5 Ghz uitbreiding vs babyfoon

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 16:30
Hallo medetweakers,

Afgelopen zomer is er bij ons in de woning een draadloze babyfoon met camera gekomen. Wegens redenen is dit geen IP-cam geworden, en is dit ook geen optie. (denk Aluhoedjes.)
Deze babyfoon communiceert op 2.4Ghz, en je raadt het al, deze stoort op mijn Wifi. :F .
Tot zover de babyfoon.

De basis van mijn thuisnetwerk is een TP-Link TL-WDR4300.
Deze router zend SSID's uit, één op 2,4Ghz en één op 5Ghz.
Deze router staat fysiek in de meterkast, aan de voorzijde van de woning.
De verbinding met mijn netwerk via de 2.4Ghz band is waardeloos.
Het bereik is prima, maar de snelheid is om te janken.
Ik heb de hoop op een stabiel, vlot netwerk op de 2.4Ghz band ook al bijna opgegeven.
Dit is gelukkig niet zo'n groot probleem omdat de router en de meeste overige draadloze apparatuur ook de 5 GHz band ondersteunen.

Dus, Over op 5 GHz :) probleem opgelost zou je denken.
Maar helaas, daar komt het volgende probleem al om de hoek kijken.
Door de hogere frequentie is het bereik van de 5 GHz band korter dan de 2.4 GHz band.
Een gevolg hiervan is dat er nauwelijks bereik is op de bovenverdieping, en helemaal geen bereik in de tuin.

Wat heb je al geprobeerd?
-Het wijzigen van kanalen op de 2,4 Ghz band.
Het kanaal met de minste storing (volgens WifiAnalyzer) bood geen oplossing.
-Verplaatsen van de Router naar de woonkamer.
Voor de stabiliteit van 2.4Ghz had dit onvoldoende resultaat.
het bereik van de 5Ghz werd er wel iets beter van.
de rest van de netwerkapparatuur kon niet allemaal aangesloten worden (in de meterkast)

De vraag:
Heb ik dit probleem verkeerd aangevlogen?
Met een Repeater/Accespoint zou dit eventueel opgelost kunnen worden, Extra UTP trekken hiervoor is geen probleem. Voorwaarde hierbij is wel dat er niet een extra SSID voor aangemaakt hoeft te worden. ik heb namelijk niet zo veel vertrouwen in de ability van de draadloze apparaten om dit fatsoenlijk te kunnen managen. daarnaast, wat betekend dit voor de snelheid?

Ik hoor graag hoe jullie hier over denken.

Gr Spank_Mojoo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:00

lier

MikroTik nerd

Nee hoor, probleem is goed aangevlogen.

Je ontkomt vrijwel nooit aan het inzetten van meerdere "toegangspunten" om een volledige dekking te bereiken, zeker op 5GHz. Om wireless roaming te bereiken (zelfde SSID is niet voldoende) zal je slimme wireless hardware in moeten zetten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

spank_mojoo schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:27:
Hallo medetweakers,

Afgelopen zomer is er bij ons in de woning een draadloze babyfoon met camera gekomen. Wegens redenen is dit geen IP-cam geworden, en is dit ook geen optie. (denk Aluhoedjes.)
Deze babyfoon communiceert op 2.4Ghz, en je raadt het al, deze stoort op mijn Wifi. :F .
Tot zover de babyfoon.
Wut :?

Aluhoedje vindt WiFi op 2.4GHz onacceptabel, maar analoge camera in zelfde band (die continu veel lomper zendt, want niet alle mooie flow control van packet switched networking...) is prima 8)7

Ik kan een aluhoedje die consequent is ergens respecteren, maar eentje die zo inconsequent als dit is, is gewoon oerdom. Zeker ook iemand die niet onder 4G zendmast wil wonen maar wel een handset in de broek heeft die factor duizend meer straling afgeeft aan de genitalien |:(

Het is misschien offtopic, maar als de persoon in kwestie serieus denkt dat een IP cam die over WiFi communiceert schadelijk is voor de kleine, dan moet deze babyfoon acuut uit en vervangen worden door iets wat over een draad communiceert, want zoals gezegd, analoge verbindingen zorgen voor een veel hogere load op het kanaal (en dus ook op alle levende organismen) dan digitale.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.wi-spy.ca/img/chanmacscreencap.png
Links WiFI, rechts een analoge camera.

