Toon posts:

Adobe stil systeem 1200-1500

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
*De nadruk bij het gebruik ligt om het gebruik van photoshop creative cloudpakket (photoshop, illustrator, lightroom), hiervoor wil ik hem optimaliseren.
*VMWare (voor netwerktoepassingen), CAD, streaming,
*qua games wil ik vooral aoe3 spelen, iets wat niet veel vergt.
* Wanneer ik surf, word en excel gebruik, wil ik een dualscreen setup.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de kast mik rond de 1000 euro, als ik echter een goede prestatiewinst kan boeken wil ik tot 1500 gaan.

[b]Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord, boxen, 2 externe hdd 3.0.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Lichte GPU, Voeding, SSD, CPU, mobo, netwerkadapter voor wifi, RAM geheugen, CPU-koeling, koelpasta, elektrostatische mat, elektrostatische band, 140 mm fans.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidea, intel vanwege prestatie/geluid

Een GPU die GPU Acceleration ondersteunt bij illustrator, bied dit een aanzienlijk voordeel?
De opties: low-end quadro K600 (K2000 K2200D K2000D, als deze een echte meerwaarde bieden)
GTX: serie 700 (of zou een GTX 960 toch ook goed z'n werk doen)
Zou er bij de low-end quadro's vanwege de band-width (busgrootte) zich een bottleneck voordoen?
De K600 is DDR3 waarschijnlijk niet compatibel met m'n mobo. Veek CUDA's zullen waarschijnlijk wel wat goeds doen?

2Gb VRAM wordt aanbevolen, zou 4 Gb een meerwaarde bieden, ik wil immers niet dualscreen gaan bewerken? Nu denk ik van niet.
https://helpx.adobe.com/n...em-requirements.html#2015
Voor illustrator
NVIDIA Quadro 2xxx
NVIDIA Quadro 2xxxD
NVIDIA Quadro 6xx
NVIDIA GeForce GTX Series (4xx, 5xx, 6xx, 7xx, Titan)
Optioneel: Als u GPU-prestaties wilt gebruiken: de hieronder weergegeven NVIDIA-videokaart (medium/high-end aanbevolen); 1 GB aan VRAM (2 GB aanbevolen); en de nieuwste NVIDIA-stuurprogramma's voor optimale prestaties (aanbevolen stuurprogrammaversie: 335.23 of nieuwer (voor de GeForce-serie), versie 332.76 of nieuwer (voor de Quadro-serie)

Voor lightroom
OpenGL 3.3- en DirectX 10-compatibele grafische kaart voor GPU-functies
16Gb of 32 Gb RAM geheugen om scratch-disks te vermijden.
Hoe zwaar wordt je geheugen belast tijdens illustrator?
Zijn 4 modules van 8Gb beter dan 2 modules van 16 Gb?

Ik ben geen voorstander van 2 videokaarten,
Ik wil een systeem dat automatisch back-ups maakt, Raid, zou dat lukken met m'n externe hardeshijven zonder dat dat een invloed heeft op de prestaties tijdens het fotobewerking. Werkt dat met externe harde schijven?

Bied hyperthreading een meerwaarde? (i7)
Ik ben geneigd om een skylake processor te kiezen, vanwege PCIe 3.0 (futureproof), de lage TDP (minder warmte en minder elektriciteitsverbruik (denk ik dan)).
Zou ik eventueel naar een oudere processorgeneratie moeten gaan vanwege meer cores?

Op z'n minst 1 SSD, een tweede als dat een meerwaarde bied.
Nu zie ik nog weinig verschil tussen een M.2 SSD of een SATA SSD
M.2SSD over de PCIe 3.0 is nog niet voor meteen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
*Ik wil hem graag stil, creative cloud performant, Coil noise lijkt me een gruwel. Een toren/ midi-toren.
*ik wil na een tijdje de GPU opwaarderen, M.2 SSD.
*Ik zou na 2-3 jaar een nieuwe GPU kopen.

