Technische verschillen Telenet en Proximus

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickd60
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-02-2021
Dag iedereen,

Telenet komt via de kabel binnen en bij Proximus wordt er gewerkt met een vaste telefoonlijn, maar wat zijn hier juist de gevolgen van?

Stel dat ik bij telenet voor een modem only kies en hier een router achter plaats.
Ziet de configuratie van die router er dan hetzelfde uit dan dat ik deze achter een modem van Proximus plaats?

Daarom had ik graag alle technische verschillen geweten tussen deze twee providers, zodat ik het totaalplaatje beter kan begrijpen. Zo lees ik bv. ook dat Telenet met een vast ip werkt en bij Proximus het IP verandert... De term PPPoE ben ik ook vaak tegengekomen, maar het is mij toch allemaal niet volledig duidelijk.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Alle" technische verschilen is heel breed.

Kort door de bocht:
Telenet = kabelinternet =EuroDOCSIS 3.0

Proximus = DSL = (hopelijk) VDSL2

Lees voor de nuts'n'bolts bovenstaande twee Wiki-links door.

Op hoger niveau verschillen DSL en kabelinternet qua performance op twee vlakken:
- bij DSL is performance afhankelijk van afstand tot DSLAM ('centrale'). Je weet van tevoren niet zeker welke performance behaald gaat worden, maar kunt een indicatie krijgen (voor BE weet ik de links niet, maar er zal vast een of andere providercheck zijn). Dit zal meestal lager zijn dan de geadverteerde snelheid, maar als je het hebt zul je het doorgaans 24/7 houden.
- bij kabelinternet is afstand niet relevant voor performance, maar de capaciteit van modem tot CMTS ('centrale') is gedeeld. Op rustige momenten zul je 100% zeker de volle geadverteerde snelheid van je verbinding halen. Op drukkere momenten is dat niet zeker. Of je vertraging in piekuren gaat meemaken, hoe lang die uren duren en hoeveel vertraging je dan ervaart hangt af van drukte op het netwerksegment waar je zit. Sommige mensen merken ongelofelijke vertraging iedere middag/avond, anderen merken (bijna) nooit iets. Zelf heb ik in NL 200Mbps kabelinternet, haal dat ook probleemloos (speedtest geeft meestal 203Mbps) en heb 's avonds nooit op huidig adres trager dan 180Mbps gemeten. Ik heb dus geluk.

Dus het is kiezen tussen onzekerheid over wat je krijgt maar wel vast krijgen ervan, of zekerheid over wat je krijgt, maar niet dat het 24/7 altijd zo snel zal zijn.
Beste indicatie voor beiden is overigens eenvoudig: de buren. Heb je buren met Telenet of Proximus, vraag hen hun ervaringen. Aangezien kabellengte vergelijkbaar zal zijn en ze op zelfde netwerksegment van kabel zitten, kun je er redelijk blind vanuit gaan dat je zelfde ervaring zult hebben. Enige uitzondering is als zij verouderde apparatuur hebben (ADSL(2+) cq EuroDOCSIS 2.0 modems), dan kun je beter verwachten. Maar dan nog, als ze bij ADSL maar fractie van snelheid halen, dan zal dat bij VDSL niet anders zijn (of zal VDSL helemaal niet leverbaar zijn :o ), en als zij elke avond met EuroDOCSIS 2.0 ernstige vertraging merken zul je dat bij EuroDOCSIS 3.0 ook niet ideaal zijn - alleen zul je ws wel in absolute zin hogere snelheden halen.

Verder bestond er niets geavanceerder dan inbelinternet toen ik voor het laatst (18 jaar terug...) in BE woonde, dus voor details over vast/dynamisch IP en datalimieten zal iemand die nu in BE zit moeten reageren. Ik zou er echter vanuit gaan dat je nooit een volledig vast IP krijgt, alleen dat het dynamisch IP in praktijk heel lang hetzelfde blijft. Dat zal ws niet noemenswaardig tussen providers verschillen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-06 16:22
yannickd60 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:18:
Zo lees ik bv. ook dat Telenet met een vast ip werkt en bij Proximus het IP verandert...
Ik zit nu bij Telenet, en hier verandert het IP adres zelden. Wij hebben echt maanden hetzelfde IP adres.
Wil je echter een vast IP-adres, dan moet je kijken naar de duurdere business abonnementen, daar krijg je wel een vast IP.

Of het IP bij Belgacom hard veranderde weet ik niet meer, maar dat bleef precies toch ook vaak hetzelfde, hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickd60
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-02-2021
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Kan iemand nog iets meer vertellen over de verschillen in de achterliggende technologie die gebruikt wordt?
Ik heb gehoord dat bv. een router geconfigureerd moet worden afhankelijk van je provider die je hebt, maar mijn vraag is dan waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

yannickd60 schreef op zondag 20 september 2015 @ 23:30:
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Kan iemand nog iets meer vertellen over de verschillen in de achterliggende technologie die gebruikt wordt?
Ik heb gehoord dat bv. een router geconfigureerd moet worden afhankelijk van je provider die je hebt, maar mijn vraag is dan waarom?
Meer over de achterliggende technologie? Heb je de links die ik al postte doorgenomen? Daar staat erg veel in en ik ga iig niet meer vage vragen als dit beantwoorden totdat ik het idee heb dat je wat doet met de al gegeven info...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kwa modem instellingen ben je bij telenet beperkt tot wat ze op mijn.telenet geven en dat is karig. Terwijl bij Proximus je in de hele* modem kunt. Dit wil dus ook zeggen dat je bij Proximus je eigen modem kunt installeren en het niet moet doen met die modem dat zij leveren.

*Onder voorbehoud dat ze het niet veranderd hebben

[ Voor 24% gewijzigd door Damic op 21-09-2015 07:00 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1