Geen BIOS Boot opties

Pagina: 1
Acties:
  • 1.862 views

• Hanneswasco
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-01-2023
Laat ik maar met de deur in huis vallen.

Ik heb mijn laptop, de Asus N76VB enkele weken geleden bij Asus binnen gedaan omdat ik problemen had met internetconnecties. Deze heb ik sinds vandaag terug en de netwerkkaart is vervangen. Prima.

Nu heb ik vorig jaar bij de aankoop van de laptop ook een SSD gekocht (er is ruimte voor een extra HDD), waarop ik het besturingssysteem heb gezet. Deze heb ik uiteraard niet meegegeven bij de reparatie en ik wil deze nu terug gebruiken. Er is echter wat veranderd in de BIOS, ik heb geen mogelijkheid meer om een harde schijf/DVD/USB als Boot Option Priority op te geven.

Google laat me weten dat je verschillende opties in de BIOS moet aanpassen zodat deze opties tevoorschijn komen. Het gaat om de opties Fast Boot, CSM en Secure Boot. Wel, deze heb ik dus niet.

Ik had de nieuwste BIOS update (versie 205) van de ASUS website (hier) al. Heb al geprobeerd een oudere (versie 202) te installeren. Maar ook hierbij blijven de opties verdwenen.

Nu lijk ik op Google ook veel verhalen te lezen van mensen met een (ASUS) laptop die dit probleem hebben en er geen oplossing voor vinden. Hopelijk is er wel degelijk een oplossing, ik wil namelijk mijn snelle SSD gebruiken..

Is er geen andere mogelijkheid om de BIOS versie aan te passen naar Legacy?

Mag ik de EFI-partitie op de harde schijf verwijderen? Misschien dat daar het probleem zit?
Edit: waarschijnlijk zit daar het probleem niet. Als ik de harde schijf uit de laptop haal dan boot die ook gewoon in dezelfde bios (en ziet die mijn SSD niet).

Alvast bedankt!

Enkele foto's van de BIOS ter info:
http://i1158.photobucket....17_194040_zpsk34oaghx.jpg
http://i1158.photobucket....17_194054_zpsh2muigvj.jpg
http://s1158.photobucket....4058_zpsb7up3uce.jpg.html
http://i1158.photobucket....17_194104_zpszuxof2xd.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Hanneswasco op 17-09-2015 20:57 ]

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 23:32
Meestal is daar wel een oplossing voor.
Plaats de schijf en kijk of ie in het bios voorkomt, meestal word die wel actief gezien in de bios.
Vergeet niet de schijf op ahci in te stellen.
Je zou nu eigenlijk je systeem overnieuw kunnen installeren en de ssd gebruiken.
De bios kan hem daadwerkelijk zien als je hem aan de snelste sata poort hangt.
Tenminste dat zou ik doen als ik een ssd had.
Hij kan hem natuurlijk ook zien aan de minder snelle sata poorten. :)
de efi partitie mag je nooit verwijderen want daar staat je windows op.
Als je je schijf niet ziet probeer een andere sata aansluiting.
OLf anders zal je inderdaad met je bios aan de slag moeten.
Kontroleer alles of je geen setting vergeten bent.
Of anders naar de dicht bijzijnde computer boer gaan en je probleem voorleggen.
kijk eens in de sata configuration.
En bij add new boot option kan je daar geen sata aansturen?
of de ahci op enabled zetten?

[ Voor 33% gewijzigd door rjmno1 op 17-09-2015 21:17 ]

• Hanneswasco
De schijf zit uiteraard in mijn laptop en heb beide poorten al geprobeerd. Als ik in SATA Configuration kijk zie ik mijn harde schijf wel, maar het probleem is dus dat ik deze niet zie in de boot options. In SATA Configuration staat het trouwens op AHCI.

De EFI partitie ga ik nu inderdaad niet verwijderen, maar in principe wil ik de Windows die er nu op staat toch niet meer hebben, ik wil die van mijn SSD gebruiken. Maar zoals ik al eerder zei kan ik dus niet opstarten vanaf die schijf.

De BIOS settings ben ik al 10 keer doorgegaan en verschillende dingen uit en aan gezet. Geen success.

Bij Add new boot option, geen idee wat ik daar kan doen. :P

En die computerboeren zijn duur en hebben zelf niet veel meer kennis dan ik, denk ik.

Bedankt voor de hulp alleszins.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:13

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Waarom vraag je het niet aan asus zelf, hij is daar binnen geweest en je laptop doet niet meer wat ie deed. Eventueel terug sturen met de melding: "Cannot boot from other device."

[ Voor 25% gewijzigd door Damic op 17-09-2015 21:44 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Hanneswasco
Asus zelf is inderdaad een optie, was al van plan om morgen eens te bellen. Maar ik wil m'n laptop niet nog eens 3,5 weken of langer kwijt zijn.

