Blikschade afbetalen (€967,50) of -4 schadevrije jaren?

Pagina: 1
Acties:

• Jeroen.Abeelen
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-01 08:59
Hi Tweakers,

Helaas heb ik in februari 2015 blikschade gemaakt (en ik krijg er inderdaad nu pas bericht van) bij de tegenpartij wat op papier mijn schuld was dus ben ik officieel de pineut (het is niet anders).

Nu wordt de keuze gegeven om deze schade in een keer af te betalen wat een bedrag van € 967,50 zou worden of om -4 schadevrije jaren te accepteren wat op een maandpremie van € 53,37 (van 17-10-2015 t/m 16-10-2016, om vervolgens in de -3 te komen et cetera).

Als ik ervoor zou kiezen om het bedrag te betalen dan zou ik op de -1 schadevrije jaren blijven en dus op 17-10-2016 op 0 schadevrije jaren zitten.

Wat zou jullie keuze zijn in dit geval en hoe kan je een beetje een betrouwbare berekening maken wat nu uiteindelijk goedkoper is? (het is natuurlijk erg moeilijk te berekenen omdat elke verzekeringsmaatschappij weer andere bedragen bij andere min jaren rekent en omdat de premies per jaar per maatschappij ook verschillen)

Groet,

Jeroen

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-07 23:05
Simpel rekensommetje toch? Premieverhoging x aantal maanden of bedrag in een keer aftikken

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:43
Wat betaalde je voor het ongeval aan premie?

Dan bereken je wat je per jaar aan premie betaald, voordat je weer op de oude trap zit (2015 -4, 2016 -3, etc.). . Het verschil daar tussen vergelijk je met ineens betalen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 12:58

Barrycade

Through the...

Dus je gaat per maand 53 euro meer betalen dan nu als je de verzekering laat betalen?
Als je dat nog 3 jaar achter je aan sleept is het (zonder het te berekenen) goedkoper om nu die 960 euro op te hoesten (als je het hebt liggen).

En verzekering hoppen met een aantal negatieve jaren is niet altijd mogelijk. Dus zou er niet op rekenen dat een andere verzekering je zomaar accepteert.

[ Voor 25% gewijzigd door Barrycade op 17-09-2015 10:49 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Een verzekering alleen inschakelen wanneer iets financieel niet haalbaar is om te betalen.

Daarom zijn veel verzekeringen in de V.S. nutteloos. Die dekken tot bijvoorbeeld 10.000 dollar. Dat is omgekeerde wereld. Je moet datgene verzekeren wat je niet kunt betalen: In Nederland wordt vanaf een bepaald bedrag uitgekeerd (eigen risico) tot 1 of 2,5 miljoen.

Je moet minder betalen dan 1000 euro. Dus sowieso betalen en niet door de verzekering laten doen. Dat scheelt veel gezeik bij toekomstige verzekeringkwesties (grotere schades, overstappen, etc.). Het zou echt zonde zijn als je zo'n bedrag laat uitkeren door je verzekeraar.

Als het een veel groter bedrag zou zijn dan zou ik wel een kostenberekening gaan maken, maar voor dergelijke bedragen moet je de verzekeraar gewoon niet inschakelen. Een eventueel financieel voordeel weegt niet op tegen het gezeik dat je achteraf kunt krijgen.

Betekent -4 trouwens niet dat je verplicht naar Terminis/Rialto moet?

[ Voor 46% gewijzigd door Trommelrem op 17-09-2015 11:01 ]

• Jeroen.Abeelen
maxoss schreef op donderdag 17 september 2015 @ 10:47:
Simpel rekensommetje toch? Premieverhoging x aantal maanden of bedrag in een keer aftikken
Nee het sommetje is helemaal niet simpel omdat je met heel veel toekomstige factoren rekening moet houden waar je nu nog geen kennis van hebt (bijvoorbeeld: fluctuerende premie's per maatschappij, het feit dat de min jaren je de rest van je leven zullen blijven achtervolgen totdat je de hoogste schaal hebt bereikt (>25 jaar) en het bedrag wat je meer of minder moet gaan betalen per maand zal elk jaar anders worden, in jaar 1 zal het 19 euro per maand zijn, maar in jaar 2 moet je al speculeren en zal het 16 (?) euro per maand worden.
Jumpman schreef op donderdag 17 september 2015 @ 10:48:
Wat betaalde je voor het ongeval aan premie?

