Game PC €1000 kerncomponenten

Pagina: 1
Acties:

• snott
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-12-2024
Hallo!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een degelijke allround gaming pc, die nog 5-6 jaar comfortabel meekan. Ik verwacht echter niet dat hij binnen die tijd nog alles op ultra draait, maar medium toch liefst wel. Ik ga op 1080p gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou graag rond de €1000 blijven. Ik sta wel open om daar substantieel onder of boven te gaan indien dit prijs/kwaliteit-gewijs verantwoord is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik kan nog redelijk wat van mijn huidige PC gebruiken normaal:
- Case: Antec P180
- HDD's
- Voeding: Seasonic S12II-620 Bronze
- Randapparatuur

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb dus enkel de kerncomponenten nodig: mobo, CPU, RAM, videokaart, SSD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst een zo stil mogelijk systeem.

Ga je overklokken?
Voorlopig nog niet, maar in de toekomst denk ik van wel, zodat de PC nog net iets langer kan meegaan met nieuwe games.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 258,90€ 258,90
1Gigabyte GA-Z170XP-SLI€ 137,-€ 137,-
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 355,99€ 355,99
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 43,50€ 43,50
1Crucial Ballistix Sport BLS8G4D240FSA€ 54,99€ 54,99
1Crucial BX100 250GB€ 83,01€ 83,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 933,39

Wat verwacht je van ons?
Graag advies voor een degelijk game PC die prijs/kwaliteit goed zit en nog 5-6 jaar mee kan. Ik ben voor Skylake gegaan om future proof te zitten: met de 6600K zal ik nog kunnen overclocken om de leeftijd van de PC nog wat te rekken in de toekomst. Ik heb provisioneel een vergelijking gemaakt met een 4460-systeem en het Skylake-systeem zou een dikke €100 duurder gaan zijn. Dit heb ik er echter wel voor over.

Ik heb ook nog enkele vragen:

- Is 8 GB RAM echt voldoende voor dagdagelijks gebruik + gamen?

- Welk (merk) RAM raden jullie mij aan? Welke type (DDR 4 2133, 2400, 2666, ...) moet ik nemen om de 6600K optimaal te kunnen overclocken? Is er een (prestatie)verschil tussen 1 latje en 2 latjes?

- Welk (merk) mobo raden jullie mij aan? Ik heb echt geen idee wat al de verschillen zijn tussen merken en types. Hou er wel rekening mee dat ik de CPU wil overclocken(!) en dat ik geen SLI/Crossfire zal gebruiken. Kan het mobo in de lijst nog goedkoper?

- Welk (merk) grafische kaart raden jullie mij aan? Ik denk dat de R9 390 prijs/kwaliteit een zeer deftige kaart is die nog wel 5-6 jaar zal meekunnen. Voorheen kocht ik altijd een midrange-kaart, maar deze keer wil ik iets meer geven om ervoor te zorgen dat ik nieuwe games toch ook nog deftig op medium ga kunnen draaien. En welk merk? Ik zie de MSI's hier vaak langskomen; zijn dit dan de beste? Hou er rekening mee dat ik mijn PC zo stil mogelijk wil! Of toch voor een GTX 970 gaan voor 1080p?

- Welke CPU-koeler? De Scythe Mugen 4 PCGH wordt veel aangeraden; is dit dan de beste prijs/kwaliteit (daarom geen Noctua?)? Hier ook weer: zo stil mogelijk.

- Is het de prijs waard om voor de Samsung 850 Evo te gaan, of ga ik in de praktijk geen verschil merken met de Crucial BX100? Of nog een andere SSD?

- Een SSD van 250 GB lijkt me voldoende? Ik ga mijn huidige HDD's gebruiken voor dataopslag.

- Ik neem aan dat mijn huidige voeding (Seasonic S12II-620 Bronze) geen problemen zal hebben met dit systeem? Heb ik connectoren genoeg om de R9 390 van stroom te voorzien?

- Ik neem aan dat alles wel in mijn Antec P180 zal passen (cf. grafische kaart)?

- Zie ik iets over het hoofd?

Alvast hartelijk bedankt!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:30
Hmm waarom een skylake systeem, ja het is "nieuwe" maar je betaald wel de hoofdprijs en heel veel sneller (in games helemaal) is het niet. Een simpel systeempje met een i5 4460 ASRock B85 Pro4 (ander atx bordje) is ruim voldoende! Ik zou dan een r9 390x halen heb je net wat meer grafische kracht en kan je langer je spelletjes spelen. Sowieso als je van het midrange segment afkomt verwacht 100% verbetering.

