• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 15:14
Ik zoek een?
De Netgear WNDR3700 WiFi router, die op zolder als Access Point ingericht stond, is naar alle waarschijnlijkheid overleden voor wat betreft zijn WiFi.
Het gevolg is dat we op zolder en in delen van de eerste verdieping nauwelijks tot geen fatsoenlijke WiFi meer hebben, dus daar wil ik een oplossing voor vinden. De eenvoudigste keuze zou zijn om de Netgear te vervangen door een nieuwe router / AP, en in dat geval zoek ik aankoopadvies daarvoor.
Wellicht zijn er andere oplossingen mogelijk, zoals bijvoorbeeld de WiFi van het Ziggo Ubee modem gebruiken. Ik wil echter dat Ziggo modem niet als router gebruiken, daarvoor heb ik de Asus RT-AC66U al en die lijkt me daar een stuk beter voor.

Wat is je budget?
Gezien de beperkte eisen zat ik te denken aan zo´n €75.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkeisen, ik richt me veel meer op goede reviews en gebruikerservaringen.
Eisen aan het apparaat heb ik wel: meer dan 1 LAN-poort, want de pc die ernaast staat moet bekabeld in het netwerk blijven.
Ik kreeg ook het advies om een AC-router met DFS te nemen, maar is dat echt noodzakelijk en zo ja, waarom is dat dan nergens in reviews te lezen?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De bijgevoegde schets geeft de huidige netwerkstructuur weer.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2zogfpu.jpg

LEGO te koop

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 15:55
Mijn ervaring met de ubee modem is dat hij een vrij ruig bereik heeft. Afhankelijk van het apparaat zou die het best eens tot de zolder moeten kunnen halen. Waarom probeer je het niet eerst voordat je spullen gaat kopen?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• totalatool
Omdat ik de oplossing niet zie waarbij ik de Ubee gebruik als AP. Momenteel is hij geen onderdeel van het netwerk eigenlijk, alleen leverancier van WAN. De Asus "ziet" hem niet.
Ik heb er alleen geen kaas van gegeten, dus alle hulp tot verkrijgen van inzicht is welkom.

LEGO te koop

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als die Asus het niet tot de zolder haalt, dan lijkt het me ernstig stug dat je dat probleem kan oplossen met de Ubee. Nog los van dat je dan heel je indeling moet gaan omgooien omdat de Ubee dan ook de router functie over moet nemen.

Ik zou gewoon een geschikte router/AP zoeken om op zolder neer te zetten. Of misschien nog wel beter: een nieuwe router beneden neerzetten en de Asus naar boven verplaatsen.

Persoonlijk zou ik er dan naar neigen om een tweede Asus router te nemen, aangezien je daar al ervaring mee hebt en niet twee verschillende soorten routers hoeft te beheren. Maar wellicht zijn er andere merken die technisch betere routers bieden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• totalatool
Dat klopt, op zolder heb ik zeer slecht, maar nog net bereik van de Asus, als de wind goed staat zeg maar. ;)
De Ubee gaat dat denk ik niet oplossen, maar dat is sowieso ook niet de wens. Ik wil een router beneden hebben staan (maar niet de Ubee, ik heb niet voor niks die Asus aangeschaft en dat is een veel betere router), en op zolder een AP zodat ik daar, en in onze slaapkamer eronder, ook goed WiFi signaal heb.

Als er een oplossing is waarbij ik de Ubee wel opneem in het netwerk en instel als AP, en de Asus router naar de zolder verhuis, dan hoor ik die graag. Nu de Ubee op de WAN-poort van de Asus is aangesloten, ziet de Asus hem dus niet als onderdeel van het netwerk.

Als die oplossing er niet is, dan heb ik dus aankoopadvies nodig voor een router/AP voor op zolder, ter vervanging van de Netgear. Liefst 802.11AC met DFS, tenzij DFS onnodig is in de ogen van mensen die er meer verstand van hebben dan ik.
En ja, dan zou ik die nieuwe router theoretisch nog kunnen plaatsen in de woonkamer, en de Asus juist als AP op zolder, maar daar lijkt me het budget niet toereikend voor.

