Nvidia 970 of Radeon 390 + nog wat werk/workstation vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• Pentiummania
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 17:25

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

Topicstarter
Hallo ik ben bezig om (eindelijk) over te stappen op een nieuw systeem. Nu is hierdoor me trouwe oude systeempje kapot gegaan dus nu wil ik voor de zekerheid en omdat componenten zeer kostbaar zijn toch ook maar de videokaart upgraden. Wel balen want ik had graag gezien hoe een nvidia 660 gtx het had gedaan op me nieuwe systeem, misschien zit er nog wel garantie op btw. Begin 2013 gekocht.

De MSI Nvidia 970 heeft 4 gb geheugen en een radeon 970 8gb voor dezelfde prijs, hebben de radeons ook al hdmi 2.0 aan bord ? En is dit nog steeds gelimiteerd t/m 30 fps ? Hoe zit het met dx12 om geforces en radeons in sli of hoe je het ook noemt te laten samenwerken ? Is meer geheugen beter voor 4k of dual 4k en als je veel doet met twitch en videobewerking ? Of is die videobewerkingskaart van nvidia nog weer beter voor al het bovenstaande maar prijziger en valt hier nog op te gamen, zo'n Quadro ?

Me nieuwe systeem is een asrock ep2c612d16c-4l
Intel xeon e5-2650 v3
Crucial 32gb ddr4 2133 1.2V qr x4 LRDIMM 288p ct32g4lfq4213

Ik heb nog een corsair ax860i besteld en verwacht het vandaag binnen ? Deze heeft geloof ik een enkele 12v rail of had ik beter iets kunnen kopen met een dubbelle 12v rail omdat dit een dual proc board is ?
Op dit board zitten ook een paar jumpers voor de psu smbus heb ik hier nog wat aan voor dat corsair link ?

Uit me oude systeem kwam gisteren volgens mij wat rook, met een van de boots viel het beeld weg. Nu draait alles nog wel alle fans en led lampje op intel dg45id alleen geen beeld en geluid ook niks meer uit moederbord luidspreker, de videokaart rook naar een verbrand luchtje maar kan natuurlijk ook ergens anders vandaan komen. Beide fans draaien nog op de videokaart.
Dit moederboard heeft ook een onboard videokaart ook daarop geen beeld.
Dus het is of de processor q9550,moederbord, voeding of geheugen. Dat laatste lijkt me sterk. Voeding zou ik eventueel vandaag kunnen testen als ik het aandurf.

Ik wil alles in een phantek kast, mede door de grootte van het board ssi eeb.

Heb ik alleen nog een geluidskaart nodig, wil meteen de overstap maken naar 7.1 geluid.
Zou ik (eerst) een usb 7.1 geluidskaart kopen ?

[ Voor 13% gewijzigd door Pentiummania op 18-09-2015 09:12 ]

win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/BeContent https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:07
Wat een dure voeding en over kill ook nog. Maar goed, 1440p > = r9 390 alles er onder de gtx970. De r9 heeft geen hdmi 2.0 en is op 4k gelimiteerd op 30fps (veel meer haal je ook niet zonder..). 8-4gb maakt voor 1080p 1440p geen zak uit en de gtx970 is hier ook nog eens sneller..

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het lijkt me handig om even te vertellen wat je precies voor software draait en wat je daar in doet?

En je hebt een dual cpu bord met maar 1 cpu? (waarom specifiek dat mobo en cpu ? )

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 18-09-2015 20:57 ]

specs

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:56

Trygve

Redacteur
Demian Brunt schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:48:
Wat een dure voeding en over kill ook nog. Maar goed, 1440p > = r9 390 alles er onder de gtx970. De r9 heeft geen hdmi 2.0 en is op 4k gelimiteerd op 30fps (veel meer haal je ook niet zonder..). 8-4gb maakt voor 1080p 1440p geen zak uit en de gtx970 is hier ook nog eens sneller..
Dat is niet waar, die kaart kan meer dan 30 fps op 4K doen, mits je DisplayPort gebruikt. Alleen als je je pc aansluit op een 4K TV met enkel een HDMI-aansluiting heb je die beperking van 30 fps.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:07
r100 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 21:05:
[...]

Dat is niet waar, die kaart kan meer dan 30 fps op 4K doen, mits je DisplayPort gebruikt. Alleen als je je pc aansluit op een 4K TV met enkel een HDMI-aansluiting heb je die beperking van 30 fps.
Tja ik had het over geen hdmi 2.0 waardoor hij op 4k wel gelimiteerd is. Niks over display poorten gezegt.

• Rhin
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-02 17:57
Met dat bordje zul je inderdaad een geluidskaart nodig hebben. Verder zou ik zelf voor een 390 gaan, die is iets goedkoper, op 4k een stukje beter en ook meer future-proof door het extra geheugen en volgens geruchten betere DX12 support.
Verder zul je geen probleem hebben met 4K, want zelfs als je echt HDMI nodig hebt, DP->HDMI verloopstukjes zijn spotgoedkoop. Edit: de meeste adaptertjes die ik daar voor vind zijn HDMI 1.4, dus dan zul je DisplayPort moeten gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Rhin op 18-09-2015 23:36 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) blijft een lastige. Schopje naar CAA.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:57
Rhin schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 23:28:
Met dat bordje zul je inderdaad een geluidskaart nodig hebben. Verder zou ik zelf voor een 390 gaan, die is iets goedkoper, op 4k een stukje beter en ook meer future-proof door het extra geheugen en volgens geruchten betere DX12 support.
Verder zul je geen probleem hebben met 4K, want zelfs als je echt HDMI nodig hebt, DP->HDMI verloopstukjes zijn spotgoedkoop. Edit: de meeste adaptertjes die ik daar voor vind zijn HDMI 1.4, dus dan zul je DisplayPort moeten gebruiken.
de geruchten dat het betere dx12 support heeft klopt voor een deel. dx12 bestaat voor een groot deel uit mantel code(vrijwel 1 op 1 kopie). en mocht AMD die nu ontwikkelt hebben en dus ook als een aantal jaar ervaring mee. Nvidia nog niet. geef Nvidia een paar maanden en ze kopen ook met betere drivers.