• snott
Demian Brunt schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:55:
Hmm waarom een skylake systeem, ja het is "nieuwe" maar je betaald wel de hoofdprijs en heel veel sneller (in games helemaal) is het niet. Een simpel systeempje met een i5 4460 ASRock B85 Pro4 (ander atx bordje) is ruim voldoende! Ik zou dan een r9 390x halen heb je net wat meer grafische kracht en kan je langer je spelletjes spelen. Sowieso als je van het midrange segment afkomt verwacht 100% verbetering.
Goh, ik ga vooral voor Skylake voor de overclockmogelijkheden; dit zal toch nog wel iets toekomstbestendiger zijn dan een 4460-systeem. Ik heb gelezen dat de 390x slechts enkele FPS sneller is dan een 390, dus die meerprijs van €100 is niet echt gerechtvaardigd denk ik. Dan ben ik meer met de snellere CPU gok ik?

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-12 17:13
snott schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:44:
[...]

Goh, ik ga vooral voor Skylake voor de overclockmogelijkheden; dit zal toch nog wel iets toekomstbestendiger zijn dan een 4460-systeem. Ik heb gelezen dat de 390x slechts enkele FPS sneller is dan een 390, dus die meerprijs van €100 is niet echt gerechtvaardigd denk ik. Dan ben ik meer met de snellere CPU gok ik?
je gaat voor skylake voor de overclockmogelijkheden :? . Je kut ook gewoon een 4e generatie "k" processor halen.....

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:30
[...]

Tja de CPU geeft weinig voordelen denk aan 2-3 fps te genover een i5 haswell systeempje. Als je naar een game systeem lijkt kijk je altijd naar een goede CPU en een snelle GPU. In het highend segment betaal je altijd meer voor weinig performance. Een r9 390x is wel 100 euro duurder maar als je dan kijkt naar een gtx980 is de 390x weer goedkoop. De leuze is simpel sneller CPU of GPU ;)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
[...]

Dit lijkt mij idd ook de betere keuze. :)

Overigens heeft de voeding geen ondersteuning voor C6 en C7 powerstates dus zorg dat dit uitgeschakeld staat in UEFI anders kan je systeem vastlopen tijdens de slaapstand.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:03
Ugraded schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:50:
[...]

je gaat voor skylake voor de overclockmogelijkheden :? . Je kut ook gewoon een 4e generatie "k" processor halen.....
ja alleen kan je dan net zogoed skylake halen. de hele reden dat skylake voor mainstream nog niet intressant is omdat er geen goede maar goedkope game cpu hebben. en moederborden zijn ook nog niet super goedkoop. Maar als je het budget heb en niets hoeft in te leveren zou ik nu zeker naar skylake overstappen.

• snott
Kan iemand mij dan misschien een systeem voorstellen met een overclockbare Haswell die evenwaardig is aan een 6600K?

Is het trouwens niet mogelijk dat in de toekomst games beter zullen gaan draaien op een Skylake dan op een Haswell?

Verwijderd

snott schreef op donderdag 17 september 2015 @ 20:23:
Kan iemand mij dan misschien een systeem voorstellen met een overclockbare Haswell die evenwaardig is aan een 6600K?

Is het trouwens niet mogelijk dat in de toekomst games beter zullen gaan draaien op een Skylake dan op een Haswell?
Er is typisch gezien sprake van 5% prestatiewinst per familiegeneratie. In het gebruik merk je dat nauwelijks.
In prijs lijken de generaties niet sterk te verschillen, of in waarde te zakken, wat je eigenlijk wel zou verwachten...

Je zou een prestatieverschil echt kunnen merken als je de ene processorfamilie bepaalde features niet ondersteunt en de andere wel. En dat het desbetreffende programma ook van die features gebruikt maakt.

Het wordt soms geopperd om xeon processors te gaan gebruiken, maar of dat echt de moeite waard is?
Ja een xeon is goedkoper maar de kostprijs van constant aanstaande GPU kan je aardig wat kosten over de jaren heen.

De GPU valt immers uit (of stand bye modus) wanneer je niet grafische toepassingen gebruikt als surfen of excel.
Pagina: 1