Openbare parkeerplaats flimen

Pagina: 1
Acties:

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Ik wil in mijn woning (flat, 1ste verdieping) een camera installeren om vervolgens hiermee de parkeerplaats te filmen waar dus o.a. mijn auto staat (of kan staan).
Nu heb ik het één en ander gevonden: http://www.iusmentis.com/...cy/filmen-cameratoezicht/ omtrent de "wet". Nu vind ik het alsnog lastig te interpreteren. In hoeverre is een gedegen afstand zodat je niet een persoon kunt herkennen? Uiteindelijk is dat ook niet het geen wat ik wil, immers als iemand mijn auto steelt of er schade aan maakt dan wil ik juist wel zien wie het is (of een kenteken kunnen zien).

De grap is nu ook weer dat je daadwerkelijk dit "illegaal" verkregen materiaal alsnog als bewijsvoering mag opleggen...

Zijn hier meer mensen die in de zelfde soort situatie zitten, en zo ja.. wat zijn jouw afwegingen geweest omtrent het plaatsen van je camera (of juist niet).

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Elk opzettelijk filmen of fotograferen van personen met een aangebrachte camera in de openbare ruimte is verboden, tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd
Wat hier hieraan lastig te interpreteren?

Het mag dus, maar je moet het wel aankondigen. Duidelijk zichtbare camera dus, of een bordje ophangen "U wordt gefilmd van achter dit raam. Beetje voorzichtig met mijn auto AUB".

Ook interessant:
http://blog.iusmentis.com...-de-openbare-weg-richten/

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Los van de wet zit je er misschien meer mee dat buren het niet fijn kunnen vinden. Jij verzamelt namelijk bewijs van de momenten waarop zij weggaan en thuiskomen. Als je dit geautomatiseerd doet kun je hele profielen opstellen. Als je een buur hebt die een beetje paranoïde is, of zich gewoon vreselijk verveelt, dan kan je dat flinke problemen opleveren.

Of het wel of niet van de wet mag, zul je pas problemen mee krijgen als een ander "last" heeft van de camera. De politie gaat hoogstwaarschijnlijk niet rondlopen van waar hangt een camera, en oh, zou die wel goed gericht staan?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:07

Theo

moederbord

De parktijk is vaak anders dan de theorie.

In het verleden had ik mijn auto op de oprit staan (egen terrein grenzend aan de stoep zonder hek) en hing er een camera in de tuin welke gericht was op de auto. Op het beeld was, naast de straat en stoep, ook een stukje van de BSO te zien tegenover mijn huis.

Er stond aangegeven dat er 24/7 gefilmd werd en dat beelden werden opgeslkagen. Echter was dit IN de auto aangegeven (A4 papier op de achterbank met "Hier is 24/7 cameratoezicht, beelden worden opgeslagen en aan de politie doorgegven"). Zonder in de auto te kijken was er geen waarschuwing te zien.

Ik heb 1 keer de beelden kunnen gebruiken met een aangifte, en deze beelden zijn ook gebruikt. Politie deed niet moelijk over het feit dat zowel de straat als de BSO op de beelden zichtbaar waren, want het was hen ook duidelijk dat de camera er hing om de auto te filmen, en niet de rest.

7400 Wp op het dak

Verwijderd

Lekker doen, heb er ook 2 hd met infrarood. Eentje op voortuin en eentje achtertuin. Met beweging en wordt screenshot me doorgestuurd op mn telefoon. Ideaal. Ja en daar staat stuk openbare weg op.

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 00:00

MeltedForest

Lenny-t

Theo schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:14:
In het verleden had ik mijn auto op de oprit staan (egen terrein grenzend aan de stoep zonder hek) en hing er een camera in de tuin welke gericht was op de auto.
Ik denk dat dit wel verschil maakt. Op je eigen oprit heb je namelijk altijd je eigen auto staan en heb je voornamelijk je eigen erf in beeld, maar op een openbare parkeerplaats kan iedereen staan en staat ook voornamelijk openbare grond in beeld. Ofwel: je filmt automatisch ook bezoek wat langskomt en de buren die ook op die parkeerplaats parkeert. Ik weet niet of er dan nog steeds zo makkelijk over gedaan wordt.