Ga je overklokken?
Overclocken hoeft voor mij niet.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop op een aantal vragen antwoord te krijgen. Om dan uiteindelijk de uiteindelijke keuze na te zien op compatibiliteitsblunders. Bottlenecks wil ik graag vermijden.

pricewatch: HP NVIDIA Quadro K2000 2GB €446.95

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 249,75€ 249,75
1MSI Z170A PC MATE€ 114,95€ 114,95
1MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming (N760 TF 2GD5/OC)€ 212,55€ 212,55
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 114,80€ 114,80
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 105,50€ 105,50
1Cooler Master V Series V550 - 80+ Gold€ 104,90€ 104,90
1Crucial BX100 500GB€ 161,99€ 161,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.064,44

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 16:38

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Op zich al een mooi lijstje, maar ik zou voor een andere GPU en PSU gaan.

550w voor jouw systeem is denk ik overkill (ook al is de geselecteerde voeding een goede keuze). Misschien is deze een betere optie? Scheelt je ook weer € 50,-. Antec VPF 450W.

Als GPU is een 750Ti denk ik meer dan zat. Ook een stuk zuiniger (stiller) en goedkoper. Veel lagere gameprestaties, maar je geeft aan geen zware games te gaan spelen.

Over de andere onderdelen kan iemand anders denk ik wat beters zeggen, maar lijkt mij verder een prima systeem! Met bovenstaand bespaar je toch zo rond de € 150,- zonder dat je systeem echt minder zal presteren.

[ Voor 5% gewijzigd door adamvansanten op 18-09-2015 12:12 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:43:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
*De nadruk bij het gebruik ligt om het gebruik van photoshop creative cloudpakket (photoshop, illustrator, lightroom), hiervoor wil ik hem optimaliseren.
*VMWare (voor netwerktoepassingen), CAD, streaming,
*qua games wil ik vooral aoe3 spelen, iets wat niet veel vergt.
* Wanneer ik surf, word en excel gebruik, wil ik een dualscreen setup.
Omdat ik zelf toevallig ook zojuist een systeem heb aangeschaft voor specifiek Adobe Photoshop en Lightroom, heb ik mij de afgelopen week aardig ingelezen op diverse vlakken qua componentenkeuze en -eisen. Heb echter geen ervaring met Illustrator, maar mijn veronderstelling is dat dit niet veel zal schelen met de eisen voor Photoshop en Lightroom.
Een GPU die GPU Acceleration ondersteunt bij illustrator, bied dit een aanzienlijk voordeel?
De opties: low-end quadro K600 (K2000 K2200D K2000D, als deze een echte meerwaarde bieden)
GTX: serie 700 (of zou een GTX 960 toch ook goed z'n werk doen)
Zou er bij de low-end quadro's vanwege de band-width (busgrootte) zich een bottleneck voordoen?
De K600 is DDR3 waarschijnlijk niet compatibel met m'n mobo. Veek CUDA's zullen waarschijnlijk wel wat goeds doen?

2Gb VRAM wordt aanbevolen, zou 4 Gb een meerwaarde bieden, ik wil immers niet dualscreen gaan bewerken? Nu denk ik van niet.
https://helpx.adobe.com/n...em-requirements.html#2015
Voor illustrator
Een van de grootste discussiepunten voor een dergelijk systeem is de toegevoegde waarde van een dedicated GPU. Wanneer je kiest voor een Intel i5/i7 GPU dan hebben die bijna altijd een integrated GPU die vaak onderschat wordt.

Een dedicated GPU kan voor prestatiewinst zorgen bij Photoshop/Lightroom/Illustrator, maar in praktijk zal dit ontzettend sterk afhangen van de soort bewerkingen die je doet. De 'meest gebruikte' handelingen maken niet gebruik van GPU acceleration.
De meeste gebruikers zullen dus meer profiteren van een snellere processor (al dan niet met Hyperthreading) en een hogere kloksnelheid.
[...]

