Op dinsdag 19 juni 2001 11:45 schreef Attilla het volgende:
Een vraagje ik heb nu samba server draaien.
en als ik via een w98 machine via netwerkomgeving probeer erop te komen dan moet ik een netwerk wachtwoord opgeven maar ik heb geen id waar ik dat kan instellen.
Tja, dat is omdat windows 98 standaard probeert wachtwoorden te versleutelen en dan pas over het netwerk te gooien. Helaas doet hij dat op een andere manier dan linux.
Een snelle, maar gevaarlijke, oplossing is om windows 98 te vertellen dat hij plain-text wachtwoorden moet gebruiken over het netwerk. Dit moet je natuurlijk alleen maar doen als je zeker weet dat je intern bezig blijft (als je dit over het internet doet dan kan je er zeker van zijn dat er iemand afluistert).
Om dit te doen moet je deze registry-entry toevoegen:
code:
1
2
3
4
| REGEDIT4
[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\VNETSUP]
"EnablePlainTextPassword"=dword:00000001 |
(dit kan je in een .reg bestand zetten en dan erop dubbelklikken)
Nu moet je nog aan samba vertellen dat het password dat je bij windows 98 opgeeft bij een bepaalde user hoort. Dit doe je door de optie 'user = ...' op te geven bij een share. In je smb.conf komt dan bijvoorbeeld:
[homedir]
path = /home/johannes
user = johannes
public = no
Als je dan een wachtwoord opgeeft wordt die gechecked tegen het linux-password van 'johannes'.
en als ik via dezelfde machine met telnet probeer in te loggen dan kan ik niet als root inloggen. komt dat omdat ik op de server als root nog ingelogd sta ?
of kan dat gewoon helemaal niet ?
als dat dan helemaal niet kan hoe geef ik een user accout dan de zelfde rechten als een root account.
Gewoonlijk kan je niet als user 'root' inloggen via telnet. Dat is vanwege veiligheidsredenen. Je kan dit wel uitzetten (verschilt per distributie), maar ik raad je toch aan om gewoon als normale gebruiker in te loggen.
Als je dan ingelogd bent tik je het volgende in:
Dan wordt je om een password gevraagd. Tik hier je root-password in. Als je dat gedaan hebt zie je dat je nu als root ingelogd bent.
Telnet is ongelofelijk onveilig (je password gaat gewoon onversleuteld het netwerk over) dus ik raad je dringend aan om eens naar 'ssh' (secure shell) te kijken. Dat is net zo iets als telnet, alleen dan is alles versleuteld en dus veeeeeel veiliger.
There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.