Anoniem: 682960

Topicstarter
Hallo lezers,

Ik zit met iets en hoop dat jullie mij met een antwoord kunnen helpen. Door allerlei omstandigheden is rond mei dit jaar door ABN AMRO mijn rekening door ze eenzijdig opgezegd. Bij mijn rekening was een krediet gekoppeld waar door de beëindiging dit door ze werd opgeëist. Gezien ik niet 123 over het bedrag beschikte heb ik toen contact met ze opgenomen en mijn situatie uitgelegd. Zonder eigenlijk maar naar mij te luisteren gaven ze aan dat ik dit dan maar met het incassobureau moest opnemen. Prima als ABN geen zaken wilt doen doe ik het wel met het incassobureau.

Na een week of 3 zag ik puur toevallig dat er van mijn rekening € 1500 euro aan incassokosten was afgehaald. De rekening was min of geblokkeerd voor opname maar kon wel storten daarom dat ik dit via mijn app kon zien. Na een paar dagen volgde er een brief van ze of ik even binnen 7 dagen het saldo wilde voldoen. Ik heb ze toen gebeld en mijn situatie aan ze uitgelegd. Heb toen met ze een betalingsregeling afgesproken van € 550 pm. Dit heb ik de maand juni en juli 2015 betaald totdat ik hoorde dat ik per 1 augustus werkloos was. Heb toen meteen contact met ze opgenomen. Dat het voor mij onmogelijk was om de maand augustus te betalen aangezien ik werkloos was en mijn inkomen was veranderd vanwege WW uitkering. Moest toen een formulier invullen wat mijn inkomen en uitgaven waren + bewijstukken.

Na een week kreeg ik keurig een brief terug van het incassobureau dat mijn nieuwe termijn bedrag op € 145 was vastgesteld. Prima dacht ik. Totdat ik vorig week ineens een brief kreeg van ABN AMRO zelf weer of ik het openstaande bedrag even kon betalen. Ik snapte er niets van. Toen ik keek op mijn ABN app zag ik dat het bedrag wat het incassobureau Lindorff van mijn rekening had afgehaald ineens ook weer was teruggestort.

Nu begrijp ik er zelf helemaal niets meer van. Ik krijg van beide partijen krijg ook niets te horen. Is het normaal dat ABN in eerste instantie aangaf dat ze mij ondanks alles zouden overdragen naar een incassobureau om vervolgens na 3 mnd toch het bedrag in een keer te eisen? Ze kunnen eisen wat ze willen alleen ze weten dondersgoed dat ik het niet een keer kan betalen. Dit was ook de reden van een betalingsregeling die ik met Lindorff had. Ze kunnen niet zomaar eenzijdig beslissen dat ze toch maar geen betalingsregeling geven? Terwijl ze dat eerder wel aangaven.

Valt hier juridisch wel wat te halen? Ik ben nl zelf welwillend terug te betalen. Heb zelf het initiatief genomen om een regeling te krijgen. Deze krijg ik vervolgens om zoals het er nu naar uitziet eenzijdig ineens te beslissen dat ze dat maar niet doen. Ik heb alles op papier qua bevestiging.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 682960 op 16-09-2015 18:15 ]

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wat zei Lindorff toen je ze telefonisch benaderde?....

39

Topicstarter
Lindorff krijg ik telefonisch niet eens te pakken. Heb ze een mail verstuurd waar ze toen ik aangaf dat ik werkloos was meteen op reageerde. op deze vraagstuk heb ik na een week nog steeds geen antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

En gedurende de hele week heb je ze meermaals per dag gebeld? anders aangetekende brief misschien?...

[ Voor 24% gewijzigd door Fietsbel op 16-09-2015 18:20 ]

39

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:58

OgWok

U.N.C.L.E.