Deze valt mee, ik heb zelf veel erger gezien, en op basis van jouw beschrijving (dat ander kanaal niet helpt) vermoed ik dat jij een van die ergere te pakken hebt die gewoon hele 2.4GHz-band volplempt met zooi :X
De basis van mijn thuisnetwerk is een TP-Link TL-WDR4300.
Deze router zend SSID's uit, één op 2,4Ghz en één op 5Ghz.
Deze router staat fysiek in de meterkast, aan de voorzijde van de woning.
De verbinding met mijn netwerk via de 2.4Ghz band is waardeloos.
Het bereik is prima, maar de snelheid is om te janken.
Ik heb de hoop op een stabiel, vlot netwerk op de 2.4Ghz band ook al bijna opgegeven.
Dit is gelukkig niet zo'n groot probleem omdat de router en de meeste overige draadloze apparatuur ook de 5 GHz band ondersteunen.

Dus, Over op 5 GHz :) probleem opgelost zou je denken.
Maar helaas, daar komt het volgende probleem al om de hoek kijken.
Door de hogere frequentie is het bereik van de 5 GHz band korter dan de 2.4 GHz band.
Een gevolg hiervan is dat er nauwelijks bereik is op de bovenverdieping, en helemaal geen bereik in de tuin.

Wat heb je al geprobeerd?
-Het wijzigen van kanalen op de 2,4 Ghz band.
Het kanaal met de minste storing (volgens WifiAnalyzer) bood geen oplossing.
Goh. WiFi Analyzer kan alleen WiFi-netwerken zien, niet de enorme bult analoge verstoring van een cam als dit :z
-Verplaatsen van de Router naar de woonkamer.
Voor de stabiliteit van 2.4Ghz had dit onvoldoende resultaat.
het bereik van de 5Ghz werd er wel iets beter van.
de rest van de netwerkapparatuur kon niet allemaal aangesloten worden (in de meterkast)

De vraag:
Heb ik dit probleem verkeerd aangevlogen?
Met een Repeater/Accespoint zou dit eventueel opgelost kunnen worden, Extra UTP trekken hiervoor is geen probleem. Voorwaarde hierbij is wel dat er niet een extra SSID voor aangemaakt hoeft te worden. ik heb namelijk niet zo veel vertrouwen in de ability van de draadloze apparaten om dit fatsoenlijk te kunnen managen. daarnaast, wat betekend dit voor de snelheid?

Ik hoor graag hoe jullie hier over denken.

Gr Spank_Mojoo
Repeater is zinloos, als je WiFi niet goed door vloeren heen gaat, gaat het ook niet goed naar een repeater die boven staat. AP is de way to go, al helemaal als je aangeeft dat draden trekken geen probleem is.

Gewoon boven (zo ver mogelijk bij de AP/router beneden vandaan, dus andere uiteinde huis indien mogelijk) tweede AP plaatsen. Ding instellen op kanalen die niet overlappen met ding beneden en klaar.

Mbt SSID:
Hangt helemaal af van je devices wat het beste werkt. En ja, kan zijn dat er geen goede oplossing is als je devices allemaal 'dom' zijn :o

- MacOS, iOS8 en hoger, Android 5 en hoger: SSID, key en security/encryption settings moeten identiek zijn. Dan wordt vrij intelligent ertussen geroamed.
- Android <=4: per default geen roaming, maar met app als WiFi Prioritizer kan roaming afgedwongen worden als SSID *NIET* hetzelfde is.
- MacOS <=7: geen roaming. Op geen enkele manier aan de praat te krijgen :/
- Windows: hangt volledig af van WiFi NIC driver. Kan ieder van bovenstaande combo's zijn. Mijn werklaptop heeft een eenvoudige Broadcom 2x2 geval die wel instelbare roaming heeft en doet dat tussen alle bekende netwerken. SSID hoeft dus niet zelfde te zijn.