16Gb of 32 Gb RAM geheugen om scratch-disks te vermijden.
Hoe zwaar wordt je geheugen belast tijdens illustrator?
Zijn 4 modules van 8Gb beter dan 2 modules van 16 Gb?
Nogmaal, ik heb geen ervaringen met Illustrator en mijn verrichte onderzoek was gericht op de eisen voor Photoshop en Lightroom. 8GB tot 16GB is meer dan genoeg voor deze twee programmas. Meer dan 16GB is niet nodig en levert je in praktijk geen snelheidswinst op. Wanneer je ook video's gaat editten, dan heeft het wel zin om voor 32GB of meer te gaan. Mijn advies is dan ook om gewoon voor 16GB te gaan. (interessante video: LinusTechTips)

Wat betreft het aantal modules. Of het nuttig is om voor 4 modules te gaan of 2 modules hangt af van het moederbord. Ondersteunt het moederbord Dual Channel, dan is het verstandiger om voor 2 modules te gaan (en houd je bovendien nog ruimte over voor een eventuele upgrade later).
Ondersteunt het moederbord echter Quad Channel, dan heeft het wel zin om voor 4 modules te kiezen. Het geheugenbandbreedte wordt dan verviervoudigd (in tegenstelling tot Dual Channel waar het geheugenbandbreedte wordt verdubbeld)
Ik ben geen voorstander van 2 videokaarten,
Ik wil een systeem dat automatisch back-ups maakt, Raid, zou dat lukken met m'n externe hardeshijven zonder dat dat een invloed heeft op de prestaties tijdens het fotobewerking. Werkt dat met externe harde schijven?
Misschien dat het via een omslachtige manier zou kunnen met externe hardeschijven, maar zou niet weten waarom je dat zou willen. Het is waarschijnlijk een stuk langzamer, de hardeschijven zijn een stuk kwetsbaarder op je bureau, het is waarschijnlijk een stuk langzamer (USB controller in ext. hdd's zijn vaak troep). Bovendien moeten de hardeschijven op dezelfde controller zitten wil RAID werken (volgens mij).

Wil je een automatische backup, haal dan minstens 2 hardeschijven (liefst dezelfde) en zet deze in RAID 1 (Mirror). Data wordt op beiden schijven gespiegeld, dus wanneer er eentje defect raakt, is alle data nog intact op de andere schijf. 'Nadeel' is natuurlijk dat dus 2x dezelfde data opslaat en dus effectief maar de opslagruimte hebt van 1 schijf.
Bied hyperthreading een meerwaarde? (i7)
Ook hier geldt weer, hangt erg af van het type bewerking dat je doet. Maar in het algemeen is de prestatiewinst van een processor met Hyperthreading t.o.v. een processor zonder Hyperthreading in Photoshop en Lightroom marginaal. Er valt wat dat betreft meer te halen van de hogere kloksnelheid (en turboboost) van een processor (en meestal kom je dan op processoren met HT)
Ik ben geneigd om een skylake processor te kiezen, vanwege PCIe 3.0 (futureproof), de lage TDP (minder warmte en minder elektriciteitsverbruik (denk ik dan)).
Zou ik eventueel naar een oudere processorgeneratie moeten gaan vanwege meer cores?
Ik was in eerste instantie ook geneigd om voor Skylake te gaan. Echter de hogere kosten (processoren, moederbord en ddr4 geheugen zijn allemaal net wat duurder, terwijl de prestatiewinst in Photoshop en Lightroom verwaarloosbaar zijn, ze zijn in ieder geval niet de meerkosten waard (test).
PCIe 3.0, waarvoor heb je die nodig dan?

Concluderend
Zou eerder gaan voor een Intel i7-4790 gaan, deze kan je bij Vraag & Aanbod al vinden voor ~269 euro (nieuw met garantie). Hierdoor kan je 'automatisch' besparen op een moederbord en het geheugen.
Ook zou ik de videokaart voorlopig gewoon helemaal achterwege laten. Zoals eerder aangehaald, het zal waarschijnlijk bijna niets opleveren en als er iets snel in waarde daalt, zijn het videokaarten. Age of Empires 3 draait wel prima op de iGPU, kan je later een krachtigere GPU halen voor hetzelfde geld.

Wat betreft de voeding. Zoals adamvansanten al aangeeft is de gekozen voeding inderdaad een beetje overkill (verbruik zal rond 200W~250W liggen? Hier zijn wel tooltjes voor die het kunnen schatten). De Coolermaster V-serie voedingen is volgens mij het topsegment van Coolermaster en dat is in principe niet nodig (geen zwaar systeem en niet overclocken).
Misschien is de pricewatch: Cooler Master GM G450M een wat economischere keuze. Met 450W meer dan voldoende. Eventueel de pricewatch: Cooler Master GM G550M, deze is ook 550W en kost maar iets meer. Ook al gebruik je niet zoveel wattage, een reden om voor een wat krachtigere voeding te gaan is onder andere het de warmte- en geluidsproductie. Bij een lagere belasting van een voeding zal deze minder snel warm worden en minder lawaai produceren.

