Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding op geaard stopcontact tijdens bouwen?

Pagina: 1
Acties:

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-11 15:44
Lekkere Kwal schreef op vrijdag 23 januari 2004 @ 18:53:
[...]
Voor een statische ontlading is een goede aarde nodig. Klopt het als ik zeg dat de stroomkabel nog in de voeding zat en de atxkabel nog in het mobo? dan kan er best wel eens een flinke ontlading geweest zijn doordat de kast nou eenmaal direct met de aarde op jouw stroomkabel verbonden is.
Ik bump even een 11 jaar oude topic omdat ik hier een vraag over heb :P . Ik ga binnenkort voor het eerst mijn eigen pc bouwen en ik heb toch een aantal vragen over antistatisch werken. Dus heb ik maar even de searchknop gebruikt.

Ik las ergens dat het slim was om je psu alvast in je systeem te zetten de stroomkabel te koppelen aan een geaard stopcontact. Vervolgens jezelf ontaarden door het metaal van de kast aan te raken.

Hierboven wordt echter het omgekeerde beweerd :?

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 03:33
TTMJ! schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:35:
[...]

Ik bump even een 11 jaar oude topic omdat ik hier een vraag over heb :P . Ik ga binnenkort voor het eerst mijn eigen pc bouwen en ik heb toch een aantal vragen over antistatisch werken. Dus heb ik maar even de searchknop gebruikt.

Ik las ergens dat het slim was om je psu alvast in je systeem te zetten de stroomkabel te koppelen aan een geaard stopcontact. Vervolgens jezelf ontaarden door het metaal van de kast aan te raken.

Hierboven wordt echter het omgekeerde beweerd :?
Eens in de paar minuten raak ik de verwarming en kast/psu aan tijdens het knutselen

• TTMJ!
legendareN schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:38:
[...]

Eens in de paar minuten raak ik de verwarming en kast/psu aan tijdens het knutselen
1. zit je psu dan al in je kast?
2. zo ja, is je psu dan aangesloten aan een stopcontact tijdens het knutselen?
3. zo ja, staat je psu dan ook daadwerkelijk aan?

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

[...]

Dan hoop ik niet dat je uit je stoel omhoog komt en heen en weer loopt (of erger nog, rijden met een bureaustoel) om dat te doen. Tegen de tijd dat je bent teruggesloft over het tapijt om de verwarming aan te raken ben je nog erger geladen dan als je gewoon was blijven zitten.

Ik zeg: niet ingewikkeld doen. PSU er in schroeven, op geaard stopcontact en dan zoveel mogelijk de kast blijven beetnemen. Dat is in ieder geval net zo goed als heen en weer lopen naar de verwarming en waarschijnlijk zelfs beter.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 03:33
TTMJ! schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:46:
[...]

Dat maakt niet uit, ligt er maar net aan wat makkelijker is met het bouwen van je PC. In sommige cases doe je psu als laatste, bij andere als eerste.

Gewoon je kast aanraken en je verwarming, en ff de verwarming/kast/psu met het inbouwen van psu.

Ik plug mijn psu pas in het stopcontact zodra alles klaar en ingebouwd is.

Ik weet niet hoe verstandig het is om je psu aan te hebben tijdens het knutselen/inbouwen.

@ hier boven, ik heb mijn bureau naast mijn verwarming, en geen tapijt. Dus voor mij geen probleem.

Je hebt er ook een polsbandje voor om jezelf te aarden.

[ Voor 35% gewijzigd door legendareN op 17-09-2015 18:03 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:26

br00ky

Moderator Harde Waren
TTMJ! schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:35:
[...]

Ik bump even een 11 jaar oude topic
Kudos voor je zoekskills, wat minder voor je necro bump ;). Even in een eigen topic in de goede subcategorie. Kan die andere thread lekker blijven slapen.

[ Voor 33% gewijzigd door br00ky op 17-09-2015 18:10 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:58
[...]

