Anoniem: 697442

Topicstarter
Hallo,

Voordat ik mijn vraag stel, zal ik me even voorstellen. Ik ben een sociale 55-jarige verpleegkundige met ruim 15 jaar werkervaring in de bejaardenzorg. Hiervoor heb ik een diploma A-verpleegkundige. Helaas kreeg ik begin van dit jaar een auto-ongeluk, waardoor ik het beroep niet meer kan uitoefenen door blijvende lichamelijke beperkingen. (moeite met lopen, hurken, etc.)

Nu ben ik genoodzaakt om een ander beroep uit te oefenen. Hiervoor wil ik gezien mijn leeftijd geen carrière switch voor maken, maar wel eventueel bijscholen. Ik zie mezelf nog graag werkzaam in de ouderenzorg, maar ben ik op zoek naar een baan in de ouderenzorg die lichamelijk niet zwaar is.

Heeft één van jullie suggesties, met voorkeur een baan die ik met dezelfde diploma nog kan uitoefenen?

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Vrij lastige vraag aanzien aan de bak komen vrij moeilijk is in tijden zoals nu. Wat heeft je huidige werkgever geadviseerd? Stoppen met werken daar en ander werk zoeken?

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-06 14:49
Ik neem aan dat je met je huidige werkgever gepraat hebt om te vragen wat daar de opties zijn die ze je kunnen bieden?

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kun je lesgeven (verpleegkunde) op een MBO? Zo blijf je betrokken bij je huidige vakgebied, en komt alle ervaring en kennis goed van pas.

[ Voor 74% gewijzigd door kunnen op 17-09-2015 16:43 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:31

Fiber

Beaches are for storming.

Lastig. Receptioniste/telefoniste in zo'n ouderenzorg instelling...?

Veel van de wat lichtere taken zoals recreatie en koffie schenken etc. worden tegenwoordig door vrijwilligers gedaan, dus dat schiet sowieso niet op. En veel middel-management en/of leidinggevenden zijn er volgens mij ook niet meer.

Wat brengt je overigens op een 'tech forum' als Tweakers? Ik heb het idee dat er wel andere plekken op het internet zijn die wellicht wat meer in jouw vakgebied liggen. Tenzij je wil omscholen naar de IT...

[ Voor 26% gewijzigd door Fiber op 17-09-2015 16:50 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Topicstarter
Mrjraider schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:26:
Vrij lastige vraag aanzien aan de bak komen vrij moeilijk is in tijden zoals nu. Wat heeft je huidige werkgever geadviseerd? Stoppen met werken daar en ander werk zoeken?
Ja, dat klopt. Ik heb mijn huidige werkgever verzocht of ik administratief werk kon verrichten, maar dit was helaas niet mogelijk. Ik ben dan ook genoodzaakt om een andere baan te gaan zoeken.

Topicstarter
timmert26 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:26:
Ik neem aan dat je met je huidige werkgever gepraat hebt om te vragen wat daar de opties zijn die ze je kunnen bieden?
Ja, dat heb ik gedaan. Helaas kon hij mij geen andere baan aanbieden.

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Anoniem: 697442 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:47:
[...]

Ja, dat klopt. Ik heb mijn huidige werkgever verzocht of ik administratief werk kon verrichten, maar dit was helaas niet mogelijk. Ik ben dan ook genoodzaakt om een andere baan te gaan zoeken.
Bijzonder. Ik heb een collega die door het carpaal tunnelsyndroom haar werkzaamheden als VIG ook niet kon volbrengen, die heeft in samen spraak met de werkgever een passende oplossing cq. plek gezocht.
Wel merkwaardig dat dit in jou situatie niet gebeurt is?

Topicstarter
Fiber schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:46:
Lastig. Receptioniste/telefoniste in zo'n ouderenzorg instelling...?

Veel van de wat lichtere taken zoals recreatie en koffie schenken etc. worden tegenwoordig door vrijwilligers gedaan, dus dat schiet sowieso niet op. En veel middel-management en/of leidinggevenden zijn er volgens mij ook niet meer.
Ja, dat klopt. Receptioniste/telefoniste zou best kunnen, ja.

Topicstarter
Mrjraider schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:48:
[...]

Bijzonder. Ik heb een collega die door het carpaal tunnelsyndroom haar werkzaamheden als VIG ook niet kon volbrengen, die heeft in samen spraak met de werkgever een passende oplossing cq. plek gezocht.
Wel merkwaardig dat dit in jou situatie niet gebeurt is?
Ja, dat vond ik dus ook! Vanuit mijn werkgever is weinig actie ondernomen. Omdat ik het contact met mensen mis, ben ik zelf op zoek gegaan naar een baan.

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-06 14:16
In principe bepaald de bedrijfarts of arbodienst wat je wel of niet zou moeten kunnen met je beperking.
Daar zijn complete lijsten voor.

Als je geen functie kan vinden binnen je huidige vakgebied/diploma, dan zal je toch daar buiten moeten kijken.
Het UWV kan je hiervoor ondersteuning bieden. Ook je werkgever zou dat kunnen.