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Nogmaal, ik heb geen ervaringen met Illustrator en mijn verrichte onderzoek was gericht op de eisen voor Photoshop en Lightroom. 8GB tot 16GB is meer dan genoeg voor deze twee programmas. Meer dan 16GB is niet nodig en levert je in praktijk geen snelheidswinst op. Wanneer je ook video's gaat editten, dan heeft het wel zin om voor 32GB of meer te gaan. Mijn advies is dan ook om gewoon voor 16GB te gaan. (interessante video: LinusTechTips)
Nu geef je keurig aan bij de gpu dat dit vooral afhangt van de bewerkingen die je doet. Waarom laat je dat hier bij ram achterwege?
Voor zover ik weet kan vooral Ps gigantisch veel vragen van je ram. Maar inderdaad hangt dat er vanaf wat je doet. Een goede kennis van mij (Collega grafisch ontwerper) haalt met regelmaat 1-2GB per Ps bestand en tikt zomaar 32GB ram vol. (autofotografie, raw, filters, bewerkingen,layers op posterformaat af te drukken) Misschien zijn dat uitersten maar ik noem het als voorbeeld. Ps vergt gewoon veel van ram en cpu!
Het grote voordeel van Skylake vind ik vooral voor ontwerpers de 64GB ram icm de hoge kloksnelheid. stap je terug naar x99 met evt 6 of 8 cores dan zit je qua kloksnelheid een flink stuk lager. zoals je al aangaf behaal je weinig tot geen winst met de genoemde software en ht/meer dan 4 cores.

Het belangrijkste voor topicstarter is dat hij aan kan geven wat hij ongeveer doet met de software. Denk er ook om wat je verwacht te gaan doen over 1-3 jaar bijvoorbeeld. Dat kan de keuze ook nog beinvloeden.

De interne gpu van skylake is ook behoorlijk krachtiger geworden tov zijn voorganger. Toch raad ik een externe gpu aan in dit geval vanwege de dual screen setup.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil me
1 bezighouden met webdesign in photoshop, dat houdt in dat je veel kleine afbeeldingen in een op een nieuwe pagina gaat plaatsen. Ik link die ook graag met illustrator.
2 Logodesign, en randtekening maken in illustrator
3 Fotobewerking in lightroom, filters aanpassen,

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:37

Nutral

gamer/hardware freak

webdesign en logo design zijn 2 dingen die echt heel weinig vragen van een computer.

Richting foto bewerken of grafisch werk met grote prints is een stuk zwaarder dan webdesign.

Dus ik denk dat je sowieso wel goed zit met een 750ti, met webdesign gebruik je ook minder van de videokaart omdat de canvas niet zo groot is (hooguit 1 of 2 megapixel)

Raid 1 is geen backup, het is voornamelijk een manier om snel weer draaiend te zijn als er 1 schijf kapot gaat. Maar gebeurt ook vaak genoeg dat bijvoorbeeld de raid array er geen zin meer in heeft, of als er 1 schijf eerst corrupt is en dan pas faalt heb je alsnog data verloren.

Ik zou een externe harde schijf aansluiten en hiernaartoe backupen, en dan incrementeel naartoe doen.

Webdesign of logo's zijn niet zo heel groot qua data dus een online extra backup zou ik wel aanraden, dropbox is 10€ per maand voor 1 tb en is een prima offsite backup mogelijkheid, (met als voordeel dat je buitenshuis ook goed bij je data kan)

Verwijderd

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 249,75€ 249,75
1MSI Z170A PC MATE€ 114,95€ 114,95
1Gigabyte GeForce GTX 750Ti (GV-N75TOC-2GL) LP€ 119,50€ 119,50
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 114,80€ 114,80
2Asus VC239H Zwart€ 149,-€ 298,-
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK4/32€ 199,50€ 199,50
1Cooler Master GM G550M€ 63,50€ 63,50
1Crucial BX100 250GB€ 83,01€ 83,01
1Crucial BX100 500GB€ 161,99€ 161,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.405,-

