samba server

Pagina: 1
Acties:

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Een vraagje ik heb nu samba server draaien.

en als ik via een w98 machine via netwerkomgeving probeer erop te komen dan moet ik een netwerk wachtwoord opgeven maar ik heb geen id waar ik dat kan instellen.

en als ik via dezelfde machine met telnet probeer in te loggen dan kan ik niet als root inloggen. komt dat omdat ik op de server als root nog ingelogd sta ?

of kan dat gewoon helemaal niet ?
als dat dan helemaal niet kan hoe geef ik een user accout dan de zelfde rechten als een root account.

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je logt op je windows98 machine in met een username en een password. Deze combi wordt ook gebruikt om een samba share te benaderen. Het verstandigst is het dus om op de machine waar samba op draait dezelfde combi te gebruiken.

Zie ook 'man smbpasswd' op je samba machine...

Inloggen als root is ZEER onverstandig. Inloggen met telnet is ook niet echt slim, je kunt beter ssh gebruiken, dan wordt e.e.a. ten minste versleuteld verstuurd. Maar dan nog is het niet slim om als root in te loggen. Beter is het om als een user in te loggen en dan met su naar root te gaan. (Of su - )

Succes.

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
arg, erg newbie en faq niveau dit, maar vooruit.

- mbt Samba - gebruik smbpasswd om users aan te maken of gebruik een guest account
- Als root via telnet inloggen is echt not done en is daardoor niet toegestaan. Telnet is namelijk niet zo'n heel safe protocol, en is erg makkelijk te sniffen. Het is zowiezo geen goed plan om als root direct in te loggen (behalve op de console) of root te gebruiken voor je dagelijkse bezigheden.
Als je er van overtuigt bent dat het voor jou niet boeit dat je als root kan telnetten moet je even in /etc/securetty kijken.

edit:

Oke, iemand was me voor

• Attilla
ok dank jullie wel
ik weet dat ik een newbie ben.

ik heb hiero ook een howto van samba eerst gelezen voordat ik dit poste.

maare nou weet ik nogsteeds niet hoe ik een hoet heet het su account aan maak ?

• Attilla
en ik heb net dat smbpasswd gebruik maar dan krijg ik dit :

New smb password: ****
Retype new smb password: ****
Startsmbfilepwent_internal: unable to open file /etc/samba/smbpasswd. Error was No such file or directory
smbpasswd file fif not exist - attempting to create it
Failed to find entry for user root.
Failed to modiffy password for user root

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
su is een commando... geen user. Op de machine waarop samba geinstalleerd is log je in als een normale user. Vervolgens gebruik je su om root te worden. Niet aan te raden voor dagelijks gebruik inderdaad, daarvoor kun je beter sudo gebruiken maar da's een ander verhaal.

Stel je logt in op je Win98 machine als 'piet', maak dan op je samba machine ook een account aan voor piet en geef hem met behulp van smbpasswd hetzelfde wachtwoord als op de win98 machine.

• Attilla
Dat laatste snap ik nog niet helemaal van dat piet gedoe sorry

maar kan je het misschien anders uitleggen ?

• Johannes Verelst
  • Laatst online: 14-11-2022
Op dinsdag 19 juni 2001 11:45 schreef Attilla het volgende:
Een vraagje ik heb nu samba server draaien.

en als ik via een w98 machine via netwerkomgeving probeer erop te komen dan moet ik een netwerk wachtwoord opgeven maar ik heb geen id waar ik dat kan instellen.
Tja, dat is omdat windows 98 standaard probeert wachtwoorden te versleutelen en dan pas over het netwerk te gooien. Helaas doet hij dat op een andere manier dan linux.

Een snelle, maar gevaarlijke, oplossing is om windows 98 te vertellen dat hij plain-text wachtwoorden moet gebruiken over het netwerk. Dit moet je natuurlijk alleen maar doen als je zeker weet dat je intern bezig blijft (als je dit over het internet doet dan kan je er zeker van zijn dat er iemand afluistert).
Om dit te doen moet je deze registry-entry toevoegen:
code:
1
2
3
4
REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\VNETSUP]
"EnablePlainTextPassword"=dword:00000001

(dit kan je in een .reg bestand zetten en dan erop dubbelklikken)

Nu moet je nog aan samba vertellen dat het password dat je bij windows 98 opgeeft bij een bepaalde user hoort. Dit doe je door de optie 'user = ...' op te geven bij een share. In je smb.conf komt dan bijvoorbeeld:

[homedir]
path = /home/johannes
user = johannes
public = no

Als je dan een wachtwoord opgeeft wordt die gechecked tegen het linux-password van 'johannes'.
en als ik via dezelfde machine met telnet probeer in te loggen dan kan ik niet als root inloggen. komt dat omdat ik op de server als root nog ingelogd sta ?

of kan dat gewoon helemaal niet ?
als dat dan helemaal niet kan hoe geef ik een user accout dan de zelfde rechten als een root account.
Gewoonlijk kan je niet als user 'root' inloggen via telnet. Dat is vanwege veiligheidsredenen. Je kan dit wel uitzetten (verschilt per distributie), maar ik raad je toch aan om gewoon als normale gebruiker in te loggen.
Als je dan ingelogd bent tik je het volgende in:
code:
1
su -

Dan wordt je om een password gevraagd. Tik hier je root-password in. Als je dat gedaan hebt zie je dat je nu als root ingelogd bent.

