Zelf indeling bepalen 1e verdieping huis: welke variant?

Pagina: 1
Acties:

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-05 20:21
Ik heb een huis gekocht dat half afgebouwd is en waar de indeling van de kamers voor de eerste verdieping nog (vrijwel) zelf bepaald kan worden.

Heel fijn natuurlijk, maar ook een moeilijke keuze, omdat het naderhand niet meer aangepast kan worden natuurlijk. We hebben een paar tekeningen laten maken door de architect en twijfelen heel erg tussen deze 2 varianten. Let alleen nog niet op 'inloopkast' want dat staat nog niet vast en wordt eerst nog bij de slaapkamer aangetrokken als open ruimte.

Variant A: Grote slaapkamer aan de voorkant voor onszelf, wat ten koste gaat van andere slaapkamer. Grootste slaapkamer is nu ongeveer 4 x 3,5 m (plus nog ruimte van de inloopkast).
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/gn5m4pe5opv.jpg

Variant B: De grootte van de slaapkamers meer evenredig verdeeld, ook de kleine slaapkamer nu meer ruimte. Grootste slaapkamer is nu ongeveer 4 x 3 m.
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/cmywpioebij.jpg

We hebben (nog) geen kinderen, op de zolder zou eventueel ook nog extra kamer gemaakt kunnen worden. Afweging is dus vooral een grote eigen slaapkamer (meer loopruimte achterkant bed) of een grotere andere slaapkamer. Waar zou je zelf voor kiezen en waarom?

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

wat doe je op je slaapkamer anders dan tukken en well, you know...

Ik zou dus voor optie 2 gaan, heb je veel meer aan die "kleine"kamer :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-05 21:35

Jiffy

God, you're ugly!

Optie 2. No-brainer. :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Gezien het feit je al een ruimte hebt speciaal voor de kasten en dus spullen op je slaapkamer. (of het nou een inloopkast of aaneensluitende ruimte wordt) Zou ik lekker gaan voor optie 2.

Bij optie 1 is de slaapkamer wel erg groot voor alleen een bed.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Kluifjes schreef op donderdag 17 september 2015 @ 12:21:

We hebben (nog) geen kinderen, op de zolder zou eventueel ook nog extra kamer gemaakt kunnen worden. Afweging is dus vooral een grote eigen slaapkamer (meer loopruimte achterkant bed) of een grotere andere slaapkamer. Waar zou je zelf voor kiezen en waarom?
Ik zou geen drie slaapkamers willen maar twee. De tweede en derde slaapkamer samenvoegen dus... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:41
Een grote slaapkamer is geweldig. Ik ben in elk geval blij met m'n 4x5. Met name het vermijden van krappe loopruimtes om het bed is een plus (de plaatjes hierboven hebben geen duidelijke maatvoering). Echter, door de inloopkast is ook in het 2e scenario de kamer vrij groot.

Een te kleine kleine slaapkamer is echt een crime. Scenario 1 is vrij krap want van de 8m2 gaat 2m2 op aan bed en 1m2 op aan de deur, etc. Minder dan 10m2 vind ik persoonlijk echt klein.

Ik zou voor optie 2 gaan denk ik :)

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
of alternatief: maak een tussengangetje tussen bovenste en middelste slaapkamer. Zet daarin een lavabo + stortbad - heb je een 2e badkamer. Ideaal voor puberdochter die eerste stappen in de make-up zet, of wanneer je gasten zou hebben

• Kluifjes
Hmm vooral optie 2 dus. Vind dit echt heel handig om ieders ideeën te weten, zeer fijn! Wel lastig, want een echt grote slaapkamer lijkt me ook wel wat, maar als ik kamers van 8m2 zie dan vind ik die wel echt aan de kleine kant.

De foto's werden wat te groot om alle maten weer te laten geven, daarom geen maatvoeringen. Kijkend naar de indeling dan is de linkerkant (3 slaapkamers) circa 4 meter breed en rechterkant (inloopkast, overloop, badkamer) 2 meter.