Dan bereken je wat je per jaar aan premie betaald, voordat je weer op de oude trap zit (2015 -4, 2016 -3, etc.). . Het verschil daar tussen vergelijk je met ineens betalen.
€36,30 per maand (op basis van -2 jaren, wat in oktober dus -1 wordt, ongeveer 30 euro per maand).
Barrycade schreef op donderdag 17 september 2015 @ 10:48:
Dus je gaat per maand 53 euro meer betalen dan nu als je de verzekering laat betalen?
Als je dat nog 3 jaar achter je aan sleept is het (zonder het te berekenen) goedkoper om nu die 960 euro op te hoesten (als je het hebt liggen).

En verzekering hoppen met een aantal negatieve jaren is niet altijd mogelijk. Dus zou er niet op rekenen dat een andere verzekering je zomaar accepteert.
Ik ga dus 53,37 - 36,30 = 17,07 per maand meer betalen (in jaar 1 (-4)).

Ik heb het geld wel gewoon liggen en over dat hoppen heb je ook gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:10
Zelf betalen

Je gaat niet alleen die 4 jaar terug, maar je blijft er altijd achteraan tokkelen
Bijvoorbeeld, jij staat over 4 jaar weer op 0, maar eigenlijk had je dan ook al op +4 kunnen staan, wat weer korting scheelt

• Jeroen.Abeelen
Trommelrem schreef op donderdag 17 september 2015 @ 10:55:
Een verzekering alleen inschakelen wanneer iets financieel niet haalbaar is om te betalen.

Daarom zijn veel verzekeringen in de V.S. nutteloos. Die dekken tot bijvoorbeeld 10.000 dollar. Dat is omgekeerde wereld. Je moet datgene verzekeren wat je niet kunt betalen: In Nederland wordt vanaf een bepaald bedrag uitgekeerd (eigen risico) tot 1 of 2,5 miljoen.

Je moet minder betalen dan 1000 euro. Dus sowieso betalen en niet door de verzekering laten doen. Dat scheelt veel gezeik bij toekomstige verzekeringkwesties (grotere schades, overstappen, etc.). Het zou echt zonde zijn als je zo'n bedrag laat uitkeren door je verzekeraar.

Als het een veel groter bedrag zou zijn dan zou ik wel een kostenberekening gaan maken, maar voor dergelijke bedragen moet je de verzekeraar gewoon niet inschakelen. Een eventueel financieel voordeel weegt niet op tegen het gezeik dat je achteraf kunt krijgen.
Dankje voor je raad. Ik had het nog geprobeerd om alles buiten de verzekeraar om te laten herstellen door een autoschadebedrijf maar ik had een 'zeikwijf' als tegenpartij, want bij andere bedrijven schade laten herstellen is sowieso 50% goedkoper dan bij een erkend verzekering schadebedrijf.

Dus gewoon even die kleine duizend euro in een keer betalen? (wat ik overigs op een gewenst moment in de komende 12 maanden mag doen)

• Jeroen.Abeelen
FabianGTI schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:00:
Zelf betalen

Je gaat niet alleen die 4 jaar terug, maar je blijft er altijd achteraan tokkelen
Bijvoorbeeld, jij staat over 4 jaar weer op 0, maar eigenlijk had je dan ook al op +4 kunnen staan, wat weer korting scheelt
Ja inderdaad dat dacht ik ook al, en het blijft je achtervolgen tot de 25+ jaar (of waar het plafond ook ligt)

Dank voor de raad Fabian!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:43
FabianGTI schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:00:
Zelf betalen

Goede! Ook dit verlies dus mee berekenen, voor bijvoorbeeld een reële termijn van vier jaar.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:48
Als je het kunt betalen; inderdaad die 1000 euro gewoon betalen. Het word pas interessant om dit soort bedragen door de verzekeraar te laten betalen als je al een poosje op je maximale korting zit. Dan zit je bijvoorbeeld in stap 25, waarbij een schadegeval naar stap 21 gaat. Echter je krijgt meestal de max korting al bij stap 18. Dus heeft dat geen invloed op je premie.