Telnet is ongelofelijk onveilig (je password gaat gewoon onversleuteld het netwerk over) dus ik raad je dringend aan om eens naar 'ssh' (secure shell) te kijken. Dat is net zo iets als telnet, alleen dan is alles versleuteld en dus veeeeeel veiliger.

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

• Attilla
ok ik heb gedaan wat jullie gezegd hebben.

ik heb netjes een account in samba aangemaakt.

en een extra inlog.

maar nu krijg ik dit weer:

\\linux is niet toegankelijk
Geen rechten voor toegang tot bron

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 12:40 schreef Wizard_of_OS het volgende:

[..]

Tja, dat is omdat windows 98 standaard probeert wachtwoorden te versleutelen en dan pas over het netwerk te gooien. Helaas doet hij dat op een andere manier dan linux.

Een snelle, maar gevaarlijke, oplossing is om windows 98 te vertellen dat hij plain-text wachtwoorden moet gebruiken over het netwerk. Dit moet je natuurlijk alleen maar doen als je zeker weet dat je intern bezig blijft (als je dit over het internet doet dan kan je er zeker van zijn dat er iemand afluistert).
Om dit te doen moet je deze registry-entry toevoegen:
code:
1
2
3
4
REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\VNETSUP]
"EnablePlainTextPassword"=dword:00000001

(dit kan je in een .reg bestand zetten en dan erop dubbelklikken)

Nu moet je nog aan samba vertellen dat het password dat je bij windows 98 opgeeft bij een bepaalde user hoort. Dit doe je door de optie 'user = ...' op te geven bij een share. In je smb.conf komt dan bijvoorbeeld:

[homedir]
path = /home/johannes
user = johannes
public = no

Als je dan een wachtwoord opgeeft wordt die gechecked tegen het linux-password van 'johannes'.
[..]
Hoe komt iedereen er toch bij dat dit zo moet :? :?
Dit geldt ALLEEN (sorry voor de caps ;) ) voor win95 clients!!!!
Voor alle andere windows clients is het gewoon een kwestie van encrypted passwords op die samba-server aanzetten:
code:
1
encrypted passwords = yes
Telnet is ongelofelijk onveilig (je password gaat gewoon onversleuteld het netwerk over) dus ik raad je dringend aan om eens naar 'ssh' (secure shell) te kijken. Dat is net zo iets als telnet, alleen dan is alles versleuteld en dus veeeeeel veiliger.
Tja dat kan inderdaad niet genoeg benadrukt worden :)
Op dinsdag 19 juni 2001 13:31 schreef Attilla het volgende:
ok ik heb gedaan wat jullie gezegd hebben.

ik heb netjes een account in samba aangemaakt.

en een extra inlog.

maar nu krijg ik dit weer:

\\linux is niet toegankelijk
Geen rechten voor toegang tot bron
Probeer het eens met het ip-nummer i.p.v. de netbios naam van die samba-server!
Zo ja, dan zou ik of het wins-server gedeelte in samba aanzetten of hosts toevoegen aan /etc/lmhosts.

Kijk verder eens of je er op die samba-server zelf wel met smbclient op kan komen en geef bijvoorbeeld ook eens de optie -L mee aan smbclient om te kijken of hij wel degelijk shares exporteert.
Verder heb je nog testparm om te controleren of de syntax goed is van het configuratie bestand.

Overigens staat dit allemaal heel goed uitgelegd op de site van samba: www.samba.org
Misschien dat je daar ook eens moet kijken?

Verwijderd

/.

Post bij aanhoudende problemen je smb.conf
en netwerk config.

grtx.

• Attilla
ik ben nu niet op mun werk daar staat die bak.

maare wat heb je nodig van mun netwerk config welke bestanden.

maare ik heb dus nu wat anders.

het werkt wel maar,

aleen maar vanaf een nt machine niet vanaf een w98/me
dan geeft ie steeds een wachtwoord error aan

Verwijderd

Problem solving:

shell "cat /var/log/log.smb" kijk wat er fout gaat.

win98, winme, nt, linux
shell "smbclient -L $doos"
Kun je een listing krijgen van de shares?

In de documentatie zitten reghacks voor
plain password, probeer dat eens.