De bovenverdieping is ruim 9 meter diep, in variant B elke slaapkamer zo'n 3 meter (ivm schuin dak is bovenste slaapkamer ondanks afmetingen 4x3 qua oppervlakte hierdoor 11,6m2).

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Ik zou juist eerder voor optie A gaan. Een kleine 3e slaapkamer lijkt me geen probleem en bij optie A kom je in je slaapkamer binnen i.p.v. je inloopkast. Komt ook nog bij dat het een schuin dak is? Dan is dat extra beetje ruimtelijkheid ook wel fijn lijkt me.

• Kluifjes
Schuin dak is een klein stukje, rechtsvoor en linksachter ongeveer 1,5e meter, door dakkapel en uitbouw is rest gewoon normaal.

Inloopkast is wel ingetekend, maar zal niet bij bouw gemaakt worden en staat er nu nog meer voor de vorm.

[ Voor 24% gewijzigd door Kluifjes op 17-09-2015 17:43 ]

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Kun je niet optie A doen, maar de deur van slaapkamer 1.12 op dezelfde plaats als in optie B. Met een beetje pech past je bed (met nachtkastjes?) in optie A net niet mooi in die kamer omdat de deur tegen het nachtkastje aan komt.

Anoniem: 11193

Heb je wel 3 kamers + zolder = 4 kamers nodig?

Persoonlijk zou ik optie A kiezen en dan 1.10 en 1.11 samenvoegen tot 1 ruimte. Ook praktisch naast de badkamer. Bij eventuele 1ste kleine kun je dan de ander kamer inzitten en bij 2de de zolder.

• Greencap
Inloopkast is wel mooi hoor! En dat zeg ik als man zijnde... :) Vooral met die ruimte zou ik dat absoluut doen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alles staat of valt bij wat je met die kamers wilt doen.

Even vanuit ons perspectief 8 jaar terug (ondertussen drie kinderen en wat andere prio's :+ )

"Slaapkamer" is een makelaarsterm voor een hok met raam en zonder WC, bad/douche en keukenblok dat geen woonkamer is.

Als je het puur over slaapkamer hebt eens dat het een plek is voor een bed en - zeker met een inloopkast - zo min mogelijk daarnaast. Maar zeker als je een relatief groot huis hebt met weinig mensen ga je die kamers voor specifieke doelen gebruiken. Sommige daarvan kunnen meer ruimte innemen dan het bed waar je gaat slapen.

Wat wij destijds deden was de grootste kamer gebruiken als studeerkamer, met twee grote L-vormige bureau's voor onze computers, mijn computerknutselwerk en devwerk van m'n vriendin. We hadden toen geen twee kamers voor aparte studeerkamers, maar al was dat optie geweest hadden we het niet genomen want we zitten beide urenlang per dag achter de PC en zo zagen we elkaar ook buiten bed en eten :P

Wij zouden toen dus voor optie 1 gekozen hebben, waarbij de grote kamer onderin niet slaapkamer zou worden maar studeerkamer. We zouden dan in de bovenste slapen (11m^2 groot zat voor bed).

Maar goed, dat is wat wij detijds gedaan zouden hebben. Mogelijk dat jullie wel twee aparte studeer/hobbykamers willen. Stel dus eerst vast wat je in verschillende kamers wil doen en hoeveel plek dat nodig heeft. Dan komt er vanzelf uitrollen of het handiger is om drie ongeveer even grote kamers te hebben of dat het juist handig is om drie duidelijk verschillende ruimtes te hebben.

