Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Help keuze secondary laptop Grafisch Design

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen, ik heb hier al aardig wat topics uitgeplozen maar vindt niet echt wat ik zoek. Ben namelijk op zoek naar een laptop voor m'n opleiding die ik kan meenemen naar de lessen. Heb al een zware desktop om van alles te doen, maar zoek nu iets mobiels wat wel de programma's aankan die nodig zijn. Thuis zou ik dan m'n bestanden via het netwerk naar m'n pc zetten, en vice versa, om zo op m'n desktop verder te werken.

Wat ga je met je laptop doen?
Is alleen voor grafische programma's zoals Photoshop, Illustrator, Indesign e.d. Gebruik semi-pro.
Geen gaming en dergelijke.

Wat is je budget?
Tussen de € 500 - 900. Zeker onder de € 1000, liefst minder aangezien het enkel is om m'n grafische programma's te gebruiken op verplaatsing.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Accuduur hoeft niet per se groot te zijn, sluit het meestal aan op het net.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Scherm: liefst 15.6 inch, 1920 x 1080 px
Processor: Intel Core i7
RAM: min. 8 GB
Opslag: min. 200 GB, liefst SSD (1 TB HDD is niet echt nodig aangezien de meeste documenten op m'n desktop zullen staan.)

Heb al veel vergeleken en zit te twijfelen tussen deze:
ASUS X555LJ-XX239H-BE (pricewatch: Asus X555LJ-XX239H-BE) € 799

ACER ASPIRE VN7-571G-745K (pricewatch: Acer Aspire VN7-571G-745K) € 999

Acer Aspire V3-371-70Z8 (pricewatch: Acer Aspire V3-371-70Z8) € 899
Alleen over die videokaart (Intel HD Graphics 5500) tegenover de andere 2 heb ik m'n twijfels. Is deze goed of maakt het niet zoveel uit? Maar deze heeft wel 240 GB SSD, stuk sneller dan HDD.

De Asus is wel interessant maar heeft geen 8 GB cache SSD, en ik weet niet zo goed als ik dat zou missen als dat er niet inzit. En het scheelt toch weer € 200.

Wat denken jullie? Sta ook altijd open voor andere voorstellen, laptop kiezen is niet makkelijk. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2015 11:22 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46

Tazzios

..

waar moet de laptop aan voldoen? Enige criteria die je nu mee geeft is tussen de 500 en 900 euro en de accu hoeft niet perse groot te zijn.

-Scherm formaat, Resolutie
-Hoeveelheid opslag,werkgeheugen
-Wel of geen losse grafische kaart
etc

Ook een edit:
Alleen over die videokaart (Intel HD Graphics 5500) tegenover de andere 2 heb ik m'n twijfels. Is deze goed of maakt het niet zoveel uit? Maar deze heeft wel 240 GB SSD, stuk sneller dan HDD.
Waarom maak je je druk over de grafische kaart? je gaat er nog niet op game?
De Asus is wel interessant maar heeft geen 8 GB cache SSD, en ik weet niet zo goed als ik dat zou missen als dat er niet inzit. En het scheelt toch weer € 200.

BTW: 1 TB HDD is niet echt nodig aangezien de meeste documenten op m'n desktop zullen staan.
Voor de 200 euro verschil kun je beter zelf de schijf vervangen voor een SSD.

[ Voor 57% gewijzigd door Tazzios op 18-09-2015 11:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tazzios schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:16:
waar moet de laptop aan voldoen? Enige criteria die je nu mee geeft is tussen de 500 en 900 euro en de accu hoeft niet perse groot te zijn.

-Scherm formaat, Resolutie
-Hoeveelheid opslag,werkgeheugen
-Wel of geen losse grafische kaart
etc
Sorry,

Scherm: liefst 15.6 inch, 1920 x 1080 px
Processor: Intel Core i7
RAM: min. 8 GB
Opslag: min. 200 GB, liefst SSD
grafische kaart hoeft niet perse los.

Verwijderd

Topicstarter
Tazzios schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:16:
Waarom maak je je druk over de grafische kaart? je gaat er nog niet op game?
Ik ben nogal een leek op het gebied van "alles-achter-de-schermen-van-een-computer" dus wist niet zo goed of het zo'n verschil maakte. Nee, het zal niet voor gamen gebruikt worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2015 11:29 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46

Tazzios

..

Je eerste laptop valt af op de resolutie.
Even snel gefilterd in de pricewatch zou deze voldoen pricewatch: HP Envy 15-u231nd x360 wel jammer van het TN panel(slechte kijk hoek).
Indien je de SSD zelf plaatst heb je veel meer keuze en ben je soms zelfs goedkoper uit.

Misschien hebben andere nog wat ideeën.

[ Voor 13% gewijzigd door Tazzios op 18-09-2015 11:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tazzios schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:30:
Je eerste laptop valt af op de resolutie.
Even snel gefilterd in de pricewatch zou deze voldoen pricewatch: HP Envy 15-u231nd x360 wel jammer van het TN panel(slechte kijk hoek).
Indien je de SSD zelf plaatst heb je veel meer keuze en ben je soms zelfs goedkoper uit.

Misschien hebben andere nog wat ideeën.
Ahja oeps, is me nu ook opgevallen, jammer. Vond die eigenlijk wel mooi. ;)

Die HP lijkt wel wat, denk dat intel core i5 niet zo héél veel scheelt met i7, maar zal 'm helaas niet worden > slecht inkijkhoek.

