budget/low power/silent virtualisatie server

Pagina: 1
Acties:

• m.verhaagen
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-10 22:09
De afgelopen tijd zit ik al te denken om een klein stil en niet energieslurpend systeem. Ik heb ook al behoorlijk wat research gedaan op het gebied hiervan maar zou toch zomaar dingen over het hoofd hebben kunnen zien.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een virtualisatie server voor thuis waar ik ~3 VM's op wil kunnen draaien. 1 VM wil ik in iedergeval gebruiken voor XPEnology VM NAS(deze moet constant draaien). Daarnaast wil ik linux vm's en windows vm's erop kunnen zetten. Het gaat hier dus om maximaal 3 vm's gelijktijdig draaiend naast elkaar.
De software die ik hiervoor wil gebruiken is ESXi. Om de server te kunnen bereiken wil ik gebruik maken van een VPN en zo via deze manier te verbinden met de ESXi server. Er zullen op de VM's geen zware programma's gedraaid worden zoals videobewerking of gaming.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het bedrag wat ik hier ongeveer voor wil uitgeven is rond de € 250 euro. assemblage en installatie doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb zelf nog een voeding liggen die ik mee wil nemen in het volgende systeem. Dit is een Sweex 400W silent power supply 2.2

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het idee voor nu is om 2 500GB HDD's te gebruiken en de ESXi vanaf een USB te starten. 1 HDD word dan gebruikt voor VM's en de andere voor een backup van de virtual disks.

De keuze voor een passief gekoeld systeem is vanwege het ruimte tekort in de kamer en aangezien het een studio is waar ik in woon ook het geluid moet zo minimaal mogelijk zijn.(woon en slaap in 1 ruimte)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Hier volgt een lijstje met wat ik zelf had opgesteld en heb uitgezocht.
Ik heb verder geen persoonlijke voorkeuren voor bepaalde merken.
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900-ITX€ 76,50€ 76,50
1WD Green SATA 3 Gb/s, 500GB€ 39,99€ 39,99
1Cooler Master Elite 110€ 35,95€ 35,95
1Crucial CT102464BF160B€ 38,95€ 38,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 191,39

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals ik al eerder heb aangegeven en zoals in de titel ook benoemd.
Het systeem moet klein zijn, het moet stil zijn, en het moet zuinig zijn.

Ga je overklokken?
Overklokken is zeker niet nodig. Ik gebruik het systeem zoals die is.

Wat verwacht je van ons?
Wat ik graag van jullie zou willen horen is of jullie alternatieve weten voor mijn setup die ik nu heb gekozen. of adviezen over wat ik beter in dit systeem kan plaatsen.
Zijn er merken/designs die ik over het hoofd heb gezien.
Ik ben bekend met het merk supermicro servers maar hier ligt de prijs toch behoorlijk hoog bij.
Het budget aspect vind ik daar in iedergeval ver te zoeken.

Ondanks de hoge eisen hoop ik dat jullie mij kunnen helpen in het maken van de beste keuze!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-12 15:17

EMP

Krulloos!

Ik wordt erg kriebelig van de power supply. Die dingen worden na verloop van tijd slechter en luider (door warmte, slijtage van de lagers etc), en een slechte voeding kan vervelende gevolgen voor je systeem hebben. Instabiele hardware, crashes, het stukgaan van andere hardware, en sweex is nou niet echt een naam die goed bekend staat.

Neem bijvoorbeeld de be quiet! System Power 7 300W. Niet duur, waarschijnlijk zuiniger ivm het bronze certificaat, bewezen stabiel, en goedkoop. Er zijn ook voedingen die onder een bepaalde belasting de fan helemaal uitzetten, maar die zijn meteen weer duurder.

Voor de rest ziet het er niet slecht uit. Die backup op de tweede disk, zit die in de zelfde pc? Dan zou ik overwegen om die weg te laten. Maak af en toe een backup op een andere computer of externe harddisk, want een tweede disk in de zelfde machine gaat net zo hard kapot van bliksem/brand etc.

