De afgelopen tijd zit ik al te denken om een klein stil en niet energieslurpend systeem. Ik heb ook al behoorlijk wat research gedaan op het gebied hiervan maar zou toch zomaar dingen over het hoofd hebben kunnen zien.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een virtualisatie server voor thuis waar ik ~3 VM's op wil kunnen draaien. 1 VM wil ik in iedergeval gebruiken voor XPEnology VM NAS(deze moet constant draaien). Daarnaast wil ik linux vm's en windows vm's erop kunnen zetten. Het gaat hier dus om maximaal 3 vm's gelijktijdig draaiend naast elkaar.
De software die ik hiervoor wil gebruiken is ESXi. Om de server te kunnen bereiken wil ik gebruik maken van een VPN en zo via deze manier te verbinden met de ESXi server. Er zullen op de VM's geen zware programma's gedraaid worden zoals videobewerking of gaming.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het bedrag wat ik hier ongeveer voor wil uitgeven is rond de € 250 euro. assemblage en installatie doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb zelf nog een voeding liggen die ik mee wil nemen in het volgende systeem. Dit is een Sweex 400W silent power supply 2.2
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het idee voor nu is om 2 500GB HDD's te gebruiken en de ESXi vanaf een USB te starten. 1 HDD word dan gebruikt voor VM's en de andere voor een backup van de virtual disks.
De keuze voor een passief gekoeld systeem is vanwege het ruimte tekort in de kamer en aangezien het een studio is waar ik in woon ook het geluid moet zo minimaal mogelijk zijn.(woon en slaap in 1 ruimte)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Hier volgt een lijstje met wat ik zelf had opgesteld en heb uitgezocht.
Ik heb verder geen persoonlijke voorkeuren voor bepaalde merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals ik al eerder heb aangegeven en zoals in de titel ook benoemd.
Het systeem moet klein zijn, het moet stil zijn, en het moet zuinig zijn.
Ga je overklokken?
Overklokken is zeker niet nodig. Ik gebruik het systeem zoals die is.
Wat verwacht je van ons?
Wat ik graag van jullie zou willen horen is of jullie alternatieve weten voor mijn setup die ik nu heb gekozen. of adviezen over wat ik beter in dit systeem kan plaatsen.
Zijn er merken/designs die ik over het hoofd heb gezien.
Ik ben bekend met het merk supermicro servers maar hier ligt de prijs toch behoorlijk hoog bij.
Het budget aspect vind ik daar in iedergeval ver te zoeken.
Ondanks de hoge eisen hoop ik dat jullie mij kunnen helpen in het maken van de beste keuze!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een virtualisatie server voor thuis waar ik ~3 VM's op wil kunnen draaien. 1 VM wil ik in iedergeval gebruiken voor XPEnology VM NAS(deze moet constant draaien). Daarnaast wil ik linux vm's en windows vm's erop kunnen zetten. Het gaat hier dus om maximaal 3 vm's gelijktijdig draaiend naast elkaar.
De software die ik hiervoor wil gebruiken is ESXi. Om de server te kunnen bereiken wil ik gebruik maken van een VPN en zo via deze manier te verbinden met de ESXi server. Er zullen op de VM's geen zware programma's gedraaid worden zoals videobewerking of gaming.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het bedrag wat ik hier ongeveer voor wil uitgeven is rond de € 250 euro. assemblage en installatie doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb zelf nog een voeding liggen die ik mee wil nemen in het volgende systeem. Dit is een Sweex 400W silent power supply 2.2
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het idee voor nu is om 2 500GB HDD's te gebruiken en de ESXi vanaf een USB te starten. 1 HDD word dan gebruikt voor VM's en de andere voor een backup van de virtual disks.
De keuze voor een passief gekoeld systeem is vanwege het ruimte tekort in de kamer en aangezien het een studio is waar ik in woon ook het geluid moet zo minimaal mogelijk zijn.(woon en slaap in 1 ruimte)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Hier volgt een lijstje met wat ik zelf had opgesteld en heb uitgezocht.
Ik heb verder geen persoonlijke voorkeuren voor bepaalde merken.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | ASRock Q1900-ITX | € 76,50 | € 76,50 |
| 1 | WD Green SATA 3 Gb/s, 500GB | € 39,99 | € 39,99 |
| 1 | Cooler Master Elite 110 | € 35,95 | € 35,95 |
| 1 | Crucial CT102464BF160B | € 38,95 | € 38,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 191,39 | |
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals ik al eerder heb aangegeven en zoals in de titel ook benoemd.
Het systeem moet klein zijn, het moet stil zijn, en het moet zuinig zijn.
Ga je overklokken?
Overklokken is zeker niet nodig. Ik gebruik het systeem zoals die is.
Wat verwacht je van ons?
Wat ik graag van jullie zou willen horen is of jullie alternatieve weten voor mijn setup die ik nu heb gekozen. of adviezen over wat ik beter in dit systeem kan plaatsen.
Zijn er merken/designs die ik over het hoofd heb gezien.
Ik ben bekend met het merk supermicro servers maar hier ligt de prijs toch behoorlijk hoog bij.
Het budget aspect vind ik daar in iedergeval ver te zoeken.
Ondanks de hoge eisen hoop ik dat jullie mij kunnen helpen in het maken van de beste keuze!