Maar net wat je zelf zegt, vind ik ook dat je werkgever te weinig heeft gedaan om aan je re-integratie te werken, ondanks we hier niet weten wat er allemaal is gedaan en in je medisch dossier staat.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 697442 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:47:
Ik neem aan dat je wel een WIA-uitkering krijgt? Het klinkt mij in de oren alsof hij zich onvoldoende inspant om aan zijn reïntegratieverplichtingen te voldoen.

Je zou dan ook met het UWV kunnen gaan praten.

Zomaar zelfstandig een nieuwe baan zoeken, lijkt me sowieso niet de juiste optie. Dan verlies je echt heel veel rechten, en zekerheden.

Wanneer heb je je ziek gemeld? En wat zegt de arbo-arts? Werkgevers sturen er graag op dat je zélf ontslag neemt "Tsja, je kunt je werk niet meer doen, ga maar wat anders zoeken" maar daarmee gaan ze echt heel erg voorbij aan hun verplichtingen.

[ Voor 27% gewijzigd door Ardana op 17-09-2015 17:33 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Misschien eens denken aan je vaardigheden gebruiken op een andere manier.

Gemeenten moeten nu beoordelen of iemand recht heeft op thuiszorg en hoe veel. Misschien kan je daar iets betekenen.

Of lesgeven, maar dat moet je kunnen.

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-05 14:57
Ik zou uitkijken om als praktijkondersteuning werk te zoeken in een huisartsenpraktijk.
Kan dan gekeken worden naar combinatie van kleine verpleegkundige taken als bloednames, vaccinaties, parameters nemen etc al dan niet in combinatie met administratief werk.

Lijkt me niet moeilijk om hier werk in te vinden.

God does not play dice

• maomanna
Ardana schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:31:
[...]

Ik neem aan dat je wel een WIA-uitkering krijgt? Het klinkt mij in de oren alsof hij zich onvoldoende inspant om aan zijn reïntegratieverplichtingen te voldoen.

Je zou dan ook met het UWV kunnen gaan praten.
De WIA kan je pas na 2 jaar arbeidsongeschikt aanvragen. Dat is hier nog niet aan de orde.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Om exact te zijn, na 90-93 weken. Maar als het nog niet zover is, heeft de werkgever de plicht om de werknemer passende arbeid aan te bieden. Hij mag niet zomaar van haar verlangen dat ze maar ergens anders gaat werken.

Dit vroeg ik overigens omdat TS niet aangeeft hoe lang ze al ziek is, dus ik weet niet waarom je aangeeft dat dit nog niet aan de orde is?

Overigens:
Als blijkt dan het niet mogelijk is om binnen het bedrijf van uw werkgever andere passende werkzaamheden te gaan verrichten, dan komt de optie van ander passend werk bij een andere werkgever aan de orde. Men noemt dit ook wel een re-integratie tweede spoor (het ‘eerste spoor' is dan een re-integratie bij uw eigen werkgever).

Als u bij een andere werkgever passende werkzaamheden gaat verrichten, wil dat overigens niet zeggen dat uw arbeidsovereenkomst met de oorspronkelijke werkgever daardoor direct eindigt. Als de andere werkgever geen plek of werkzaamheden meer voor u heeft, dan valt u terug op uw oude werkgever.
Ik denk dat dit stukje ook van belang is:
Misschien bent u van mening dat uw werkgever onvoldoende aan uw re-integratie doet omdat hij:

niet wil meewerken aan het opstellen en evalueren van een plan van aanpak
niet bereid is om u terug te laten keren in uw oude functie
niet bereid is om uw andere passende werkzaamheden te laten verrichten
nauwelijks inspanningen verricht om u weer aan het werk te krijgen
Bron: Judex

Laat je in ieder geval niet met een kluitje in het riet sturen! Je kunt heel snel je rechten verliezen als je de verkeerde keuzes maakt!

• maomanna
Anoniem: 697442 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:15:
Helaas kreeg ik begin van dit jaar een auto-ongeluk, waardoor ik het beroep niet meer kan uitoefenen door blijvende lichamelijke beperkingen. (moeite met lopen, hurken, etc.)
Het staat er wel degelijk. even uitgaande van 1-1-2015 is dat tot vandaag 37 weken.

Het tweede spoor lijkt me ook wat kort door de bocht om te noemen, daar de TS sumier (wellicht begrijpelijk) info heeft gegeven.

Aanname is dat de WG snel zegt ach je kan niks meer, waaronder administratief werk, en niet de situatie grondig onderzoekt (wat zijn plicht is). alleen administratief werk aanbieden getuigd in mijn ogen niet van een grondig onderzoek.

maar wat ik al eerder zei, we kennen de inspanningen niet

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je hebt gelijk, over het hoofd gezien.

Maar inderdaad, nu al, na 37 weken, het tweede spoor inzetten, lijkt me wat vroeg...

Pagina: 1