ESD is naar, aarding kan helpen, maar het is slechts een onderdeel van veilig werken. De rest is veel belangrijker: voorkomen dat je statische lading opbouwt.
Kijk wat dat betreft vooral naar je kleding en schoeisel, en (voorzover mogelijk) naar de vloer waar je op werkt, en het werkblad. Hoogpollig tapijt, rubberen schoenzolen, synthetische broek en jas en een wollen trui is ongeveer slechtst denkbare combi. Kies waar mogelijk een vlakke vloer (ook handig om geen schroeven kwijt te raken), zorg voor geleidend schoeisel (leren zolen, alleen (katoenen) sokken of blote voeten), verder zoveel mogelijk katoenen/linnen kleding en vooral geen wol of pluizig polyester. Tenslotte is een houten of metalen werkblad beter dan eentje van kunststof, al valt dat in het niet vergeleken met impact van een trui ofzo. Daarmee voorkom je al groot deel van de statische lading.
Dan waar je mee werkt. Dat er geen potentiaalverschil is tussen jou en je computer(onderdelen) is veel belangrijker dan dat het geheel ook nog geaard is. Als je met zo'n aardingsarmband wilt werken zou ik het aan de PC kast vastmaken, niet direct aan de randaarde. Dat gaat alleen goed als je werkoppervlak ook geaard is (in technische ruimtes een must, maar thuis doorgaans niet het geval). Als het niet geaard is, verbind jezelf dus met je werk.
Nu, leuke theorie. Ik zit gewoon blootvoets in jeans en t-shirt (beide 100% katoen) achter m'n bureau (betonmultiplex, allicht kunststoflaagje erop) met kast op bureau. Ik zorg dat ik voordat ik begin even de kast goed beetpak, en waar mogelijk dat ik met een elleboog erop leun. Voila, 99.9% van ESD-beveiliging al te pakken zonder ook maar iets bijzonders te doen