Twee dingen die ik nog niet terug zie komen die wel relevant zijn bij die keuze:
- orientatie woning. Zon komt op in het oosten, schijnt fel in het zuiden en gaat onder in het westen. Wind komt meestal uit het (zuid)westen, zeker als het regent. Als je graag met raam open slaapt wil je liever niet dat het naar binnen regent, dus wil je raam die niet op zuidwesten staat. En wanneer wil je wel en vooral niet zon in slaapkamer? Of andere kamers?
- toekomstplannen. Nu hebben jullie geen kinderen, maar hoe lang ben je van plan hier te blijven wonen? En gezien de "(nog)" - hoeveel kinderen overwegen jullie en in welke periode in jullie leven/carrieres? Hoe matchen die twee met elkaar?

Tenslotte: als je goed advies wilt van ons, geef ons ook tekeningen van begane grond en zolder. Wat je op 1e verdieping idealiter doet is onlosmakelijk verbonden met wat er op die andere verdiepingen mogelijk is.

Oslik blyat! Oslik!

• Kluifjes
- Qua oriëntatie woning: 'onze' slaapkamer, dus de voorkant ligt op het oosten. Het staat ook wel zeker vast dat dit onze slaapkamer wordt. Daar is ook het mooiste uitzicht over natuurgebied.

- 'In principe' willen we wel kinderen (2) en zijn van plan in dit huis te wonen totdat we écht oud/ziek worden en een slaapkamer op de begane grond noodzakelijk is.

Ik neig op dit moment naar optie A. De kamer is dan wel 'slechts' 3 meter breed, dus circa 1 meter loopruimte achter het bed, maar ook wel ruim 6 meter breed.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Wil je persé drie (slaap)kamers? Ik zou optie C overwegen. Een badkamer ter plaatse van slaapkamer 1.11 over de hele lengte van de trap en dan twee rechthoekige kamers aan beide kanten met de deuren op de lengte van de overloop. Voordelen; een ruime badkamer en twee ruime (slaap)kamers zonder rare, onbruikbare hoekjes of nissen.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Oosten = 's morgens wakker worden van de zon in je kamer.

Wat mij opvalt is de maat van de badkamer. Als je zoveel ruimte hebt, heb je dan niet een klein beetje extra ruimte voor de badkamer en wellicht een apart toilet in plaats van een in je badkamer?

Qua ruimte voor je hoofdslaapkamer: optie 2 inclusief de inloopkast (dus geen kasten in de ruimte zelf) lijkt mij de mooiste indeling. De middelste slaapkamer is wel erg donker denk ik met dat smalle raampje?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Kluifjes
We willen wel 3 slaapkamers houden, eventueel voor 2 kinderen en anders mogelijk in toekomst nog een studeerkamer. De plek van de badkamer staat al wel vast ivm leidingwerk. Hij zou wat groter kunnen, maar dan komen we weer met andere ruimten in de knel. Ik vind het zelf geen punt om de wc op de badkamer te hebben trouwens, eerder handig.

We hebben nu ook slaapkamer op het oosten, met niet lichtdoorlatende gordijnen is dat geen probleem. Dat smalle raampje klopt inderdaad wel een beetje, is dacht ik 70 centimeter breed, maar wel redelijk hoog.

• Greencap
Als je met optie A maar 1 meter over hebt tussen bed en muur, dan is dat bij optie B dus nog minder en dan is dat ook nog een schuine wand? Dan is optie B toch geen serieuze optie meer. Dan moet je of bukken. of over het bed om aan de andere kant te komen?

Ik zou trouwens ook gewoon het bed tegen de linker muur zetten (vanuit perspectief van de plattegrond).

Die extra kamer is echt wel handig (ook al heb je een zolder), maar ik zou vooral een iets grotere badkamer wel missen. Een andere optie is wellicht nog om de kleine slaapkamer te vervangen door een en suite (luxe) badkamer en de andere badkamer (wellicht (nog) iets kleiner) een simpele voor de kinderen & gasten.

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05 14:56
Optie B!

Twee kleine vragen;
- Misschien wat weinig bergruimte in de badkamer? (Handoeken, toiletspullen, medicijnen, schoonmaakspullen, prullenbak)
- Geen kolom op de tekeningen waar de ventilatie, leidingen en bekabeling doorheen loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:06
Variant B.