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-11 16:00
Ik denk dat het misschien handiger is om het dan en masse te regelen via de VVE of iets dergelijks.
Ik zou er niet blij mee zijn als ik daar woon/parkeer en dat 1 buurman mij dan de hele dag in de gaten houdt.

Something something

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Niet doen! Privacy van heel de buurt schenden (en mogelijk bekend staan als de gluurder) om je auto (een vervangbaar en verzekerd voorwerp) te bewaken kan echt niet. Het probleem is niet of de film als bewijslast geldt maar de problemen die jij er mee zou kunnen krijgen.
Nu ben ik van mening dat je als persoon vanuit moet gaan dat je in de openbare ruimte geen privacy hebt. Maar actief dat gaan bewerkstellingen gaat echt te ver.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

SeenD schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:21:
Ik denk dat het misschien handiger is om het dan en masse te regelen via de VVE of iets dergelijks.
Ik zou er niet blij mee zijn als ik daar woon/parkeer en dat 1 buurman mij dan de hele dag in de gaten houdt.
Ik als medebewoner zou idd er ook niet van gediend zijn dat mijn privacy op deze manier geschonden zou worden, en ik zou dan ook zeker een klacht neerleggen bij de VVE, en evt andere instanties (CBP, Politie etc).

Je eigen parkeerplek filmpen is tot daar aan toe, maar om dan meteen maar brutaal de HELE parkeerplaats te gaan filmen gaat imho toch wel een beetje te ver.

Virussen? Scan ze hier!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-11 12:09
Heb het ook een keer gedaan, klacht ingediend omdat er iets verderop niet 1 maar 5 camera's rondom hun huis werden gehangen, inclusief 2 'dome' camera's, welk eventueel ook gewoon mijn slaapkamerraam in zouden kunnen kijken. Is uiteindelijk niets mee gedaan en de camera's hangen er nog steeds.

Is het legaal wat je doen wilt? Twijfelachtig. Wordt er iets tegen gedaan? Vast niet. Is het sociaal? Nee niet echt. Kan je het gebruiken voor politie/justitie? Vast wel. Sporen ze daadwerkelijk de daders er mee op? Neuh, je aangifte verdwijnt gewoon in de grote stapel, met of zonder beelden.

Maar de grootste vraag is, is het nu echt nodig? Of is het om je een vals gevoel van veiligheid te geven?

[ Voor 13% gewijzigd door Teckna op 18-09-2015 10:36 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Heb je echt een eigen parkeerplaats zodat je hem enkel daarop kan richten, of is het gewoon een verzamelparkeerplaats die je in zijn totaliteit wilt filmen omdat je nooit weet waar je gaat staan (net waar er plek is)

Bij een eigen parkeerplaats is het wmb gewoon verder inzoomen tot je enkel jouw parkeerplaats ziet.

Bij een verzamelparkeerplaats is het wmb meer de vraag, hoe zou jij het vinden als ik een camera op jouw ramen ga richten?
Maar je kan het wel doen, mits je dan wmb maar bordjes bij alle toegangswegen plaatst die melden dat er cameratoezicht is vanaf jouw woning.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

http://jure.nl/BA9525 :) Het mag, zonder plaatsen van bordjes, om eigendommen van jezelf gepositioneerd op de openbare weg in de gaten te houden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Kurkentrekker
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:11:
http://jure.nl/BA9525 :) Het mag, zonder plaatsen van bordjes, om eigendommen van jezelf gepositioneerd op de openbare weg in de gaten te houden.
Ja, maar in die uitspraak van het hof gaat het over een camera die is aangesloten op een monitor, en die niets opneemt. En de camera was zichtbaar. Dat is iets anders dan een Ultra-HD ontvanger achter je gespiegelde ruit monteren en alles opnemen, en een smsje krijgen als er beweging wordt waargenomen :)

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11 16:59
edit: Barticus was mij voor :Y)
MAX3400 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:11:
In dit specifieke geval wordt de camera als een digitaal raam ingericht, in de zin van een camera en een monitor - verder niets.

Waar de rechter zich niet over uitspreekt is opslag of beeldverwerking. Tussen de regels doorlezende, denk ik dat juist het achterwege laten van opslag doorslaggevend is geweest in zijn beslissing.