Ok zo staat het ervoor, bij het moederbord staat er crossfire, ik hoop dat een nvidiakaart daar ook gewoon inkan. Ik zou eigenlijk wel graag één module 16 Gb RAM geheugen hebben, kwestie van te kunnen uitbreiden. Als ik naar de pricewatch kijk dan zitten ze niet in een case. Hoe groot is de kans dat hetzelfde type over een paar nog beschikbaar is? Wanneer de prijzen gezakt zullen zijn.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:13

Tribits

Onkruid vergaat niet

Als je niet gaat overklokken heb je in principe aan een B150/H170 moederbord ook wel genoeg, kan je eventueel nog een paar tientjes mee besparen. Van de betreffende GTX750Ti heb ik wel eens horen zeggen dat deze relatief luidruchtig is omdat het een low profile kaart is met een enkele fan, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mocht je het niet vertrouwen dan kan je beter voor een exemplaar met twee grotere fans kiezen. Qua voeding lijkt een pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular mij een betere keuze, 80+ gold en staat er ook om bekend erg stil te zijn. RAM zou in principe ook 2x16GB kunnen worden, maar die zijn op dit moment nog redelijk onbetaalbaar. Overigens maakt het weinig uit of je nu 2x8GB koopt en er later nog 2x8GB bij zet, zolang de specs maar overeenkomen hoeft het niet hetzelfde merk/type te zijn. Voor de snelheid maakt 2 of 4 modules niet uit, Skylake ondersteunt geen quad channel. Als je geen optische drive hebt dan is de wat goedkopere pricewatch: Fractal Design Define S ook nog een optie in plaats van de Define R5.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Verwijderd

Topicstarter
Supported Processor PCI Express Port Configurations
z170 1x16, 2x8, 1x8+2x4
h170 1x16
b150 1x16
http://ark.intel.com/compare/90591,90595,90592

Wat betekent dit juist?

De h170 heeft smart respons technology, (het combineren van de snelheid van de SSD met de hoge opslagcapaciteit van een hdd. Dan gebruik ik dat graag met m'n externe hdd's.

Die pcie 3.0 hebben die nut? 8 Gb/s is sneller dus beter? Welke zaken maakt al van die snelheid gebruik?
Edit:
As mentioned, USB 3.0 runs at 5 Gb/s. But as with PCI Express 2.1, USB 3.0 employs 8b/10b encoding, which lowers the actual peak speed to 4 Gb/s. Divide bits by eight to convert to bytes, and you get a peak throughput of 500 MB/s, which is the exact same speed as a modern PCI Express 2.1 lane. SATA 6Gb/s runs at 6 Gb/s of course, but its own 8b/10b encoding scheme drops the peak rate from a theoretical 6 Gb/s to an actual speed of 4.8 Gb/s. Again, convert that to bytes and you get 600 MB/s, or 20% more than the peak speed of a PCI Express 2.0 lane.

The problem here is that even the fastest SSDs cannot fully saturate a SATA 3 Gb/s connection. Nothing comes close to saturating a USB 3.0 connection, and the same holds true for the latest iteration of SATA 6Gb/s. At least as far as we're concerned today, PCI Express 3.0 isn't really a necessity for driving the biggest buzzwords in the platform space. Hopefully, as Intel shifts into its third generation of NAND flash manufacturing, however, speeds increase and we start to see devices capable of pushing beyond what a 3 Gb/s SATA port could have sustained in the past.
http://www.tomshardware.c...s-3.0-pci-sig,2695-4.html

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 240,50€ 240,50
1MSI H170A PC MATE€ 91,30€ 91,30
1Gigabyte GeForce GTX 750 Ti (GV-N75TOC-2GI)€ 130,-€ 130,-
1Fractal Design Define S€ 84,28€ 84,28
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 43,50€ 43,50
2be quiet! Shadow Wings SW1 140mm mid-speed, 140mm€ 13,92€ 27,84
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C14€ 262,-€ 262,-
1Samsung SE-208GB Zwart€ 24,14€ 24,14
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 71,96€ 71,96
2Samsung 850 EVO 250GB€ 98,79€ 197,58