Psy8cho schreef op maandag 28 september 2015 @ 00:55:
hum... Ik ben net bezig geweest met het installeren van Windows 8.1 en daarna Kubuntu 15.04, maar bij Kubuntu liep ik tegen een paar vragen/problemen aan. Ik heb het allemaal al gegoogled, maar zit nog steeds met een paar dingen.
Hoe heb je Windows 8.1 geïnstalleerd? Laten we daar eerst mee beginnen voordat je Linux installeerd. Zie ook de antwoorden hieronder die uiteindleijk bepalend zijn.
-zoals ik het begreep moet ik een '/' partitie aanmaken voor de Linux OS, daarbij kan ik kiezen tussen de optie primary en logical, welke moet ik hebben?
Net wat past, maar als je die vraag krijgt, zit je in de Legacy boot optie ipv UEFI, met bijbehorende MBR schijf, ipv GPT.
-ook heb ik de optie: 'beginning' of 'end of this space' (ik neem aan beginning?)
Dat is toch logisch? Wil je de partitie aan het eind van je schijf hebben, of aansluitend aan de bestaande partities?
-heb ik een '/boot' partitie nodig? hoe groot? primary of logical?
/boot wordt automatisch gemaakt op /. Je kan 't als aparte partitie maken, maar waarom zou je? Het heeft alleen in speciale gevallen zin om 't los te hebben. Mijn werklaptop met UEFI, LVM en LUKS heeft geen aparte /boot. Alles van Linux is dus in een LUKS volume waar LVM weer in zit. Alleen de ESP kan logischerwijs geen onderdeel zijn van LVM.
-'/home' partitie is optioneel, maar hoe groot houdt ik de '/' partitie dan?
Je hebt hier al een paar posts van mensen die een aparte /home hebben met elk hun eigen grootte. Pak wat je zelf denkt nodig te hebben. 1 GB zou krap kunnen zijn, maar ook ruim voldoende. Net naar gelang wat je erin zet. Weet je 't niet, dan laat je 't achterwege en is 't onderdeel van /.
-een swap partitie lijkt handig? Helft van mijn RAM aanhouden? ik heb 8GB
De installer zeurt als je geen swap hebt, maar je kan prima zonder. Helft van je RAM kan, maar aan 2 GB heb je ook meer dan genoeg. Hoeveel denk je te gaan draaien dat je niet genoeg hebt aan je 8 GB RAM?
-beschadigd mijn SSD sneller door een swap partitie? omdat hier vaak write acties worden uitgevoerd?
Beetje heftig browsen geeft al meer read/write acties op je SSD ivm cache. Swap wordt alleen aangeroepen als je geheugen vol is.
-een swap file is ook mogelijk? wat voor en nadelen ten opzichte van een swap partitie?
Dat kan, maar waarom zou je die extra configuratie op je hals halen, als een swap partitie ook gewoon werkt? De schijfruimte ben je hoe dan ook kwijt.
Toen ik primary en logical opzocht kwam ik erachter dat het oude 'BIOS' maar 4 primary partities in de MBR kan hebben. Ook kwam ik erachter dat ik ook met UEFI kan werken. Nou heb ik dit al eens opgezocht en wat ik ervan snap is dat dit een nieuwe soort 'BIOS' is, die het oude vervangt en nieuwe features met zich meebrengt. Zoals primary en logical maakt niet meer uit en je kunt iets van 128 partities hebben?
UEFI is de opvolger van het aloude BIOS en bied veel meer mogelijkheden en is flexibeler. Het uiterlijk van het menu zegt niets of je nou BIOS of UEFI hebt, de opties bepalen dat. De ene fabrikant maakt het UEFI menu heel flashy en fancy met muis support en al, anderen houden het simpel en geven het een oud BIOS uiterlijk dat je met alleen het toetsenbord gebruikt.
-Mijn vraag is nu, waar werk ik op dit moment mee? Ik heb in mijn BIOS aanstaan: UEFI+LEGACY, en omdat het allemaal bekent eruit ziet voor mij, neem ik aan dat ik dus het oude 'BIOS' gebruik aka LEGACY?
Wat je gebruikt is afhankelijk in welke modus de installer is gestart. Omdat je UEFI+Legacy hebt, kan het dus zijn dat je in Legacy modus start, ipv UEFI. Je moet eerst achterhalen in welke modus de Windows installer heeft gedraaid, want als dat Legacy is en je wilt met UEFI werken, dan moet je het OS opnieuw installeren inclusief een volledige wipe van de harde schijf, omdat de partitietabel verandert moet worden van MBR naar GPT.
Als je in Windows zit, kijk dan in Schijfbeheer welke partities er allemaal zijn. Zie je hier een partitie van ongeveer 100 MB met als kenmerk ESP of iets wat op EFI lijkt? Dan is-ie in UEFI modus geïnstalleerd. Je kan het ook zien door het partitietabel type te bekijken bij de eigenschappen van de schijf en dan tabblad 'Volumes'.
-Ik neem aan dat UEFI beter is, dus hoe zet ik het aan en hoe werk ik hiermee tijdens de dual boot installaties van Windows 8.1 en Kubuntu 15.04? Ik moet al iets doen met GPT partition scheme voor UEFI tijdens het laden van mij iso op de USB? Zoals ik dit begrijp vervangt GPT het oude MBR?
Zoals gezegd is UEFI nieuwer en flexibeler. Je wilt 't in principe wel gebruiken, want je zit hiermee niet vast aan 1 enkele bootloader, wat dus betekend dat als Grub kapot gaat, je Windows niet meer kan starten. Met UEFI kan je het boot menu naar voren halen en de Windows EFI loader selecteren zodat je Grub helemaal niet nodig hebt. Gaat de een stuk, dan heb je nog de ander.
-Ik had tijdens het laden van de Windows 8.1 iso naar de USB met het programma Rufus, de optie op 'MBR partition scheme for BIOS or UEFI' staan. Betekent dit als ik van UEFI en GPT gebruik wil maken ik Windows opnieuw moet installeren?
Zoals eerder gezegd, als je Windows in MBR modus draait, moet je 'm opnieuw installeren om van UEFI gebruik te kunnen maken.
-Voor Linux gebruik ik Universal-USB-installer, hier kan ik niks aangeven over UEFI of MBR of GPT. Dus ik neem aan dat dit pas aan de orde komt tijdens de installatie van Kubuntu 15.04?
Afhankelijk van de distro heb je een werkende installer of hij werkt niet. Maar de installer is eigenlijk altijd wel compatible met MBR en UEFI systemen. Als je bijvoorbeeld CentOS 7 zou willen installeren via USB, dan kan je geen gebruik maken van soortgelijke tools, omdat de ISO nog wat verborgen data bevat die niet meegenomen wordt. Wat ze hiervoor aanraden is om met het commando 'dd' de ISO op de USB stick te zetten. Dat doet een raw write van de ISO naar de stick, waardoor het precies dezelfde indeling krijgt als de ISO, inclusief verborgen data. Als je de stick later bekijkt, zie je dat 't het file system heeft van een DVD, te weten ISO9660, ipv FAT oid.
@Hero of Time Jij leek het hier al over te hebben in je eerste post, maar begreep niet precies wat jij hiermee bedoelde? Misschien dat jij het mij kan uitleggen?
Wat moet je nog meer weten dan wat ik hierboven al heb uitgelegd?
-Potentiele problemen met opties als 'Fastboot' en 'Secure boot' in de BIOS, of vervallen deze opties in een UEFI boot?
Die opties zijn van toepassing bij UEFI boot en gelden voornamelijk voor Windows. Ubuntu kan overweg met Secure Boot, maar de meeste mensen zetten 't uit om potentiële problemen te voorkomen. Persoonlijk vind ik die hele optie maar een wassen neus.