Met alle belangrijke papieren langsgaan bij Lindorff? Nu duidelijkheid krijgen is behoorlijk belangrijk.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Topicstarter
Heb ze net proberen te bellen. Krijg een bandje met een stom liedje. Na 10 min d8 ik is nu wel genoeg. Maar het kan toch niet. Dat ABN doet alleen maar zaken met Lindorff schijnt. Prima dus allereerst verschoof ABN het probleem naar Lindorff en ik moest met hun maar het eea regelen. Nu doe ik dat voldoe aan alle betaalafspraken en heeft ABN nu vordering weer in eigen handen. Snap er niets meer van. Heb een brief geschreven naar het klachtenmanagement van ABN en Lindorff ook. Ze zoeken het maar uit. Ik doe alles wat ze willen om vervolgens in de situatie te belanden waar ik een paar maanden geleden ook in zat. Denk dat ze juridisch geen ene poot hebben om op te staan aangezien Lindorff per brief de nieuwe afspraak heeft bevestigd. Ik voldoe hier ook aan.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Fijne heen en weer-communicatie tussen 2 bedrijven die niet kunnen communiceren.

Ik zou, als je daar tijd voor hebt, een afspraak maken bij je lokale ABN-kantoor. Ik zou daar niet eerder weggaan dan wanneer je een antwoord hebt, een oplossing, een situatie waarbij er wél naar je geluisterd is. En ja, dat kan best een paar uren duren.

Aangezien bellen niet werkt, er op e-mail niet of nauwelijks geantwoord wordt is langsgaan nog de enige optie.

Topicstarter
En als ik langsga wordt het niet erg prettig...ben er nl klaar mee...denk je dat je alles zo wel geregeld te hebben met een regeling is alles weer bij af..

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 18:50

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als je na 10 minuten in de wacht alweer opgeeft snap ik dat je niet ver komt telefonisch. Blijf eens gewoon lang genoeg wachten om iemand aan de lijn te krijgen. Het gaat om genoeg geld om er even de tijd voor te nemen....

Sowieso bellen tijdens kantooruren trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door NMe op 16-09-2015 18:56 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Anoniem: 58485

Toen ik keek op mijn ABN app zag ik dat het bedrag wat het incassobureau Lindorff van mijn rekening had afgehaald ineens ook weer was teruggestort.
Volgens mij stond je te lang 'rood' en is dat bedrag gestorneerd, klopt dat?

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:09

Speedmaster

Make my day...

Of Lindorff heeft een betalingsregeling met je afgesloten die niet in lijn is met de voorwaarde van de ABN. Mogelijk probeert ABN er nu onderuit te komen door de gehele opdracht weg te halen bij Lindorff en nu zelf probeert om je onderuit te halen. Wees alert en zorg dat alles op papier staat!. En wat hierboven ook gemeld wordt....Blijven bellen.....!

Topicstarter
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 18:57:
[...]

Volgens mij stond je te lang 'rood' en is dat bedrag gestorneerd, klopt dat?
Nee het blijkt dat Lindorff een speciale mandaat heeft van ABN AMRO. Wat ze dus gedaan hebben is dat destijds ABN de vordering aan Lindorff heeft overgedragen. Wat Lindorff dan doet is ze halen de incassokosten rechtstreeks van de geblokkeerde rekening af. Het saldo wat hier staat is nl al rood en deze moet ik dus terugbetalen.