en er zijn nog geen dp>hdmi 2.0 verloop stekkertjes. dan moet je een dure receiver kopen met hdmi 2.0 out en dp in. en dan ook die nog 4k@60hz ondersteunen. Maar om welke monitor/tv gaat het? heeft die wel hdmi 2.0?

/edit blijft lastig dat lezen uit een quote..

• Pentiummania
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 17:25

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

Topicstarter
maratropa schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:57:
[...]

Het lijkt me handig om even te vertellen wat je precies voor software draait en wat je daar in doet?

En je hebt een dual cpu bord met maar 1 cpu? (waarom specifiek dat mobo en cpu ? )
Niet echt super bijzondere software (voorlopig), heb gisteren Windows 10 Pro weer geinstalleerd gekregen. Ik heb een GoPro Hero 4 Black, dus standaard soft die daarbij zit. Voor de rest gratis spul (voorlopig). Op de Intel DG45ID had ik wel hackintoshes in de loop der jaren draaien, de laatste tijd de 2 bijna recentse versies van mac os. Volgens mij Mavericks en die daarna, (de opvolger is er natuurlijk al weer). Ohw Yosemite iig. Maar met deze C612 chipset zal dat iig wel veel lastiger zijn als het uberhaupt misschien nog eens mogelijk word in de toekomst.

Ik heb maar weer een MSI de GTX 970 deze keer gekocht op Twitch heeft iemand de 980 maar die is 2 maal zo duur heeft wel een 384bits geheugenbus ipv 256 maarja.
En een Phantecs Entoo Prime kast ga zo verder met de kast uitpakken etc.
Asus Sonar Echelon usb 2 externe geluidskaart wel handig hopelijk ook geschikt om een koptelefoon te versterken en voor gamez.
Als laatste nog een usb 3 geheugenkaart lezer, ja ook eindelijk USB 3.

Ohw er was nog een vraag over waarom specifiek dit moederbord heb gekocht en proc enzo, omdat het goede uitbreidingsmogelijkheden bied en ook genoeg PCIE lanes enzo, wil in de toekomst er nog wel een PCIE SSD erbij en dan word het misschien al krap aan allemaal. Ik heb wel maar een geheugen dimmetje dus het draait (nog) niet in dual mode voorlopig, naja dus dat misschien dan weer eerst. De bedoeling was/is dat ik nu langer met een moederbord kan doen enzo en nog upgrade mogelijkheden overhou, wilde misschien zelfs eerst een board kopen met 10gbit en de hele mikmak van Gigabyte.

Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) Ik ga dit even lezen en/of ik print het even uit zodra met printer weer beschikbaar is, even handleiding nu aan het uitprinten. Heb de URL gebookmarked

Nvidia nog niet. geef Nvidia een paar maanden en ze kopen ook met betere drivers. Denk dat de drivers DX12 echt wel goed zullen gaan ondersteunen, want er is geen alternatief ohwja wel OpenGL o.a. als ik het goed heb ? Zodra er spellen echt beschikbaar zijn word het stuurprogramma en software wel compatibel gemaakt.

Ohw en het systeem is zonder kast echt superstil, want ik hoor nu zelfs me monitor schakelen als die van resolutie verandert. En ik heb dat scherm al iets van 4-5 jaar! Lol Maar dat zal met videokaart en in een kast met andere fans wel snel anders zijn verwacht ik. Dus naja het is wel een dure voeding maar in verhouding denk ik wel ok met de hardware die het aanstuurt/voed. Moet nog even uitzoeken hoe ik dat kabeltje van Corsair Link aansluit met dongle of zonder want er zit wel een poort volgens mij op en jumpers, eigenlijk wel handig dat je dat weet voordat je een moederbord in een kast bouwt.

win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/BeContent https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik weet nog steeds niet of je 1 of 2 cpu's hebt, maar als ik je een eerlijke tip mag geven, ruil de boel om als dat nog kan, zo'n dual bord en die cpu is voor jou gewoon geen goede oplossing. Het klinkt alsof het zwaarste wat je doet videobewerken is? Die programma's, zoals Premiere pro, zijn vaak wel goed gethread maar kunnen toch nog steeds niet goed / efficient van zo veel cores of een 2de cpu gebruik maken. Daarbij is het een cpu met relatief trage cores, 2,3 ghz met een 3ghz turbo is gewoon traag voor desktop werk. Je wilt niet alleen genoeg cores, maar ook snelle. Je gaat zo veel cores/threads nooit efficient gebruiken, en dat is zonde.

Als je toch geld wilt uitgeven: x99 bord met 5960x bijv. Vooral met een overclock is deze allround veel fijner dan wat je nu hebt, en voor bijv. premiere pro ligt bij 8 cores de sweetspot.

specs

Pagina: 1