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:00
Hanneswasco schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:36:
De schijf zit uiteraard in mijn laptop en heb beide poorten al geprobeerd. Als ik in SATA Configuration kijk zie ik mijn harde schijf wel, maar het probleem is dus dat ik deze niet zie in de boot options. In SATA Configuration staat het trouwens op AHCI.
...
Heb je deze foto's gemaakt, met de 'oude' HDD en je SSD in de laptop, of alleen de SSD?
Hanneswasco schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:36:

Bij Add new boot option, geen idee wat ik daar kan doen. :P
Probeer het eens zou ik zeggen. Je mist een boot option, dan zou ik eens kijken of ik een nieuwe kan toevoegen.

• Hanneswasco
Ik heb een mailtje naar de support van ASUS gestuurd, maar verwacht geen hoog technologisch antwoord terug, waarschijnlijk gaan ze gewoon voorstellen om hem terug op te sturen.
dennisfr schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:45:
Heb je deze foto's gemaakt, met de 'oude' HDD en je SSD in de laptop, of alleen de SSD?
Beide zitten in de laptop. Als ik enkel de SSD er in steek dan geraakt hij trouwens niet verder dan het BIOS menu.
Probeer het eens zou ik zeggen. Je mist een boot option, dan zou ik eens kijken of ik een nieuwe kan toevoegen.
Heb ik uiteraard al geprobeerd, maar veel opties heb ik er niet en op het internet wordt ik ook niet veel wijzer.
Hier een screenshot:
http://i1158.photobucket....18_151919_zpsx7kt7aru.jpg

Er valt dus maar één iets te kiezen (terwijl ik nu 3 harde schijven, ja, ook één waar m'n DVD-speler normaal zit, in de laptop heb zitten. Als ik dit werkelijk probeer gebeurt er niets.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Haal alle schijven eruit behalve de SSD. Laat het systeem eerst een boot poging wagen, die zal natuurlijk falen, dat is de bedoeling. Herstart en ga naar het BIOS. Als het goed is, heb je dan nog maar 1 boot optie, die van de HDD is weg (met de Windows Boot Loader). Voeg nu een boot optie toe, je zou als 't goed is maar 1 device moeten krijgen om toe te voegen, te weten de SSD.

Het probleem wat je nu hebt, is namelijk dat je SSD niet bij de huidige EFI is geregistreerd als bootable. Dit wordt normaal gesproken bij het installeren van het OS gedaan, als 't de boot loader installeert. Ik ga er overigens vanuit dat je SSD ook een ESP heeft (EFI partitie).

Er zijn vast wel guides online te vinden voor het handmatig toevoegen van een EFI boot device. De grootste uitdaging is het correcte device path vinden en instellen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Hanneswasco
Bedankt voor het antwoord!

Ik heb het net even gecheckt en ik heb geen EFI-partitie op mijn SSD, is dit een probleem? Vroeger heb ik nochtans nooit problemen gehad met het booten.

De uitdaging waarover je het hebt.. Wel ik heb zelf ook geen idee hoe ik het correcte path kan vinden, ik vind het volgende .efi bestand op de SSD, maar hoe verwijs ik daarnaar? (ik kan niet gewoon F:\... typen).

Edit: ik bedenk me net dat ik 'F:\' kan weglaten aangezien ik de harde schijf selecteer in de bios. Ik ga het eens proberen..

Edit 2: Als ik de harde schijf eruit haal zodat enkel de SSD er in zit heb ik de mogelijkheid 'Add Boot Option' zelf niet eens..

http://i1158.photobucket...._zpspvslzesc.png~original

Edit 3: Ik zie als mogelijkheid nog om de 'oude HDD' te clonen naar mijn SSD (waarmee ik mijn oude windows installatie verlies, maar mijn data staat toch op een andere schijf). Zou dit helpen?

[ Voor 31% gewijzigd door Hanneswasco op 18-09-2015 17:06 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Prik de harde schijven er weer in. Heeft een van de schijven een ESP? Zoja, dan is dat je boot schijf en verklaart de afwezigheid van de ESP op de SSD. Wat je dan moet doen, is boot repair uitvoeren met de Windows installatie media. Die zou de juiste loader weer moeten installeren en registreren in het UEFI register.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dump anders even je partitietabel.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat heeft dat voor nut in een UEFI systeem? Of wil je zeggen dat hij maar alle partities moet verwijderen en van scratch moet beginnen met Windows?

• Hanneswasco
De harde schijf die standaard in de laptop zit is volgens mij helemaal geformatteerd en er is een nieuwe Windows installatie (met bijhorende partities) opgezet. Mocht er een efi partitie opgestaan hebben dan is die nu verdwenen..

Ik heb inmiddels de SSD geformatteerd en wil de hele harde schijf kopiëren naar de SSD. Hopelijk kan ik dan wél booten vanaf de SSD.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die HDD heeft heus wel een EFI partitie, anders had je 'm niet als boot optie in het BIOS. Het is jammer dat je zo rigoureus te werk bent gegaan, zonder de tips hier te proberen om al dat extra werk te voorkomen.

Owja, als je dan toch al zo destructief te werk gaat, zorg dan dat er geen schijf is aangesloten als je een OS op de SSD zet, zodat daar de ESP op gemaakt wordt.