Maar ik zou eerder die rare knik uit dat muurtje halen tussen kamer 1.10 en 1.11.
Dan heb je twee grote slaapkamers, nl. 1.10 en 1.12. Die tussenkamer kan je dan gebruiken als inloopkast.

Waar je nu je inloopkast hebt getekend maak je een tweede/apart toilet.
Toilet in de badkamer zou ik echt niet doen.

• Kluifjes
Foutje van mij, bedoelde dat bij variant B de kamer 3 meter breed is, bij variant A 3,5 meter. Het is geen schuinlopend dak daar. Bed andersom plaatsen is misschien nog wel een optie.

Er waren eerst 2 badkamers ingepland, met eentje als en suite op de plek van de inloopkast maar dat vinden we overbodig. Deze wordt wel iets krap. Denk dat aan biede kanten van de overloop grenzend de kolommen voor leidingen zijn getekend, ze zijn er in elk geval :-)

Die rare knik bij 1.10 en 1.11 is nodig om in beide kamers te komen, 2 grote kamers gaan het niet worden ivm studeerkamer/kinderkamer.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:41
In wat voor een wijk wordt dit gebouwd? Als dat de gemiddelde Vinex wijk voor jonge gezinnen dan is een kamer minder pure kapitaalvernietiging en een tweede badkamer niet erg passend. At the end of the day is dit toch een 'gemiddelde' woning (~150m2 woonoppervlak?) en geen villa in het hogere segment. Je hebt geen 2e badkamer in combinatie met een typische 'hoe wurm ik m'n wasmachine door het trapgat van de draaitrap en minimale overloop'.

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 17-09-2015 15:03 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Je zou eventueel ook voor twee grote en een kleinere kamer kunnen gaan;

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/BGrq7ZU6eMHHm1lUvxh7tTs9/full.jpg

• Greencap
Dat lijkt mij ook een hele mooie optie, maar als ik het zo goed bekijk heb je dan geen raam in slaapkamer 3 of wel? Dat zou je eventueel nog kunnen oplossen door de badkamer en slaapkamer 3 om te draaien (in de badkamer is een raam niet zo'n groot gemis).

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:58
Greencap schreef op donderdag 17 september 2015 @ 15:07:
Dat lijkt mij ook een hele mooie optie, maar als ik het zo goed bekijk heb je dan geen raam in slaapkamer 3 of wel? Dat zou je eventueel nog kunnen oplossen door de badkamer en slaapkamer 3 om te draaien (in de badkamer is een raam niet zo'n groot gemis).
Wel voor ventilatie! Ik zou nooit meer een badkamer zonder raam willen, veel prettiger en werkt beter dan zo'n nieuwerwetse milieu-vriendelijke ik-werk-toch-niet-maar-maak-wel-lawaai ventilatie.

Die kamer zonder raam kan je altijd een bioscoop van maken ;)

En ontopic, ik zou optie 2 kiezen.

• Kluifjes
Hmm, zal die tekening nog in achterhoofd houden. Er zit dan wel overal een raam, maar wel een kleinere in 1.13. Opvallend vaak optie 2 ( B ) gekozen hier.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:58
Kluifjes schreef op donderdag 17 september 2015 @ 15:21:
Hmm, zal die tekening nog in achterhoofd houden. Er zit dan wel overal een raam, maar wel een kleinere in 1.13. Opvallend vaak optie 2 (B) gekozen hier.
Maar als optie 3 mee kan doen, is het definitely 3 voor mij.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ondanks dat de maten er niet erg duidelijk uitspringen lijkt een overloop van krap één meter breed niet heel ruim. Als je dat muurtje nog eens 10 a 15 cm opschuift heb je naast een ruimere overloop ook een iets ruimere badkamer ;)