Dus kijk naar je devices en kies. Ga er vanuit dat er altijd wel eentje zal zijn die brak/niet goed meewerkt :(

Enige manier om volledig onafhankelijk te zijn van de devices is om naar managed WiFi te gaan. Vooralsnog kun je dan kiezen uit betaalbaar maar single band (Ubiqiti UniFi) of dualband en onbetaalbaar (Ubiquiti UniFi Pro). Ik zie echter dat Ubiquiti binnenkort (november leverbaar) met een dualband AC UniFi-AC-Lite komt, die EUR 119 zou moeten kosten. Ding doet 'maar' 2x2 MiMo en kan geen 802.3f PoE aan, maar met dit soort prijs is eindelijk managed dualband binnen bereik van normale consument.

* dion_b heeft op het werk al bestelling staan voor z'n grote broertje, de UniFi-AC-Pro, maar gaat dat pas over paar maanden kunnen uitproberen...

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 18-09-2015 12:39 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
dion_b schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:34:
[...]

Aluhoedje vindt WiFi op 2.4GHz onacceptabel, maar analoge camera in zelfde band (die continu veel lomper zendt, want niet alle mooie flow control van packet switched networking...) is prima 8)7

Ik kan een aluhoedje die consequent is ergens respecteren, maar eentje die zo inconsequent als dit is, is gewoon oerdom. Zeker ook iemand die niet onder 4G zendmast wil wonen maar wel een handset in de broek heeft die factor duizend meer straling afgeeft aan de genitalien |:(

Het is misschien offtopic, maar als de persoon in kwestie serieus denkt dat een IP cam die over WiFi communiceert schadelijk is voor de kleine, dan moet deze babyfoon acuut uit en vervangen worden door iets wat over een draad communiceert, want zoals gezegd, analoge verbindingen zorgen voor een veel hogere load op het kanaal (en dus ook op alle levende organismen) dan digitale.

...
Ah, ik had hier misschien iets duidelijker moeten zijn ja.
het is niet de straling waar ik me druk om maak (maar als ik jouw post zo lees is dat toch wel verstandig)
het zijn eerder gluurders ed die het probleem creëren. zowel hobbymatige als professioneel.
Maar dit is niet echt het onderwerp dat ik hier nu wens aan te snijden.

Om op het AP terug te komen, deze zou ik dus gewoon bekabeld op de Router kunnen aansluiten.
Vervolgens de SSID en Security settings dupliceren en dan is het al weer klaar?
dit zou dus geen problemen met de routering en moeten opleveren, zoals IP-conflicten oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

spank_mojoo schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:22:
[...]

Ah, ik had hier misschien iets duidelijker moeten zijn ja.
het is niet de straling waar ik me druk om maak (maar als ik jouw post zo lees is dat toch wel verstandig)
het zijn eerder gluurders ed die het probleem creëren. zowel hobbymatige als professioneel.
Maar dit is niet echt het onderwerp dat ik hier nu wens aan te snijden.
Het mooie van een forum - en dat is nou net waar het verschilt van een helpdesk - is dat topics geen tickets zijn en een eigen leven kunnen leiden als mensen aanknopingspunten zien.

Maar goed, als het niet de straling is, is het idd andere kwestie. Hou er wel rekening mee dat analoge transmissie weliswaar niet 1:1 over internet kan, maar nagenoeg volledig open en bloot ligt voor gluurders op locatie. Ook hier: trek kabel als je serieus veilig wilt zijn.
Om op het AP terug te komen, deze zou ik dus gewoon bekabeld op de Router kunnen aansluiten.
Vervolgens de SSID en Security settings dupliceren en dan is het al weer klaar?
dit zou dus geen problemen met de routering en moeten opleveren, zoals IP-conflicten oid?
Een AP is een layer 2 device en doet dus per definitie niets met routering of IP's

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Enige manier om volledig onafhankelijk te zijn van de devices is om naar managed WiFi te gaan.
"Managed wifi" is een algemene kreet, slechts een handje vol doet aan Single Cell Architecture waaronder inderdaad UniFi.
De meeste enterprise gebruikt gewoon een slimme ondergrens voor RSSI of data-rate (en associations en PMK's worden onderling gedeeld).

SCA betekent:

Slechts de bandbreedte van 1 AP, ook al plaats je er 100 door huis.
Je kunt niet per plek/AP het gunstigste kanaal kiezen (wat beneden het ideaal kanaal is, kan op zolder rampzalig zijn).
Een lelijke 1x1 client beneden, eet je airtime op zolder op.