Topicstarter
Speedmaster schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:00:
Of Lindorff heeft een betalingsregeling met je afgesloten die niet in lijn is met de voorwaarde van de ABN. Mogelijk probeert ABN er nu onderuit te komen door de gehele opdracht weg te halen bij Lindorff en nu zelf probeert om je onderuit te halen. Wees alert en zorg dat alles op papier staat!. En wat hierboven ook gemeld wordt....Blijven bellen.....!
Das ook een mogelijkheid. Echter in het begin toen deze situatie zich net manifesteerde heb ik destijds aan ABN juist gevraagd om de vordering in eigen beheer toen te houden. Heb alle correspondentie hiervan. Zij hebben het zelf toen afgewezen door zonder goed antwoord te geven zelf de vordering aan Lindorff over te dragen. Ik had hier niet om gevraagd omdat ik juist wist dat incassokosten ook nog is erbij zouden komen. Beetje raar dat ze dan ineens de vordering zelf willen nu. Ik vraag mij af of ABN hier wel sterk zal staan als ik hiermee naar de rechter zou gaan. Zij hebben alles wat ik in het verleden heb voorgesteld afgewezen. Zelf hebben ze het incassobureau erbij gehaald. Ik voldoe aan mijn afspraak wat ik met ze heb gemaakt. Dus ik zou zeggen kom maar op.

Topicstarter
NMe schreef op woensdag 16 september 2015 @ 18:55:
Als je na 10 minuten in de wacht alweer opgeeft snap ik dat je niet ver komt telefonisch. Blijf eens gewoon lang genoeg wachten om iemand aan de lijn te krijgen. Het gaat om genoeg geld om er even de tijd voor te nemen....

Sowieso bellen tijdens kantooruren trouwens.
Ik zal morgen idd tijdens kantooruren het langer proberen te houden dan die 10 min ;)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Tjah, een rekening opzeggen waar nog een crediet loopt is het inderdaad dat ze die centen willen. Je had dat niet op moeten zeggen. 2 weken terug sprak ik ook iemand met exact het zelfde. Alleen was het niet de betaalrekening waar het om ging, maar de gekoppelde credit-card. Zeg je hem op, prima, maar dan moet je gewoon dokken, of een betalingsregeling gaan treffen. Verzuim je zelf om het op te lossen, ja, dan wordt het opeisen door een ander geregeld.

Ik snap nog steeds niet dat mensen denken dat als ze ergens een krediet hebben lopen, ze het opzeggen, en dan verwachten enkel duizenden euro's niet te hoeven terug te betalen 8)7

Ga dus met het incasso bureau in gesprek, regel een betalingsregeling. Er kan best veel, maar wel actie ondernemen. En dan niet na 10 minuten in de wacht ophangen met het idee: Ze zoeken het maar uit.

Ey!! Macarena \o/

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 18:50

NMe

Quia Ego Sic Dico.

RaZ schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:15:
Ik snap nog steeds niet dat mensen denken dat als ze ergens een krediet hebben lopen, ze het opzeggen, en dan verwachten enkel duizenden euro's niet te hoeven terug te betalen 8)7
Psst, de bank heeft zijn rekening opgezegd, niet hij. :) Zal vast iets aan vooraf gegaan zijn, daar niet van, maar zo simpel als je nu omschrijft is het niet. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:21
ze het opzeggen, en dan verwachten enkel duizenden euro's niet te hoeven terug te betalen 8)7

Ga dus met het incasso bureau in gesprek, regel een betalingsregeling. Er kan best veel, maar wel actie ondernemen. En dan niet na 10 minuten in de wacht ophangen met het idee: Ze zoeken het maar uit.
De ABN heeft de rekening opgeheven niet TS.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Waarschijnlijk een Doorlopend Krediet, waarbij je 1x per 3 maanden uit het rood moet komen. Doe je dat niet ....

Ey!! Macarena \o/

Ja de voorwaarden van ABN zullen wel ergens claimen dat een X bedrag binnen X tijd op de rekening moet staan (Een positief saldo dus en geen debet). Als je in gebreke blijft dan zullen ze dat uit handen geven aan een incassobureau en de rekening inderdaad eenzijdig opzeggen. Lindorff neemt in dit gedal het vorderen tot zich op en rekent ook hun kosten daarbij in.

Moet je de kleine lettertjes maar lezen. Als je niet bellen kunt moet je gewoon emailen. Email is ook gewoon bewijslast en kan mischien later van pas komen als jij van mening bent dat lindorff zich niet aan de afspraken heeft gehouden (of ABN).

