• tjaeuhm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-12-2023
Omdat ik een Windows TV box heb besteld en ik geen geschikt topic kan vinden heb ik er zelf maar 1 gestart. Deze eerste post zal tzt bewerkt worden.

Diverse modellen (thanks Jorgen)
Tronsmart Ara X5 Windows 10 TV Box Cherry Trail Z8300 Quad Core
PiPo X7
Pipo X8 Touchscreen
Pipo X75 met Android & Windows
RIKOMAGIC / RKM MK36 ook Android & Windows
Mele PCG03
MINIX NEO Z64W
Ainol Mini Pc

[ Voor 78% gewijzigd door tjaeuhm op 17-09-2015 09:19 ]

• tjaeuhm
Ik heb via geekbuying deTronsmart ara x5 gekocht. Dit omdat ik na aanschaf van een Android TV box (r8 octocore) er achter kwam dat pulsar niet werkt op lollipop en dat de Android versie van popcorn brak is.

Op een Windows box werkt alles wat ook op je laptop werkt. Geen gedoe met kodi popcorn etc. Althans dat is de verwachting.

Highlights
14nm Cherry Trail Z8300
As the pioneer in Mini PC market, Tronsmart is the first brand to feature Ara X5 with Intel Cherry Trail CPU: Z8300. Z8300, the premier Intel Atom CPU, took the initiative to apply 14nm Soc technology, next generation micro architecture which leads the market for approximate 2 years. In the meantime, it is also equipped with 1.8G 64-bit Quad core CPU as well as Gen 8 graphics.

Pre-installed Windows 10
Tronsmart Ara X5 is pre-installed with licensed Windows 10 home, so that our users are able to enjoy the advanced functions of Windows OS directly. Moreover, the built-in Cortana in Windows 10 can turn Ara X5 into a work assistant as well as life-partner. With Windows 10 OS, you can sync game display to any devices of Windows 10 OS. What an amazing scenario! When your friends are watching football matches on TV, you can play games on Xbox and display on another PC screen.

Fanless Design
With fanless design, Ara X5 offers quiet but stable system performance, with embedded systems performing steady heat dissipation under industrial automation control. Ara X5 is marked by high performance dual-layer PCBA, characterizing of heat sink design. Even through fanless, it still fulfills desirable temperature control performance on CPU.
Acrylic Panel
Continuing on the inspirational design of Ara BJ19, Ara X5 adopts Acrylic panel and the whole mould structure, but with far more thinner, lighter figure.

AP6330
Thanks to the Broadcomm AP6330 Wi-Fi module, Ara X5 supports 802.11 a/b/g/n 2.4Ghz/5Ghz and embedded with BT 4.0 module, it is capable of cutting down power consumption and minimizing delay by 3-milliseconds, with transfer-distance over 10 meters, apart from AES-128 coding support. It is compatible with 2.0, 2.1 and 3.0, all BT standards

2G+32G eMMC
Tronsmart Ara X5 boasts 2GB DDR3 RAM, and 32GB eMMC Flash, advantageous in performance, security and reliability, ascribing to the eMMC memory, ultimately delivering a richer end-user experience.

http://m.geekbuying.com/i...-BT4-0-USB3-0-351938.html

• tjaeuhm

[ Voor 65% gewijzigd door tjaeuhm op 17-09-2015 06:12 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Er zijn verschillende Windows Mini TV-apparaatjes te koop. Misschien handig om in dit topic ook de andere boxjes te bespreken.

Onder andere:

[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 16-09-2015 19:52 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• tjaeuhm
Zeker, alles moet er in. Ik edit het nog wel Thanks..

• rambocus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:39
Tronsmart Ara X5 Windows 10 TV Box Cherry Trail Z8300 Quad Core dinsdag-avond besteld bij Geekbuying, staat nog op Payment Confirmed
(Processing)

Iemand ervaring met die club hoe snel ze versturen?