Dus ja. Als TS van plan is een dergelijke constructie in te richten, geeft deze jurisprudentie hem daar wel ruimte toe. Ik kreeg echter niet de indruk dat precies dit de bedoeling was?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:48
In de meeste opname-oplossing kun je over gedeeltes van het blikveld van de camera een zwarte overlay leggen. Op die manier zou je bijv. een fietspad of een straat zwart kunnen maken zodat alleen jouw auto wordt opgenomen.

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-11 12:52
Ik ben benieuwd naar de reden waarom je dit wil doen. Is er al iets voorgevallen? Zo ja wat? Hoe vaak?

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Om gewoon even globaal wat antwoorden te geven op enkele vragen:
Heb je echt een eigen parkeerplaats zodat je hem enkel daarop kan richten, of is het gewoon een verzamelparkeerplaats die je in zijn totaliteit wilt filmen omdat je nooit weet waar je gaat staan (net waar er plek is)
Verzamelparkeerplaats.
Bij een verzamelparkeerplaats is het wmb meer de vraag, hoe zou jij het vinden als ik een camera op jouw ramen ga richten?
Ja, los dat het -alleen- een parkeerplaats is (8 vakken oid) en er totaal niets van huizen e.d. op komen te staan.
Ik ben benieuwd naar de reden waarom je dit wil doen. Is er al iets voorgevallen? Zo ja wat? Hoe vaak?
Ik heb nu 4x schade opgelopen over een periode van ~1 a 2 jaar. Verschillende van een kras tot een deuk(je) en nu recentelijk een barst in mijn ruit...
Ik als medebewoner zou idd er ook niet van gediend zijn dat mijn privacy op deze manier geschonden zou worden, en ik zou dan ook zeker een klacht neerleggen bij de VVE, en evt andere instanties (CBP, Politie etc).
Welke privacy? Dat ik mijn auto film en die van jou er ook toevallig bij kan staan?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:52
Douweegbertje schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:08:
[...]

Welke privacy? Dat ik mijn auto film en die van jou er ook toevallig bij kan staan?
Welke privacy? Is dat een serieuze vraag?

Het gaat niet alleen om een auto hè, je filmt ook de mensen die in en uit die auto komen en gaan.

The devil is in the details.

Verwijderd

Het gaat alleen om de auto? Gps in de auto. Probleem opgelost, en als hij gestolen word kan je hem vinden. Nog veel beter als een camera.

• Hahn
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:25:
Het gaat alleen om de auto? Gps in de auto. Probleem opgelost, en als hij gestolen word kan je hem vinden. Nog veel beter als een camera.
Hij wil zien wie er krasjes en deukjes in z'n auto maken, dat gaat lastig met een GPS.

• Gomez12
Douweegbertje schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:08:
Daarom gaf ik ook het voorbeeld van een camera op jouw ramen, ik film dan alleen de ramen c.q. de openbare lucht voor de ramen, dat ik meekrijg dat jouw vrouw zit zich om te kleden is uiteraard toeval en daar moet je dan niet over klagen.

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:22

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Als het om je auto gaat, is het dan niet handiger om camera's in de auto the hangen? die aanspringen zodra er beweging rond de auto is? Of maakt dat het alleen maar lastiger?

HANDTEKENING!!!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:25:
Sinds wanneer filmt een GPS ook wat er gebeurt (daar gaat het de TS immers om, niet om diefstal)? GPS is toch alleen om de lokatie te bepalen?

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

wildhagen schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:29:
[...]

Sinds wanneer filmt een GPS ook wat er gebeurt (daar gaat het de TS immers om, niet om diefstal)? GPS is toch alleen om de lokatie te bepalen?
Ik had over die laatste post heengelezen.

• Hahn
Leeghoofd21 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:28:
Als het om je auto gaat, is het dan niet handiger om camera's in de auto the hangen? die aanspringen zodra er beweging rond de auto is? Of maakt dat het alleen maar lastiger?
En dan 8 camera's nodig hebben om alle kanten op te kunnen filmen? Klinkt inderdaad een stuk lastiger :)

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Hahn schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:31:
[...]

