Afschot afvoerleiding +/- 7 meter

Pagina: 1
Acties:

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:05

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Bij een klusje van de aanleg van een keuken heb ik een afvoerleiding van 40mm pvc horizontaal ongeveer 7 meter moeten verlengen, er zit een 90 graden bocht in deze leiding. Er was geen mogelijkheid om een standleiding dichter in de buurt te gebruiken of te realiseren.

De leiding begint op ongeveer 10cm van de grond in de buurt van een standleiding (50cm pvc), vervolgens gaat deze met een afschot van ongeveer 3 cm per meter omhoog tot een +/- 40 cm hoog. Vlak daarnaast zit een spoelbak en een vaatwasser.

Het systeem werkt, er zijn geen lekkages maar zoals te verwachten stroomt het niet heel snel door. Omdat de waterleidingen ook verlengd zijn en deze druk ook niet (te) hoog is kan de bak niet overstromen door de overloop.

Echter vroeg ik mij af of dit nog is te verbeteren en om bijvoorbeeld halverwege een ontluchting te maken.

Op ongeveer 2 meter van de standleiding heb ik een wasmachineaansluiting gemaakt. Bij tests met een 95 graden was wordt de leiding achter de wasmachine niet voelbaar warm.

Dan is nog het geluidsdingetje, als de wasmachine afpompt dan hoor je dit ook in de keuken. Ik denk dat dit niet direct te verhelpen is?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:00

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Een afschot die 30 cm omhoog loopt is geen afschot. Daar staat gewoon altijd water in. Eventuele etensresten, vet, en dergelijke krijgen dan alle tijd om aan te koeken en zo je leiding te verstoppen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:32

The Legend

*Plop*

Ik heb de indruk dat hij het leidingverloop beschrijft vanaf het eindpunt (laag) naar het punt waar de wasbak begint (hoog). Dus dan zou het wel kloppen, 3 centimeter per meter is ook best een flink afschot geloof ik. Geen idee waarom dat niet gewoon zou moeten werken. Leiding niet verstopt?

Ik ben toch malle pietje niet!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:00

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ah, dan begreep ik het niet juist...

3 cm per meter is een flink afschot inderdaad, 1 cm per meter is eigenlijk standaard voor zover ik weet. De 90 graden bocht is niet ideaal, maar die heb ik noodgedwongen ook in de afvoer van mijn keuken zitten (en dat gaat prima).

TS zou nog kunnen overwegen of het lukt om de 90 graden bocht te vervangen door twee bochten van 45 graden. Dat scheelt een stukje weerstand in de afvoerleiding.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

Kan je geen dikkere afvoer maken dan 4cm?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• diederick89
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-12-2021
Ik zou inderdaad ook een grotere leiding nemen en zoals Mark ook al zei de 90 graden bocht vervangen door 2x 45 graden!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-10 07:53
4cm leiding is alleen om aan te sluiten. max. 1mtr. daarna altijd groter leiding pakken. ik zou persoonlijk voor die lengte een 75mm pakken. (50 is nog steeds net klein zat)

mijn pc

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Rusky schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:28:
4cm leiding is alleen om aan te sluiten. max. 1mtr. daarna altijd groter leiding pakken. ik zou persoonlijk voor die lengte een 75mm pakken. (50 is nog steeds net klein zat)
Probeer die maar eens onder een keuken te verstoppen 75 mm

Ik heb legio keuken en wasmachine op 40 mm leiding gezet zolang er genoeg afschot is gaat dat prima, 3 cm meter is prima.

Als je een ontluchting wil maken zet je die aan het einde van je leiding (wel met stankafsluiter) niet halverwege. De ontluchting kan een positief effect hebben op het slurpende geluid tijdens afpompen van machine`s.

[ Voor 20% gewijzigd door cactusman op 18-09-2015 09:39 ]

euhmmmm

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
The Legend schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 08:21:
Ik heb de indruk dat hij het leidingverloop beschrijft vanaf het eindpunt (laag) naar het punt waar de wasbak begint (hoog). Dus dan zou het wel kloppen, 3 centimeter per meter is ook best een flink afschot geloof ik. Geen idee waarom dat niet gewoon zou moeten werken. Leiding niet verstopt?
Het systeem werkt prima op zich maar de doorstroom is niet optimaal.

Dikker gaat niet omdat we langs een gasleiding en een wand moesten en hier is echt maar 5 cm ruimte. Op zich hadden we voor 50mm kunnen gaan maar alles ligt er nu al. 2 x 45 graden bocht is ook niet mogelijk ivm deze muur.

Beluchter zou op ongeveer 1 meter van de wasbak kunnen nog.

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ligt er ook helemaal aan wat je door je afvoer gooit.
1 keer per maand 10 minuten de hete kraan aanzetten doet ook wonderen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

LauPro schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 15:05:
[...]
Het systeem werkt prima op zich maar de doorstroom is niet optimaal.

Dikker gaat niet omdat we langs een gasleiding en een wand moesten en hier is echt maar 5 cm ruimte. Op zich hadden we voor 50mm kunnen gaan maar alles ligt er nu al. 2 x 45 graden bocht is ook niet mogelijk ivm deze muur.

Beluchter zou op ongeveer 1 meter van de wasbak kunnen nog.
Je wil er dus eigenlijk niets meer aan doen. Ok. Dat is een keus. Ik zou zeggen beter nu goed dan 15 jaar ergeren als, maar dat ben ik.
Dinictus208 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 16:04:
Ligt er ook helemaal aan wat je door je afvoer gooit.
1 keer per maand 10 minuten de hete kraan aanzetten doet ook wonderen.
Dat is niet het punt. Die leiding is nieuw en loopt nu - nog helemaal schoon - al niet lekker. Onderhoudt helpt natuurljk zeker Als de basis goed is om dat goed te houden. Soda in dat hete water erbij ook trouwens.

