Monitor advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-02 13:02
Ik zoek een?
Nieuwe monitor, 16:9, rond de 22 inch

Wat is je budget?
Rond de 200eu, maar nog niet van toepassing

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gaming PC
Core i5-4xxx
R9 280
Gebruikt voor Blizzard spellen, SCII, D3, HotS, Overwatch

Heren, dames,
op het moment heb ik een 7 jaar oud samsung scherm en die is nodig aan vervanging toe. Erg veel last van bleeding en clouding en het belangrijkste, ik krijg snel last van mijn ogen als ik langere tijd naar het scherm kijk.

Nu vraag ik me af of een 75Hz scherm voordeel zal opleveren. Allereerst een vraag over hoe de refresh rate nou precies werkt. Heb ik bij een 60Hz scherm elke 1/60s een nieuwe frame, ja, maar wat als mijn videokaart er maar 40fps uit weet te persen, heb ik dan elke 1/40s een frame, of duren sommige frames 1/60s en andere 2/60s? M.a.w is de refresh rate variabel en dan maximaal 60Hz of is het altijd 60Hz en past de videokaart het zo aan dat elke seconde toch 60 frames heeft met enkele dubbel?
Ik hoop dat dit een beetje begrijpelijk overkomt :P

Als de verversingssnelheid wel variabel is, heeft een 75Hz scherm dan veel voordeel? Ik vraag naar 75 want mijn videokaart zal 120/144 uiteraard niet aankunnen (buiten dat 120/144 te duur is).

Ook wil ik graag kleurecht hebben, dus dat wordt dan een IPS paneel?

Graag jullie opinie over 60 of 75Hz en dan een redelijk goed gamescherm.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Je moet zo rekenen dat 1hz = 1 fps.
Dus je scherm kan maximaal 60 beeldjes per seconde verversen. Dus elke pixel kan maximaal 60 x per seconde ververst worden.

Snelle games zoals CS:GO en CoD en BF hebben baat bij hogere Hz schermen. Omdat tearing niet voorkomt.

Als je een spel speelt waarbij jouw kaart 40fps behaalt dan is het verschil tussen 60Hz en 75Hz of zelfs 144Hz absoluut 0, niks, nada, noppes.

Je kaart kan immers niet meer eruit persen dan 40fps.
Speel je bijvoorbeeld een licht spel, zoals CS:GO of LoL en je kaart trekt bijvoorbeeld 120fps, dan is een scherm met 144hz perfect.
Dan is een 75Hz alsnog een scherm waarbij tearing goed zichtbaar is.

IPS is leuk, maar is leuk vanaf 25", daarnaast zijn de 75Hz en 144Hz IPS schermen ver boven je budget.

Je moet bepaalde dingen afwegen. Wat voor spellen speel ik en wat is de fps die ik er maximaal eruit kan persen. Haal ik 70-80 fps dan is een 75Hz scherm ideaal. Zit je tussen de 90 en 120 fps dan is een 120Hz scherm ideaal. Alles daarboven is uiteraard een 144Hz scherm het beste.

Je bent geen competitive gamer in fps, dus games zoals sc2 en D3 vereisen niet hetzelfde als CS:GO en BF enz.. Fps games dus.

Met 60Hz ben je dus nog prima in je straatje. Verschil tussen 75Hz en 60Hz is alleen te merken als je echt 70fps en hoger continue trekt.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-02 13:02
Dus als ik het goed begrijp, opgegeven refresh rate is gewoon de max die gehaald kan worden, dus fps=0 tot opgave. Zoals aangegeven heb ik een r9 280, deze zou bij spellen van blizzard toch wel 80 moeten kunnen halen. Je speelt zelf ook D3 dus je weet ongeveer hoe zwaar het is. De 120 zal het nooit halen, en ik zal ook nooit meer dan ~225eu uitgeven aan een videokaart, dus ik zal rond de 80 blijven hangen. Vervangen van GPU zal over 3 jaar gebeuren denk ik zo.
Als je een spel speelt waarbij jouw kaart 40fps behaalt dan is het verschil tussen 60Hz en 75Hz of zelfs 144Hz absoluut 0, niks, nada, noppes.

Je kaart kan immers niet meer eruit persen dan 40fps.
Speel je bijvoorbeeld een licht spel, zoals CS:GO of LoL en je kaart trekt bijvoorbeeld 120fps, dan is een scherm met 144hz perfect.
Dan is een 75Hz alsnog een scherm waarbij tearing goed zichtbaar is.

IPS is leuk, maar is leuk vanaf 25", daarnaast zijn de 75Hz en 144Hz IPS schermen ver boven je budget.