En inderdaad, misschien zou je het raamtechnisch gezien om kunnen draaien, zoals Greencap zei, alleen weet ik niet of je al gebonden bent aan je afvoer en waterleiding op het moment.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

lateef schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:07:
Wil je persé drie (slaap)kamers? Ik zou optie C overwegen. Een badkamer ter plaatse van slaapkamer 1.11 over de hele lengte van de trap en dan twee rechthoekige kamers aan beide kanten met de deuren op de lengte van de overloop. Voordelen; een ruime badkamer en twee ruime (slaap)kamers zonder rare, onbruikbare hoekjes of nissen.
Dat zou inderdaad mijn ideale indeling zijn. Maar blijkbaar is de badkamer niet te verplaatsen naar tegenover de trap.

Voordeel is ook dat je later altijd nog weer simpel een slaapkamer of twee slaapkamers kan splitsen als je toch meer kinderen krijgt of door eventuele nieuwe bewoners.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroTec
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 13:30
Denk dat de vragen die o.a. door Rukapul gesteld worden erg van belang zijn op je keuze. Je koopt een huis voor 15 jaar (of langer). Dat betekend dat je rekening moet houden met toekomst perspectief, wensen, eisen en verkoopbaarheid.

Zelf 6 verhuizingen + 1 x bouwen achter de rug. Daarin heb ik geleerd dat het vaak beter is om toekomst perspectief en mogelijkheden prio te geven ten opzichte van de huidige situatie. Vaak omdat nu aanpassen aan de situatie makkelijker kan dan straks.

- Kinderwens
- Veranderende prive omstandigheden (eigen zaak, etc)
- Verkoopbaarheid in de toekomst op basis van wijk / buurt
- Aanpassingen in de toekomst mogelijk (wat is makkelijker, een kamer opdelen of van 2 een maken)
- Hobby's

Op basis daarvan zou ik ook kiezen voor optie 2. Dit geeft je de mogelijkheid om alle kamers voor meerdere doeleinde te gebruiken. Ze zijn groot genoeg als kantoor, als kinderkamer of als rommelhok Daarnaast geeft je dit qua toekomst (denk ik) een betere positie voor eventuele verkoop.

Dont work hard, just party!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 17:07
Ik zou toch ook proberen om de badkamer groter te krijgen. Onze badkamer is ietsjes groter, maar bv 's ochtends toch veel te klein omdat iedereen tegelijk daar wel iets wil gaan doen. Ook liggen bij ons de handdoeken in onze slaapkamer omdat er geen plek is.

Maar als het tussen optie 1 en 2 moet blijven, zou ik voor optie 2 gaan (en inloopkast behouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Optie 2 is de betere. Bij optie 1 heb je wel drie slaapkamers, maar heb je er eigenlijk niks aan. Mag je nog met de badkamer schuiven?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:01
Slaapkamer van 8,5 m2 kan wel (hebben wij ook) maar is vrij krap. Wil je later met de (2) kinderen op de 1ste verdieping slapen? Dan zou ik zeker 2 gelijkwaardige kinderkamers willen, dat voorkomt een boel gezeur. Als er 1 later naar zolder gaat dan is een kleine(re) kamer geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Een vaak vergeten optie: waar hang je je WC-rol in de badkamer? Achter je rug?

@hieronder: allemaal onhandige extra's voor iets wat gewoon aan de muur hoort te hangen.

[ Voor 37% gewijzigd door RemcoDelft op 18-09-2015 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Daar zijn houdertjes voor. Dan nog, je hebt ook handen. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 08:37
Mocht er ruimte zijn in het ontwerp om je badkamer te vergoten door slaapkamer 1.10 iets te verkleinen doe dat dan vooral. Dat is in ieder geval iets waar je zeker geen spijt van gaat krijgen. Onze badkamer is nu ruim 11m2 en was voorheen een kleine 6m2. Ideaal en dat is ten koste gegaan van onze master bedroom welke nu iets kleiner is geworden.