Een alternatief idee als je weinig ruimte hebt zou een Intel NUC zijn. Deze zijn een flink stuk kleiner, en eventueel met i3 te krijgen, wat een hoop meer performance betekent.

Ik ben echter niet zo bekend met virtualisatie en de eisen daaromtrend, dus wellicht zijn er nog betere alternatieven.

[ Voor 7% gewijzigd door EMP op 17-09-2015 13:48 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• m.verhaagen
EMP schreef op donderdag 17 september 2015 @ 13:42:
Voor de rest ziet het er niet slecht uit. Die backup op de tweede disk, zit die in de zelfde pc? Dan zou ik overwegen om die weg te laten. Maak af en toe een backup op een andere computer of externe harddisk, want een tweede disk in de zelfde machine gaat net zo hard kapot van bliksem/brand etc.
Ja de tweede disk was ik van plan om intern te plaatsen ook. Misschien dat ik wel kan besparen op een tweede disk om dan de voeding te vervangen zoals je voorstelt.
Een alternatief idee als je weinig ruimte hebt zou een Intel NUC zijn. Deze zijn een flink stuk kleiner, en eventueel met i3 te krijgen, wat een hoop meer performance betekent.
NUC heb ik inderdaad overwogen. Echter vind ik het uitbreiden van storage lastiger bij de NUC en is het bij mijn wenslijst makkelijker om later de storage uit te breiden. De i3 zit gelijk wel een stukje hoger in prijs.

In iedergeval bedankt voor je suggesties en zal ze verder in overweging nemen.

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-11 10:59
pricewatch: ASRock N3150-ITX

Nieuwere processor en wat sneller. Nauwelijks duurder. 4 sata poorten

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je wilt XPEnology gebruiken, ga je die dan een virtual disk geven? Wellicht praktischer om daar een aparte HDD aan toe te wijzen en via VT-D door te geven aan XPEnology VM? Dan kan je later veel makkelijker migreren.

Als je de VPN mogelijkheden van XPEnology (of een andere VM) gaat gebruiken heb je wel een klein issue als die VM down is, dan kan je er niet remote bij om hem weer te starten.

[ Voor 29% gewijzigd door Tsurany op 17-09-2015 15:30 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:31
Tsurany schreef op donderdag 17 september 2015 @ 15:30:
Je wilt XPEnology gebruiken, ga je die dan een virtual disk geven? Wellicht praktischer om daar een aparte HDD aan toe te wijzen en via VT-D door te geven aan XPEnology VM? Dan kan je later veel makkelijker migreren.

Als je de VPN mogelijkheden van XPEnology (of een andere VM) gaat gebruiken heb je wel een klein issue als die VM down is, dan kan je er niet remote bij om hem weer te starten.
Let op! De processor op het moederbord van TS ondersteund geen VT-d dus deze truc gaat helaas niet op met deze config.

AdGuard Home

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Klopt, daarom moet je eerst weten wat je precies wilt doen en hoe je het wilt realiseren voordat je hardware uit gaat kiezen. Anders is het zonde als je je later bedenkt en het blijkt dat je hardware niet bij je wensen past. Alternatief is een storage OS draaien zoals FreeNAS en dan via VirtualBox gaan virtualiseren. Storage via virtual disks regelen zou ik niet aanraden, dat beperkt je enorm.

Heb zelf ook een FreeNAS server en dan draai ik diverse applicaties via jails en apart VirtualBox om XPEnology te virtualiseren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• m.verhaagen
Tsurany schreef op donderdag 17 september 2015 @ 15:30:

Zijn er bordjes/producten die binnen de prijsklasse vallen waarmee ik dit wel kan realiseren?
Hier heb ik voor gekozen om meerdere VM's te maken met 1 hdd(1 voor backup)
Als ik via VT-D de hdd doorgeef ben ik al een hdd kwijt.

Zelf voel ik me er niet prettig bij om de porten te openen op me router. Vandaar de VPN optie.
Heb me echter nog niet verdiept in andere mogelijkheden. Heb jij hier suggesties voor?

