GA-EX58-UD5 geheugen uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-02 14:47

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste CAers

Ik zoek een?
Momenteel heb ik in mijn PC een pricewatch: Gigabyte GA-EX58-UD5 moederbord zitten en drie reepjes pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G.
Dit wil ik graag uitbreiden omdat Windows telkens klaagt dat mijn geheugen volloopt.

Wat is je budget?
Gezien de prijs van DDR3 geheugen moet het binnen 100 euro wel te lukken zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen eisen, anders dan dat ik geen high-end geheugen wens.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Ik gebruik de PC voornamelijk voor browsen (veel tabs open), Spotify en Google Docs.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 920 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-EX58-UD5€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 3870X2 1GB GDDR3 PCI-E€ 0,-€ 0,-
2Western Digital Black WD5001AALS, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case€ 0,-€ 0,-
3Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M700€ 0,-€ 0,-
1Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Kan ik desgewenst iedere DDR PC3-10600 2GB erbij prikken? Filter Of kan ik er ook 3 x 4GB bijprikken?

Alvast bedankt!

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Verwijderd

Waarom geeft die aan dat het geheugen vol is? Gebruik je geheugen intensieve applicaties of heb je last van malware? :p

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Spotify, Chrome en IDEs vreten het grootste deel van de 6GB.
Natuurlijk heb ik eerst gekeken of het geheugengebruik wel legitiem was.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

3x4GB kan ook. Wil je 100% zeker zijn pak je de QVL erbij, maar als die niet heel up to date is is de kans dat je dat geheugen nog kan vinden niet zo gek groot. In dat geval zou ik standaard geheugen pakken dat aan de JEDECspecs voldoet, meestal zit je met een Gigabytebordje dan wel goed.

Verwijderd

Matis schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:18:

Kan ik desgewenst iedere DDR PC3-10600 2GB erbij prikken?
Ja dat kan ook dan ga je naar dual-channel, zou niet echt voor een merkbaar prestatieverlies moeten zorgen. Wel moet het geheugen dan in de juiste sloten. Dus niet meer 1, 3, 5 of 2, 4, 6 zoals nu maar bijvoorbeeld 1, 2, 4, 5 of 2, 3, 5, 6.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 23:50:
[...]

Ja dat kan ook dan ga je naar dual-channel, zou niet echt voor een merkbaar prestatieverlies moeten zorgen. Wel moet het geheugen dan in de juiste sloten. Dus niet meer 1, 3, 5 of 2, 4, 6 zoals nu maar bijvoorbeeld 1, 2, 4, 5 of 2, 3, 5, 6.
Maar als ik er drie keer 2GB bij steek, zitten alle sloten toch vol?
En als ik er drie keer 4GB naast zet, heb ik dan in totaal 18GB tot mijn beschikking?

Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar drie keer 2+4GB als dat mogelijk is.
Dat het mogelijk niet tot het maximale benut wordt qua snelheid is me om het even. Ik wil toch niet het maximale uit mijn PC persen. Ik wil gewoon van de geheugen beperking af ;)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:37
Volgens de officiële specificaties kan je moederbord 24GB RAM ondersteunen, dus 18GB mag geen probleem zijn. Je mag geheugen groottes mengen zolang je 3 van elk hebt en die op de juiste plek steekt hen je nog steeds triple channel geheugen.

Ik zou toch wel eens beter onderzoeken waarom Windows klaagt dat je te weinig geheugen hebt, 6GB is ook niet zo weinig, zelfs als je veel Chrome tabs open hebt. Heb je de pagefile uit staan of gelimiteerd? Kun je en screenshot geven van zo'n melding en van het geheugengebruik in je taakbeheer?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Matis schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 09:23:
[...]

Maar als ik er drie keer 2GB bij steek, zitten alle sloten toch vol?
En als ik er drie keer 4GB naast zet, heb ik dan in totaal 18GB tot mijn beschikking?
Een combinatie van 2+4 op iedere channel kan prima

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 08:08

OgWok

U.N.C.L.E.

Lekker OS op een SSD zetten en data op Western Digital. Heb je veel meer aan imho. Geen Swap/pagefile probleem?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
OgWok schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 10:01:
Lekker OS op een SSD zetten en data op Western Digital. Heb je veel meer aan imho. Geen Swap/pagefile probleem?
Dat staat het al. De WDs staan in RAID1 en bevat de repos voor de ontwikkeling en My Documents. Het OS staat op de SSD.
Ik heb dan ook geen problemen met de performance.
Pagefile gebruik ik liever niet. 6GB opofferen van de 80GB is duurder dan extra geheugen imho. Niet alleen financieel.

Ik zal binnenkort eens een screenshot maken van taakbeheer wanneer ik de melding krijg.

Verwijderd

Dan is dat het probleem, zonder pagefile geeft altijd problemen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Matis schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 12:18:
[...]

Dat staat het al. De WDs staan in RAID1 en bevat de repos voor de ontwikkeling en My Documents. Het OS staat op de SSD.
Ik heb dan ook geen problemen met de performance.
Pagefile gebruik ik liever niet. 6GB opofferen van de 80GB is duurder dan extra geheugen imho. Niet alleen financieel.

Ik zal binnenkort eens een screenshot maken van taakbeheer wanneer ik de melding krijg.
Je stelt de pagefile gewoon in op 400mb minimaal en max 8GB ofzo, dan kan hij groeien mocht dat nodig zijn. Weest niet para over de pagefile, harde pages komen echt niet zo vaak voor.

specs

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik heb nu de pagefile ingesteld tussen de 400 en 8192MBs. Nu ik me inleer over pagefiles blijkt het toch een andere betekenis te hebben. Ik dacht altijd dat het een swapfile (net als bij Linux distro's) was.

Ik ben benieuwd naar de uitkomst hiervan.

Pagina: 1