Toon posts:

Celeron ipv. Pentium II

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb een mobo van Dell (440LX-set, 66 FSB) wat volgens de handleiding max een PII-333 aankan. Ik heb nu een 266 :( . Wat is de snelste celeron die ik kan plaatsen en toch de volledige capaciteit gebruiken (dus niet ondergeklokt...) :) ?

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-08 07:22
na bios flash, waarschijnlijk wel 533

if broken it is, fix it you should

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 12:41
Inderdaad.. De snelste celly van het oude type is de 533.

Of die bios-flash echt nodig is?? Zelf heb ik een of ander wazic pc-chips bordje (jep, zuigt behoorlijk, geen biosupdates etc.) Officieel kon er geen celly 433 op, maar in praktijk werkt het perfect.. Alleen geeft hij tijdens het opstarten aan dat er een celeron 450 inzit ;)
Na overclocken is het volgens hem een celeron500 :)

Gewoon een kwestie van proberen!

Verwijderd

Topicstarter
Na BIOS-flash ? Heeft dit met de instelbare multiplier te maken o.i.d. ? Ik zal eens bij Dell informeren. Kan iemand mij in de tussentijd vertellen of het snelheidsverschil dan ook goed te merken is ? Ik weet dat 't van meer factoren afhankelijk is (zoals RAM etc) maar een guesstimate moet toch kunnen ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 19 juni 2001 12:28 schreef wefdinaini het volgende:
Na BIOS-flash ? Heeft dit met de instelbare multiplier te maken o.i.d. ? Ik zal eens bij Dell informeren. Kan iemand mij in de tussentijd vertellen of het snelheidsverschil dan ook goed te merken is ? Ik weet dat 't van meer factoren afhankelijk is (zoals RAM etc) maar een guesstimate moet toch kunnen ?
Celerons hebben een gelockte multiplier, dus het maakt niet uit hoe je de multiplier op mobo instelt...

BIOS update is voornamelijk noodzakelijk om de processor correct te herkennen en te behandelen (mbv geupdate microcode).

Geheugen heeft in dit geval niet veel met snelheid te maken. Een Celeron loopt ook op FSB66, dus je hoeft je geheugen niet te vervangen ofzo. Hooguit meer geheugen toevoegen kan een snelheidstoename opleveren.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-08 08:44

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik zal eens bij Dell informeren.
Typisch merken als Compaq, HP en Dell leveren PC's die later niet meer te upgraden zijn. Weinig kans dat 't je lukt

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 12:28 schreef wefdinaini het volgende:
Kan iemand mij in de tussentijd vertellen of het snelheidsverschil dan ook goed te merken is ?
Denk dat je het best zult merken. Die celeron1's waren echt niet slecht vergleken met de pentium II. Kwam omdat de 128 kB cache van de celeron op de volle kloksnelheid liep, tegenover 512 kB op halve kloksnelheid voor de pentium II. Klok-voor-klok waren ze vaak maar een paar procent langzamer (afhankelijk van de applicatie). Iig een stuk minder verschil als tussen P3 en celeron2.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, dankzij een paar links in een andere thread toch nog e.e.a. gevonden. Ziehier :9 :

Ik kan m'n BIOS flashen met een Intel module als ik de BIN hexedit. Dan kan ik een celeron 533 plaatsen via een PPGA slocket (woord kende ik nog niet) of een Celeron II 533 via een FCPGA slocket van Powerleap.

Nou alleen nog de snelheid :o - hier hoor ik verschillende meningen over. Dus aan iedereen: :P is er veel verschil in snelheid tussen een PII-266 en een Celeron 533 ???

Verwijderd

Topicstarter
En by the way: dit is geen info van Dell, maar iemand die de discussies aldaar gebruikt voor zijn infopagina's. Hier is de link (weer ?):

http://www.roberthancock.com/dell/

8-)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:16
Ja, een celli 533 is veel sneller dan een PII 266.