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Denk je aan het stroomverbruik?
Een Synology gaat lekker slapen, en alleen aan wanneer je hem via lan benaderd.
Stel dat is 8 uur per dag, dan slaapt hij 16 uur per dag.

Met een verbruik van 16 x 2W + 8 x 18W per dag (ik ga uit van een DS214) kun je het jaarverbruik even uitrekenen (is ca. 15,- per jaar).

Reken dat dan ook even uit voor je server to be.

Haal van de aanschaf van de Synology de restwaarde na X jaar er nog even af en check hoe snel je 'm terugverdient.

Is t.o.v. een 24/7 draaiende server zo terugverdiend.

Het lijkt mooi, XPenology, maar onder aan de streep is het vaak een dure oplossing.

just my 2 cents.

[ Voor 7% gewijzigd door albino71 op 17-09-2015 16:00 ]

Te koop....

• m.verhaagen
albino71 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 15:58:
Denk je aan het stroomverbruik?
Een Synology gaat lekker slapen, en alleen aan wanneer je hem via lan benaderd.
Stel dat is 8 uur per dag, dan slaapt hij 16 uur per dag.

Met een verbruik van 16 x 2W + 8 x 18W per dag (ik ga uit van een DS214) kun je het jaarverbruik even uitrekenen (is wel een site voor).

Reken dat dan ook even uit voor je server to be.

Haal van de aanschaf van de Synology de restwaarde na X jaar er nog even af en check hoe snel je 'm terugverdient.

Is t.o.v. een 24/7 draaiende server zo terugverdiend.

Het lijkt mooi, XPenology, maar onder aan de streep is het vaak een dure oplossing.

just my 2 cents.
Helaas kan ik op een Synology NAS niet meerder VM's creëren. laat staan draaien.
Alsnog bedankt voor je tips ik ga zeker even kijken wat de kosten zijn p/j

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Snap ik, maar misschien moet je beide aanschaffen :)

Als ik voor de server van 30W 24/7 uitga, dan kost je dat per jaar 60,-. 45,- meer dus.

Aanschaf van een budget Synology heb je er denk ik snel uit, binnen 3 tot 4 jaar, tenzij de server sowieso 24/7 aanstaat.

Te koop....

• m.verhaagen
albino71 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:02:
Snap ik, maar misschien moet je beide aanschaffen :)

Als ik voor de server van 30W 24/7 uitga, dan kost je dat per jaar 60,-. 45,- meer dus.

Aanschaf van een budget Synology heb je er denk ik snel uit, binnen 3 tot 4 jaar, tenzij de server sowieso 24/7 aanstaat.
Als ik het budget had zou ik graag voor een aparte opstelling gaan. Helaas is dat nu niet het geval.

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Moet je server voor de andere 2 VM's veel/altijd aanstaan?

Of kun je die VM's ook op je PC/Laptop draaien, waarvandaan je de VM's wilt gaan benaderen?
Als dat kan, vervalt het nut van de server namelijk.

Ik maak deze opmerking, omdat ik dit zelf ook al een keer bij de hand heb gehad.

Mocht je toch de server gaan samenstellen, dan moet je met de on board NIC rekening houden.
ESXi heeft het liefst intel dacht ik.

[ Voor 78% gewijzigd door albino71 op 17-09-2015 16:11 ]

Te koop....

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

m.verhaagen schreef op donderdag 17 september 2015 @ 15:52:
Zijn er bordjes/producten die binnen de prijsklasse vallen waarmee ik dit wel kan realiseren?
Hier heb ik voor gekozen om meerdere VM's te maken met 1 hdd(1 voor backup)
Als ik via VT-D de hdd doorgeef ben ik al een hdd kwijt.
Dat zal niet in je budget passen.
Zelf voel ik me er niet prettig bij om de porten te openen op me router. Vandaar de VPN optie.
Heb me echter nog niet verdiept in andere mogelijkheden. Heb jij hier suggesties voor?
Het gaat er om wat je precies wilt. Waarvoor gebruik je XPEnology? Wat moeten de VM's doen?