Incassobureau kan heel serieus en ernstig overkomen met we leggen beslag enzo.. maar dat is juist een pressiemiddel zodat je betaald.

Topicstarter
Tjah, een rekening opzeggen waar nog een crediet loopt is het inderdaad dat ze die centen willen. Je had dat niet op moeten zeggen. 2 weken terug sprak ik ook iemand met exact het zelfde. Alleen was het niet de betaalrekening waar het om ging, maar de gekoppelde credit-card. Zeg je hem op, prima, maar dan moet je gewoon dokken, of een betalingsregeling gaan treffen. Verzuim je zelf om het op te lossen, ja, dan wordt het opeisen door een ander geregeld.

Ik heb het niet opgezegd maar ABN heeft dit eenzijdig gedaan. Lijkt mij niet logisch dat ik mijn rekening zou opzeggen als ik juist terug zou moeten betalen.

Topicstarter
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:23:
Ja de voorwaarden van ABN zullen wel ergens claimen dat een X bedrag binnen X tijd op de rekening moet staan (Een positief saldo dus en geen debet). Als je in gebreke blijft dan zullen ze dat uit handen geven aan een incassobureau en de rekening inderdaad eenzijdig opzeggen. Lindorff neemt in dit gedal het vorderen tot zich op en rekent ook hun kosten daarbij in.

Moet je de kleine lettertjes maar lezen. Als je niet bellen kunt moet je gewoon emailen. Email is ook gewoon bewijslast en kan mischien later van pas komen als jij van mening bent dat lindorff zich niet aan de afspraken heeft gehouden (of ABN).

Incassobureau kan heel serieus en ernstig overkomen met we leggen beslag enzo.. maar dat is juist een pressiemiddel zodat je betaald.
Volgens mij is er niet goed gelezen. Ik had juist een afspraak met het incassobureau qua betaalregeling. De vraagstelling is of ondanks dit betaalregeling de opdrachtgever in dit geval ABN zomaar kan beslissen deze regeling aan de kans te schuiven en het bedrag in eens op te eisen.

Topicstarter
Mensen ik merk aan de reacties dat mijn verhaal niet goed wordt gelezen door sommigen en er reacties binnenkomen waar ik zelf geen ene kaas van kan maken. Dus mijn verzoek is lees mijn verhaal en reageer dan pas en niet meteen half te hebben gelezen meteen ervan uitgaan dat ik mijn rekening bv zelf heb opgezegd en dat het wel logisch is dat de bank dit eist. Hier heb ik nl niets aan. Dus eerst lezen en dan reageren anders niet reageren. Ik dank u allemaal voor jullie begrip.

• Skyaero
  • Niet online
Anoniem: 682960 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:07:
Wat Lindorff dan doet is ze halen de incassokosten rechtstreeks van de geblokkeerde rekening af.
En op basis waarvan mochten het incassobureau 1500 euro van jouw rekening schrijven? Jij hebt ze niet gemachtigd tot het uitvoeren van een automatische incasso. Je had dit bedrag direct moeten laten storneren.
Anoniem: 682960 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:12:
Zij hebben alles wat ik in het verleden heb voorgesteld afgewezen. Zelf hebben ze het incassobureau erbij gehaald. Ik voldoe aan mijn afspraak wat ik met ze heb gemaakt. Dus ik zou zeggen kom maar op.
Een schuldeiser mag alle voorstellen van een schuldenaar afwijzen. Een schuldeiser hoeft geen betalingsregeling aan te gaan. Dit kan echter wel tegen de schuldeiser werken als het uiteindelijk tot de rechter komt.
Anoniem: 682960 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 18:09:
Na een week kreeg ik keurig een brief terug van het incassobureau dat mijn nieuwe termijn bedrag op € 145 was vastgesteld. Prima dacht ik. Totdat ik vorig week ineens een brief kreeg van ABN AMRO zelf weer of ik het openstaande bedrag even kon betalen.
Dit klinkt (maar aangezien ik de brief niet heb, pin me er niet op vast), als een betalingsregeling. Een betalingsregeling kan niet zomaar eenzijdig door een schuldeiser worden beëindigd, zolang de schuldenaar zich aan de voorwaarden houdt. Als een schuldeiser de vordering uit handen heeft gegeven aan een incassobureau, dan loopt alle communicatie en onderhandeling via dat incassobureau. Een schuldeiser kan niet even 'tussen beide' komen. Als de schuldeiser de machtiging van het incassobureau intrekt, hoor je daar eerst over geïnformeerd te worden. Eventuele betalingsregelingen blijven echter gewoon staan.

