Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Hierbij de volgende vraag:
Voor school moeten wij servers opzetten, nu hebben wij 4 servers tot onze beschikking.
Op een van deze servers zullen wij Hyper-V installeren, echter heeft iedereen uit mijn groep een Windows laptop met Windows 10, voor hun is dit dus geen probleem echter, ik heb een Macbook Pro.

Het volgende model:
Begin 2015 Macbook Pro 13"
Dual-Core i5, 16GB RAM, 128GB Harddisk.

Nu was mijn vraag, kan ik op osx Hyper-V native draaien of zou ik hiervoor echt perse Windows voor moeten installeren via bootcamp of parallels etc?

Alvast bedankt!

Mvg

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:27
En Google zei... wat precies? Je moet toch echt zelf even wat moeite doen. Als ik zoek op Google zie ik precies wat ik moet doen om dit te laten werken. Doe je nickname eer aan!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:02
Moet je echt persé Hyper-V draaien? We moeten het ook gebruiken op de schoolcomputers en het word aangeraden op je eigen laptop. Maar ik gebruik gewoon Virtualbox op mijn macbook in OS X zonder problemen ;)

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je moet virtualiseren, is Parallels, VirtualBox of VMWare Player (eventueel de Workstation) dan geen betere optie? Als het echt native moet, dan zul je richting Bootcamp moeten ben ik bang en heb je een dual boot. (wat niet voor elke gebruiker even fijn werkt).

[ Voor 31% gewijzigd door CH4OS op 16-09-2015 20:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
CptChaos schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:10:
Als je moet virtualiseren, is Parallels, VirtualBox of VMWare Player (eventueel de Workstation) dan geen betere optie? Als het echt native moet, dan zul je richting Bootcamp moeten ben ik bang en heb je een dual boot. (wat niet voor elke gebruiker even fijn werkt).
Beste,

Hyper-V draaiend op je windows server werd aanbevolen, deze keuze hebben wij dus gemaakt, nu weet ik echter alleen niet of het mogelijk is om Hyper-V manager te draaien vanaf je macbook zodat je de Hyper-V server kunt benaderen etc.

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 10:59
CptChaos schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:10:
Idd en als je dan Hyper-V moet draaien evt. Hyper-V Core installeren? in een VM dan heb je ook Hyper-V. Of een VM Aanmaken met Server2012 R2 en hier Hyper-V op installeren zou moeten werken.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:48

FreakNL

Well do ya punk?

Volgens mij is er geen probleem, de hypervisor komt niet op zijn laptop te staan.

Gewoon rdp naar je server en daar de console opstarten. Of, als het core betreft, inderdaad een extra vm met de Hyper-v administration Role geïnstalleerd. Kan ook een bestaande vm zijn... :)

Btw, sorry, maar als je een IT opleiding doet kan je dit toch ook zelf wel verzinnen?

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 16-09-2015 20:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
djkavaa schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:29:
[...]

Idd en als je dan Hyper-V moet draaien evt. Hyper-V Core installeren? in een VM dan heb je ook Hyper-V. Of een VM Aanmaken met Server2012 R2 en hier Hyper-V op installeren zou moeten werken.
Dus als ik in VmWare Fusion een virtual machine aanmaak van Windows 10 heb ik wel Hyper-V, Hyper-V is dus niet mogelijk binnen osx zelf? Alvast bedankt.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik snap niet waarom dit zo moeilijk gemaakt wordt. Je hebt toch al een hyper-v server? Waarom dan nog lokaal op je laptop gaan kutten met vmware fusion of virtualbox???

Mis ik iets?

• Kavaa
FreakNL schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:45:
Ik snap niet waarom dit zo moeilijk gemaakt wordt. Je hebt toch al een hyper-v server? Waarom dan nog lokaal op je laptop gaan kutten met vmware fusion of virtualbox???

Mis ik iets?
Denk om Hyper-V Te beheren of iets in die richting.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Palthe

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:42:
[...]

Dus als ik in VmWare Fusion een virtual machine aanmaak van Windows 10 heb ik wel Hyper-V, Hyper-V is dus niet mogelijk binnen osx zelf? Alvast bedankt.
Nee, daar heb je dus andere hypervisors voor. Hyper-V is specifiek van Microsoft en draait alleen op Windows systemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Palthe op 16-09-2015 20:52 ]

• Kavaa
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:42:
[...]