LEGO te koop

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

totalatool schreef op donderdag 17 september 2015 @ 10:41:
Als er een oplossing is waarbij ik de Ubee wel opneem in het netwerk en instel als AP, en de Asus router naar de zolder verhuis, dan hoor ik die graag. Nu de Ubee op de WAN-poort van de Asus is aangesloten, ziet de Asus hem dus niet als onderdeel van het netwerk.
Dat gaat 'm niet worden. Zo lang je die Asus als de router wilt blijven gebruiken, kan je geen apparaten op de Ubee aansluiten en die in hetzelfde netwerk hebben als het LAN van de Asus.
Als die oplossing er niet is, dan heb ik dus aankoopadvies nodig voor een router/AP voor op zolder, ter vervanging van de Netgear. Liefst 802.11AC met DFS, tenzij DFS onnodig is in de ogen van mensen die er meer verstand van hebben dan ik.
En ja, dan zou ik die nieuwe router theoretisch nog kunnen plaatsen in de woonkamer, en de Asus juist als AP op zolder, maar daar lijkt me het budget niet toereikend voor.
Dat wordt wel lastig, met 75 euro is een goede AC router voor zover ik kan zien buiten bereik (die kosten al snel het dubbele).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• totalatool
In een ander topic werd mij een ZyXEL NBG6616 (2x2 11n + 2x2 11ac) aangeraden. Die is echter nogal in prijs gestegen de laatste weken, dus ik twijfel of er voor dat geld een ander, beter alternatief te vinden zou zijn?

LEGO te koop

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
totalatool schreef op donderdag 17 september 2015 @ 13:47:
Die is echter nogal in prijs gestegen de laatste weken
Waarom wacht je dan ook een maand met kopen? :P

Amazon.fr warehousedeals heeft de Netgear D6100 (11ac + DFS) voor 61 euro inclusief verzendkosten
http://www.amazon.fr/gp/o...ed?ie=UTF8&condition=used
Ook al zit er een ADSL modem in, kan worden ingesteld als router en/of access point.

• totalatool
Dank je David, maar die is "used". Ik heb liever geen refurbished apparatuur.

LEGO te koop

• Dav1d
  • Niet online
Niet refurbished. Gewoon geretourneerde waar binnen bedenktijd. Amazon is terughoudend in het classificeren van de conditie, meestal is het gewoon als nieuw. Inclusief garantie. Amazon heeft een goede naam op dat gebied.

De andere opties zijn al genoemd.

Is roaming overigens belangrijk? Zorg er in dat geval voor dat alle AP's een "minimum RSSI" feature hebben. Jouw AC66U heeft dat in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Je bedoelt dat ik seamless van router naar AP over kan lopen met mijn mobieltje of iPad? Ja, dat vind ik wel erg prettig.
Nog nooit van RSSI gehoord, heb ik weer huiswerk. ;)

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Daarvoor heb je niet genoeg aan RSSI. Een RSSI limiet helpt alleen tegen het verschijnsel dat je client te lang bij een AP blijft hangen, terwijl er inmiddels een ander AP beter signaal biedt. Dat is erg nuttig, maar bij het switchen van het ene naar het andere netwerk worden je bestaande verbindingen wel verbroken.

Voor echte roaming heb je speciale apparatuur nodig zoals het spul van Unify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Klopt, "minimum RSSI" is een ideale maatregel tegen sticky clients zodat ze vroegtijdig op zoek gaan naar een nieuwe AP. Let wel, uithoeken waar qua dekking geen overlap is met een andere AP wordt de client dus ongewenst voortijdig gekickt.

Wat betreft 100% seamless roaming:
Dav1d schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 17:17:
Zero-handoff van Ubiquiti is zo overgewaardeerd...
Bij zo'n Single Channel Architecture zitten alle AP's op hetzelfde kanaal, dus de totale bandbreedte neemt per definitie af.
Doordat de AP's niet afzonderlijk een rustig kanaal kunnen kiezen, gaat interferentie van derden vroeg of laat parten spelen.

• Dav1d
  • Niet online
De ZyXEL NBG6616 met DFS is momenteel momenteel zeer voordelig:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ztP9g1m.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Deze kan worden afgesloten, met dank aan Dav1d!
De ZyXEL staat immiddels daar waar in het schema nog de Netgear stond, en alles werkt weer perfect. :)

LEGO te koop

Pagina: 1