Ik heb ooit ergens een hek aan gort gereden, heb ik zelf hersteld en niet via de verzekeraar laten lopen. Ik had toen uitgerekend dat ik 1800 euro aan schade moest hebben voordat het via de verzekering goedkoper zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07 17:00
Bij mijn baas (een verzekeraar) hebben onze acceptanten de mogelijkheid een rekensommetje voor je te maken. Ze krijgen direct te zien of het nut heeft de claim uit te laten betalen of niet. Volgens mij wordt dat berekend aan de hand van die 4 jaar extra premie. De navolgende jaren worden daar niet in verwerkt..

Daarbij bieden sommige verzekeraars de mogelijkheid binnen een X-tijd het schadebedrag terug te betalen, waarna de kortingsjaren weer worden hersteld (met terugwerkende kracht).

Dus tip: bel je verzekeraar, vraag wat het per saldo kost :)

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:11

_Apache_

For life.

Hou er ook rekening mee dat je met -3 en lager vaak slecht kunt wisselen tussen verzekeringen. De nieuwe maatschappij wil je vaak niet aannemen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 14:59
Geen no-claim beschermer? Dan ga je nog steeds wel achteruit in SVJ maar dan heb je geen last van premietoeslag. -4 Staan is overigens wel erg vervelend. Dat betekend dat je de eerste 2 jaar niet meer kan wisselen van verzekeraar omdat de meeste je niet accepteren.

Verder is het natuurlijk wel mogelijk om de auto op de naam van jouw partner (begint weer op 0) te verzekeren mocht dat een optie zijn.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Dat is leuk en aardig die no-claim beschermers, maar bij een overstap ben je de sjaak. Zelf ondervonden (had jaren terug beter moeten lezen) en met moeite een nieuwe verzekeraar gevonden die bijna hetzelfde bedrag verzekerd (rest was 15 euro duurder p/m).

Zelf dokken (of zelf maken met iemand die er verstand van heeft en XXX bedrag aan hem geven)

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:41
robbierzz schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 10:22:
Bij mijn baas (een verzekeraar) hebben onze acceptanten de mogelijkheid een rekensommetje voor je te maken. Ze krijgen direct te zien of het nut heeft de claim uit te laten betalen of niet. Volgens mij wordt dat berekend aan de hand van die 4 jaar extra premie. De navolgende jaren worden daar niet in verwerkt..

Daarbij bieden sommige verzekeraars de mogelijkheid binnen een X-tijd het schadebedrag terug te betalen, waarna de kortingsjaren weer worden hersteld (met terugwerkende kracht).

Dus tip: bel je verzekeraar, vraag wat het per saldo kost :)
Dit heb ik ook gedaan.
Ze kunnen je perfect voorrekenen wat de 'terugverdientijd' is van je premie.

In mijn geval ging ik van 0 schadevrije jaren naar -2, en ging mijn premie met 40% omhoog.
Ik heb het schadebedrag dan ook zelf betaald, aangezien de extra premie voor mij over 5 jaar €1500 bedroeg. En daarna werkt dat dus nog steeds door! Waarschijnlijk ga je die auto niet weg doen na 5 jaar, dus je voordeel is dan nog groter.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Het is inderdaad wat krom, maar onder de 1000~2000 gewoon zelf betalen.

Tip: Sommige verzekeraars bieden een hoog eigen risico: sommige wel 1000 euro. Hierdoor krijg je flinke korting op je premie. Prima optie als je toch onder dat bedrag alles zelf gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:04
Ik heb een soortgelijk geval aan de hand gehad maar met een iets bescheidener bedrag, volgens mij ergens in de buurt van 450 euro. Bij Centraal Beheer konden we destijds hen het schadebedrag laten uitkeren. Daardoor ging onze premie uiteraard omhoog. Als je vervolgens binnen een bepaalde termijn (1 jaar, of anderhalf) het gehele schadebedrag overmaakt verrekenen ze je premie keurig en gaat de no-claim weer terug zoals ie was. Dan kun je dus hun het laten 'voorschieten', spaar je zelf het schadebedrag bij elkaar en schiet je er qua no-claim uiteindelijk niet bij in.

Ik vond het wel een prettige constructie, vraag eens na of jouw verzekeraar ook zoiets aanbiedt :)

edit:

Ik denk dat dit overzichtje een beetje aan de oude kant is, maar het geeft in elk geval een beetje beeld van hoeveel verzekeraars iets dergelijks aanbieden :)

[ Voor 16% gewijzigd door Carpento op 27-09-2015 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik heb 't ook gehad, -4 jaren (of 6500 euro schade betalen)
Was echt een k*tklus om een verzekeringsmaatschappij te vinden die je nog wil hebben als je onder de 0 zit, en je betaalt gelijk 3x zo veel.