Je wilt niet nu iets kopen wat je later beperkt qua mogelijkheden. Hoe meer info jij geeft hoe beter het advies zal zijn.

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Een windows 7 regelen, en die updaten naar 10 kan ook wellicht.

Naast dat windows het meest zuinig is (zie Mux' tweakblogs), heb je ook virtualisatie mogelijkheden met Hyper-V. Je hebt dan niets te maken met het type NIC.

[ Voor 11% gewijzigd door albino71 op 17-09-2015 16:17 ]

Te koop....

• crypt0rr
albino71 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:16:
Een windows 7 regelen, en die updaten naar 10 kan ook wellicht.

Naast dat windows het meest zuinig is (zie Mux' tweakblogs), heb je ook virtualisatie mogelijkheden met Hyper-V. Je hebt dan niets te maken met het type NIC.
Zou je dan niet beter kunnen kiezen voor de gratis Windows Hyper-v server core? Minder resources in gebruik en zuiniger wat jij zegt.

AdGuard Home

• m.verhaagen
Tsurany schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:12:

Het gaat er om wat je precies wilt. Waarvoor gebruik je XPEnology? Wat moeten de VM's doen?

Je wilt niet nu iets kopen wat je later beperkt qua mogelijkheden. Hoe meer info jij geeft hoe beter het advies zal zijn.
XPEnology gaat een aantal websites draaien. VPN server. mail server en cloudstation, plexserver. de VM's wil ik maken voor school doeleindes. linux webservers opzetten proxy servers aanmaken. Deze hoeven niet constant te draaien maar wil ik aan kunnen zetten/maken als ik ze nodig heb.
windows vm's word niet veel mee gedaan maar zoals bij linux, ik wil ze kunnen maken/aanzetten wanneer ik wil.
Er komt hoog waarschijnlijk geen belangrijke data op dit systeem te staan naast films/tijdelijke documenten.

• m.verhaagen
albino71 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:05:
Moet je server voor de andere 2 VM's veel/altijd aanstaan?

Of kun je die VM's ook op je PC/Laptop draaien, waarvandaan je de VM's wilt gaan benaderen?
Als dat kan, vervalt het nut van de server namelijk.

Ik maak deze opmerking, omdat ik dit zelf ook al een keer bij de hand heb gehad.

Mocht je toch de server gaan samenstellen, dan moet je met de on board NIC rekening houden.
ESXi heeft het liefst intel dacht ik.
Dit is wel iets wat me aan het denken zet.
Ik denk dat ik het idee van een eigen ESXi server thuis fixen en instellen ook wel erg aantrekkelijk vind klinken.

[ Voor 8% gewijzigd door m.verhaagen op 17-09-2015 16:31 ]

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 22:48
Kijk eens naar een picopsu,
draai zelf een asrock mobo met celeron g1610, 16gb geheugen en 3x 2tb en 1x 3tb seagte schijven en 256gb ssd.
De vm's staan op de ssd en de meeste hdd's gaan in spindown, dit icm met de picopsu zorgt voor een normaal verbruik van 22watt, zeg 45 euro per jaar aan stroom.

Draai er windows 2012 op en met een hele zooi aan vm's

[ Voor 9% gewijzigd door Weezer-DC op 17-09-2015 16:37 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

m.verhaagen schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:26:
[...]

XPEnology gaat een aantal websites draaien. VPN server. mail server en cloudstation, plexserver. de VM's wil ik maken voor school doeleindes. linux webservers opzetten proxy servers aanmaken. Deze hoeven niet constant te draaien maar wil ik aan kunnen zetten/maken als ik ze nodig heb.
windows vm's word niet veel mee gedaan maar zoals bij linux, ik wil ze kunnen maken/aanzetten wanneer ik wil.
Er komt hoog waarschijnlijk geen belangrijke data op dit systeem te staan naast films/tijdelijke documenten.
Hoe belangrijk zijn die websites en is die mailserver? Kan je die een paar dagen missen? Zo'n systeem om mee te experimenteren is erg leuk en leerzaam maar ik zou je experimenten wel gescheiden houden van een systeem dat in principe 24/7 bepaalde taken moet vervullen. Zeker als je geen high availability hebt

• m.verhaagen
Tsurany schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:22:
[...]