Is een SSD insteken dan makkelijk?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Heel kort door de bocht, als grafisch design je doel is, is een surface pro niet iets voor je? Opslagruimte heb je niet enorm veel bij die dingen, maar daar zijn andere oplossingen voor. Je krijgt echter een subliem draagbaar apparaat voor het geld, een goede schermverhouding, een uitstekend IPS scherm, en belangrijker: een drukgevoelige pen... er is een reden dat de grafische sector redelijk hard wegloopt met de surface pro serie.

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:40:
Heel kort door de bocht, als grafisch design je doel is, is een surface pro niet iets voor je? Opslagruimte heb je niet enorm veel bij die dingen, maar daar zijn andere oplossingen voor. Je krijgt echter een subliem draagbaar apparaat voor het geld, een goede schermverhouding, een uitstekend IPS scherm, en belangrijker: een drukgevoelige pen... er is een reden dat de grafische sector redelijk hard wegloopt met de surface pro serie.
Dat is lijkt me een goed idee! Heb thuis wel een Wacom Cintic-scherm voor m'n desktop, maar als ik op verplaatsing ben kan ik WEL digitaal tekenen. En dat is een groot pluspunt!

Maar kan je er dan wel een muis en toetsenbord aan vastsluiten, zodat je 'm ook kan gebruiken als "normale" laptop?

Ga me er eens verder in verdiepen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2015 11:48 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:46:
[...]

Dat is lijkt me een goed idee! Heb thuis wel een Wacom Cintic-scherm voor m'n desktop, maar als ik op verplaatsing ben kan ik WEL digitaal tekenen. En dat is een groot pluspunt!

Maar kan je er dan wel een muis en toetsenbord aan vastsluiten, zodat je 'm ook kan gebruiken als "normale" laptop?

Ga me er eens verder in verdiepen.
Dat is juist de kracht. Typecover + flipstand is het eigenlijk gewoon een laptop; maar je hebt ook gewoon een USB poort, en een mini-displayport connector. De Surface Pro 3 heeft daarnaast ook een dock connector (waar je de lader ook op aansluit), en dan is het eigenlijk een gewone PC.

De meest kale variant valt binnen je budget (pricewatch: Microsoft Surface Pro 3 Ci3, 4GB, 64GB Zilver), maar is exclusief type cover. Voor nét iets meer boven je budget heb je een snellere CI5 variant met 128gb (overigens: Windows is niet zo groot als een klassieke desktop boot, de surface pro serie werkt met WIMBoot (http://www.howtogeek.com/...it-on-a-tiny-16-gb-drive/), wat wel wat meer werkruimte/applicatieruimte bied.

Het feit dat er een 2160x1440 scherm in zit is bovendien ook heel positief.

Zonder type cover valt hij ook goed als 'tekentool' te gebruiken overigens, en het Windows on-screen toetsenbord is zeker op Android/iOS niveau, maar je zult dan wel met een USB toetsenbord moeten werken. Type cover (pricewatch: Microsoft Surface Pro 3 Type Cover Qwerty Zwart) kost je nieuw ongeveer €120. Misschien met een tweedehands Surface Pro 3 te combineren... De pen en desktop software ondersteuning krijg je er overigens gratis bij, in tegenstelling tot 'die andere pro tablet'.

Kort antwoord: muis/toebo kan gewoon, maar je kan er ook een laptop van maken met accesoires. Maak het zo gek als je wilt.

Docking station is overigens hier: pricewatch: Microsoft Surface Pro 3 Docking Station (3 USB 3.0-poorten, 2 USB 2.0-poorten, Gigabit Ethernet-poort, 3,5mm-aansluiting voor in- en uitvoer van audio, Mini DisplayPort)

[ Voor 7% gewijzigd door Umbrah op 18-09-2015 12:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
De Surface Pro 3 klikt erg goed, maar om meerdere programma's tegelijk op te draaien, zoals Photoshop, Illustrator en Indesign, heb je al ten minste eentje met 8 GB RAM nodig. Jammer genoeg zijn die € 1399 (pricewatch: Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 8GB, 256GB Zilver). En de Surface Pro 2 8GB RAM is € 50 goedkoper, kan je eigenlijk beter een Pro 3 kopen naar mijn mening. Maar dat zal 'm helaas niet worden. Ook al is het zo ideaal om te tekenen tijdens de lessen en op verplaatsing, het is toch iets te veel boven m'n budget. :(

Dus ga toch liever opteren voor een laptop.

EDIT:
Heb zelf nog wat verder zitten zoeken en vond deze:
ASUS K555LJ-DM706T-BE AZERTY (http://www.laptopshop.be/...5lj-dm706t-be-azerty.html)
€ 849: 8 GB RAM, 256 GB SSD, 15,6 inch 1920x1080, Intel core i5

ASUS TP500LB-DN025H-BE, 15.6" notebook (https://www.alternate.be/.../1190979?tk=5633&lk=11749)
€ 829: 8 GB RAM, 1000 GB HDD 24 GB SSD, 15,6 inch 1920x1080, Intel core i5

Nu m'n vraag is, zou dat zoveel uitmaken om voor een i5 core te kiezen ipv i7?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2015 12:42 ]

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:45

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Tweedehands geen optie? Er staan er enkele in V&A :)

Verwijderd

Topicstarter
ETzPliskin schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:06:
Tweedehands geen optie? Er staan er enkele in V&A :)
Oeh, zal daar eens kijken. Dankje voor de tip! ;)
Pagina: 1