Welke geluidskaart geeft DTS door via spdif

Pagina: 1
Acties:
  • 917 views

Onderwerpen

• Tolok
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-03 20:54
Ik ben al een poosje op zoek naar een geluidskaart die via de spdif (optisch maar mag ook coaxiaal) door geeft zodat de mooie decoder in mijn Denon het kan scheiden in 5.1 discrete kanalen.

Ik heb hier voor op het net en dit forum maar gezocht maar kom niet tot een antwoord.

Ik heb al een een omzetter geprobeerd die van mijn hdmi het signaal scheide naar spdif
maar dat werkte niet.

Is er ook iemand die mij kan uitleggen waarom dit niet meer ondersteunt wordt door de moderne moederborden (alleen via hdmi) en geluidskaarten.
Het lijkt er op dat ik mijn dure Denon nu kan vervangen.. :|

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Wat je zoekt is een kaart met DTS Connect ondersteuning. De xonar DSX van asus bijvoorbeeld. Dolby digital live (DD live) kan ook, maar heeft een lagere bitrate.

[ Voor 27% gewijzigd door gravitone op 17-09-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolok
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-03 20:54
gravitone schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:31:
Wat je zoekt is een kaart met DTS Connect ondersteuning. De xonar DSX van asus bijvoorbeeld. Dolby digital live (DD live) kan ook, maar heeft een lagere bitrate.
Dank, ik heb net deze simpele maar briljante mail retour gehad van Asus:

Bedankt voor uw email.

S/PDIF is een doorvoer kanaal en heeft verder geen invloed op hoe het geluid doorkomt.
S/PDIF is dus een 1 op 1 aansluiting en stuurt alles zo door zoals dit wordt toegestuurd in de gebruikte mediaspeler/ software.

Liggend aan de media speler of software die u gebruikt dient u hierin aan te geven dat uw gebruik wilt maken van S/PDIF en DTS.
Alles dient u dus in de afspeel software aan te passen. Binnen de driver zijn er geen mogelijkheden aangezien deze er alleen voor zorgt dat het geluid wordt doorgestuurd.

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geinformeerd.

Daar heeft de man natuurlijk gelijk in en bij nader inzien stonden er in 2 kanalen uit geselecteerd in mijn KODI speler.

Grappig dat zo n algemeen antwoord je zo kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Dat maakt het verhaal nog niet helemaal compleet. Even wat achtergrond informatie is wel op zn plek om het verhaal te verhelderen. SP/DIF is ooit "uitgevonden" door sony/philips (sony philips digital interface) om digitaal geluid van audio-cd's (PCM 16-bit 44.1khz) door te geven naar versterkers om ruis van de speler te vermijden. Deze standaard is al vrij oud, en toegespitst op cd's waardoor de bitrate relatief laag is. ongeveer 500kb/sec. Hierdoor is het niet mogelijk om meer dan 2 kanaals audio zonder compressie door te kunnen sturen. Zowel dolby digital als DTS comprimeren 6 kanaals audio zodat deze door de interface past. Als de compressie tijdens opnemen al is toegepast en als zijnde op een drager zoals bijvoorbeeld DVD of een videobestand is vastgelegd, hoeft de pc dus alleen de data uit dit bestand te lezen en via de sp/dif interface te versturen. Alle overige programmas creeren zelf hun audio intern en bieden dit aan de windows mixer aan in de vorm van ruwe PCM data, verschillende bitrates zijn mogelijk. In dit geval heb je dus een stukje software of hardware nodig wat deze meerkanaals geluidsstroom overneemt en deze realtime comprimeerd naar een DTS of dolby digital compatible bitstream die naar de sp/dif output gestuurd kan worden. Voor het encoden naar deze formaten dienen royalties afgedragen te worden aan de betreffende rechthebbenden. Dolby labs en DTS rekeken een vergoeding per apparaat/encoder. Zowel recente creative (Vanaf de audigy2), als bijvoorbeeld asus, en zelfs realtek chips hebben de benodigde hardware hiervoor aan boord. Helaas vereist creative dat je een optionele licentie koopt voor een euro of 3. En moederbord fabrikanten kiezen er vaak voor deze achterwege te laten zodat de capabele hardware beperkt word door de drivers zodra via een check word bepaald dat de hardware de feature niet mag vrijgeven. Asus heeft bij de DSX variant bijvoorbeeld juist wel dolby betaald. Vreemde zaak dat de klantenservice dit vervolgens niet erkent en nadrukkelijk verkoopt.

[ Voor 23% gewijzigd door gravitone op 18-09-2015 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:27
Iedere geluidskaart met digitale uitgang kan DTS/Dolby Digital doorgeven via coax of spdif. Enkel het omzetten van een dynamisch 5.1 signaal (bijvoorbeeld van een spel) heeft DTS Connect nodig. Maar de TS vertelt niet of hij enkel films wil kijken of 5.1 games wil spelen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kuch:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move OH -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
gravitone schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 19:01:
Dat maakt het verhaal nog niet helemaal compleet. Even wat achtergrond informatie is wel op zn plek om het verhaal te verhelderen. SP/DIF is ooit "uitgevonden" door sony/philips (sony philips digital interface) om digitaal geluid van audio-cd's (PCM 16-bit 44.1khz) door te geven naar versterkers om ruis van de speler te vermijden. Deze standaard is al vrij oud, en toegespitst op cd's waardoor de bitrate relatief laag is. ongeveer 500kb/sec.
Die bitrate klopt niet echt hoor :)

Standaard verstuurt het blokjes van 32 bits per kanaal, waarvan 24 bits kunnen worden gebruikt voor audio.

De minimale bandbreedte die voor audio beschikbaar is is dus 24 bits * 2 kanalen * 48000Hz = 2.304 Mbit/seconde
Das ruim 4x het getal dat jij noemt :)

In wekelijkheid komen daar dus nog allerlei status- en synchronisatiebits bij kijken en kom je uit op een informatiestroom van 32 bits * 2 kanalen * 48000Hz = 3.072 Mbit/seconde.

Daarnaast wordt het geheel ook nog eens gecodeert met 2 bits per bit zodat er achteraf een kloksignaal voor een DAC kan worden geextraheerd.
De werkelijke bitsnelheid op een S/PDIF draadje is dus al snel 6 Mbit/seconde, al kan je daar dus niet eens de helft van gebruiken voor audio.

't Is maar dat je het weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:08

br00ky

Moderator Harde Waren
@koelpasta, iemand verbeteren die 3(!) jaar geleden iets gepost heeft is behoorlijke mosterd na de maaltijd. Laat dat gewoon achterwege in het vervolg :).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.