Waarschijnlijk wel, zeker weten doe ik het niet werk zelf alleen maar met VMWARE maar je kunt het even proberen.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

djkavaa schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:46:
[...]

Denk om Hyper-V Te beheren of iets in die richting.
Zoals ik al zei, wat is er mis met een RDP sessie naar de hyper-v server zelf?

Of heeft OSX geen rdp client :+

Verwijderd

Topicstarter
FreakNL schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:45:

Mis ik iets?
Beste,

In ons serverhok staat de server met Hyper-V, nu wil ik alleen Hyper-V op mijn Macbook zodat ik de virtuele machines die zijn aangemaakt op de hyper-v server kan beheren etc. omdat dit mogelijk is op windows via hyper-v manager vroeg ik mij alleen af hoe ik dit het beste kan krijgen op mijn macbook of dat dit ook mogelijk is via osx zelf. Dit was mijn enige vraag, dit zodat ik via mijn werkplek de servers kan beheren. Verder zou een rdp sessie naar de server zelf ook kunnen natuurlijk maar zou liever alle vm's zien van de server op mijn macbook zelf zonder rdp.

• Kavaa
Windows 10 dus installeren en dan Hyper-V proberen aan te zetten zou moeten werken.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als ik de keuze had tussen een RDP sessie naar ofwel je Hyper-V bak ofwel een management VM of lokaal weer een hypervisor draaien met een VM (wat je ook weer moet onderhouden!!) dan wist ik het wel..

Ik zie niet echt in wat die ene RDP sessie nou hindert. Je kan hem zelfs disconnecten, dan blijft de console gewoon openstaan. Zelfs al zou je wel een windows laptop hebben, zou ik alsnog aanraden gewoon een Management VM aan te maken op je Hyper-V server....

Zie echt het probleem niet...

.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Bedoel je nou Hyper-V draaien of de Hyper-V managementconsole draaien op OSX?

[ Voor 8% gewijzigd door FiXeR.nl op 16-09-2015 20:58 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat laatste. Dus zo boeiend is het niet, dat probeer ik heel de tijd te zeggen....

• Kavaa
FiXeR.nl schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:58:
Bedoel je nou Hyper-V draaien of de Hyper-V managementconsole draaien op OSX?
True, Hyper-V Manager denk ik inderdaad. Dus Windows 10 en gaan met die banaan.

Palthe

Kan dat dan niet via de Virtual Machine Manager self service portal? Dus web based? Heb er zelf geen ervaring mee maar ik lees wel dat je daar je VM's mee kan beheren via een webportal. Weet alleen niet of je er mee kan connecten via web.

[ Voor 52% gewijzigd door Palthe op 16-09-2015 21:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
djkavaa schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:01:
[...]

True, Hyper-V Manager denk ik inderdaad. Dus Windows 10 en gaan met die banaan.
Inderdaad Hyper-V Management console, Hyper-V zelf zal gaan draaien op de server. :*)

• Kavaa
palthe schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:02:
Kan dat dan niet via de Virtual Machine Manager self service portal? Dus web based? Heb er zelf geen ervaring mee maar ik lees wel dat je daar je VM's mee kan beheren via een webportal. Weet alleen niet of je er mee kan connecten via web.
Kan maar denk niet dat ze dat daar hebben draaien.

Heb zelf toen alles in VMWARE gedaan ook al moest het in Hyper-V heb in VMWARE een Hyper-V cluster gemaak stonden ze toen een beetje van versteld...

Palthe

djkavaa schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:08:
[...]

Kan maar denk niet dat ze dat daar hebben draaien.

Heb zelf toen alles in VMWARE gedaan ook al moest het in Hyper-V heb in VMWARE een Hyper-V cluster gemaak stonden ze toen een beetje van versteld...
Ik las idd dat je dat apart moet installeren, kan gewoon op de hyper-v machine. Juist een leuke extra voor een it opleiding toch?