Houten ZZW 2755 NNW 3050 Growatt 3600 dakhelling 45

• tjaeuhm
Bij mij staat hetzelfde, de R8 die ik een paar weken geleden bestelde was er binnen een week.

• tjaeuhm
Net een mail ontvangen van geekbuying. De tronsmart is verzonden.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:45
tjaeuhm schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:06:
Bij mij staat hetzelfde, de R8 die ik een paar weken geleden bestelde was er binnen een week.
Toch grappig, lijkt of iedereen die de R8 had bested, nu over is gestapt naar windows :p

• tjaeuhm
Tja op den duur wil je iets wat werkt en niet afhankelijk zijn van de goodwill van update verstrekkers. Of otg poorten die niet werken.

Als ik iets koop om films te streamen dan moet hij dat gewoon goed doen, en op de manier hoe ik het wil. Voor mij is dat geen icefilms of ander gepriegel. Gewoon popcorn en pulsar. Dat wat niet lekker loopt op popcorn hoef ik dan niet meer te downloaden op de laptop om het vervolgens via hdmi weer naar de TV te knallen. M'n voeten kunnen op de salontafel ipv de laptop.

Als ik een film wil kijken moet ik dat bijna out of the box kunnen doen. Niet dat ik er op den duur niet uit kom... ik heb daar gewoon geen tijd en geduld meer voor. Veertiger met druk leven, en als ik dan tijd heb wil ik ook chillen en niet puzzelen.

Stel de ara heeft issues. En dan bedoel ik niet met voor mij irrelevante apps of functies dan gaat hij er uit. Dan nuc of Windows apparaat wat wel voldoet.

[ Voor 15% gewijzigd door tjaeuhm op 20-09-2015 12:14 ]

• tjaeuhm
Hij is in Nederland. Zal morgen wel aankomen.

• rambocus
tjaeuhm schreef op maandag 21 september 2015 @ 12:09:
Hij is in Nederland. Zal morgen wel aankomen.
dat is snel, had vrijdag een mailtje gekregen dat hij vrijdag is verzonden maar nog kan hem nog niet vinden op postnl

Shipping methods: NLpost
Shipping date: 9/18/2015 9:19:00 PM
Tracking Number: RC*******NL
Tracking Site: http://www.postnl.post
Track your order: Click here

• tjaeuhm
PostNL? dat wordt een dure.
Ja ik denk dat als ik thuis kom dat er wel een bon ligt.. of anders morgen.
Rot is dat eigenlijk dat je geen afhaal punt kunt selecteren.. werk je.. dan is het onmogelijk om het in ontvangst te nemen.. dan kan de winkel/verzender wel snel zijn maar dan heb je het alsnog laat.. want dan moet het mee terug.. en komen ze nog een keer.. en dan ben je er ook niet.. haha

• rambocus
tja dat zit er wel in , maar goed effe afwachten hoeveel dat wordt dan.

[ Voor 19% gewijzigd door rambocus op 21-09-2015 19:33 ]

• tjaeuhm
Hij is binnen. Geen tijd om te testen nog. Ziet er goed uit.

Edit: toch FF aangezet. Wifi was traag, internet pagina's openen niet of slecht. Geen geduld om uit te zoeken. Netwerk kabel er in. Popcorn 1080 smooth. Pulsar op kodi 1080 vlekkeloos.

[ Voor 61% gewijzigd door tjaeuhm op 23-09-2015 11:19 ]

• rambocus
ben benieuwd naar je bevindingen en Kodi ( vooral ook het geluid 5.1.of dts).

Sluit hem ook aan via netwerkkabel maar moet zelf nog even wachten.