[ Voor 2% gewijzigd door ATS op 19-10-2022 09:24 . Reden: typo ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11 14:14
Als installateur geldt voor de keuken de norm van 75mm, echter uit ervaring blijkt dat het water dan te langzaam wegstroomt met als gevolg verstoppingen.
50mm wordt dus meestal gebruikt door ons,.

Als je 40mm gebruikt met daarin ook nog een 90graden bocht is dat vragen om problemen, maar ook beluchting, door de snelheid verwacht ik mede dat het lucht niet weg kan.
Misschien een beluchter plaatsen?
En hoe heb je op de standleiding aangesloten? 45-graden t-stuk ok 90-graden stromings t-stuk?
Is de standleiding belucht?

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:07
Afschot 5mm per meter is afdoende. Meer afschot is juist slechter, je water stroomt sneller weg waardoor het vuil eerder aankoekt.

40mm enkel toepassen de verticale leiding. Horizontale leiding tot 3,5 meter aansluitlengte (gemeten vanaf sifon) uitvoering in 50mm. Bij een aansluitlengte van meer dan 3,5 meter 75mm toepassen.
90 graden bochten uitvoeren met 2x45 graden.

Horizontale aansluiting maken onder 45 graden. Hierbij altijd bovenzijde van buis gelijk houden dus bijvoorbeeld geen T-stuk 110-75-110 gebruiken maar een T-stuk 110-110-110 met een excentrisch verloopstuk 110-75.

Verticale aansluiting maken onder 88 dan wel 90 graden. Een verticale aansluiting onder 45 graden kan een hydraulische afsluiting creëren.

Bron: NEN 3215 en NTR 3216. Verplichte kost op de opleiding.

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-11 11:15

player-x

Disruptive by design

Paul Hewson schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 23:12:
Afschot 5mm per meter is afdoende. Meer afschot is juist slechter, je water stroomt sneller weg waardoor het vuil eerder aankoekt.
Houd altijd minimaal 1cm/meter aan, meer is altijd goed, en juist minder afschot zorgt er voor dat restanten achterblijven, maar zoals in de OP staat, is dat niet echt een probleem daar hij vaak al een flinke doorvoer heeft.
40mm enkel toepassen de verticale leiding. Horizontale leiding tot 3,5 meter aansluitlengte (gemeten vanaf sifon) uitvoering in 50mm. Bij een aansluitlengte van meer dan 3,5 meter 75mm toepassen.
90 graden bochten uitvoeren met 2x45 graden.
Hij zal vast knietjes hebben gebruikt, ipv een echte bocht.

Afbeeldingslocatie: http://www.smoldersbv.nl/media/catalog/product/h/d/hdg054.jpg

Als het even kan zou ik die plaatsen.

Overgaan op 50mm pijp vergroot de doorvoer met 60% en kan en zal flink helpen.

Daarnaast heeft hij bij de wasbak minimaal een waterkolom van 30cm wat ook nog eens redelijk helpt, een beluchter plaatsen bij de wasbak zal zeker ook helpen bij de doorstroming, die zijn ook te krijgen, ingebouwd in de sifon.

Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/35423_521167_1.jpg

Eventueel een tweede meteen net achter de knie als er geen bocht geplaatst kan worden kan extra helpen als de eerste beluchter niet echt helpt/voldoende is.
Bron: NEN 3215 en NTR 3216. Verplichte kost op de opleiding.
Sorry, maar jouw opleiding strookt niet echt met de praktijk, horizontale stukken leidingen van 40mm zijn meer regel dan uitzondering.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
We gebruiken de opstelling nu enkele maanden en op zich zijn we er aan gewend.

De afvoer loopt wel sneller leeg dan de kraan kan bijvullen. Dus het kan niet overstromen (mits niet verstopt uiteraard). Verder draaien we regelmatig de vaatwasser op heet programma omdat deze dan een week uit is geweest en een beetje stinkt, dus de leiding raakt wel schoon verwacht ik.

Het is meer dat bij het doorspoelen van een volle wasbak dit lang duurt. Maar ik heb ook het idee dat dit komt door de constructie van de sifon van Ikea, deze is nogal plat zodat je meer kastruimte over houd. Echter dit beperkt de waterstroom wel heb ik het idee.

Verder zou ik wel graag de opties verkennen voor een beluchter, maar dit gaat echt ellende worden om in te bouwen. Deze zou na de gootsteen kunnen met direct een pijp of slang omhoog.

Wel merk ik dat als er veel heet water door de leiding gaat dat je de afvoer verderop een beetje hoort kraken. Misschien nog wat extra beugels bijplaatsen.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
We gaan binnenkort de situatie aanpassen omdat op de plek waar de leiding nu loopt (op 30cm hoogte) er een deur komt. Gevolg is dat we leiding via een andere route naar een andere standleiding moet.

Als ik de reacties in dit topic goed heb begrepen kan ik dan het beste 50mm gebruiken. Deze standleiding ligt denk ik 2 meter dichter bij dan de andere standleiding, het 40mm is dan max 2 meter lang, en dan nog 3 meter 50mm. We gaan nog wel een kleine pantry plaatsen.

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-11 11:15

player-x

Disruptive by design

Persoonlijk denk ik als je bochten en/of 45o kan gebruiken ipv knieën, 40mm meer dan voldoende is, ook een beluchter (als je die kan weg werken) kan flink helpen.

Zou zeggen, sluit alles aan, en kijk en test of het goed werkt voor je alles weer dicht maakt, en zie of je genoeg stroming hebt.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Pagina: 1