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 19:45 schreef Conar het volgende:
Problem solving:

shell "cat /var/log/log.smb" kijk wat er fout gaat.

win98, winme, nt, linux
shell "smbclient -L $doos"
Kun je een listing krijgen van de shares?

plain password, probeer dat eens.
Begon allemaal goed die tips, tot de laatste regel!
Hoe komt iedereen daar toch bij :?

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
't is encrypt passwords = yes btw...

ik kan me laptop inmiddels benaderen, maar niet inloggen..

als username moet je toch de (netbios)naam van de puter invullen of zo?

• imdos
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

ja inderdaad wat is er mis met smbpasswd! Dit gaat sneller dan elke machine individueel af moeten lopen voor die benodigde regkey

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Attilla
Op dinsdag 19 juni 2001 22:58 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
't is encrypt passwords = yes btw...

ik kan me laptop inmiddels benaderen, maar niet inloggen..

als username moet je toch de (netbios)naam van de puter invullen of zo?
dat encrypt passwd heb ik al aan staan in de smb.conf maare volgens mij ligt het aan de username alleen weet niet wat want ik kan dus wel inloggen vanaf een nt machine waar ik dus een username moet invullen maar, je krijgt als je inlogd van een w95/98/me machine geen vakje voor login name dus ik weet niet wat ik voor user moet aanmaken op mun bak ook

Verwijderd

Als debug opties gebruik ik dit om de
communicatie te testen naar de sambaBox,
ff zonder te denken aan security. :Z
plain password, probeer dat eens. :'(
Maar /smbpasswd $username is een goede keus.

grtx.

• _-= Erikje =-_
encrypt windows ME zijn passwd niet anders dan?

Als user heb ik me net logon van windows aangemaakt op de laptop

Verwijderd

encrypt windows ME zijn passwd niet anders dan?
win-ME = win98se security, zover ik weet.

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 23:05 schreef Attilla het volgende:

[..]

dat encrypt passwd heb ik al aan staan in de smb.conf maare volgens mij ligt het aan de username alleen weet niet wat want ik kan dus wel inloggen vanaf een nt machine waar ik dus een username moet invullen maar, je krijgt als je inlogd van een w95/98/me machine geen vakje voor login name dus ik weet niet wat ik voor user moet aanmaken op mun bak ook
Gewoon met smbpasswd een usernaam aanmaken die hetzelfde is als de usernaam waarmee je in windows in logt!

Probeer nou daarna gewoon eens die user aan te maken en via smbclient op die linuxbak zelf erop te komen. Als dat lukt ga je het vanuit windows proberen.

Niks te netbios-namen. Je gaat geen computertrust-account aanmaken a la NT / PDC / BDC

Nogmaals al dat gebazel over plain-text paswoorden slaat nergens op!
Samba heeft al lang support voor encrypted passwords (zoals je inmiddels zelf ook al aangezet hebt (mijn excuses voor het feit dat ik de config-optie een verkeerde naam gaf, maar die kwam uit het blote hoofdje)) en win95 was de enige MS-client waarbij je inderdaad alleen cleartext-passwords kon gebruiken (in den beginne).

• imdos
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Op dinsdag 19 juni 2001 23:05 schreef Attilla het volgende:

[..]

Dan moet je naar client for Microsoft Networks gaan en daar het vinkje aanklikken log on to domain. Dan krijg je je schermpje te zien.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• _-= Erikje =-_
terwijl ik dit tiep doet ie het ineens :)

• _-= Erikje =-_
mini hoetoe

1:) uit register van windows ff de logon naam vissen [HKEY_LOCAL_MACHINE\network\logon]

2:) op linuxdoos useradd "logonnaam op windowsmischientje

3:) smbpasswd -a "logonnaam op windowsmischientje"

4:) shares enz maken in smb.conf

Handige optie (kweenie of ie noodzakelijk is) is user level = X

X = getal

Die bepaald of er wel/geen en hoeveel hoofdletters erin zitten, windows wil namelijk ipv Erikje wel ERIKJE doorsturen en dat vind samba niet leuk...

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 09:45 schreef _-= Erikje =-_ een mini hoetoe :)
:? Euh nou wil ik niet een heel lullige opmerking gaan plaatsen hoor.....maar dit had je allemaal in de documentatie kunnen vinden evenals het feit dat het in dit draadje al meerdere keren gezegd is.

Daar is zo'n leuke afkorting voor, die ik maar niet zal gebruiken, voordat je boos op me wordt ;)

• _-= Erikje =-_
jajaja RTF onduidelijke M, maar is meer voor Attilla omdat het bij hem niet werkt...

Verwijderd

op de volgende url is veel samba info te vinden:

http://www.oreilly.com/catalog/samba/chapter/book/ch01_01.html

:)
Pagina: 1