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
We hebben gekozen voor variant B. Wel laten we de badkamer iets groter maken (1 m2) door de muur wat naar links te plaatsen. Hierdoor wordt de overloop iets ruimer en 2 slaapkamers iets kleiner.

Een veel grotere badkamer zou ervoor zorgen dat de andere slaapkamers aan de kleine kant worden. We nemen trouwens maar 1 wasbak. Ik had zelf overigens liever 2 wasbakken en geen bad gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:57
Stel je voor dat je ooit twee dochters krijgt, dan wil je héél graag die 2 wastafels (of wastafels op hun kamer). Twee wastafels in de badkamer zijn later natuurlijk makkelijk aan te brengen. Jammer dat je niet voor de suggestie van Hippocampus gaat, die gebruikt de ruimte het meest efficiënt (namelijk: zo min mogelijk 'verkeersruimte', zowel op overloop als in kamers).

Verder valt me nog iets op: de deur van de ouderslaapkamer ligt niet tegenover de trapopgang. Dat is wel zo handig (voor verhuizen, maar ook in dagelijks gebruik). Lijkt me technisch ook goed mogelijk.

En verder met eerdere opmerking eens: je toekomstwensen zijn belangrijker in de afweging dan het huidige gerbuik. Waarbij ook geldt dat een praktische indeling voor een gezin ook altijd goed is voor de verkoopbaarheid (daarmee bereik je immers de grootste doelgroep).
Succes!

PS: vroeger had je voor dit soort vraagstukken de 'Vrouwenadviescommissie', die in het vergunningstraject een rol hadden bij de toetsing van bouwplannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kluifjes schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:16:
We hebben gekozen voor variant B. Wel laten we de badkamer iets groter maken (1 m2) door de muur wat naar links te plaatsen. Hierdoor wordt de overloop iets ruimer en 2 slaapkamers iets kleiner.
Hmm, beetje jammer van de overloop, maar je zou bijv (boeken)kasten kunnen plaatsen om die ruimte toch zinnig te gebruiken. Zo hebben wij een 5m lange, 1.3m brede entreegang gebruikt voor onze boekenkasten. Hou je alsnog 85cm doorloop over en hoeven we niet de hele muur van woonkamer weer voor boekenkasten te gebruiken, of andere kamer als bibliotheek opofferen wat ik bij 7 kamers graag had gedaan, maar dat is iets voor volgend huis :P
Een veel grotere badkamer zou ervoor zorgen dat de andere slaapkamers aan de kleine kant worden. We nemen trouwens maar 1 wasbak. Ik had zelf overigens liever 2 wasbakken en geen bad gehad.
Als je in toekomst aan kinderen denkt wil je een bad. Ja, het is theoretisch mogelijk om kind in teiltje onder douche te hangen, maar zoveel makkelijker en leuker (zeker als kind groter wordt) in bad.
Highland schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:02:
Stel je voor dat je ooit twee dochters krijgt, dan wil je héél graag die 2 wastafels (of wastafels op hun kamer). Twee wastafels in de badkamer zijn later natuurlijk makkelijk aan te brengen. Jammer dat je niet voor de suggestie van Hippocampus gaat, die gebruikt de ruimte het meest efficiënt (namelijk: zo min mogelijk 'verkeersruimte', zowel op overloop als in kamers).
Pff, dochters mogen gewoon in de rij voor wastafel met de rest van ons. Sowieso, zoontjes kunnen ook overdreven van de uiterlijkheden zijn. Kwestie van opvoeden cq duidelijk maken dat ze dat in eigen tijd (als jij niet in badkamer wilt/moet zijn) doen :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:57
@dion_b: haha, mijn dochters zijn het helemaal met je eens dat het een kwestie van opvoeden (van hun ouders) is. Maar ik ben blij dat ik van alle mogelijke strijden die strijd heb weggeorganiseerd met meerdere wasbakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:26
Qua vorm en maten is de 1e verdieping van mijn huis aardig vergelijkbaar. De huidige indeling is voor mij ideaal, hoewel de maten van de kamers wat ongebruikelijk zijn. Mijn 1e verdieping kent 3 slaapkamers, 1 badkamer en een kleine bergingskast.