Nee, bedankt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
Het heeft zijn charmes inderdaad :)

ja, ik weet het. een kabeltje is de meest gesloten oplossing.
Ergens moesten helaas compromissen gesloten worden.
het schijnt dat een bekabelde babyfoon niet zo heel praktisch is. |:(
In het slechtste geval zal de buurman nu mee kunnen kijken, als hij hiervoor de kennis en apparatuur heeft. (één van de twee mist hij zeker :)) remote zal nu iig niet zo gauw gebeuren. ;)

Dank voor de hulp, ik ga op jacht naar een tweetal AP's.
dan kan ik meteen het 2.4 netwerk geheel uitschakelen.

• tita_tovenaar
  • Laatst online: 20:46
[...]

Voorbeeld:
[afbeelding]
Links WiFI, rechts een analoge camera.

Deze valt mee, ik heb zelf veel erger gezien, en op basis van jouw beschrijving (dat ander kanaal niet helpt) vermoed ik dat jij een van die ergere te pakken hebt die gewoon hele 2.4GHz-band volplempt met zooi :X

[...]

Goh. WiFi Analyzer kan alleen WiFi-netwerken zien, niet de enorme bult analoge verstoring van een cam als dit :z

[...]
Plaatje wat jij laat zien valt zeker mee ,de bewuste camera heeft een FHSS (Frequency-hopping spread spectrum ) 15 Channels .Dus de het spectrum komt meer uit te zien als het onder staande plaatje :

Afbeeldingslocatie: http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=259424&stc=1&d=1318355852

Wat dus heel ongunstig is voor andere buurt gebruikers van dit spectrum is !

[ Voor 3% gewijzigd door tita_tovenaar op 19-09-2015 09:42 ]

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
Dat is inderdaad ongunstig voor omwonenden.
Helaas...
Ik ben best bereid om op jacht te gaan naar een andere babyfoon.
Maar aangezien deze markt gericht is op overbezorgde ouders, zijn termen als "BrilliantVIEW" en "Ultra-Large" belangrijker dan de gebruikte technieken en technische specificaties 8)7
(Het is soms om misselijk van te worden)
Om nog maar niet over prijzen te beginnen .. :+
Hoe je het ook bekijkt, ook bij aanschaf van een volgende babyfoon zullen ook weer compromissen gesloten moeten worden.
Wat ik hiermee probeer te zeggen is: Deze babyfoon werkt voor mij. Er zijn een paar kleine probleempjes (vandaar dit topic :)) maar die worden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Laatst online: 23:11
Dat hij werkt voor jou betekend niet dat hij ook werkt voor de buurman. Vraag hem anders ook eens hoe zijn WiFi is. Misschien verdruk je zijn signaal ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:55
spank_mojoo schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:22:
[...]

...
Zelf heb ik ook een tijd zo'n dedicated ding gehad, maar nadat er iets is stuk gegaan heb ik een webcam gekocht. Ik zie alleen niet direct het verschil tussen die twee, behalve dat de 1 in je netwerk hangt en de andere niet,

Je issue met gluurders gaat niet om Wifi gluurders vermoed ik? Want daarvoor moet je ook in je achtertuin staan om het signaal op te pikken. Nou is mijn webcam via IP wel te bekijken op mijn eigen netwerk, maar als ik geen port forwarding heb ingesteld, zie ik niet direct in hoe een buitenstaander bij mijn camera kan komen. Ben wel benieuwd hoe dit zou kunnen (om eventueel zelf maatregelen te kunnen nemen).

Trouwens, wellicht is een RTL SDR stick wat voor je, kun je op het volledige spectrum de sterkte van signalen zien (bv. http://www.amazon.com/RTL...fRID=1BF9FJQXT52YDD2NSFPA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 18:41
Wanneer je een ip-cam goed configureert (wachtwoord instellen en zorgen dat deze niet direct vanaf het internet te benaderen is) dan is het redelijk veilig. Wellicht kun je ook een VLAN-achtige constructie opzetten en dan kan er zeker niemand bij. Bij die Samsung baby monitor weet je echter helemaal niks over het gebruikte protocol en hoe veilig dat is. Misschien kan iemand in dezelfde straat wel meekijken wanneer deze hetzelfde apparaat heeft.

edit:
bedoelde VPN eigenlijk ipv VLAN. foutje..

