen ik naar het "erase drive" programmaatje ging ik de melding: "This routine can only be run on disks supporting the Security Mode feature set.". Het lijkt me sterk dat mijn MX200 en mijn WD Blue die "Feature set" wel hebben en mijn MX100 niet. Op internet kon ik niet veel nuttigs vinden dus ik kwam het maar even op tweakers vragen. Dus mijn vraag is heeft de MX100 die "feature set" wel of niet of kun je hem aan of uit zetten, en als hij het niet heeft hoe wipe ik mijn MX100 dan?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 23:36
Waarom zou je zoiets überhaupt doen als hij toch in je eigen hardware blijft zitten. Een quick format is dan geen echte wipe maar zorgt ook niet voor wear op de SSD. Als je dat hele ding gaat wipen lever je weer een zooi levensduur in. SSD zijn namelijk nog niet zo goed in herschrijven als HDD's. Doe een volledige wipe alleen als je hem aan andere mensen wil doorverkopen. Anders gewoon altijd quick format & done! :)

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sir_Hendro: een Secure Erase is geen zero-write, maar wist de mapping tables. Dat zorgt niet voor wear.

Maar een quick format onder Windows 8+ zou ook een TRIM erase moeten doen. En dat is precies wat je wilt. Kun je ook even onder een ander OS doen. Secure Erase hoeft echt niet persé dat is ook veel lastiger met security locked devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:54

DarkSide

theres no place like ::1

Even googlen geeft het volgende
http://forum.crucial.com/...y-feature-Set/td-p/155490

de MX100 heeft het dus niet.
Geeft dit? Volgens mij niet. Zeker niet in jouw situatie.
Gewoon formatteren en lekker verder gaan

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je SSD in je eigen hardware blijft gebruiken wat is precies het praktisch nut van die wipe? Zal alleen maar bijdragen aan slijtage.

SSD's gaan op een andere manier met de plaatsing van data dan HDD's, daarom defragmenteer je ook geen SSD's bijvoorbeeld.
Als die tool daar geen oplossing voor heeft bied een andere tool wellicht de uitkomst. Gebruik zelf altijd "Eraser" als ik (relatief) zeker wil zijn dat er geen data meer te recoveren is.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2015 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvangoch
Oke bedankt allemaal! Net een quick format gedaan. De MX100 heeft nog wel een Recovery partitie die mijn MX200 niet heeft. Hoe zit het daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:15

Zenix

BOE!

Je moet eerst een PSID revert doen als er Windows 8 op de SSD stond, daarna kan je secure erase doen met hdparm. De PSID revert kan je via crucial executieve storage doen.

Maar zoals cipher aangaf is quick format voldoende.

[ Voor 37% gewijzigd door Zenix op 18-09-2015 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvangoch
Hij is helemaal leeg! Nogmaals bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:02
Via Google kom ik op dit topic. Ik loop dus vandaag tege precies hetzelfde probleem aan met mijn MX100. Daarom dit topic toch maar even aanvullen, ook al is hij stok oud.

In het verleden heb ik de MX100 een secure erase kunnen geven met Parted Magic, zie het grote ssd topic. Dat leverde mij toen een prestatie winst van circa 35% op de writes op. Hetgeen hierboven wordt vermeld is dus niet correct, het kan wel degelijk en bij de Crucial drivers heeft het nut.

Tot mijn grote verbazing lukt het vandaag niet om een secure erase uit te voeren. Ik vermoed dat de storage executive (saniize) iets raars heeft gedaan want verder is erbij niets verandert. Ik heb zelf nooit bewust een firmware update gedaan, wel heb ik de nieuwste M002, aldus SE. Mijn MX100 is uit december 2014. Het enige verschil met mijn Secure Erase uit 2015 is dat ik vandaag een Sanitize met Storage Executive heb gedraaid (vanaf een andere pc, want hij ondersteund nog steeds geen systeem met de conroller in raid modus).

[ Voor 65% gewijzigd door sdk1985 op 07-05-2016 00:00 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 14:11
sdk1985 schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 23:48:
Tot mijn grote verbazing lukt het vandaag niet om een secure erase uit te voeren.
Probeer het nog eens na een suspend/resume-cyclus?

Het BIOS wil je drives wel eens SECURITY FREEZE LOCK voeren, waardoor je geen security-operaties (setten van een password, erase) meer mag uitvoeren. Een suspend/resume unlockt je disks.

Zie ook de Linux kernel wiki voor nuttige info, incuslief de hdparm-commando's om te checken of je disk frozen is.

ATA Secure Erase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Heb je die PSID revert gedaan? Zie ook hier http://forum.crucial.com/...nd-No-HDD-LED/td-p/168111 je moet altijd eerste PSID revert doen voor een secure erase, anders is het inderdaad niet mogelijk. Dit krijg je als Windows 8 ofzo op de SSD heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:02
Thralas schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 10:37:
[...]

Probeer het nog eens na een suspend/resume-cyclus?

Het BIOS wil je drives wel eens SECURITY FREEZE LOCK voeren, waardoor je geen security-operaties (setten van een password, erase) meer mag uitvoeren. Een suspend/resume unlockt je disks.

Zie ook de Linux kernel wiki voor nuttige info, incuslief de hdparm-commando's om te checken of je disk frozen is.

ATA Secure Erase
Freeze lock is het in ieder geval niet, parted magic vraagt dan om een power cycle. Nu stond de driver gewoon niet in het lijstje met Secure Erase drives.
Zenix schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 12:28:
Heb je die PSID revert gedaan? Zie ook hier http://forum.crucial.com/...nd-No-HDD-LED/td-p/168111 je moet altijd eerste PSID revert doen voor een secure erase, anders is het inderdaad niet mogelijk. Dit krijg je als Windows 8 ofzo op de SSD heeft gestaan.
Ik heb geen PSID revert gedaan. Ik heb het echter bij Win 7 gehouden op die drive. Win 10 ben ik pas aan begonnen met de upgrade (500 GB 850 Evo).

Ik ga dit wel even onthouden en bij de volgende poging proberen. Ondertussen staat Win10 er op. Als de performance oke is dan laat ik het even zo (lees circa 350 MB/s in Crystal disk bij writes).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

hdparm werkt ook altijd vlekkeloos bij mij en kan je gewoon gebruiken bij bijvoorbeeld een lubuntu livecd. Als die zegt dat hij locked is dan zet ik hem in de slaapstand met de livecd en als ik hem daarna weer wakker maak zijn de drives ook unlocked.

[ Voor 13% gewijzigd door Zenix op 10-05-2016 14:06 ]

Pagina: 1