Dat van die verwarming aanraken deed ik ook altijd, maar laatst kwam ik erachter dat die leidingen waarmee die vast zitten toch echt kunststof waren :P Een aardpin van een geaard stopcontact is dan beter.

http://www.ebay.com/itm/1...d-Grounding-/181515893659
En anders kan je altijd dit kopen, als je nog even moet wachten op je systeem. Klik je aan de aardingspen van een stopcontact, ben je altijd geaard en kan je nooit lading opbouwen. Kost niets.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ESD is naar, aarding kan helpen, maar het is slechts een onderdeel van veilig werken. De rest is veel belangrijker: voorkomen dat je statische lading opbouwt.

Kijk wat dat betreft vooral naar je kleding en schoeisel, en (voorzover mogelijk) naar de vloer waar je op werkt, en het werkblad. Hoogpollig tapijt, rubberen schoenzolen, synthetische broek en jas en een wollen trui is ongeveer slechtst denkbare combi. Kies waar mogelijk een vlakke vloer (ook handig om geen schroeven kwijt te raken), zorg voor geleidend schoeisel (leren zolen, alleen (katoenen) sokken of blote voeten), verder zoveel mogelijk katoenen/linnen kleding en vooral geen wol of pluizig polyester. Tenslotte is een houten of metalen werkblad beter dan eentje van kunststof, al valt dat in het niet vergeleken met impact van een trui ofzo. Daarmee voorkom je al groot deel van de statische lading.

Dan waar je mee werkt. Dat er geen potentiaalverschil is tussen jou en je computer(onderdelen) is veel belangrijker dan dat het geheel ook nog geaard is. Als je met zo'n aardingsarmband wilt werken zou ik het aan de PC kast vastmaken, niet direct aan de randaarde. Dat gaat alleen goed als je werkoppervlak ook geaard is (in technische ruimtes een must, maar thuis doorgaans niet het geval). Als het niet geaard is, verbind jezelf dus met je werk.

Nu, leuke theorie. Ik zit gewoon blootvoets in jeans en t-shirt (beide 100% katoen) achter m'n bureau (betonmultiplex, allicht kunststoflaagje erop) met kast op bureau. Ik zorg dat ik voordat ik begin even de kast goed beetpak, en waar mogelijk dat ik met een elleboog erop leun. Voila, 99.9% van ESD-beveiliging al te pakken zonder ook maar iets bijzonders te doen ;)

Oslik blyat! Oslik!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47
Je dient geen spanningsverschil tussen kast en je lichaam te hebben.

Je stekker aarden zorgt in ieder geval dat je kast (indien je aarde in orde is) een 0 potentiaal heeft.
Officieel zul je met een ESD polsbandje jezelf aan de kast moeten vastmaken zodat ook jouw lichaamsspanning 0 wordt ten opzichte van de kast.

Onofficieel is (liever continu) het aanraken van de kast voor de gemiddelde tweaker voldoende. Het maakt dan niet uit of de stekker in het stopcontact zit of niet....

• TTMJ!
Bedankt voor jullie leerzame reacties! Als ik het goed begrijp moet ik er dus vooral voor zorgen dat het spanningsverschil tussen de kast en mij zo klein mogelijk is. Of de kast en ik geaard zijn maakt daarbij eigenlijk niet uit.

Correct ? :)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:46

The Third Man

The Third Jellyfish

TTMJ! schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:46:
[...]

De aarding loopt niet via de stroomonderbreker in de voeding. Ook met uigeschakelde PSU is de PSU geaard en, als er een geleidende verbinding is tussen PSU en kast, de kast ook.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

:?

Ikke niet helemaal snappen :o

Oslik blyat! Oslik!

• TTMJ!
dion_b schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:17:
[...]

:?

Ikke niet helemaal snappen :o
Dubbele post. Ik schreef op twee tabs, die eerste post was eigenlijk een vraag naar jou toe :p
Pagina: 1