De hoofdslaapkamer is zo'n 15 m2 (5x3). Ondanks de lengte is de extra ruimte erg fijn, maar ik heb geen inloopkast. Jullie hoofdslaapkamer uit optie B is nog eens 4 m2 groter, dat maakt hem qua formaat ruim genoeg volgens mij. De indeling is alleen wat minder praktisch (naar mijn idee). Ik ben niet zo handig in het lezen van dergelijke tekeningen, maar jullie hebben waarschijnlijk een groot raam wat het hoekje om gaat (dat of schuifdeuren naar een balkon). In beide gevallen lijkt het me minder praktisch om het bed naar de linkerwand te verplaatsen, omdat er 1 persoon enigszins ingesloten zal moeten zitten en de ander staat vol in de spotlight wanneer deze uit bed stapt. In een slaapkamer is het van belang dat je je niet opgesloten voelt, volgens mij slaapt dat een stuk minder prettig dan wanneer je het gevoel van ruimte houdt. Wat de zon betreft; in hoeverre zijn rolluiken een optie?

Dan de twee kleinere slaapkamers. Beide zijn bij mij ongeveer 6 á 7 m2. Ik heb geen kinderen, dus is het voor mij sowieso geen probleem, maar dan nog vind ik het acceptabele ruimtes. Het zijn tenslotte kinderslaapkamers. Ze zullen waarschijnlijk tot hun 18e in huis wonen en daarna op kamers gaan. Voor een kantoor/studeerkamer is het in elk geval ruim genoeg. Dus als je zeker weet dat het bij 2 kinderen zal blijven en de zolder is geschikt als slaapkamer, dan zou ik persoonlijk daar voor kiezen.
Dus 1 kinderslaapkamer op de 1e verdieping en de andere op zolder.

Je kunt dan de derde slaapkamer als studeerkamer/kantoor gebruiken, welke sowieso niet groot hoeft te zijn. zodat de kinderslaapkamer en de badkamer weer wat groter kunnen.

Mijn badkamer is zo'n 7 m2 en dat is ruim genoeg. Er is plaats voor een bad, een douche, een toilet, 2 wasbakken en dan is er nog ruimte voor een kastje, wasmand, vuilnisbak én genoeg plek voor alle handdoeken. Die extra m2 die je van plan bent er aan toe te voegen zou dus voldoende moeten zijn voor 2 wasbakken. Ik woon maar alleen, maar zelfs ik zie voordelen voor 2 wasbakken en zou niet meer zonder willen :D

Als je op de benedenverdieping een ruimte hebt die dient als strijkhok, of jullie vinden het niet erg om dat in de woonkamer te doen, dan zou ik voor mijn genoemde opties gaan. Als dat niet zo is, dan zou je idd de twee kleinere slaapkamers op de 1e verdieping wat groter moeten laten. Of in elk geval het kantoor iets groter moeten maken zodat er ook een strijkplank past.

De grootte van de overloop is minder van belang. Alle kamers zitten kort bij elkaar en de opening van het trappengat creëert ruimte. Bij mij is de overloop 1m breed, maar door het trappengat lijkt het 2 meter. In elk geval heb ik geen moment het idee dat het krap is.

Het zal een foutje zijn, maar waarom gaat de badkamerdeur in tekening A anders open dan in tekening B?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ZBch2um7bSg6XzdNdZA7hYLi/full.jpg

Mocht de inloopkast niet doorgaan, dan zou ik de muur tussen kantoor en hoofdslaapkamer verplaatsen naar dat tussenmuurtje van de inloopkast. De inloopkast wordt dan kantoor, hoewel mogelijk nogal somber ivm geen raam. Je hebt dan wel een lekker grote hoofdslaapkamer.

[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 18-09-2015 20:37 ]

Pagina: 1