• tjaeuhm
Ik ga straks nog wel even rommelen

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-01 23:57
Op basis van deze forumdiscussie ook een Ara X5 besteld bij Geekbuying: vorige week woensdag besteld en gisteren binnen! Geen BTW of invoerrechten want Geekbuying had er geen waarde opgezet. De verzendverpakking is stevig (je kan er rustig mee gooien) maar het ziet er niet luxe uit dus de douane dacht vast dat het niks was.
Stroomadaptor voor EU en HDMI-kabel zijn meegeleverd. Toetsenbord aansluiten, aansluiten op TV en lichtnet en gaan.
Pas eerst wel de datum en tijd aan anders loopt echt alles in Windows 10 in de soep: kostte me een uur voordat ik daar achter kwam. Na instellen juiste tijd draait alles zoals je van een Windows 10 box gewend bent: activering, updates, aanmelden op Microsoft account, et cetera
WIFI lijkt een beetje traag terwijl de box naast de router staat. Ga vandaag dan ook verbinden met kabel.
Irritant is dat er een stukje Chinese software is meegeleverd dat allemaal systeem-info geeft. Deze is lastig te verwijderen omdat de Uninstall ook in het Chinees is.
Had gisteravond niet veel tijd om alles te checken maar Netflix doet het en ik heb de Ara X5 via Shairpoint4w ook ingesteld als Airplay receiver voor mijn geluidsboxen. Kastje is stil (want fanless) en onopvallend achter TV gefrommeld.
Vandaag en morgen ga ik er Kodi, emulators, Onedrive en MS Office opzetten en dan post ik mijn ervaringen.

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:15
Ben benieuwd naar de ervaringen met de windows mini-pc's.

Heb zelf een htpc (i3 systeem) maar sindskort alle data op een synology nas. De htpc is ondertussen volgens mij overkill aangezien zo'n mini pc hetzelfde zou moeten kunnen. Hoewel de upgrade-mogelijkheden van een htpc (m.n. grafische kaart ivm ultra-hd 3D en hdmi2) wel interessant blijven. En eventueel kan ik de mini-pc als tweede mediacenter gebruiken in huis.

Omdat ik geen gedoe wil met compatibliteit en eigenlijk lekker dezelfde software wil blijven gebruiken denk ik aan windows ipv android. Het gaat dus puur om het afspelen van media en een beetje browsen voor ondertiteling.

Hoe is jullie ervaringen met de windows mini-pc's. Met name wat betreft gebruikssnelheid, netwerkverbinding, geluidscontrole, en video (colorspacing, refreshrate etc.)??

Verder:
Ook zag ik laatste een HDMI dongle met windows erop (alleen volgens mij wel usb powered ). http://timesofindia.india.../articleshow/48986731.cms
Iemand dit al geprobeerd?

• tjaeuhm
Netwerk verbinding lijkt ok.
Wifi nog niet in verdiept.
Geluid idem.

Wat me wel opvalt is dat van de films en series die ik op popcorn kijk alles goed is behalve narcos ep1. Het beeld hapert op 720. Op de laptop speelt hij wel.

Misschien een codec?
Geen idee, misschien kan iemand dit testen.

• phAn
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Kan één van jullie iets zeggen over Steam inhome streaming met zo'n Windows kastje? Ik heb nu een oude laptop aan mn tv hangen om op die manier games vanaf het game monster beneden op mn tv te krijgen, en dat werkt alleszins redelijk, maar tzt wil ik graag naar een iets, uhm, compactere oplossing. Wil dat een beetje?

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:41
Leuk toppic met geinig apparaat als opvolger van mijn RPi maar wat biedt dit meer dan bv een Intel NUC die ook voor ongeveer dezelfde prijs verkrijgbaar zijn?

• tjaeuhm
Intel nuc voor 124 euro met deze specs?

• tjaeuhm
Na een week de Ara X5 gebruikt te hebben kan ik niets anders zeggen dan top box!
Alles werkt zoals het moet werken.

• rambocus
Tja, ik maar wachten maar hij moet ingeklaard worden , gisteren een brief van postnl gekregen :( , dus op mijn bevindingen moet nog even worden gewacht .