[ Voor 28% gewijzigd door Hero of Time op 18-09-2015 23:20 ]

• Hanneswasco
Er zit inderdaad een EFI partitie op de harde schijf, maar is zo'n EFI partitie niet gelinkt aan een bepaalde installatie van het besturingssysteem? Ik heb hier niet zo'n grote kennis van, heb wel een informatica achtergrond maar al deze zaken zijn nog wat nieuw voor mij.

Dus wat jij zegt is dat als ik een boot repair had gedaan, deze het tweede besturingssysteem zou herkend hebben en me daarna de mogelijkheid geven om daarvan te booten?

En zou ik zo'n bootrepair gewoon kunnen starten vanuit Windows? Het probleem is namelijk ook dat ik niet kan booten vanaf mijn Windows 8 USB stick.

Ik had mijn harde schijf al gewist voor jouw bericht om 19:11 en wou het probleem zou snel mogelijk oplossen, anders had ik jouw oplossing zeker geprobeerd. Ik apprecieer je hulp zekerzeker!

Ik ben nu trouwens de hele Hdd aan het kopiëren naar de SSD, dus ook de efi partitie. Ik heb geen idee of dit werkelijk gaat werken maar ik zou niet weten wat ik anders moet doen. :p

Edit: de hele HDD kopiëren heeft gewerkt, ik kan vanaf de SSD booten, wel met een nieuwe Windows erop. Ook met veel bloatware. Tjah, nu gaat alles ten minste een pak sneller en het is eindelijk opgelost.

[ Voor 9% gewijzigd door Hanneswasco op 19-09-2015 00:11 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hanneswasco schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 23:34:
Er zit inderdaad een EFI partitie op de harde schijf, maar is zo'n EFI partitie niet gelinkt aan een bepaalde installatie van het besturingssysteem? Ik heb hier niet zo'n grote kennis van, heb wel een informatica achtergrond maar al deze zaken zijn nog wat nieuw voor mij.
Nee, een EFI systeem heeft in principe maar 1 ESP en daar komen alle bootloaders in terecht van de verschillende OS'en die je draait. Start anders maar eens met een Linux live omgeving en kijk wat er in staat. Je kan er met Windows ook bij, maar dan heb je weer de kans dat de schijfletter die je eraan hangt er niet meer af kan omdat de partitie/schijf 'in gebruik' is.

EFI is voor mij ook relatief nieuw, maar ik pak dit soort nieuwe dingen redelijk snel op. Met je informatica opleiding moet dat voor jou ook prima te doen zijn, maar is ook afhankelijk van je interesses. ;)
Dus wat jij zegt is dat als ik een boot repair had gedaan, deze het tweede besturingssysteem zou herkend hebben en me daarna de mogelijkheid geven om daarvan te booten?
Ja, dat had dus gewoon moeten werken. De boot repair vind je Windows installatie(s), vraagt welke het moet herstellen en doet dat zodoende.
En zou ik zo'n bootrepair gewoon kunnen starten vanuit Windows? Het probleem is namelijk ook dat ik niet kan booten vanaf mijn Windows 8 USB stick.
Dat zou kunnen, want er wordt in principe geen extra windows.efi geplaatst, maar je SSD aan Windows' eigen BCD (boot loader) menu.
Ik had mijn harde schijf al gewist voor jouw bericht om 19:11 en wou het probleem zou snel mogelijk oplossen, anders had ik jouw oplossing zeker geprobeerd. Ik apprecieer je hulp zekerzeker!
Dat is spijtig. Ik begrijp dat je enigszins haast had om 'm weer te laten werken, maar soms is wachten op antwoord beter, zie ook deze situatie. Dan had je geen hele nieuwe installatie hoeven doen.
Ik ben nu trouwens de hele Hdd aan het kopiëren naar de SSD, dus ook de efi partitie. Ik heb geen idee of dit werkelijk gaat werken maar ik zou niet weten wat ik anders moet doen. :p

Edit: de hele HDD kopiëren heeft gewerkt, ik kan vanaf de SSD booten, wel met een nieuwe Windows erop. Ook met veel bloatware. Tjah, nu gaat alles ten minste een pak sneller en het is eindelijk opgelost.
Mooi, als je meer dingen gaat doen, zorg dan dat de HDD niet meer benadert wordt voor het een en ander. Windows kan nog steeds partities op de HDD markeren als systeem en als zodanig gebruiken, waardoor je dus zonder HDD alsnog met een systeem zit dat niet wil starten. Zeker voor de ESP is dat niet zo handig, want de EFI loader daarop kan naar de verkeerde instance van BCD wijzen en moet je weer een boot repair uitvoeren of wat ook maar noodzakelijk is.

• ron56
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-04-2021
wat ook kan helpen, is stroom van de laptop halen
batterij en netspanning
dan onder de geheugenlatjes ziet u 2 rode pinnetjes sluit die kort met een ijzerdraadje
geheugenlatjes terugplaatsen , batterij en netspanning aansluiten
pc tijdens opstarten op f2 blijven drukken, en de bios is er terug
grt

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:42

br00ky

Moderator Harde Waren
@ron56 , let even op de leeftijd van een topic. Ik mag hopen dat TS het na 6 jaar wel gefixt heeft...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.