• Kavaa
Nou ik had zelf thuis toen al een leuke server staan, voor de hobby met Exchange, AD standaard dingen zeg maar.
En had voldoende Ram over om een Hyper-V omgeving erbij te maken toen.
Spreken we alweer over heel wat jaren geleden. Maar goed werkte stukken beter.
Andere zaten te rommelen met VM's op hun harde schijfjes die vaak crashte om welke rede dan ook. Konden ze weer opnieuw beginnen als ze geen backup hadden.
En ik kon lekker doorwerken. Eenmaal klaar ook maar wat andere die zeer veel problemen hadden toegang gegeven. Snapshot gemaakt van clean installs en terug gezet zodat ze konden bouwen.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:14

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

FreakNL schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:55:
Als ik de keuze had tussen een RDP sessie naar ofwel je Hyper-V bak ofwel een management VM of lokaal weer een hypervisor draaien met een VM (wat je ook weer moet onderhouden!!) dan wist ik het wel..

Ik zie niet echt in wat die ene RDP sessie nou hindert. Je kan hem zelfs disconnecten, dan blijft de console gewoon openstaan. Zelfs al zou je wel een windows laptop hebben, zou ik alsnog aanraden gewoon een Management VM aan te maken op je Hyper-V server....

Zie echt het probleem niet...

.
Je kan de Hyper-V console niet draaien op OSX en de een Hyper-V core server kan je de management console niet draaien. Dus RDP heeft geen zin, tenzij je handig bent met powershell.
Dus de TS zal een VM moeten maken met Windows 8.1 om de server te benaderen. Dit kan natuurlijk met alle software.

Je Windows versie moet wel matchen met de server versie. Je kan bijvoorbeeld niet met Windows 7 verbinden naar Windows Hyper-v server 2012 r2.

Echter thirth party software zoals 5nine manager kan dat dan weer wel. http://www.5nine.com/products.aspx

Oja, Hyper-v werkt wel het beste als je al een fysieke domain controller heb in je netwerk. Anders ga je echt moeite krijgen met inloggen in de consoles. Ik denk dat hyper-v ook iets te hoog gegrepen is voor een beginner. Je kan beter simpel lokaal met virtualbox oefenen denk ik...

[ Voor 12% gewijzigd door Psycho_Mantis op 16-09-2015 21:32 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Tja, zelfs bij een coreserver zie ik echt het probleem niet, gewoon een management VM aanmaken op je Hyper-V bak en daarnaartoe RDP-en.

En Hyper-V werkt prima zonder fysieke VM. Het was geen best-practice in het 2008r2 tijdperk, maar in een lab- of thuissituatie was er niets mis mee. Zeker als je niet ging clusteren. Gewoon een gevirtualiseerde DC die als eerste opstart, niks mis mee. En bij 2012(r2) is het sowieso niet meer in beton gegoten dat je een fysieke DC nodig hebt:
http://www.aidanfinn.com/?p=13171

Draait hier thuis al jaren prima, zowel op 2008r2 als sinds kort 2012r2.

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 16-09-2015 21:40 ]

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:14

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

FreakNL schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:34:
Tja, zelfs bij een coreserver zie ik echt het probleem niet, gewoon een management VM aanmaken op je Hyper-V bak en daarnaartoe RDP-en.

En Hyper-V werkt prima zonder fysieke VM. Het was geen best-practice in het 2008r2 tijdperk, maar in een lab- of thuissituatie was er niets mis mee. Zeker als je niet ging clusteren. Gewoon een gevirtualiseerde DC die als eerste opstart, niks mis mee. En bij 2012(r2) is het sowieso niet meer in beton gegoten dat je een fysieke DC nodig hebt:
http://www.aidanfinn.com/?p=13171

Draait hier thuis al jaren prima, zowel op 2008r2 als sinds kort 2012r2.
Ik heb nog geen trainingen gehad voor 2012, dus dat was mij nog niet bekend. Wist niet dat het nu niet meer zo'n groot issue meer was.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-09 02:29
Psycho_Mantis schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:47:
[...]

Ik heb nog geen trainingen gehad voor 2012, dus dat was mij nog niet bekend. Wist niet dat het nu niet meer zo'n groot issue meer was.
Het was met 2008R2 ook geen probleem op één situatie na: je mag de VHD en config bestanden van de DC niet opslaan op het CSV volume. Dit omdat het CSV volume afhankelijk is van een werkende domain controller om te kunnen starten (dit hebben ze in 2012R2 opgelost zodat je nu alle VMs inclusief DC netjes op de gedeelde opslag kunt opslaan).

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Je kunt een Hyper-V-omgeving op de Mac beheren met RoyalTSX: http://www.royalapplications.com/ts/osx/features.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1