Maar alles werkt goed, kodi etc, Nu wil ik hem later aansluiten via de receiver op de TV, hoe gaat dat met het geluid geeft hij ook dts door etc.? Evt. andere tips zijn ook welkom :) :)

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:31
tjaeuhm schreef op woensdag 30 september 2015 @ 08:20:
Na een week de Ara X5 gebruikt te hebben kan ik niets anders zeggen dan top box!
Alles werkt zoals het moet werken.
Ben benieuwd naar de review ;)

• tjaeuhm
Ik heb vandaag toch nog een rekening gekregen van tnt.
Iets meer dan 30 euro. Douane gedoe.

• rambocus
Heb ik nu die ara (moest € 37aan de deur aftellen) , is die air mouse er nog niet, kan ik hem nog niet uitproberen.

Weet iemand even tijdelijk een goedkoop alternatief?

• Fresno
Ben vooral benieuwd naar je eigen bevindingen. Kun je nu na een tijdje deze gebruikt te hebben er wat over zeggen?

• tjaeuhm
Ja hoor. Voor wat ik nodig heb voldoet hij uitermate goed. Kodi, popcorn, YouTube, uitzending gemist. Alles streamt lekker, geen enkele problemen ondervonden. 1080 makkie. Maakt geen geluid.

• Fresno
Bedankt. Denk dat ik hem straks ook even bestel. Is toch stuk goedkoper dan een NUC en die is eigenlijk te goed om achter de tv te staan.

• 100kb
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-10-2025
Ik heb ook een Ara X5 gekocht via geekbuying en vandaag binnen gekregen.(nog) zonder extra kosten.

Aangesloten op een monitor, geconfigureerd en aangesloten op de TV...... en toen was hij dood.

Als ik op de startknop druk knippert het witte ledje één maal maar gebeurt er verder niets. Nog iemand andere suggesties dan RMA (ik heb gelukkig betaald voor RMA in Spanje)?

Edit: laat maar: ik had hem aan de stroom laten hangen en hij was na een half uur zo heet dat de bovenkant gesmolten en vervorm is. RMA is gestart :(

[ Voor 17% gewijzigd door 100kb op 19-10-2015 18:42 ]

Just because you're a certified paranoid does not mean there is no one after you

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

NVD

Ook de Tronsmart Ara X5 gekocht; gisteren binnengekomen. Eigenlijk één en al negatieve ervaring:
  • Vertraagde levering ivm. grote vraag
  • Verkeerde adapter geleverd
  • Nadat ik een US > EU converter had aangeschaft; blijkt het apparaat DOA te zijn...
Valt tegen dit. Ik had mijn NAS ingericht voor Plex en een draadloos toetsenbord gekocht. Blijkbaar kan de Mede8er de deur nog niet uit.

• buzzbuzz68
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-01 08:47
Ik heb al maanden een Pipo X7. Toen voor €80,- gekocht. Heb er zelf wel wat mee gesleuteld, want de koeling is standaard niet best. Hebben ze een aluminium behuizing, maar verbinden ze de koelstrips daarniet mee. Dus zelf gedaan en ben er heel tevreden over. De Atom die erin zit (Z3736F) voldoet prima. Media spelen doe ik er bijna niet mee, heb daar mijn Popcorn Hour voor. Maar Netflix gaat prima, al mogen deze wel een betere ondersteuning voor afstandsbedieningen in de app bouwen. Maar het afspelen gaat soepel. En ook de casual game (Asphalt 8 ) loopt prima. De 32GB EMMC is natuurlijk niet ruim, maar heb Windows 10 er schoon opgezet en draait prima met nog voldoende ruimte vrij. Ben heel tevreden met deze aankoop, en kan dit soort apparaten absoluut aanraden. Het voldoet voor heel veel mensen voor wat zij met een computer doen.

