• Jacqueline84
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-06-2020
Hallo allemaal..

Wellicht een overbodige vraag maar ga m toch stellen...
Ik heb een Canon eos 550D en fotografeer morgen mijn eerste bruiloft, nu heb ik zelf een 16gb en een 8gb kaartje liggen, maar voor de zekerheid wou ik graag wat extra geheugen mee nemen (je weet maar nooit) en nu vond ik een 32GB micro SD kaartje met adapter en nu doet mijn camera het wel met dat kaartje en adapter maar ik vraag me wel af hoe de betrouwbaarheid is... T is wel lekker dat ik nu 1000+ foto's op 1 kaart kwijt kan maar als ie ineens besluit te bokken ben ik alles kwijt... Hebben jullie hier ervaring mee? Zoals gezegd mssn een overbodige vraag (in de zin van als ie t doet, doet ie t toch?) maar goed beter dan morgen in de problemen... Heb ook niet zo veel zin om n kaartje te gaan kopen hahaha

Lieve groetjes Jacqueline

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:01
Is geen probleem qua kwaliteit, misschien wel qua doorvoersnelheid op je camera, maar dat kan je zelf makkelijk testen (en zou anno 2015 geen probleem meer moeten zijn). Betrouwbaarheid zou ook gewoon hetzelfde moeten zijn.

Ik zou sowieso de foto's zo snel mogelijk backuppen en mocht je extra op safe willen spelen verschillende gedeeltes van de bruiloft op verschillende kaartjes schieten, mocht er 1tje falen zijn iig niet al je foto's weg.

Succes!

en misschien heb je hier nog wat aan: http://www.slrphotography...y-tips-for-amateurs.shtml

[ Voor 16% gewijzigd door Bartske op 17-09-2015 13:29 ]

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Anno 2015 is een micro-SD-kaart in mijn camera's nog steeds merkbaar trager dan een normale SD-kaart. Dat kan je zelf uiteraard checken. Het punt van een grote hoeveelheid foto's op één kaartje (met aanzienlijk verlies van foto's bij een onverwacht defect) is minstens even belangrijk, zeker als je met één body schiet.

Wat me wel stoort, is het feit dat je een dag van tevoren gaat bedenken of je wel genoeg geheugenkaartjes hebt. Met alle respect: dat heb je véél eerder moeten bedenken.

Dat je vervolgens aangeeft dat je "niet zo veel zin hebt om n kaartje te gaan kopen hahaha" en dus om €15 uit te sparen het risico wil lopen dat je, bij het defect raken van één kaartje, je opeens ruimte tekort hebt, laat naar mijn mening zien dat je de bruiloft niet echt serieus neemt. Ik vraag me dan af of je er wel verstandig aan hebt gedaan "ja" te zeggen tegen deze fotoklus. Zorg ervoor (zeker bij je eerste bruiloft!) dat je opslag en batterijduur niet iets is waar je eventueel door beperkt wordt. Want laten we eerlijk zijn: hoe zou jij je voelen als je vanaf halverwege jouw bruiloft geen foto's meer hebt, omdat de fotograaf geen €15 uit wil geven aan een extra geheugenkaartje?

Kortom: niet zeuren, koop een (of meerdere) normaal SD-kaartje van 16GB en neem je 32GB met adapter mee als backup. Uiteraard veel succes gewenst morgen.

[ Voor 0% gewijzigd door tobiasvs op 17-09-2015 16:35 . Reden: Bij mij is 'ie trager, maar wellicht (hopelijk) ben ik een uitzondering op de regel. :) ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Verwijderd

Je moet opletten dat de contacten van de sdkaart adapter wel goed schoon is
Anders kan je zeker problemen hebben
Omdat de camera foute snelheid of gewoon de kaart niet ziet

