Toon posts:

Biostar moederbord wil geen sata600 hd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Omdat de bestaande hd vol is en ik een grotere disk wil zoek ik een passende hd.
Probleem daarbij: het moederbord Biostar K8VHA-Pro kan niet overweg met sata-600 disks (sata-300 of 150 blijkt uit de winkels verdwenen.

Wat is je budget?
Ik vind iets rond de euro 100 mooi zat.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zolang het geen obscuur merk is heb ik geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het gaat om een desktop, in een locaal netwerk. De machine draait onder een Linux variant en werd/zal worden benut als PVR.

Het bord heeft PATA, SATA (alleen sata-1 en -2 blijkbaar) aansluitingen en PCI slots.
Ik heb (ook) insteekkaarten voor PCI met sata connectoren (interfacekaart), maar die blijken ook geen sata-600 te willen zien.
Voor de rest werkt het moederbord/processor/memory goed, dus ik vind de schroothoop zonde... :(

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:38

Detmer

Professioneel prutser

Een sata 600 schijf werkt gewoon op sata 300, maar gaat langzamer werken, toch? Anders al eens een bios update gedaan als deze er is?
Als het moederbord echt niet overweg kan met sata600 hdd's wellicht een 2e hands schijf?

[ Voor 50% gewijzigd door Detmer op 17-09-2015 15:01 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Verwijderd

Topicstarter
Voor dit bord is bij mijn weten geen bios update beschikbaar.
Een tweedehandsschijf is niet wat ik wil, nieuwe schijven gaan al binnen een paar jaar problemen geven is mijn ervaring (meerdere schijven hier die ineens fouten beginnen te hebben).

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:37
SATA-300 is voor een harde schijf nog steeds meer dan snel genoeg, een SATA-600 harde schijf verliest geen snelheid op een SATA-300 en zal ook herkend worden. Dit Biostar bord heeft volgens mij maar SATA-150 poorten, dat kan wel de harde schijf wat limiteren, maar nog steeds compatibel met SATA-600.

Er is dus geen probleem, je moederbord kan met nieuwe harde schijven om. Let wel op met harde schijven groter dan 2.2TB, daar kun je met een moederbord dat nog geen UEFI heeft niet van booten (hoewel dat weet ik niet zeker met Linux, in elk geval je kunt niet partitioneren met fdisk, moet parted gebruiken http://duntuk.com/how-ins...rger-2tb-proper-alignment).

Ik zou toch overwegen je pc te upgraden, socket 754 is oeroud en niet al te efficiënt meer. Ik weet niet wat voor processor je hebt, maar zelfs als dat een 62W Sempron is, verbruikt die nog steeds meer dan een nieuwe A4-7300 omdat nieuwere processors veel minder verbruiken in rust en ook zoveel sneller zijn dat ze sneller in rust kunnen. Ik begrijp dat je schroothoop zonde vindt, maar voor een systeem dat vaak aan staat, is dit ook zonde. Ik heb ook nog ergens een socket 939 systeem staan uit nostalgie, maar ik zet dat nooit aan.

[ Voor 8% gewijzigd door MacPoedel op 17-09-2015 15:39 ]

Verwijderd

Voor 100 euro heb je ook een heel mooi tweedehands systeem welke zo maar meer dan 4 maal zo krachtig is als je huidige PC. :)

Verwijderd

Topicstarter
MacPoedel schreef op donderdag 17 september 2015 @ 15:36:
SATA-300 is voor een harde schijf nog steeds meer dan snel genoeg, een SATA-600 harde schijf verliest geen snelheid op een SATA-300 en zal ook herkend worden. Dit Biostar bord heeft volgens mij maar SATA-150 poorten, dat kan wel de harde schijf wat limiteren, maar nog steeds compatibel met SATA-600.

Er is dus geen probleem, je moederbord kan met nieuwe harde schijven om.
Ik meen me te herinneren (is al weer een tijd geleden dat ik er mee bezig was) dat er een probleem was met de chipset (VIA) van dit bord in combinatie met Sata-600.
Ik zal nog eens proberen met een Sata-600 disk, maar volgens mij herkende de pc bij het booten zo'n disk niet...
Pagina: 1