Hoe belangrijk zijn die websites en is die mailserver? Kan je die een paar dagen missen? Zo'n systeem om mee te experimenteren is erg leuk en leerzaam maar ik zou je experimenten wel gescheiden houden van een systeem dat in principe 24/7 bepaalde taken moet vervullen. Zeker als je geen high availability hebt
Het systeem is grotendeels voor leerzame doeleindes. Het is niet dat ie aan de five 9's moet voldoen.
Echter heb ik wel liever dat ie zoveel mogelijk online kan blijven.
Heb geen zin om iedere ochtend na te denken om em aan te zetten

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat snap ik, maar als je er websites en een mailserver op draait heb je andere eisen aan betrouwbaarheid dan wanneer je er bijvoorbeeld op download of wat met webservers experimenteert.

• m.verhaagen
Tsurany schreef op donderdag 17 september 2015 @ 18:37:
Dat snap ik, maar als je er websites en een mailserver op draait heb je andere eisen aan betrouwbaarheid dan wanneer je er bijvoorbeeld op download of wat met webservers experimenteert.
Het is lastig om het duidelijk te defineren.
Ik wil het liefst een zuinige server waar ik mee kan experimenteren op verschillende gebieden als: webservers, virtualisatie, XPenology, emailserver, plexserver.

Ik ben niet gerricht op zoek naar 99,999% oplossing. daar heb ik het budget nu niet voor.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 19:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Ik denk dat 8 gb ram te weining is....

Review QNAP TS-230 NAS

• m.verhaagen
Vanmorgen deze gevonden: pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T

en dan een 8GB bankje erbij. Schijven komen dan later wel.
Meningen?

• crypt0rr
m.verhaagen schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:31:
Vanmorgen deze gevonden: pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T

en dan een 8GB bankje erbij. Schijven komen dan later wel.
Meningen?
Naar mijn mening is dat een verstandigere investering dan de eigen configuratie. De processor is ook iets zuiniger en sneller (volgens CPU Boss).

Wel is het verstandig te checken in het HP Microserver topic of dit specifieke systeem al werkend is gekregen met ESXi.

AdGuard Home

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-11 10:59
Voldoet die nog aan je initiële eisen, of heb je je eisen bijgesteld?
Passief te koelen is het niet meer (55W), superzuinig ook niet met bv IPMI op het mainbord.

Voordat je naar zoiets gaat zou ik nog even in het zuinige server topic kijken, wat er passief nog te regelen valt.

Anders blijft de pricewatch: ASRock N3150-ITX aardig aan je eerste eisen te voldoen, iets sneller dan de Q1900 stuk zuiniger dan de G1610, wel langzamer.

Je kan je natuurlijk makkelijk gek laten maken met al de enthousiastelingen hier op het forum :D

• m.verhaagen
tweedebas schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:40:
Voldoet die nog aan je initiële eisen, of heb je je eisen bijgesteld?
Passief te koelen is het niet meer (55W), superzuinig ook niet met bv IPMI op het mainbord.

Voordat je naar zoiets gaat zou ik nog even in het zuinige server topic kijken, wat er passief nog te regelen valt.

Anders blijft de pricewatch: ASRock N3150-ITX aardig aan je eerste eisen te voldoen, iets sneller dan de Q1900 stuk zuiniger dan de G1610, wel langzamer.

Je kan je natuurlijk makkelijk gek laten maken met al de enthousiastelingen hier op het forum :D
de prijs is wel iets hoger dan mijn budget. maar in het grote hp microserver forum zie ik veel verhalen van mensen die 4 VM's hebben draaien met 8gb. Het schijnt dat ie na BIOS updates ook behoorlijk stil is.
Pagina: 1