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 15:16 schreef wefdinaini het volgende:
Okay, dankzij een paar links in een andere thread toch nog e.e.a. gevonden. Ziehier :9 :

Ik kan m'n BIOS flashen met een Intel module als ik de BIN hexedit. Dan kan ik een celeron 533 plaatsen via een PPGA slocket (woord kende ik nog niet) of een Celeron II 533 via een FCPGA slocket van Powerleap.
een FCPGA 533 is toch een coppermine?...als die er in kan, kun je alle 66 fsb celly's gebruiken. dus max. de 766

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, de consensu lijkt te zijn dat het snelheidsverschil goed merkbaar is. Nu nog jullie mening over de prijs, graag:

Celeron 533 + Fan (Ball) + Heatsink + Board

bij elkaar $129,95 nieuw via powerleap.com.

Veel ? Weinig ? Koopje ? Afzetterij ? >:)

Verwijderd

Beetje duur lijkt me. $130 = 340 pieken. Kun je denk ik beter een tweedehands bx bordje voor kopen, en daar een nieuwe celeron opzetten. Of 100 piek meer neerleggen voor een nieuw moederbord met een duron ofzo. Als je dan je oude bordje+proc weet te verpatsen ben je ongeveer net zo veel geld kwijt, maar heb je een veeeeeeel sneller systeem.

Celeron 533 ppga staat trouwens voor 184 piek in de pricewatch, en die kun je zonder powerleap converter gebruiken als het goed is.

Verwijderd

Veel/Afzetterij, voor die prijs kan je beter doorsparen voor een duron + mobo.

• DaManiac
  • Laatst online: 10:57
Op dinsdag 19 juni 2001 16:15 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

een FCPGA 533 is toch een coppermine?...als die er in kan, kun je alle 66 fsb celly's gebruiken. dus max. de 766
NEIN, de 533 is geen coppermine, de 533A wel, en er kunnen geen fcpga cpu's op, dusse 533 (zonder A dus) is max

Verwijderd

trekt die wazige LX-chipset dat dan wel?

overklokken zal wel redelijk k*t gaan, want ze draaien sowieso niet op 100 MHz FSB en heeeel moeilijk op 83MHz :(

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 22:55 schreef DaManiac het volgende:

[..]

NEIN, de 533 is geen coppermine, de 533A wel, en er kunnen geen fcpga cpu's op, dusse 533 (zonder A dus) is max
hij schreef dat er een fcpga 533 in kon...da's dus een coppermine...that's all...

• lester
  • Niet online
koop gewoon een nieuw moederbord, anders zit je over een paar maanden weer te twijfelen

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:15

Bene

list incomprehension

Hier nog een AX6LC (met LX chipset) liggen maar daar kan volgens AOPEN max een C433 op. Nooit geprobeerd met sneller maar kan natuurlijk werken.

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

Hier een celeron I 533 bezitter.
Hij is lekker snel, alleen absoluut niet over te klokken. Heb hem nu op 600 MHz lopen, en dat is de max.
Dit kan echter wel met de standaard intel koeler >:)

Als ik jou was zou ik er toch voor gaan.
Die dingen zijn nu echt supergoedkoop, en je pc wordt er veel sneller door.

Je moet wel een andere socket 370 kaart kopen, eentje met een pp-ga.
Celeron2 zou ik knap vinden als ie dat kan, maar wie weet.
Ik denk dat je beter nog een beetje kan investeren in die celeron 1, en alvast doorsparen voor nieuwe pc.
Een celly 2 kopen is een overkill voor je systeem, te duur, je kan er te snel niets meer mee.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Verwijderd

Topicstarter
Een paar daagjes geleden :) , weer, maar toch nog even een vraag opvolgend op de voorgaande discussie: wie-o-wie weet waar ik de PowerLeap converter kan krijgen in Nederland :?
Pagina: 1