Ik had 't geld niet, anders had ik direct terugbetaald. Voor <1000 euro zou ik het zeker terugbetalen, je betaalt rustig een aantal-duizend extra aan premie als je van -4 weer terug naar 0 gaat, laat staan de korting die je misloopt als je al op +4 had kunnen staan in die tijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:49
Jeroen.Abeelen schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:02:
[...]

Dankje voor je raad. Ik had het nog geprobeerd om alles buiten de verzekeraar om te laten herstellen door een autoschadebedrijf maar ik had een 'zeikwijf' als tegenpartij, want bij andere bedrijven schade laten herstellen is sowieso 50% goedkoper dan bij een erkend verzekering schadebedrijf.

Dus gewoon even die kleine duizend euro in een keer betalen? (wat ik overigs op een gewenst moment in de komende 12 maanden mag doen)
Ik zou het ook in 1 keer betalen.

Maar dat ze het bij een erkend schadebedrijf wil laten herstellen dat is toch niet gek. Dat zou ik ook willen als een ander schade bij mij veroorzaakt. Kost me al tijd en moeite genoeg. Dan wil ik ook nog wel enige zekerheid dat het goed wordt uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Moet je t maar niet veroorzaken. Vorig jaar ook bij ons, een meid met VW UP van mammie op pad en knalt spelend met mobiel achter op mn vriendin dr V70N. Mn vriendin moest namelijk stoppen voor een zebrapad omdat er iemand wilde oversteken.

Dat domme ding zat nog flink in elkaar ook, lekkende radiator zelfs. Bij ons lichte ophoging in achterbumper en lakschade op achterklep, die van glasvezel is. Werd schadepost van 1560 euro bij auto van 14 jaar oud. Heb 24 euro uitgegeven aan nieuwe kap voor afneembare trekhaak en deel voor repareren airco uitgegeven.

Wel vreemd dat je zover achteruit wordt gegooid. Heb namelijk ook ooit schade gereden helaas. Was 1400 euro. Heb gewoon die 4 jaar genomen. Uiteindelijk zit er toch niet meer korting in, maximale is 75%, ik ging na 60% en na 4 jaar zat ik weer op 75%. Dit heeft me over die 4 jaar rond de 375 euro gekost.

Die schadevrije jaren zegt imho niet zoveel, leeftijd is veel belangrijker en korting afdingen als je de verzekering afsluit. Ik zat altijd bij ZLM als brabander zijnde, maar die was veel duurder dan waar ik nu alweer ruim 13 jaar zit. En nooit via tussenpersoon afsluiten, dat is jaren 90. Zelf afsluiten en onderhandelen. Het is geen zorgverzekering die door de overheid wordt bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Aanvullend op de vraag van TS:
Is het (als je toch de schades onder de 1000 euro zelf betaald) nog nodig om een eigen risico van 0 euro te hebben?

Risico wat je loopt imho is dat als je we een fikse schade krijgt je 1000 euro eigen risico kwijt bent én x aantal schade vrije jaren

Of mis ik dan iets?

In het geval van mijn vriendin zou dit nl 15 euro pm schelen (tussen 0 en 1000 euro eigen risico per schadegeval)

Wat zouden jullie doen?
(1000 euro kunnen wij missen in het geval van een ongeluk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

BastaRhymez schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 19:57:
Aanvullend op de vraag van TS:
Is het (als je toch de schades onder de 1000 euro zelf betaald) nog nodig om een eigen risico van 0 euro te hebben?

Risico wat je loopt imho is dat als je we een fikse schade krijgt je 1000 euro eigen risico kwijt bent én x aantal schade vrije jaren

Of mis ik dan iets?

In het geval van mijn vriendin zou dit nl 15 euro pm schelen (tussen 0 en 1000 euro eigen risico per schadegeval)

Wat zouden jullie doen?
(1000 euro kunnen wij missen in het geval van een ongeluk)
Zie mijn reactie hierboven. Nee, dat is niet nodig. Net als je zorgverzekering, kun je het betalen en verwacht je geen brokken? Gewoon zo hoog mogelijk eigen risico. Helaas moet je echt op zoek gaan, niet alle verzekeraars bieden 1000 euro ER. (En voordelige premies)
Pagina: 1