Aan jouw de taak om naar beiden partijen, netjes en schriftelijk te communiceren.

Topicstarter
Skyaero schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:29:
[...]

En op basis waarvan mochten het incassobureau 1500 euro van jouw rekening schrijven? Jij hebt ze niet gemachtigd tot het uitvoeren van een automatische incasso. Je had dit bedrag direct moeten laten storneren.

[...]

Een schuldeiser mag alle voorstellen van een schuldenaar afwijzen. Een schuldeiser hoeft geen betalingsregeling aan te gaan. Dit kan echter wel tegen de schuldeiser werken als het uiteindelijk tot de rechter komt.

[...]

Dit klinkt (maar aangezien ik de brief niet heb, pin me er niet op vast), als een betalingsregeling. Een betalingsregeling kan niet zomaar eenzijdig door een schuldeiser worden beëindigd, zolang de schuldenaar zich aan de voorwaarden houdt. Als een schuldeiser de vordering uit handen heeft gegeven aan een incassobureau, dan loopt alle communicatie en onderhandeling via dat incassobureau. Een schuldeiser kan niet even 'tussen beide' komen. Als de schuldeiser de machtiging van het incassobureau intrekt, hoor je daar eerst over geïnformeerd te worden. Eventuele betalingsregelingen blijven echter gewoon staan.

Aan jouw de taak om naar beiden partijen, netjes en schriftelijk te communiceren.
Als schuldeiser hebben ze idd het recht. Alleen hadden ze dat maar toen ik mijn betaalregeling met regelde maar moeten zeggen. En niet wanneer ik aan mijn betaalafspraken voldoe ineens beslissen dat ik het maar toch in eens moet betalen. Dat van de 1500 euro begreep ik ook niet zo 123 waarom ze dat van de rekening afhaalden. Ik had hierop gereageerd toen nooit antwoord op gehad. Waarschijnlijk zagen de fout en hebben ze dit misschien weer teruggestort.

Anoniem: 682960 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:25:
[...]

Volgens mij is er niet goed gelezen. Ik had juist een afspraak met het incassobureau qua betaalregeling. De vraagstelling is of ondanks dit betaalregeling de opdrachtgever in dit geval ABN zomaar kan beslissen deze regeling aan de kans te schuiven en het bedrag in eens op te eisen.
Het is uiteindelijk aan de opdrachtgever te beslissen wat er met de zaak gebeurd. Het incassobureau communiceert en bemiddeld alleen tussen beide partijen. Als de geboden oplossing niet voldoende is dan kan ABN inderdaad kiezen om alles op te eisen. Maar dat opeisen gaat vaak niet eerder zonder rechtsgang als blijkt dat je niet wil of kan betalen eerst. Je zou ABN in ieder geval in gebreke kunnen stellen en erop mikken dat ondanks je communicatie en voorstellen, zij dit hebben afgewezen en hier voldoende grond ook voor was dat je het niet tijdig betalen kon.

Dat kan je helpen bij rechtsgang, maar als je zoiets verliest dan komen ook de procedurekosten er nog eens bovenop, wat gezamelijk een duur geintje worden kan.