En dan 8 camera's nodig hebben om alle kanten op te kunnen filmen? Klinkt inderdaad een stuk lastiger :)
4 kanten lijkt me genoeg toch?
Voor en achterkant en de twee zijkanten?
Of wil je elk raam apart gaan filmen?

Andere optie is een streetview auto er neer gooien en die constant beelden laten maken :)

[ Voor 0% gewijzigd door Leeghoofd21 op 18-09-2015 13:35 . Reden: typo ]

HANDTEKENING!!!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Gomez12 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:25:
[...]

Daarom gaf ik ook het voorbeeld van een camera op jouw ramen, ik film dan alleen de ramen c.q. de openbare lucht voor de ramen, dat ik meekrijg dat jouw vrouw zit zich om te kleden is uiteraard toeval en daar moet je dan niet over klagen.
Ik vind dat nogal een kromme vergelijking. Hoe kun je nu een openbare weg vergelijken met daadwerkelijk in iemand zijn privé-omgeving kijken? Ik snap in zekere zin wel je punt, maar gaat dat nu echt op in dit geval?

Uiteindelijk blijft dat toch een oneindige discussie wellicht, maar ik ben meer op zoek naar feiten en daadwerkelijke implementaties die Tweakers hier hebben gemaakt. Niet direct naar de persoonlijke opinie want uiteindelijk maakt het mij (even hard gezegd) niet zoveel uit wat jij er persoonlijk van vindt. Ik wil gewoon een oplossing die in zekere zin toegestaan is door de wet, al dan niet gedoogd is of weinig tot geen problemen oplevert :)
Leeghoofd21 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:34:
[...]

4 kanten lijkt me genoeg toch?
Voor en achterkant en de twee zijkanten?
Of wil je elk raam apart gaan filmen?

Andere optie is een streetview auto er neer gooien en die constant beelden laten maken :)
Gewoon even simpel, een camera IN de auto gaat nooit goede beelden opleveren als het gaat om een 'aanrijding' noch dat iemand met zijn sleutels langs m'n auto gaat. Wellicht leuk als cam als je rijdt voor een ongeluk maar niet om daadwerkelijk de schade te zien.

[ Voor 22% gewijzigd door Douweegbertje op 18-09-2015 13:39 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dan regel je dat toch gewoon centraal via de VVE ipv dat er straks 100 verschillende cammera's staan van iedere bewoner? :)

Virussen? Scan ze hier!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Douweegbertje schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:37:
[...]

Ik vind dat nogal een kromme vergelijking. Hoe kun je nu een openbare weg vergelijken met daadwerkelijk in iemand zijn privé-omgeving kijken? Ik snap in zekere zin wel je punt, maar gaat dat nu echt op in dit geval?

Uiteindelijk blijft dat toch een oneindige discussie wellicht, maar ik ben meer op zoek naar feiten en daadwerkelijke implementaties die Tweakers hier hebben gemaakt. Niet direct naar de persoonlijke opinie want uiteindelijk maakt het mij (even hard gezegd) niet zoveel uit wat jij er persoonlijk van vindt. Ik wil gewoon een oplossing die in zekere zin toegestaan is door de wet, al dan niet gedoogd is of weinig tot geen problemen oplevert :)

[...]

Gewoon even simpel, een camera IN de auto gaat nooit goede beelden opleveren als het gaat om een 'aanrijding' noch dat iemand met zijn sleutels langs m'n auto gaat. Wellicht leuk als cam als je rijdt voor een ongeluk maar niet om daadwerkelijk de schade te zien.
Even theoretisch, stel je hangt die camera er neer en je ziet inderdaad dat er vannacht om 2.00 iemand met zijn deur zachtjes die van jou aantikt (kan gebeuren natuurlijk). Diegene laat geen briefje of wat dan ook maar achter. Wat ga je dan met de beelden doen? Naar de politie? zelf acteren?

HANDTEKENING!!!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Leeghoofd21 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:41:
[...]

Even theoretisch, stel je hangt die camera er neer en je ziet inderdaad dat er vannacht om 2.00 iemand met zijn deur zachtjes die van jou aantikt (kan gebeuren natuurlijk). Diegene laat geen briefje of wat dan ook maar achter. Wat ga je dan met de beelden doen? Naar de politie? zelf acteren?
Ook theoretisch; wat maakt het uit voor deze discussie?

