• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:51
Hey daar.

Ik heb afgelopen Mei een ASUS AC-66U gekocht in de hoop op betere performance op het draadloze netwerk. Helaas is dit niet het geval. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd waaronder verschillende resets van de router en een nieuwe modem van Ziggo aangevraagd. Ik heb ook meerdere telefoontjes met ziggo gehad en mijn modem in tunnel modus(Weet niet precies hoe het heet) gezet. Dit helpt helaas -OOK- niet.
De router hangt momenteel in de meterkast en ik heb de antenne's op 45, 0 en -45 graden staan. De router moet maximaal twee muren in het huis en de maximale afstand ongeveer zo'n 10 meter.

Helaas valt de verbinding van de router geregeld weg en is die tergend langzaam.. (Ik haal ongeveer 15 Mbits uit mijn 120 Mbits abbo op Wifi)
Zou het kunnen dat mijn router een defect heeft, wat zouden jullie doen..?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik zou 'm eens uit de meterkast halen; 't heeft vast iets met die twee muren te maken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 16:59
Ben je op 2.4 of 5 GHz verbonden? 2.4 GHz heeft doorgaans beter bereik (al heb je dan geen ac, maar is alsnog sneller van 15 Mbit/s).

• KevinT
Maks schreef op donderdag 17 september 2015 @ 10:55:
Ben je op 2.4 of 5 GHz verbonden? 2.4 GHz heeft doorgaans beter bereik (al heb je dan geen ac, maar is alsnog sneller van 15 Mbit/s).
Ik heb beiden geprobeerd, ik vind de snelheid opzich nog niet eens zo erg maar de instabiliteit.... Dat is echt gewoon om te janken :-(

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 16:59
kevtim schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:01:
[...]

Ik heb beiden geprobeerd, ik vind de snelheid opzich nog niet eens zo erg maar de instabiliteit.... Dat is echt gewoon om te janken :-(
Dat is niet zo mooi, misschien zou je bij wijze van test kunnen kijken of het signaal sterker is als je hem uit de meterkast haalt zoals Brahiewahiewa zei. Dan weet je in ieder geval wat voor effect de locatie heeft.

Verwijderd

Dat dus.

Zet hem naast je neer en blijft de instabiliteit dan kan je verder gaan zoeken. Je weet zeker dat het niet aan de laptop (?) ligt waarmee je probeert te verbinden. Heb je de instabiliteit ook als je gewoon bedraad verbind?

Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat je een defect exemplaar te pakken hebt.

• KevinT
Ik zou het eens doen als ik thuis ben, heb het wel met alle apparaten thuis. Ik merk gewoon dat er soms een whatsappje niet word verstuurd. Of dat netflix ineens moet bufferen. Bedraad werkt alles goed ook al haal ik er maar 98 MBit van de 120 uit......

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:27

lier

MikroTik nerd

Hoe heb je het geheel ingesteld?
Hoe zit het qua beveiliging (WPA2/AES/20MHz voor 2,4GHz/WMM)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom val je je provider lastig voor een WiFi-probleem binnenhuis met je eigen apparatuur :?

Bij WiFi-problemen kun je grof gezegd twee oorzaken hebben:
1) demping
2) interferentie

De oplossingen verschillen nogal afhankelijk van welke van de twee (of beide) bij jou aan de hand is. Ik lees nergens dat je dat onderscheid al gemaakt hebt. Alsnog doen dus!

Gelukkig kun je dat met de AC66U vrij simpel uitsluiten. Interferentie is vrijwel altijd bandgebonden, dus als het op 2.4GHz brak is (komt erg vaak voor), zal het op 5GHz zelden even brak zijn. Dat apparaat ondersteunt beide.

Dus de vraag: maakt het wat uit voor je problemen of je op 2.4GHz danwel op 5GHz (ASUS_2G en ASUS_5G zijn iirc de default SSID's) verbindt?

Zo nee: je hebt hoofdzakelijk last van demping.
Zo ja en 5GHz is slechter: het is zeker demping.
Zo ja en 5GHz is beter: je hebt vooral last van interferentie.

Nu, stel dat het demping is. Dan moet ofwel Mohammed naar de berg danwel de berg naar Mohammed.
De router hangt momenteel in de meterkast en ik heb de antenne's op 45, 0 en -45 graden staan. De router moet maximaal twee muren in het huis en de maximale afstand ongeveer zo'n 10 meter.
Zoals gezegd, router buiten meterkast plaatsen. Of nog beter, aan de andere kant van die twee muren.
Het is overigens in een gemiddelde betonnen eengezinswoning niet mogelijk om het hele huis goed te dekken met een enkele router/AP. Om zowel beneden als op zolder goede dekking te hebben zul je doorgaans dus boven een tweede AP moeten plaatsen.

Stel dat het interferentie is, dan is het nog makkelijker: gewoon met 5GHz verbinden. Als je apparaten dat niet aankunnen is het tijd voor upgrade daar. Krijg je op 5GHz elders in huis te weinig signaal, dan zul je zeker een tweede AP moeten plaatsen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1