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

NVD

Ik zit eraan te denken de Minix Z64 Windows Editie aan te schaffen.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met die apparaat?

• Fresno
NVD schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:02:
Ook de Tronsmart Ara X5 gekocht; gisteren binnengekomen. Eigenlijk één en al negatieve ervaring:
  • Vertraagde levering ivm. grote vraag
  • Verkeerde adapter geleverd
  • Nadat ik een US > EU converter had aangeschaft; blijkt het apparaat DOA te zijn...
Valt tegen dit. Ik had mijn NAS ingericht voor Plex en een draadloos toetsenbord gekocht. Blijkbaar kan de Mede8er de deur nog niet uit.
Ook gisteren ontvangen, correcte lader met juiste stekker. Net even aangesloten en zo te zien geen probleem. Alle updates binnengehaald en Kodi er op gezet. Speelt tot dusver alles af. Vanavond op mijn receiver aansluiten en audio format bekijken.

• fredgroes
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:45
Gisteren ook mijn ara x5 ontvangen. Even snel aangesloten boven aan mijn normale pc monitor en even meegespeeld.

Eerste ervaringen zijn dat de ara x5 prettig werkt. Alleen de wifi was niet zo snel (5gh ging nog 30mbit van de 120 mbit maar de 2.4 ghz was dramatisch langzaam. Upload was op beide banden wel in orde)

Ik ga de ara alleen gebruiken als media speler naast mijn tv beneden om via vlc mkv's te gaan kijken. Deze films staan op een externe harde schif. Aansluiten gaat gebeuren via mijn receiver.

Als toetsenbord om beneden erbij te gebruiken heb ik het volgende erbij gekocht: Measy RC12 Wireless 2.4G Fly Mouse Keyboard

Van het weekend maar even verder stoeien als ik de ara aan mijn receiver/tv heb verbonden beneden.

• Fresno
Bij mij alles bedraad dus geen enkel probleem met data overdracht.

Aansluiten receiver ging vrij vlot. Had even moeite om geluid goed te krijgen. Je moet zowel in windows als bij je geluidsinstellingen aangeven dat je 5.1 of 7.1 gebruikt. Staat standaard op stereo.

Test is gelukt, gezien resultaat ook maar keybord en losse muis besteld. Zal meestal voor streamen alleen de muis gebruiken.

Warmte ontwikkeling viel erg mee, maar heb niet heel lang getest. Apparaatje is klein, stil zonder vervelende ledjes, dus makkelijk onopvallend weg te zetten.

Ga me nu maar eerst verdiepen in KODI.

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Iemand toevallig ook de Ara X5 getest met de Plex home theater, ben benieuwd of die vloeiend loopt?

• fredgroes
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:45
De speler gisteren aangesloten aan mijn onkyo receiver en voor het eerst een mkv (die op een externe harde schijf stond) gekeken en ik ben tevreden. Doet precies waar ik deze ara x5 voor heb gekocht. Geen hikups film draait vloeiend en de film was + 2 uur lang. De box werd ook niet extreem warm

Alleen blijft de wifi ruk. Op 5 ghz blijft de 30 mbit het maximale, terwijl mijn tablet en telefoon gewoon het max trekken van mijn Ziggo abbo (120bit) Iemand tips om de wifi te optimaliseren? Het is geen probleem als dit zo blijft want het downloaden gebeurt toch op een andere pc die bedraad is aangesloten.

• Fresno
Zag hem net op geekbuying staan voor $119.
Ben er erg tevreden over.

Verwijderd

Zelf heb ik een Pipo X9 met Windows 10 erop (Android eraf gegooid, alle partities samengevoegd tot 1, en daar een clean install van Windws 10 op gedaan). Hij bevalt goed, met de 2GB geheugen en de Atom Z3736F speelt hij 1080p mooi vloeiend af. En fanless natuurlijk.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2016 16:41 ]

Pagina: 1