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Douweegbertje schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:43:
[...]

Ook theoretisch; wat maakt het uit voor deze discussie?
Niet heel veel , pure interesse eigenlijk.
Naar mijn idee zou ik die camera er gewoon neerhangen. Mocht iemand problemen hebben dan merk je het vanzelf.

HANDTEKENING!!!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Leeghoofd21 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:48:
[...]

Niet heel veel , pure interesse eigenlijk.
Naar mijn idee zou ik die camera er gewoon neerhangen. Mocht iemand problemen hebben dan merk je het vanzelf.
Het kan best zijn dat je gewoon aangifte doet, voor iets kleins kun je net zo goed zelf even langsgaan mocht je die gene kennen. Uiteindelijk hangt dat van de situatie af, maar nee ik zal niet met een honkbalknuppel langs deuren gaan in elk geval... :)

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-11 16:44
Is het niet zo dat je ten alle tijden op de openbare weg (in dit geval parkeerplaats) mag filmen?
Dit "excuus" wordt gebruikt door media, politie (wegmisbruikers; weg met die camera ; meneer dit is de openbare weg, hier mag gefilmd worden), actievoerders etc, maar is dit niet ook gewoon wet in Nederland?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vinny1994 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 16:48:
Is het niet zo dat je ten alle tijden op de openbare weg (in dit geval parkeerplaats) mag filmen?
Als particulier niet zomaar nee, zie het artikel "Als particulier de openbare weg filmen valt onder de privacywet"
De onontkoombare conclusie is dus dat áls je dit doet, ook als privépersoon, dat je moet voldoen aan de hele mikmak aan eisen voor cameratoezicht en opslag van beelden. Je zult allereerst een dringende noodzaak moeten aantonen (waarom kun je niet anders dan een camera), je moet een reglement hebben, je moet mensen op verzoek een kopie van ‘hun’ beelden geven en je moet opslag van de beelden strikt beveiligen.

[ Voor 33% gewijzigd door wildhagen op 18-09-2015 16:51 ]

Virussen? Scan ze hier!

• jandirks
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 19:23

• Kurkentrekker
  • Niet online
Vinny1994 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 16:48:
Dit "excuus" wordt gebruikt door media, politie (wegmisbruikers; weg met die camera ; meneer dit is de openbare weg, hier mag gefilmd worden), actievoerders etc, maar is dit niet ook gewoon wet in Nederland?
Dat mag ook, maar de wet maakt een onderscheid in aangebrachte camera's (dus die bewakingsdingen) en het filmen 'met de hand'. En nee, een dashcam telt niet als een aangebrachte camera en is daarmee legaal.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-11 21:26

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zou het idd via de vve proberen te regelen. Dan is het een gemeenschappelijke beslissing en heb je een meer onafhankelijk beheer van de beelden. Misschien kan je hem dan ook op een handigere plek vanaf een algemeen stopcontact aansluiten

Verwijderd

Ik heb zelf ook twee camera's hangen om m'n huis. Gewoon een gevoel dat alles wordt opgenomen waarmee je meer en beter bewijs hebt mocht er eens wat zijn.

Of andren er problemen mee hebben. Weet niet en dan nog blijven ze. Je komt dagelijks langs tientallen camera's hebt fb Google een mobiel dus je privacy is al niet meer privé. Ik bekijk de beelden nooit. Alleen als er iets verdachts Is.

En als er iets in de straat gebeurt dan wil iedereen toch graag ff de beelden hebben om hun verhaal te ondersteunen. Zelfs de politie.

Dus lekker hangen die dingen.

• Gomez12
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 23:27:
Ik heb zelf ook twee camera's hangen om m'n huis.
...
Of andren er problemen mee hebben. Weet niet en dan nog blijven ze.
Ik blijf het een apart fenomeen vinden, de ikke-ikke en de rest kan stikken samenleving van tegenwoordig...

Als John de Mol 2 camera's rond jouw huis gaat hangen en die beelden 24/7 gaat uitzenden op inet/tv dan zal jij waarschijnlijk net als bijna iedereen helemaal uit je pan gaan en dat het niet kan etc.
Maar als jij hetzelfde doet alleen de medemens weet niet wat jij doet met die beelden dan moet het allemaal maar koek en ei zijn want dan wil jij het.