Je moet bepaalde dingen afwegen. Wat voor spellen speel ik en wat is de fps die ik er maximaal eruit kan persen. Haal ik 70-80 fps dan is een 75Hz scherm ideaal. Zit je tussen de 90 en 120 fps dan is een 120Hz scherm ideaal. Alles daarboven is uiteraard een 144Hz scherm het beste.

...........

Met 60Hz ben je dus nog prima in je straatje. Verschil tussen 75Hz en 60Hz is alleen te merken als je echt 70fps en hoger continue trekt.
Ik snap het stukje over tearing niet helemaal. Zeg je nu dat als ik 80fps trek en een 75Hz scherm heb, dat er dan tearing is, of als ik 40fps heb en een 75Hz scherm, dat ik dan tearing heb?

Verder, waarom is IPS pas leuk vanaf 25 inch? Ik zag van samsung een 75HZ 24inch PLS paneel voor 155euro, dit is een S24D391HL. Dit scherm is volgens jou te klein om het IPS voordeel te hebben? Over welk voordeel hebben we het dan?

Zoals gezegd haal ik de 80fps wel, in hoeverre helpt dan de 15Hz meer met het oog op last van mijn harses na een tijdje gamen?

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01-2025
Xtr3me4me schreef op donderdag 17 september 2015 @ 18:49:

Uh... en waarom is IPS pas leuk vanaf 25 inch? Dat slaat toch nergens op, heeft niks met de grootte van het scherm te maken. IPS is altijd, maar dan ook altijd leuker dan TN, of het ook echt binnen je budget valt is een tweede. Aanrader zou bijvoorbeeld de Dell modellen met IPS rond de 200 euro zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Assix op 17-09-2015 19:52 ]

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Cpt.Chaos schreef op donderdag 17 september 2015 @ 19:46:
Dus als ik het goed begrijp, opgegeven refresh rate is gewoon de max die gehaald kan worden, dus fps=0 tot opgave. Zoals aangegeven heb ik een r9 280, deze zou bij spellen van blizzard toch wel 80 moeten kunnen halen. Je speelt zelf ook D3 dus je weet ongeveer hoe zwaar het is. De 120 zal het nooit halen, en ik zal ook nooit meer dan ~225eu uitgeven aan een videokaart, dus ik zal rond de 80 blijven hangen. Vervangen van GPU zal over 3 jaar gebeuren denk ik zo.

[...]

Ik snap het stukje over tearing niet helemaal. Zeg je nu dat als ik 80fps trek en een 75Hz scherm heb, dat er dan tearing is, of als ik 40fps heb en een 75Hz scherm, dat ik dan tearing heb?

Verder, waarom is IPS pas leuk vanaf 25 inch? Ik zag van samsung een 75HZ 24inch PLS paneel voor 155euro, dit is een S24D391HL. Dit scherm is volgens jou te klein om het IPS voordeel te hebben? Over welk voordeel hebben we het dan?

Zoals gezegd haal ik de 80fps wel, in hoeverre helpt dan de 15Hz meer met het oog op last van mijn harses na een tijdje gamen?
Aangezien ik op me telefoon dit tik, excuses alvast voor de spelling :P

Tearing zal niet zo snel gebeuren als jij 80fps haalt met een scherm van 75Hz, probleem komt naar voren als jij spikes krijgt die ver boven 80fps komt, maar dit zal niet zo snel gebeuren met d3 of sc2. Het is meer in shooting games waarbij je snel rent en scherm beweegt.

Tearing gebeurt als jouw fps veel hoger ligt dan het aantal Hz je scherm kan verversen. Simpel voorbeeld: ik haal in d3 ongeveer 300fps maar speel op een 60Hz scherm, dus ja mijn scherm kan me gpu verversing niet bijbenen, dus ik krijg enorm last van tearing.

Als je 40fps haalt op een 60 of 75Hz dan heb je nergens last van, immers is het je monitor die op je gpu wacht voor informatie.
Tearing gebeurt dus alleen in andersom.

Over het IPS pas vanaf 25" is persoonlijke mening, is geen vastgelegd feit. Ik ben gewend aan schermen vanaf 27". Maar 24" IPS is prima als jij dat vind.

Daarnaast je ogen. Je hebt er last van, dit zal meerdere factoren met zich mee hebben. Hoe lang game je, hoe fel staat je monitor, welk afstand zit je tov je monitor.

Het is algemeen bekend hoe hoger de Hz hoe kalmer het is voor je ogen, sommige schermen zoals de BenQ hebben een technologie, wat voor bijvoorbeeld competitive gamers een groot voordeel is, het geeft meer rust aan de ogen. Volgens mij heet dat bluelight.

Gamen van 60Hz naar 75Hz zal iets schelen, veel zal het niet zijn voor je ogen. Immers is het bekend dat je om de 2 uur je ogen even rust moet geven.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --