[Linux/Windows] dual boot, 2 SSD, 1 HDD

Pagina: 1
Acties:

• Psy8cho
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 21:04
Beste Tweakers,

Ik wil gaan overstappen naar Linux, maar ik denk dat ik Windows toch nog nodig zal hebben in verband met gamen en/of software die ik echt nodig heb. Vandaar dat ik een dual boot wil opzetten. Echter toen ik daar over na begon te denken kwam ik een aantal vragen tegen waar ik weinig ervaring mee heb.

Mijn huidige ervaring met Linux is Ubuntu, die altijd langs mijn Windows is geinstalleerd (achteraf op dezelfde drive) voor school op mijn laptop. Maar wil het nu dus naar mijn main PC gaan brengen. Mijn Linux kennis is nog vrij beperkt.

Ik heb op het moment 1 SSD (256GB) en 1 HDD (2TB). Ik ben van plan nog een SSD bij te kopen, omdat ik op dit moment met OS + programmas + games niet genoeg heb aan 256GB. Ik zit te denken aan nog 256GB, maar de grote hiervan staat nog open. Minder of meer nodig?

Maar hoe kan ik dit dan het beste indelen?
Optie 1:
SSD1: Linux + Windows + programs
SSD2: Games (hoe weet linux/windows, welke game bij welke OS hoort?)

Optie 2:
SSD1: Linux + linux progs + linux games
SSD2: Windows + windows progs + windows games (maar dit is op het moment te veel GB's, miss minder doordat nu ook veel gebruikte progs op Linux zullen staan)

Optie 3:
De 2 SSD's combineren tot 1 grote drive?

Verder hoorde ik dat Linux beter werkt iets anders dan het NTFS filesystem van Windows? Hier ga ik nog wat meer research over doen, maar wat snelle feitjes helpen hier natuurlijk ook bij. ;)

Bedankt! _/-\o_
Rik

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Die keuze kun je zelf het beste maken.
Verder hoorde ik dat Linux beter werkt iets anders dan het NTFS filesystem van Windows?
Sterker nog, je kunt je primaire (Linux-)filesysteem er niet op kwijt zonder ranzige kunstgrepen.

Dat maakt dat je Linux absoluut op een aparte partitie wilt installeren met eigen filesystem (bijvoorbeeld ext4). Hiermee vallen optie 1 en 3 af, en blijft alleen optie 2 over. Daarmee is dat issue ook meteen afgehandeld.

De enige situatie waarin je eventueel Windowspartities onder Linux kunt gebruiken (of andersom, maar dan zul je zelf extra drivers moeten installeren) is voor 'domme' opslag van zaken als media (films/muziek). Maar dan nog heeft het sterk de voorkeur om het 'native' bestandssysteem van je OS te gebruiken; je moet niet vreemd opkijken als je toch tegen problemen oploopt.

Bij bijna al het andere (applicaties, spelletjes) komen bestandsrechten om de hoek kijken, en die zijn nu eenmaal erg slecht (of niet) uitwisselbaar (beide kanten op). Daarom wil je dus aparte partities voor je Windows/Linux-installatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Thralas op 16-09-2015 22:27 ]

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 16:30
Als je serieus met Linux aan de gang gaat (en probeer ook eens Linux Mint !) dan kun je Linux het beste zijn eigen partitie geven. Windows heeft dan ook zijn eigen partitie. Je SSD('s) zul je dus moeten indelen in partities. Op internet zijn veel tutorials te vinden hierover.

Eenmaal gepartitioneerd maakt het niet zoveel uit waar je wat neerzet (welke SSD/HD bedoel ik). Maar wel eerst Windows installeren ! Daarna Linux en die zorgt dan wel dat je via GRUB weer bij je Windows kunt komen.

Windows partities moeten geformatteerd worden met NTFS
Linux partities formatter je meestal met EXT4. Linux kan wel NTFS partities lezen en schrijven.
Windows snapt niks van EXT4 partities (maar er is wel een tooltje om ze te kunnen lezen).

Een Game draait OF op Linux of op Windows. Als je een Windows game installeert doe je dat vanuit Windows, Linux ziet die game helemaal niet ! En andersom (Linux game) werkt dat hetzelfde. Hoef je je dus niet druk om te maken. 8)

• Psy8cho
Sorry! Ik bedoel inderdaad dat je een apparte partie maakt voor Linux als je deze langs Windows op 1 schijf installeerd. Dit ging echter standaard met de installatie van Ubuntu, waardoor ik even dacht dat deze ook bij windows op de NTFS zat! Mijn fout. Dus dat bedoel ik dan ook met Optie 1 en 2.

Inderdaad, Windows zat al op mijn laptop en heb nu idd GRUB als bootloader.

Linux Mint had ik toevallig al op het oog! :)
peterpv schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:26:
Een Game draait OF op Linux of op Windows. Als je een Windows game installeert doe je dat vanuit Windows, Linux ziet die game helemaal niet ! En andersom (Linux game) werkt dat hetzelfde. Hoef je je dus niet druk om te maken. 8)
Ook als deze op een andere SSD staat dan de OS zelf? Of hoe werkt dit? Moet ik dan ook weer indelen in partities NTFS en ext4?

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 16:30
Psy8cho schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:35:
Ook als deze op een andere SSD staat dan de OS zelf? Of hoe werkt dit? Moet ik dan ook weer indelen in partities NTFS en ext4?
Ja, het maakt voor een OS (Windows of Linux) echt helemaal niks uit waar een partitie fysiek staat zolang het OS er maar bij kan.

Als je voor Windows één (of meer) extra NTFS geformatterde partities aanmaakt zal Windows ze D:, E: etc noemen en als je je game op E: zet zal Windows erbij kunnen zolang die partitie maar E: blijft. Truukje: ik noem (label) zo'n partitie dan E_GAMES, dan weet ik wat het is en dat het E: moet zijn (als Windows dat eens vergeet).

Voor Linux heb je geen schijfletters (C: D: ...) maar mount points. Ik raad je van harte aan een aparte home partitie te maken die je dan op /home mount. Dat is super als je je van Linux OS wilt veranderen of helemaal nieuw installeren want je user settings blijven dan bestaan. Die staan namelijk in /home
En als je een games partitie aanmaakt en die mount op /games kun je daar je games kwijt.

Waar die partities staan, SSD1 SSD2, HDD maakt niet uit ! :9

• Psy8cho
Aha! begint wat duidelijker te worden allemaal, bedankt!

Maar het lijkt me wel het handigste om dan voor Optie 2 te gaan. Ook als dan 1 drive faalt heb ik de andere voor recovery. Of met het meenemen van een OS naar een andere pc (wie weet, haha)

Die /home met de settings, werkt dus op Ubuntu, Linux Mint, Archlinux etc? of zit er toch nog wat verschillen in en gaat dat niet zo makkelijk?

[ Voor 9% gewijzigd door Psy8cho op 16-09-2015 23:37 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Optie 2 is de meest voor de hand liggende optie, omdat je daar lekker een schijf per OS hebt, en dus geen last hebt van de ander. Als je systeem UEFI aan kan, is het aan te raden dat te gebruiken, zodat je niet afhankelijk bent van de bootloader van maar 1 OS. Je moet even onderzoeken of het mogelijk is om met 2 ESP (EFI System Partition) te kunnen werken, want dan zou je per SSD een ESP kunnen maken om zo het OS helemaal 'portable' te maken.

Dat je games scheidt is leuk en handig, zeker voor de Linux games. Maar je kan, indien je 't laat mounten, de Windows games ook via Linux zien. Wat je er verder mee doet, moet je zelf weten ;).

Voor je /home, ja, de instellingen kunnen werken tussen distro's. Als je van Ubuntu naar Mint gaat is er niets aan de hand, ze gebruiken tenslotte (standaard) aparte desktop environments. Ga je Arch erin mengen, dan kan je tegen wat vreemde zaken aanlopen omdat Arch erg bleeding edge is, en je instellingen dus niet even lekker mee kunnen komen. Maar over 't algemeen is het geen probleem. Ik heb een dual boot gedraait met Debian en de Xfce omgeving en Fedora met de KDE omgeving. Dat ging prima, ook omdat ik juist de DE gescheiden hield om zo te zorgen dat een versie mismatch tussen de distro's niet m'n instellingen om zeep zou helpen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Psy8cho
Ik heb mijn 2e SSD van 256GB binnen, dus ik kan aan de slag.

Ik zat toch te denken om de Linux en Windows op 1 SSD te zetten en alle games op de 2e, omdat windows+programma's+games nu al niet past. Maar nu vroeg ik mij af:

-hoe ik dit het beste kan gaan indelen?
SSD1: 128 Linux 128 Windows
SSD2: windows games

-hoeveel ruimte heeft een /home partitie nodig? (als ik linux nog verder opdeel)
-zijn partities NTFS en ext4 op 1 SSD resizable? (zal gparted werken?)
-ext2, ext3 of ext4 voor Linux? (ik denk ext4, de nieuwste?)

[ Voor 8% gewijzigd door Psy8cho op 26-09-2015 20:37 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Psy8cho schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:35:
-hoeveel ruimte heeft een /home partitie nodig? (als ik linux nog verder opdeel)
Dat ligt er maar net aan hoeveel data je er zelf kwijt wil. Een paar (browser)caches en config zijn verwaarloosbaar. De een kan met 15 GB uit de voeten, mijn homedir is momenteel 159 GB ;)
-zijn partities NTFS en ext4 op 1 SSD resizable? (zal gparted werken?)
Ja, dat gaat prima met gparted.
-ext2, ext3 of ext4 voor Linux? (ik denk ext4, de nieuwste?)
Ja, ext4.

• Psy8cho
Bedankt voor je antwoorden! Dan probeer ik Linux wel eerst eens uit en dan zie ik wel hoe groot mijn /home folder wordt.

Verwijderd

Maak je niet ongerust, mijn /home onder Mint is maar 40 GB en daar staat WinXP ook nog eens op (via Virtualbox), al gebruik ik die nooit meer :-)

Ik zie net dat Virtualbox inmiddels ook met Win7/8 overweg kan.
Ik lees dat er wel wat problemen zijn met Win10 (onder Linuxt).

Je zou er dus ook over kunnen denken om Linux Mint gewoon onder je Windows te installeren:
Zie video: https://www.youtube.com/watch?v=0b156gdyJk4

Andersom kan ook, dus Windows installeren onder Linux Mint, maar daar schijnen wat problemen op te treden als het Win10 is. Nog een video: https://www.youtube.com/watch?v=3upRoydFN-4

In jouw geval lijkt het mij het handigste als je Linux Mint installeert onder Windows.
Je kunt beide OS-en dan simultaan draaien. Je hebt er wel voldoende geheugen voor nodig.
Met seamless mode heb je beide desktoppen zelfs door elkaar staan alsware het 1 desktop.
Mocht iets niet werken, dan kun je het gewoon weer de-installeren.
En ook geen gedoe met opdelen van partities ed.

Zelf denk ik dat ik WinXP binnenkort maar eens ga verwijderen, ik heb het al maanden niet meer gestart. Linux Mint is all I need (totaal geen gamer).

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2015 22:46 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou overigens, met het oog op de enorme honger van Windows, 50 GB voor Linux reserveren en de rest voor Windows. Je /home hoeft niet groot te zijn. Mijn /home is maar 2 GB in gebruik en het overgrote deel is tijdelijke meuk van downloads. De rest wil je toch wel delen met Windows, dus zet je niet in /home.

• Psy8cho
@czar2020 Ik wil wel graag alles direct draaien en niet via virtualmachines, dan gaat de performance altijd achteruit. Al zie ik wel de voordelen hoor, makkelijkere combinatie van windows en linux etc.

Ik heb net even gekeken en ik gebruik met windows+programma's = 65GB en games = 140GB.
Dus ik denk nu
SSD1:100GB Windows en 150GB Linux+programma's+games (kan altijd nog resizen als ik veel grote windows programma's installeer)
SSD2: helemaal voor windows games + potentieel Linux games als SSD1 vol zit.

Mijn downloads enzo staan toch op mijn HDD, dus ik denk ook niet dat mijn /home groot zal worden. Deze kan ik later alsnog verplaatsen naar een nieuwe partitie voordat ik reinstall of niet?

[ Voor 15% gewijzigd door Psy8cho op 26-09-2015 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

SSD1:100GB Windows en 150GB Linux+programma's+games (kan altijd nog resizen als ik veel grote windows programma's installeer)
SSD2: helemaal voor windows games + potentieel Linux games als SSD1 vol zit.
Ik denk dat je 150 GB wat veel is. Linux is een stuk zuiniger met diskspace dan Windows.

Even ter indicatie; mijn (redelijk gevulde) Linux install is momenteel 16 GB.
Met /home erbij is het natuurlijk wat meer (in mijn geval zo'n 40 GB), maar 150 GB gaat je waarschijnlijk moeite kosten om vol te krijgen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het ligt er ook maar net aan wat je precies wil installeren, mijn Linux-setup is 40GB (exclusief home), en als je echt veel games zou willen installeren zou je best nog wel hoger uit kunnen komen.

Qua filesystem kan je naast ext4 trouwens ook best xfs (of eventueel ook btrfs) overwegen IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psy8cho
Ja het is gewoon zo dat ik wil gaan overstappen naar Linux en zelfs op dit moment heb ik blijkbaar genoeg aan 100GB windows. Maar goed om te weten dat ik dus genoeg ruimte voor Linux zal hebben. Maar nog steeds, herindelen met gparted blijft mogelijk? Wederom bedankt voor de comments, ik begin steeds meer inzicht te krijgen.

Ik had het even kort opgezocht en bij twijfel was het ext4, dus vandaar. Maar mijn kennis over file systems is nog vrij beperkt. Wat zijn de voordelen/nadelen van ext4 vs xfs vs btrfs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

100 GB voor Linux dan, max. Windows wordt echt groot als je 't lange tijd draait, met alle updates en backups daarvan. Even een idee wat mijn Linux is:
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda1       9.1G  8.2G  424M  96% /
/dev/sda2        14G   12G  1.7G  89% /home

M'n / is zo vol vanwege m'n apt cache, die leeg ik haast nooit omdat ik Debian Unstable draai en graag nog een vorige versie van bepaalde packages zo uit m'n cache wil kunnen halen. Je kan er zo 3 GB vanaf halen, dan heb je wat ik werkelijk gebruik voor het OS (dus zo'n 30% extra vrij). De rest van m'n data heb ik op andere schijven staan.

Games kan je ook prima op een andere schijf/partitie installeren. Dat kan zelfs een NTFS partitie zijn.

Voor wat betreft voordelen van de verschillende file systems kan je 't beste de Wikipedia artikelen ervan lezen. Xfs heeft wel 1 groot nadeel: je kan het niet verkleinen. Als je dus je /home met xfs maakt van zeg 75 GB en je wilt 'm eigenlijk liever 25 GB hebben, dan moet je eerst de data ergens anders zetten en opnieuw maken. Met btrfs heb je een hoop extra features, kan handig zijn maar je moet zelf beslissen of je die functies ook wilt gebruiken. Er komen ook nog steeds wijzigingen en fixes in de kernel hiervoor, dus houd daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psy8cho
hum... Ik ben net bezig geweest met het installeren van Windows 8.1 en daarna Kubuntu 15.04, maar bij Kubuntu liep ik tegen een paar vragen/problemen aan. Ik heb het allemaal al gegoogled, maar zit nog steeds met een paar dingen.

Ik heb gekozen voor 'manual disk setup' tijdens de installatie van Kubuntu 15.04, omdat ik hem langs Windows 8.1 wil installeren en dus niet de hele disk wil formateren. Daar beginnen de vragen:

-zoals ik het begreep moet ik een '/' partitie aanmaken voor de Linux OS, daarbij kan ik kiezen tussen de optie primary en logical, welke moet ik hebben?
-ook heb ik de optie: 'beginning' of 'end of this space' (ik neem aan beginning?)
-heb ik een '/boot' partitie nodig? hoe groot? primary of logical?
-'/home' partitie is optioneel, maar hoe groot houdt ik de '/' partitie dan?
-een swap partitie lijkt handig? Helft van mijn RAM aanhouden? ik heb 8GB
-beschadigd mijn SSD sneller door een swap partitie? omdat hier vaak write acties worden uitgevoerd?
-een swap file is ook mogelijk? wat voor en nadelen ten opzichte van een swap partitie?

Toen ik primary en logical opzocht kwam ik erachter dat het oude 'BIOS' maar 4 primary partities in de MBR kan hebben. Ook kwam ik erachter dat ik ook met UEFI kan werken. Nou heb ik dit al eens opgezocht en wat ik ervan snap is dat dit een nieuwe soort 'BIOS' is, die het oude vervangt en nieuwe features met zich meebrengt. Zoals primary en logical maakt niet meer uit en je kunt iets van 128 partities hebben?

-Mijn vraag is nu, waar werk ik op dit moment mee? Ik heb in mijn BIOS aanstaan: UEFI+LEGACY, en omdat het allemaal bekent eruit ziet voor mij, neem ik aan dat ik dus het oude 'BIOS' gebruik aka LEGACY?
-Ik neem aan dat UEFI beter is, dus hoe zet ik het aan en hoe werk ik hiermee tijdens de dual boot installaties van Windows 8.1 en Kubuntu 15.04? Ik moet al iets doen met GPT partition scheme voor UEFI tijdens het laden van mij iso op de USB? Zoals ik dit begrijp vervangt GPT het oude MBR?
-Ik had tijdens het laden van de Windows 8.1 iso naar de USB met het programma Rufus, de optie op 'MBR partition scheme for BIOS or UEFI' staan. Betekent dit als ik van UEFI en GPT gebruik wil maken ik Windows opnieuw moet installeren?
-Voor Linux gebruik ik Universal-USB-installer, hier kan ik niks aangeven over UEFI of MBR of GPT. Dus ik neem aan dat dit pas aan de orde komt tijdens de installatie van Kubuntu 15.04?

@Hero of Time Jij leek het hier al over te hebben in je eerste post, maar begreep niet precies wat jij hiermee bedoelde? Misschien dat jij het mij kan uitleggen?

-Potentiele problemen met opties als 'Fastboot' en 'Secure boot' in de BIOS, of vervallen deze opties in een UEFI boot?

Excuses voor de vele vragen. Normaal snap ik dit soort dingen wel snel en via google en youtube, maar nu loop ik toch een beetje vast. Alvast bedankt! _/-\o_

Mijn boederbord: msi-h97-guard-pro

[ Voor 6% gewijzigd door Psy8cho op 28-09-2015 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Psy8cho schreef op maandag 28 september 2015 @ 00:55:
hum... Ik ben net bezig geweest met het installeren van Windows 8.1 en daarna Kubuntu 15.04, maar bij Kubuntu liep ik tegen een paar vragen/problemen aan. Ik heb het allemaal al gegoogled, maar zit nog steeds met een paar dingen.
Hoe heb je Windows 8.1 geïnstalleerd? Laten we daar eerst mee beginnen voordat je Linux installeerd. Zie ook de antwoorden hieronder die uiteindleijk bepalend zijn.
-zoals ik het begreep moet ik een '/' partitie aanmaken voor de Linux OS, daarbij kan ik kiezen tussen de optie primary en logical, welke moet ik hebben?
Net wat past, maar als je die vraag krijgt, zit je in de Legacy boot optie ipv UEFI, met bijbehorende MBR schijf, ipv GPT.
-ook heb ik de optie: 'beginning' of 'end of this space' (ik neem aan beginning?)
Dat is toch logisch? Wil je de partitie aan het eind van je schijf hebben, of aansluitend aan de bestaande partities?
-heb ik een '/boot' partitie nodig? hoe groot? primary of logical?
/boot wordt automatisch gemaakt op /. Je kan 't als aparte partitie maken, maar waarom zou je? Het heeft alleen in speciale gevallen zin om 't los te hebben. Mijn werklaptop met UEFI, LVM en LUKS heeft geen aparte /boot. Alles van Linux is dus in een LUKS volume waar LVM weer in zit. Alleen de ESP kan logischerwijs geen onderdeel zijn van LVM.
-'/home' partitie is optioneel, maar hoe groot houdt ik de '/' partitie dan?
Je hebt hier al een paar posts van mensen die een aparte /home hebben met elk hun eigen grootte. Pak wat je zelf denkt nodig te hebben. 1 GB zou krap kunnen zijn, maar ook ruim voldoende. Net naar gelang wat je erin zet. Weet je 't niet, dan laat je 't achterwege en is 't onderdeel van /.
-een swap partitie lijkt handig? Helft van mijn RAM aanhouden? ik heb 8GB
De installer zeurt als je geen swap hebt, maar je kan prima zonder. Helft van je RAM kan, maar aan 2 GB heb je ook meer dan genoeg. Hoeveel denk je te gaan draaien dat je niet genoeg hebt aan je 8 GB RAM?
-beschadigd mijn SSD sneller door een swap partitie? omdat hier vaak write acties worden uitgevoerd?
Beetje heftig browsen geeft al meer read/write acties op je SSD ivm cache. Swap wordt alleen aangeroepen als je geheugen vol is.
-een swap file is ook mogelijk? wat voor en nadelen ten opzichte van een swap partitie?
Dat kan, maar waarom zou je die extra configuratie op je hals halen, als een swap partitie ook gewoon werkt? De schijfruimte ben je hoe dan ook kwijt.
Toen ik primary en logical opzocht kwam ik erachter dat het oude 'BIOS' maar 4 primary partities in de MBR kan hebben. Ook kwam ik erachter dat ik ook met UEFI kan werken. Nou heb ik dit al eens opgezocht en wat ik ervan snap is dat dit een nieuwe soort 'BIOS' is, die het oude vervangt en nieuwe features met zich meebrengt. Zoals primary en logical maakt niet meer uit en je kunt iets van 128 partities hebben?
UEFI is de opvolger van het aloude BIOS en bied veel meer mogelijkheden en is flexibeler. Het uiterlijk van het menu zegt niets of je nou BIOS of UEFI hebt, de opties bepalen dat. De ene fabrikant maakt het UEFI menu heel flashy en fancy met muis support en al, anderen houden het simpel en geven het een oud BIOS uiterlijk dat je met alleen het toetsenbord gebruikt.
-Mijn vraag is nu, waar werk ik op dit moment mee? Ik heb in mijn BIOS aanstaan: UEFI+LEGACY, en omdat het allemaal bekent eruit ziet voor mij, neem ik aan dat ik dus het oude 'BIOS' gebruik aka LEGACY?
Wat je gebruikt is afhankelijk in welke modus de installer is gestart. Omdat je UEFI+Legacy hebt, kan het dus zijn dat je in Legacy modus start, ipv UEFI. Je moet eerst achterhalen in welke modus de Windows installer heeft gedraaid, want als dat Legacy is en je wilt met UEFI werken, dan moet je het OS opnieuw installeren inclusief een volledige wipe van de harde schijf, omdat de partitietabel verandert moet worden van MBR naar GPT.
Als je in Windows zit, kijk dan in Schijfbeheer welke partities er allemaal zijn. Zie je hier een partitie van ongeveer 100 MB met als kenmerk ESP of iets wat op EFI lijkt? Dan is-ie in UEFI modus geïnstalleerd. Je kan het ook zien door het partitietabel type te bekijken bij de eigenschappen van de schijf en dan tabblad 'Volumes'.
-Ik neem aan dat UEFI beter is, dus hoe zet ik het aan en hoe werk ik hiermee tijdens de dual boot installaties van Windows 8.1 en Kubuntu 15.04? Ik moet al iets doen met GPT partition scheme voor UEFI tijdens het laden van mij iso op de USB? Zoals ik dit begrijp vervangt GPT het oude MBR?
Zoals gezegd is UEFI nieuwer en flexibeler. Je wilt 't in principe wel gebruiken, want je zit hiermee niet vast aan 1 enkele bootloader, wat dus betekend dat als Grub kapot gaat, je Windows niet meer kan starten. Met UEFI kan je het boot menu naar voren halen en de Windows EFI loader selecteren zodat je Grub helemaal niet nodig hebt. Gaat de een stuk, dan heb je nog de ander.
-Ik had tijdens het laden van de Windows 8.1 iso naar de USB met het programma Rufus, de optie op 'MBR partition scheme for BIOS or UEFI' staan. Betekent dit als ik van UEFI en GPT gebruik wil maken ik Windows opnieuw moet installeren?
Zoals eerder gezegd, als je Windows in MBR modus draait, moet je 'm opnieuw installeren om van UEFI gebruik te kunnen maken.
-Voor Linux gebruik ik Universal-USB-installer, hier kan ik niks aangeven over UEFI of MBR of GPT. Dus ik neem aan dat dit pas aan de orde komt tijdens de installatie van Kubuntu 15.04?
Afhankelijk van de distro heb je een werkende installer of hij werkt niet. Maar de installer is eigenlijk altijd wel compatible met MBR en UEFI systemen. Als je bijvoorbeeld CentOS 7 zou willen installeren via USB, dan kan je geen gebruik maken van soortgelijke tools, omdat de ISO nog wat verborgen data bevat die niet meegenomen wordt. Wat ze hiervoor aanraden is om met het commando 'dd' de ISO op de USB stick te zetten. Dat doet een raw write van de ISO naar de stick, waardoor het precies dezelfde indeling krijgt als de ISO, inclusief verborgen data. Als je de stick later bekijkt, zie je dat 't het file system heeft van een DVD, te weten ISO9660, ipv FAT oid.
@Hero of Time Jij leek het hier al over te hebben in je eerste post, maar begreep niet precies wat jij hiermee bedoelde? Misschien dat jij het mij kan uitleggen?
Wat moet je nog meer weten dan wat ik hierboven al heb uitgelegd?
-Potentiele problemen met opties als 'Fastboot' en 'Secure boot' in de BIOS, of vervallen deze opties in een UEFI boot?
Die opties zijn van toepassing bij UEFI boot en gelden voornamelijk voor Windows. Ubuntu kan overweg met Secure Boot, maar de meeste mensen zetten 't uit om potentiële problemen te voorkomen. Persoonlijk vind ik die hele optie maar een wassen neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psy8cho
Wauw, bedankt voor de uitgebreide antwoorden op mijn vragen! En samen met deze UEFI uitleg, deze UEFI Windows install uitleg en deze UEFI Linux install uitleg denk ik dat ik nu weet hoe ik mijn Windows + Linux installatie via native UEFI kan laten booten.

Om nog terug te komen op een aantal vragen van Hero to Time:
Hero of Time schreef op maandag 28 september 2015 @ 09:02:
[...]

Hoe heb je Windows 8.1 geïnstalleerd? Laten we daar eerst mee beginnen voordat je Linux installeerd. Zie ook de antwoorden hieronder die uiteindleijk bepalend zijn.
Ik heb blijkbaar alles gewoon LEGACY geinstalleerd, dus met MBR. Alleen was ik mij hiervan niet bewust.
[-heb ik een '/boot' partitie nodig? hoe groot? primary of logical?]

/boot wordt automatisch gemaakt op /. Je kan 't als aparte partitie maken, maar waarom zou je? Het heeft alleen in speciale gevallen zin om 't los te hebben. Mijn werklaptop met UEFI, LVM en LUKS heeft geen aparte /boot. Alles van Linux is dus in een LUKS volume waar LVM weer in zit. Alleen de ESP kan logischerwijs geen onderdeel zijn van LVM.
De vraag kwam voort uit een tutorial over hoe je je schijf zou moeten indelen in een Linux installatie, dus vandaar. LUKS is een manier om je schrijf te versleutelen? LVM een manier van indelen van je schijf? Dit laatste snap ik alleen nog niet helemaal, wat voor voordelen heeft het? Het leek vrij complex allemaal.
[-'/home' partitie is optioneel, maar hoe groot houdt ik de '/' partitie dan?]

Je hebt hier al een paar posts van mensen die een aparte /home hebben met elk hun eigen grootte. Pak wat je zelf denkt nodig te hebben. 1 GB zou krap kunnen zijn, maar ook ruim voldoende. Net naar gelang wat je erin zet. Weet je 't niet, dan laat je 't achterwege en is 't onderdeel van /.
Met deze vraag bedoelde ik niet hoe groot ik /home zou moeten nemen, maar juist hoe groot ik de / partitie minimaal zou moeten nemen? Installeer je hier je games en software op of gebeurt dit op /home of kies je dit helemaal zelf?
[@Hero of Time Jij leek het hier al over te hebben in je eerste post, maar begreep niet precies wat jij hiermee bedoelde? Misschien dat jij het mij kan uitleggen?]

Wat moet je nog meer weten dan wat ik hierboven al heb uitgelegd?
Hiermee doelde ik juist op de vragen die erboven stonden en die heb je nu uitgelegd. Mijn dank hiervoor _/-\o_
[-Potentiele problemen met opties als 'Fastboot' en 'Secure boot' in de BIOS, of vervallen deze opties in een UEFI boot?]

Die opties zijn van toepassing bij UEFI boot en gelden voornamelijk voor Windows. Ubuntu kan overweg met Secure Boot, maar de meeste mensen zetten 't uit om potentiële problemen te voorkomen. Persoonlijk vind ik die hele optie maar een wassen neus.
Ik las ook ergens dat wanneer je proprietary drivers zoals van AMD of NVIDIA gebruikt in Linux, dat dit nog wel eens problemen kon geven. Dus ik laat hem maar uit staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Psy8cho op 28-09-2015 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Psy8cho schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:52:
Wauw, bedankt voor de uitgebreide antwoorden op mijn vragen!
Graag gedaan. :)
[...]

Ik heb blijkbaar alles gewoon LEGACY geinstalleerd, dus met MBR. Alleen was ik mij hiervan niet bewust.
Dat wordt dus alles opnieuw installeren voor UEFI. Ga maar alvast inlezen in diskpart, of doe alles lekker met Gparted vanaf de Ubuntu installer en dan pas de nieuwe installaties te beginnen met Windows.
[...]

De vraag kwam voort uit een tutorial over hoe je je schijf zou moeten indelen in een Linux installatie, dus vandaar. LUKS is een manier om je schrijf te versleutelen? LVM een manier van indelen van je schijf? Dit laatste snap ik alleen nog niet helemaal, wat voor voordelen heeft het? Het leek vrij complex allemaal.
Een aparte /boot had je vroeger nodig als je LVM deed, omdat Grub niet direct overweg kon ermee, en modules moest laden. Dit wordt nu in de verborgen ruimte tussen MBR en de eerste partitie opgeslagen, of in geval van UEFI op de ESP.

LUKS is idd full disk/partitie encryptie. LVM geeft je een flexibele manier van het indelen van je harde schijf. Standaard zit je vast aan de volgorde van je partities. Als je bijvoorbeeld / vooraan zet, /home erachter en nog 10 GB aan het eind als vrij, moet je eerst /home gaan verplaatsen voordat je de vrije ruimte kan toekennen aan /. Met LVM hoeft dat niet, je kan volumes groter en kleiner (afhankelijk van het gebruikte file system, XFS kan 't bijvoorbeeld niet) maken. Zo zou je bijvoorbeeld met je SSD 50 GB voor Linux hebben gereserveerd, 15 GB voor /, 35 GB voor /home en geen swap. Nu kom je erachter dat je te weinig geheugen hebt en swap moet gebruiken, maar een swap file kan ook weer niet omdat je / te vol is. Echter is /home nog geeneens voor de helft in gebruik. Je kan dan het logische volume van /home verkleinen, om zo ruimte te hebben voor een swap partitie en je / te vergroten.

LVM icm LUKS heeft als voordeel dat je maar 1 passphrase hoeft in te vullen, ongeacht of je alles in 1 'partitie' plaatst, of een aparte /home hebt. Zou je geen LVM gebruiken, dan moet je voor elke partitie in het LUKS volume een passphrase moeten opgeven en bij het opstarten invullen. Sommige mensen hebben /, /home, /var en /usr apart. Dan ben je dus 4x een passphrase aan het invullen.
[...]

Met deze vraag bedoelde ik niet hoe groot ik /home zou moeten nemen, maar juist hoe groot ik de / partitie minimaal zou moeten nemen? Installeer je hier je games en software op of gebeurt dit op /home of kies je dit helemaal zelf?
In principe is alles wat je installeert in Linux uit de repositories. Die plaatsen bestanden in /usr, dus je moet je / wel groot genoeg maken. Hier heb je ook al verschillende posts met hoe groot ieder 't heeft. Mijne is relatief klein, met 9 - 15 GB. Wat jij nodig hebt, is puur afhankelijk hoeveel je installeert. Ubuntu heeft een zeker minimum wat 't wil, ik geloof dat dat 20 GB was, maar daar hoef je je niet aan te houden.

Voor eventuele games ben je vrij om aan te geven waar 't moet. Zo heb ik Unreal Tournament Classic en 2004 native geïnstalleerd staan op een aparte schijf. Doet het prima, en als ik een nieuwe installatie doe, hoef ik alleen maar de dependencies te installeren om 't spel weer te laten werken.
[...]

Ik las ook ergens dat wanneer je proprietary drivers zoals van AMD of NVIDIA gebruikt in Linux, dat dit nog wel eens problemen kon geven. Dus ik laat hem maar uit staan.
Dat is de eerste keer dat ik zoiets hoor, maar nou heb ik mij ook niet zo verdiept in Linux en secure boot. Ik heb 't iig op mijn systemen uit staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Hero of Time op 28-09-2015 20:54 ]

Pagina: 1