[ Voor 6% gewijzigd door Atomsk op 21-09-2015 15:14 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Atomsk schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:23:
Wanneer je een ip-cam goed configureert (wachtwoord instellen en zorgen dat deze niet direct vanaf het internet te benaderen is) dan is het redelijk veilig. Wellicht kun je ook een VLAN-achtige constructie opzetten en dan kan er zeker niemand bij.
Geen VLAN bij mij, maar voor de rest heb ik het ook zo ingesteld. Enige manier om vanaf buiten bij de camera te komen is door VPN op te zetten. Daarnaast ook nog eens meerdere gebruikers, zodat het verschil is te zien tussen de telefoons van mijn vrouw en mijzelf en de gezamenlijke tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
celshof en Atomsk,

Wanneer de kleine zich nu meldt, hoef ik alleen maar mijn hoofd iets bij te draaien om te zien wat er aan de hand is. Heb jij dit ook voor elkaar gekregen met je IP camera? Of zul je eerst je device moeten pakken, ontgrendelen, en het betreffende appje opstarten?

het is wellicht nog een heroverweging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
spank_mojoo schreef op maandag 21 september 2015 @ 15:44:
celshof en Atomsk,

Wanneer de kleine zich nu meldt, hoef ik alleen maar mijn hoofd iets bij te draaien om te zien wat er aan de hand is. Heb jij dit ook voor elkaar gekregen met je IP camera? Of zul je eerst je device moeten pakken, ontgrendelen, en het betreffende appje opstarten?

het is wellicht nog een heroverweging waard.
De app is zo ingesteld dat het scherm nooit op slot gaat. De tablet of telefoon staat zo dat het ook 1 draai met mijn hoofd is, of zelfs minder, omdat de tablet naast de TV staat.

Ik heb voor 6 tientjes deze gekocht: pricewatch: Foscam FI8918W Zwart
Is heel erg vergelijkbaar met de babyfoon van Samsung. OK, geen monitor, maar de monitor van Samsung is maar 320x240, terwijl je bij de webcam de volledige resolutie van de camera kunt gebruiken. Zelf gebruikten wij eerst de Luvion Grand Elite (was nog zonder beweegbare camera) en qua beeld zijn we er echt op vooruit gegaan. En met jouw budget kun je een webcam kopen met een hogere resolutie (als je kindje dan heel schattig ligt te slapen (en dat kunnen ze) kun je een fatsoenlijke screenshot maken).
En het grote voordeel is dat je een webcam ook nog eens bekabeld kunt gebruiken.
Zelf wil ik de camera voor time-lapse gaan gebruiken van de tuin, om alle plantjes te kunnen zien groeien, zodra de kinderen groot genoeg zijn. Dan is het wel jammer dat ik geen full HD heb, maar deze camera was het meeste dat ik er thuis uit heb weten te sleuren (was goedkoper dan een nieuwe camera voor de babyfoon) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
even een kleine update:

ik heb het 2,4ghz netwerk uitgeschakeld en twee 5ghz AP's geplaatst.
de dekking is nu beter het geweest is.

de IPcam als babyfoon staat nog open als mogelijkheid.

bedankt voor alle input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
Ik zit met een vergelijkbaar issue. Heb een Alecto DVM-120 gekocht, simpel ding via de 2.4GHz. band en op twee meter afstand van de camera valt het signaal weg en heb ik dus geen beeld meer op de meegeleverde unit waar het scherm in zit.

Reden voor het kopen van dit device is de gebruiksvriendelijkheid voor mijn vrouw en de VOX optie. Zodra er geluid is springt het display aan. Vind ik een stuk handiger dan een app constant open hebben staan op mijn iPad. Daarnaast is de Push to Talk knop ook fijn.

Nu lees ik aardig wat goede berichten over een Dropcam / Nest cam waarvan ik hoop dat deze wel een beter bereik heeft aangezien deze het bestaande WiFi netwerk gebruikt. Nadelen zijn dan weer app gebruik, geen push to talk verhaal en geen VOX. Wel third party cam gebruik voor b.v. mijn ouders en wanneer ik aan het werk ben :+

Heeft er iemand überhaupt de ideale babyfoon / IP cam configuratie gevonden?

..::System Specs::..

Pagina: 1