Verwijderd

Het Is ikke ikke of jije jije er Is altijd wel een andere kant.

En als je serieus het verschil niet ziet in wat ik doe en je absurde voorbeeld met John de mol moet je toch maar eens je alu hoesje afdoen.

Overdrijven is ook een vak. ;)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-11 23:27
Freaky hangt ze toch niet rond het huis van de buren? Hij hangt ze rond zijn eigen huis en pakt misschien de straat mee. Nou misschien stelt hij wel een profiel op wanneer ik thuiskom en vertrek whoopdidoo, dat maakt toch totaal niets uit? Kan iemand met een kladblokje en een pen ook doen. De straat wordt ook vaak gefilmd door gemeente/politie zelf, daarvan weet je ook niet wat ermee gebeurd. Met de maatschappij van tegenwoordig kun je ze maar beter wel hebben, alleen moet de tuin en woning van de (over)buren natuurlijk wel buiten schot blijven, dit is echt privé terrein.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ardana
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Jim423 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 00:11:
Met de maatschappij van tegenwoordig kun je ze maar beter wel hebben, alleen moet de tuin en woning van de (over)buren natuurlijk wel buiten schot blijven, dit is echt privé terrein.
Dit is zulke bullshit. De maatschappij wordt alleen maar veiliger en veiliger, en toch voelen we ons steeds onveiliger... En dat gevoel, daar zit precies het probleem. Het heeft geen enkele link naar de werkelijkheid, maar we handelen er wel naar.

Kijk, als je een goede, concrete reden hebt om te filmen (je auto is bijv. al 4x bekrast, steeds op hetzelfde moment), dan ben ik helemaal voor. Maar preventief, zonder aanleiding. Nee, dan ga je echt te ver.

En gelukkig is de overheid het daar mee eens, gezien het feit dat het verboden is.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:43
Ardana schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 12:31:
[...]

Dit is zulke bullshit. De maatschappij wordt alleen maar veiliger en veiliger, en toch voelen we ons steeds onveiliger... En dat gevoel, daar zit precies het probleem. Het heeft geen enkele link naar de werkelijkheid, maar we handelen er wel naar.

Kijk, als je een goede, concrete reden hebt om te filmen (je auto is bijv. al 4x bekrast, steeds op hetzelfde moment), dan ben ik helemaal voor. Maar preventief, zonder aanleiding. Nee, dan ga je echt te ver.

En gelukkig is de overheid het daar mee eens, gezien het feit dat het verboden is.
Ik weet niet waar jij woont, maar hier is de maatschappij alleen maar achteruit gegaan. Dat is geen gevoel maar een keiharde realiteit.

De overheid doet niet anders dan je filmen op de openbare weg, preventief en zonder aanleiding, daar hoor je zelden iemand over.

Hang je camera's achter de ramen in je huis, vallen ze niet op en ze kunnen er weinig van zeggen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

En waar baseer je die keiharde realiteit op?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Ardana

Ardana

Mens

LMGTFY: overal dalen de criminaliteitscijfers.

En om in cijfers te blijven:
In 2005 waren er 1 348 285 geregistreerde misdrijven, in 2012 nog maar 1 139 720. Bijna 20% gedaald dus.

Dus kom maar op met de cijfers waaruit blijkt dat de criminaliteit stijgt.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

General_Snuss schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 15:34:
[...]

Ik weet niet waar jij woont, maar hier is de maatschappij alleen maar achteruit gegaan. Dat is geen gevoel maar een keiharde realiteit.
Kom maar eens met cijfers dan. De statistieken laten zien dat in Nederland de criminaliteit al jarenlang dalende is. Het laatste decennium is de daling zo'n 20 procent geweest.
De overheid doet niet anders dan je filmen op de openbare weg, preventief en zonder aanleiding, daar hoor je zelden iemand over.
Hebben we nog meer onderbuikgevoelens, of kan het niveau nu weer omhoog?
Hang je camera's achter de ramen in je huis, vallen ze niet op en ze kunnen er weinig van zeggen.
Als je dat werkelijk denkt, denk ik dat je nog wat denkwerk te gaan hebt. Zo werkt het natuurlijk niet ;)

Virussen? Scan ze hier!

