R9 290 reference veranderen naar aftermarket cooler

Pagina: 1
Acties:

• krentebol
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-01 07:00
Hallo!

Is het mogelijk om de stock cooler van een reference r9 290(x) af te halen en dan bijv. een Sapphire Tri-X cooler er op te zetten? Of heeft Sapphire ook een hele eigen PCB gemaakt?

Alvast bedankt!

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-01 15:05
mooie vraag voor google staat meer dan genoeg over op incl aftermarket opties los van de fabrikanten

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:34

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom neem je niet gewoon een "standaard" aftermarket koeler, zoals één van deze jongens? Zitten een aantal modellen tussen die compatibel zijn met reference 290's.

• krentebol
Klopt, maar dan moet je wel iets meer flappen neer leggen, ik heb namelijk al een aantal advertenties ooit langs zien komen waarbij mensen alleen hun koeler los verkopen (meestal voor erg weinig geld). Vandaar, ik heb het natuurlijk ook gegoogled op 2-3 verschillende manieren maar er kwam steeds niks uit. Daarom vraag ik het even hier op 't forum.
Anyways, het is dus mogelijk om een aftermarket koeler op een reference PCB te zetten? (en daarmee bedoel ik koelers die al zijn gemaakt door Sapphire, Asus, club3d etc.)

[ Voor 23% gewijzigd door krentebol op 17-09-2015 13:18 . Reden: iets vergeten erbij te zetten ]

Verwijderd

Ook handig als wij dan weten over wat voor kaart het gaat.
Of beter, zoek even op welke kaarten een reference pcb hebben, tussen die kaarten kan je altijd koelers wisselen. Maar vergeet de vrm koeling niet.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Reference 290X PCB: http://cdn.wccftech.com/w...MD-Radeon-R9-290X-PCB.jpg

Tri-X 290X PCB: http://cdn.wccftech.com/w...eon-R9-290X-Tri-X-PCB.jpg

Deze lijken toch wel verdomd veel op elkaar, ik zie eigenlijk geen afwijkingen zo op het eerste oog.
Ik denk daarom dat een Tri-X cooler op een reference kaart zal passen.

Maar bekijk wel goed vooraf het PCB van je eigen videokaart en die van de kaart waar de koeler van af komt :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

De trix heeft ook gewoon een reference pcb.
http://wccftech.com/sapph...x-edition-graphics-cards/
Je kan dit soort dingen gewoon opzoeken.
Maar wat ik al zeg, vergeet niet op de vrm koeling te letten. Die moet echt goed gekoeld worden op een 290(x)

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2015 13:38 ]

• krentebol
Dankjewel allemaal, nu maar op zoek naar een koeler 8)7

Verwijderd

Uit die link trouwens:
PCB wise, both cards are based upon the reference versions unlike the MSI Radeon R9 290X Twin Frozr and ASUS Radeon R9 290X DirectCU II.
Dus het lijkt erop dat alleen de msi en asus versies een custom pcb hebben. Dat weet ik niet 100% zeker, maar misschien handig om te weten.

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-10-2025
Misschien niet helemaal on topic, maar zou dit dan bijvoorbeeld weer wel een custom pcb zijn?; http://www.kitguru.net/wp...2014/01/ACC_5306_DxO1.jpg

Het gaat er toch alleen om dat die chips waar de coolingpads op gaan op dezelfde plek zitten of maakt het nog wat uit dat er minder van die capsules opzitten waarvan ik de naam niet weet?

Verwijderd

Waar die coolingpads zitten is de vrm.(voltage regulator module) Daar moet gekoeld worden. Daarom zei ik ook, daar moet je op letten, dat je met de nieuwe koeler, die ook goed koelt.
Die capsules zijn caps. capacitatoren.
Ik zou er niet vanuit gaan dat het zomaar past. Je hebt kans dat bij bepaalde kaarten de caps hoger zijn, en daardoor niet onder de koeler passen. Of dat er andere dingen in de weg zitten.
Pak geen koeler van een kaart met custom pcb, dat zorgt alleen maar voor problemen. Als je een koeler van een reference pcb pakt, kan je hem er gewoon opschroeven.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2015 15:18 ]

Pagina: 1