• Jacqueline84
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-06-2020
Bedankt allemaal voor de reacties... Ik ga morgen op pad met voldoende geheugen en batterijkracht... Sommige reacties ga ik niet op in omdat het niet de discussie en energie waard is... Ik ben beginnend en leer constant bij en daarbij een ander weet t toch altijd wel beter... Maar goed of men t er wel of niet mee eens is boeit ook niet want dat was ook niet mijn gestelde vraag...
Thanks y'all!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:52

DukeBox

loves wheat smoothies

tobiasvs schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:37:
Anno 2015 is een micro-SD-kaart nog steeds merkbaar trager dan een normale SD-kaart.
Heb je daar een bron van ? De meeste reviews die ik zie laten geen overtuigende verschillen zien tussen mSD en SD.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

DukeBox schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:00:
[...]

Heb je daar een bron van ? De meeste reviews die ik zie laten geen overtuigende verschillen zien tussen mSD en SD.
Geen bron, wel mijn eigen ervaringen, dat had ik misschien duidelijker moeten zeggen. Heb 't even aangepast :) De buffer legen van een snelle micro-SD in een adapter ging bij een Fujifilm X100 en Canon 6D merkbaar trager dan bij full size SD-kaartjes (beide class 10, waarvan de micro-SD in theorie hogere snelheden behaalde). Vandaar ook de tip om het vooral zelf te checken: is er geen (merkbaar) verschil, dan zal 't wel snel genoeg zijn voor jouw situatie. Bij bepaalde piekmomenten waarin je met burst schiet, is het wel fijn om een snelle leging van je buffer te hebben. Zeker met één body is het handig dat je dan geen seconden hoeft te wachten tot je een foto kan nemen.
Jacqueline84 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 15:55:
Bedankt allemaal voor de reacties... Ik ga morgen op pad met voldoende geheugen en batterijkracht... Sommige reacties ga ik niet op in omdat het niet de discussie en energie waard is... Ik ben beginnend en leer constant bij en daarbij een ander weet t toch altijd wel beter... Maar goed of men t er wel of niet mee eens is boeit ook niet want dat was ook niet mijn gestelde vraag...
Thanks y'all!
Ik ga er even van uit dat je het tegen mij hebt, jammer dat je vindt dat het de discussie niet waard is (daar is dit forum immers juist voor bedoeld). Het gaat me er echt niet om dat ik het beter zou weten, maar ik vind wel dat je van een fotograaf mag verwachten dat hij/zij de voorbereiding voor een bruiloft op tijd voor mekaar heeft. Dat geldt voor professionals, maar zeker ook voor beginners. Dat je je nu aan het voorbereiden bent is prima, maar ik wil je (en anderen die dit bericht in de toekomst zullen lezen) wel graag aangeven dat dit al veel eerder had moeten gebeuren. Dit wordt ook op álle websites gezegd over het fotograferen van je eerste bruiloft.

Ik begrijp goed dat het wellicht niet leuk is om te horen dat je het iets serieuzer moet nemen, maar helaas komt het nog té vaak voor dat beginnend fotografen het allemaal niet zo nauw nemen en achteraf blijkt dat hun batterijen halverwege de dag al op waren, ze geen reservekaartjes bij zich hebben of geen backup hebben voor hun body. Het bruidspaar is daar de dupe van. De afgelopen 1,5 week heb ik al twee verhalen gehoord van mensen bij wie "de belangrijkste dag van iemands leven" niet (goed) is vastgelegd. Ik hoop met mijn bericht anderen hiervoor te behoeden.

Daarbij is het voor jezelf ook een stuk relaxter fotograferen als je weet dat je niet door je apparatuur beperkt wordt. Je kan dan je energie steken in het mooi vastleggen van de dag i.p.v. technisch geklooi. :)

[ Voor 3% gewijzigd door tobiasvs op 17-09-2015 16:38 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:11
Tobiasvs heeft een punt.
Wanneer ik zou weten dat de fotograaf van dienst een dag voor mijn huwelijk nog over geheugenkaartjes van een paar 10-tjes zit te neuzelen, dan zou ik heel snel de Gouden Gids of een equivalent opstarten.
Pagina: 1