• Hahn
Ardana schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 15:43:

In 2005 waren er 1 348 285 geregistreerde misdrijven, in 2012 nog maar 1 139 720. Bijna 20% gedaald dus.

Ik zou het graag willen geloven, maar geregistreerde misdrijven zegt helaas lang niet alles. Het kan ook heel goed zijn dat mensen minder misdrijven aangeven, omdat ze (bijvoorbeeld) toch niet opgelost worden.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hahn schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 15:45:
[...]

Ik zou het graag willen geloven, maar geregistreerde misdrijven zegt helaas lang niet alles. Het kan ook heel goed zijn dat mensen minder misdrijven aangeven, omdat ze (bijvoorbeeld) toch niet opgelost worden.
Maar als mensen het niet melden, vinden ze het kennelijk niet zo'n probleem, dus of je dat dan mee moet nemen... als de zogenaamde 'slachtoffers' het zelf al niet voldoende ernstig vinden om het te melden loopt dat kennelijk wel los....

Virussen? Scan ze hier!

• Ardana

Ardana

Mens

Klopt, maar zoals je in de lijst kan zien, gaat het niet alleen over "aangifte-misdrijven", maar ook over misdrijven waarbij de politie eigenhandig melding maakt.

Maar helaas, als je in redelijkheid wilt kunnen stellen dat er sprake is van een stijging van criminaliteit, zul je dat toch echt moeten onderbouwen, en niet alleen met N=1 gevallen. En dan is deze onderbouwing wel een van de beste die je kunt krijgen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hahn schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 15:45:
[...]

Het kan ook heel goed zijn dat mensen veel meer valse aangiften doen dan vroeger en dat het in werkelijkheid nog veel veiliger is geworden dan dat de cijfers zeggen... Er kan heel veel "heel goed zijn". Maardat is "gewoon roepen". Er zijn helemaal geen harde aanwijzingen dat mensen minder aangifte doen vanwege 'er wordt toch niets mee gedaan' dan vroeger. (mijn voorbeeld is dan natuurlijk ook onzin, net als het jouwe :))

Het enige is dat mensen altijd denken dat vroeger alles veiliger / beter was (dat was vroeger net zo) en dat het gevoel van onveiligheid paradoxaal toeneemt. En daar zoeken ze dan de feiten bij.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 19-09-2015 16:15 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Teckna schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:33:
Heb het ook een keer gedaan, klacht ingediend omdat er iets verderop niet 1 maar 5 camera's rondom hun huis werden gehangen, inclusief 2 'dome' camera's, welk eventueel ook gewoon mijn slaapkamerraam in zouden kunnen kijken. Is uiteindelijk niets mee gedaan en de camera's hangen er nog steeds.

Is het legaal wat je doen wilt? Twijfelachtig. Wordt er iets tegen gedaan? Vast niet. Is het sociaal? Nee niet echt. Kan je het gebruiken voor politie/justitie? Vast wel. Sporen ze daadwerkelijk de daders er mee op? Neuh, je aangifte verdwijnt gewoon in de grote stapel, met of zonder beelden.

Maar de grootste vraag is, is het nu echt nodig? Of is het om je een vals gevoel van veiligheid te geven?
Toevalig in Den Haag / Houtwijk?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:43
Ardana schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 15:43:

Ook de toelichting gelezen?

Status van de cijfers
De cijfers over de jaren 2005-2010 zijn definitief.
De cijfers over 2011 zijn nader voorlopig.
De cijfers over 2012 zijn voorlopig.
Aangezien deze tabel is stopgezet, worden de cijfers over 2011 en 2012 niet meer definitief gemaakt.

Wijzigingen per 28 maart 2014
Geen, deze tabel is stopgezet.

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Niet meer van toepassing.

Deze tabel wordt opgevolgd door Geregistreerde criminaliteit; soort misdrijf, regio (indeling 2014). Zie paragraaf 3.

