Leuk, die tegenstelling tussen R&R en theater

Bij ons kijken ze weer neer op rock en roll. Vooral één chauffeur van Pieter Smit moet het ontgelden. Die doet in de zomermaanden wat r&r werk ernaast, en dat is genoeg om de rest van het jaar stoere verhalen te vertellen. En die worden dan door ons weer in licht gepersifleerde versie weer verder verteld
Maar met r&r kan je wel een mooie show hebben, en niet alleen @random wapperen. Maar het is niet elegant of mooi zoals kunst mooi kan zijn. Het is gewoon licht, wel heftig, maar meer niet. En met theater heb je echt schitterende lichtontwerpen erbij zitten.
Het lichtontwerp van 42nd street vond ik trouwens niet echt heel mooi, beetje r&r-achtig, maar zeker niet slecht. Het was heel gelikt zeg maar. Veel scrollers en veel cybers, waar ook intensief gebruik van werd gemaakt.
Laatst echt een heel mooi ontwerp:
Open toneel, met tribune op het toneel waar de mensen op zaten.
Drie trekken met in elke trek 10x source four PAR narrow lens, ow. En in de trek ervoor hing over een flinke breedte koperen platen, met alle parren erop gesteld. En ik changeerde
heel langzaam de trekken een voor een erin, zodat je de reflectie van de koperen platen over het toneel zag lopen.
En dan vanuit een hoek van de zijbrug vier 2 kW Niethammer zooms bijeen gepropt, met L172 erin, een koele blauw tint. Heel simpel, maar heel mooi. De kleur van het licht dat van het koper afkwam was echt schitterend, deed heel erg denken aan het licht dat van een groot kampvuur afkwam. En het combineerde echt schitterend met de koele tint.
En ik heb zelf net ook het licht gedaan van het feest ter ere van het 60 jaar bestaan van de Utrechtse schouwburg. Zwaar primitieve omstandigheden. Feest van in meerdere foyers. Als stroom had ik twee keer 63A, maar onze compulite dimmerracks hebben 125A aansluitingen (en aan illegale verloopjes doen we niet in de SSU

). En ons zeropack was uitgeleend

Dus ik moest het doen met dimmers in een barretje, drie in het totaal. ETC source four parren erop. Ik moest licht verzinnen terwijl ik alleen wist dat er een band kwam, en daarna een DJ, meer niet. Uiteindelijk heb ik een frontje gemaakt met 2x L126 aan één kant, L106 en L135 als front van de andere kant. En 2xL195 en 2xL106 als tegen.
En dan nog L179 en L106 op de zaal gesteld. Mooi met oude stopvakjes afgestopt. Was nog best wat geworden, alleen wel wat lullige dingen zoals een iemand van het koortje (viel wat groter uit) die alleen maar in 135 front stond, maar ach. Was wel leuk om te doen.