Hallo medetweakers,
Afgelopen zomer is er bij ons in de woning een draadloze babyfoon met camera gekomen. Wegens redenen is dit geen IP-cam geworden, en is dit ook geen optie. (denk Aluhoedjes.)
Deze babyfoon communiceert op 2.4Ghz, en je raadt het al, deze stoort op mijn Wifi.
.
Tot zover de babyfoon.
De basis van mijn thuisnetwerk is een TP-Link TL-WDR4300.
Deze router zend SSID's uit, één op 2,4Ghz en één op 5Ghz.
Deze router staat fysiek in de meterkast, aan de voorzijde van de woning.
De verbinding met mijn netwerk via de 2.4Ghz band is waardeloos.
Het bereik is prima, maar de snelheid is om te janken.
Ik heb de hoop op een stabiel, vlot netwerk op de 2.4Ghz band ook al bijna opgegeven.
Dit is gelukkig niet zo'n groot probleem omdat de router en de meeste overige draadloze apparatuur ook de 5 GHz band ondersteunen.
Dus, Over op 5 GHz
probleem opgelost zou je denken.
Maar helaas, daar komt het volgende probleem al om de hoek kijken.
Door de hogere frequentie is het bereik van de 5 GHz band korter dan de 2.4 GHz band.
Een gevolg hiervan is dat er nauwelijks bereik is op de bovenverdieping, en helemaal geen bereik in de tuin.
Wat heb je al geprobeerd?
-Het wijzigen van kanalen op de 2,4 Ghz band.
Het kanaal met de minste storing (volgens WifiAnalyzer) bood geen oplossing.
-Verplaatsen van de Router naar de woonkamer.
Voor de stabiliteit van 2.4Ghz had dit onvoldoende resultaat.
het bereik van de 5Ghz werd er wel iets beter van.
de rest van de netwerkapparatuur kon niet allemaal aangesloten worden (in de meterkast)
De vraag:
Heb ik dit probleem verkeerd aangevlogen?
Met een Repeater/Accespoint zou dit eventueel opgelost kunnen worden, Extra UTP trekken hiervoor is geen probleem. Voorwaarde hierbij is wel dat er niet een extra SSID voor aangemaakt hoeft te worden. ik heb namelijk niet zo veel vertrouwen in de ability van de draadloze apparaten om dit fatsoenlijk te kunnen managen. daarnaast, wat betekend dit voor de snelheid?
Ik hoor graag hoe jullie hier over denken.
Gr Spank_Mojoo
Afgelopen zomer is er bij ons in de woning een draadloze babyfoon met camera gekomen. Wegens redenen is dit geen IP-cam geworden, en is dit ook geen optie. (denk Aluhoedjes.)
Deze babyfoon communiceert op 2.4Ghz, en je raadt het al, deze stoort op mijn Wifi.

Tot zover de babyfoon.
De basis van mijn thuisnetwerk is een TP-Link TL-WDR4300.
Deze router zend SSID's uit, één op 2,4Ghz en één op 5Ghz.
Deze router staat fysiek in de meterkast, aan de voorzijde van de woning.
De verbinding met mijn netwerk via de 2.4Ghz band is waardeloos.
Het bereik is prima, maar de snelheid is om te janken.
Ik heb de hoop op een stabiel, vlot netwerk op de 2.4Ghz band ook al bijna opgegeven.
Dit is gelukkig niet zo'n groot probleem omdat de router en de meeste overige draadloze apparatuur ook de 5 GHz band ondersteunen.
Dus, Over op 5 GHz
Maar helaas, daar komt het volgende probleem al om de hoek kijken.
Door de hogere frequentie is het bereik van de 5 GHz band korter dan de 2.4 GHz band.
Een gevolg hiervan is dat er nauwelijks bereik is op de bovenverdieping, en helemaal geen bereik in de tuin.
Wat heb je al geprobeerd?
-Het wijzigen van kanalen op de 2,4 Ghz band.
Het kanaal met de minste storing (volgens WifiAnalyzer) bood geen oplossing.
-Verplaatsen van de Router naar de woonkamer.
Voor de stabiliteit van 2.4Ghz had dit onvoldoende resultaat.
het bereik van de 5Ghz werd er wel iets beter van.
de rest van de netwerkapparatuur kon niet allemaal aangesloten worden (in de meterkast)
De vraag:
Heb ik dit probleem verkeerd aangevlogen?
Met een Repeater/Accespoint zou dit eventueel opgelost kunnen worden, Extra UTP trekken hiervoor is geen probleem. Voorwaarde hierbij is wel dat er niet een extra SSID voor aangemaakt hoeft te worden. ik heb namelijk niet zo veel vertrouwen in de ability van de draadloze apparaten om dit fatsoenlijk te kunnen managen. daarnaast, wat betekend dit voor de snelheid?
Ik hoor graag hoe jullie hier over denken.
Gr Spank_Mojoo