Cijfers voor 2011 en 2012 zijn niet compleet, 2013 mist en 2014 is nog niet klaar. Cijfers waar jij je dus op baseerd zijn inmiddels 4-5 jaar oud.

Volgende punt ook uit de toelichting;

Geregistreerd misdrijf
Een misdrijf, door de politie vastgelegd in een proces-verbaal van aangifte of in een ambtshalve opgemaakt proces-verbaal.

Alleen aangiftes en proces-verbalen tellen mee. Al eens geprobeerd een aangifte te doen van een misdrijf? Ik wel, meerdere malen helaas -O- en ben 3 van de 4 keer onverrichter zake naar huis gegaan. Het enige wat de politie wilde doen was een melding maken, aangiftes deden ze niet meer en Nee het waren geen lullige misdrijven. NB Deze meldingen in een seperaat systeem worden niet door het CBS meegenomen.

De daling van 20% kom ik absoluut niet aan, ik kom op 15-16% afhankelijk van hoe je afrond en nogmaals de cijfers voor 2012 zijn incompleet.

Ik ken deze cijfers en heb mijn twijfels over de compleetheid en consistentie. Dit vind ik jammer, ik verwacht beter van CBS.
wildhagen schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 15:44:
Hebben we nog meer onderbuikgevoelens, of kan het niveau nu weer omhoog?
Kan jij wat minder op de man spelen?

• Ardana

Ardana

Mens

Kom dat eens met cijfers die jouw stellingen onderschrijven?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De daling van 20% kom ik absoluut niet aan, ik kom op 15-16% afhankelijk van hoe je afrond en nogmaals de cijfers voor 2012 zijn incompleet.
Maar net zei je nog dat het juist stijgende was, en nu zeg je juist dat het daalt. Je spreekt jezelf binnen een paar minuten 180 graden tegen....

De criminaliteit is gewoon fors gedaald, en niet gestegen, dat is gewoonweg een feit die uit alle beschikbare cijfers blijkt.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Meeste mensen hier trekken het veel te ver door.
De TS heeft net als mij al aangegeven waarom hij het wil en geeft duidelijk aan dat hij niet je buurvrouw wil bespioneren in de badkamer.

Daarnaast zijn de camera's tegenwoordig veel beter geworden maar bij inzoomen van bv het huis aan de overkant blijft er weinig over en moet je het meer van je eigen fantasie gebruiken dan mooie beelden. Om over de night zicht maar te zwijgen.

Heb ook een black box in de auto die beelden opneemt daar ook problemen mee?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-11 23:27
Auto in de afgelopen twee jaar al meerdere malen gemold, tuinhek eruit gerukt, ruit is ingeslagen en ook nog mijn gereedschap jatten terwijl ik met mijn rug ernaartoe sta. De automoller is gepakt door een vaste camera en de gereedschapjatter is gepakt door mijn dashcam, maar de criminaliteit daalt zeggen de cijfers. Toch vreemd dat ik dit soort problemen 5 jaar terug amper had. Misschien worden sommige straten beter en mijn straat slechter? Lijkt me onwaarschijnlijk, als ik zie dat er kinderen met takken staan te slaan op wagens, het meest macho wat wij 15 jaar geleden hier deden was fruit op de weg leggen en wachten tot er iemand overheen reed. Volgens jou kun je beter wachten tot er iets gebeurd, maar helaas, ik heb liever de eerste keer de dader al goed in beeld. De buren hier zijn eigenlijk overwegend positief, dat kan dus ook het geval zijn, eigenlijk wel eens met General Snuss.
wildhagen schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 15:44:
[...]Hebben we nog meer onderbuikgevoelens, of kan het niveau nu weer omhoog?
Opzich heeft hij wel een punt natuurlijk, en ik snap je reactie ook niet helemaal. Oke het is weliswaar op de snelweg ipv in de straat maar ook in het stadscentrum wordt je overal gefilmd. En wanneer een buurtbewoner de straat filmt (dus niet de (voor)tuinen en woningen) dan gaat iedereen op red alert. Terwijl je in parkeergarages, tijdens het shoppen, en in de stad continu opgenomen wordt. Deze beelden zijn vaak ook nog online te bekijken voor iedereen.

[ Voor 26% gewijzigd door Jim423 op 19-09-2015 21:29 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1