Wie de zaak nu ook behartigd, zorg in ieder geval dat je alle stukken bij de hand hebt (Voorkeur is gewoon email / schriftelijk) en dat je door omstandigheden niet meer voldoen kunt dan xxx per maand. Toon ook daadwerkelijk aan dat je niet meer dan dat kunt aflossen (Het zou te makkelijk zijn als je maandelijks 600 euro overhoudt bijv en er voor kiest maar 145 euro te voldoen).

• Skyaero
  • Niet online
Anoniem: 682960 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:33:
[...]

Als schuldeiser hebben ze idd het recht. Alleen hadden ze dat maar toen ik mijn betaalregeling met regelde maar moeten zeggen. En niet wanneer ik aan mijn betaalafspraken voldoe ineens beslissen dat ik het maar toch in eens moet betalen. Dat van de 1500 euro begreep ik ook niet zo 123 waarom ze dat van de rekening afhaalden. Ik had hierop gereageerd toen nooit antwoord op gehad. Waarschijnlijk zagen de fout en hebben ze dit misschien weer teruggestort.
Ik snap niet wat je nu probeert te zeggen. Probeer je nu vingers te wijzen (naar de ABN)?

Je hebt een betalingsregeling van het incassobureau en (een later gedateerde) brief van de ABN waarin ze de vordering opeisen. Jij gaat dus nu een (nette) brief schrijven naar de ABN, waarin je vermeldt dat zij de vordering aan een incassobureau hebben overgedragen, dat jij een betalingsregeling met het incassobureau bent aangegaan en dat je vasthoudt aan deze regeling. Klaar.
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:40:
[...]

Het is uiteindelijk aan de opdrachtgever te beslissen wat er met de zaak gebeurd. Het incassobureau communiceert en bemiddeld alleen tussen beide partijen. Als de geboden oplossing niet voldoende is dan kan ABN inderdaad kiezen om alles op te eisen. Maar dat opeisen gaat vaak niet eerder zonder rechtsgang als blijkt dat je niet wil of kan betalen eerst. Je zou ABN in ieder geval in gebreke kunnen stellen en erop mikken dat ondanks je communicatie en voorstellen, zij dit hebben afgewezen en hier voldoende grond ook voor was dat je het niet tijdig betalen kon.

Dat kan je helpen bij rechtsgang, maar als je zoiets verliest dan komen ook de procedurekosten er nog eens bovenop, wat gezamelijk een duur geintje worden kan.
*zucht*, nee, een incassobureau bemiddelt niet, een incassobureau krijgt opdracht om namens de schuldeiser het openstaande bedrag te vorderen. Als een incassobureau dan een betalingsregeling aan gaat, dan heeft ook de schuldeiser zich daar aan te houden.

En waarom zou je een schuldeiser in gebreke stellen? Om dat hij zijn zaakjes niet in orde heeft? Laat de schuldeiser maar zelf naar de rechter stappen om de vordering. Rechters hebben een hekel aan wanbetalers, rechters hebben een nog grotere hekel aan schuldeisers die hun zaken niet op orde hebben.

Topicstarter
Skyaero schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:47:
[...]

Ik snap niet wat je nu probeert te zeggen. Probeer je nu vingers te wijzen (naar de ABN)?

Je hebt een betalingsregeling van het incassobureau en (een later gedateerde) brief van de ABN waarin ze de vordering opeisen. Jij gaat dus nu een (nette) brief schrijven naar de ABN, waarin je vermeldt dat zij de vordering aan een incassobureau hebben overgedragen, dat jij een betalingsregeling met het incassobureau bent aangegaan en dat je vasthoudt aan deze regeling. Klaar.

[...]

*zucht*, nee, een incassobureau bemiddelt niet, een incassobureau krijgt opdracht om namens de schuldeiser het openstaande bedrag te vorderen. Als een incassobureau dan een betalingsregeling aan gaat, dan heeft ook de schuldeiser zich daar aan te houden.

En waarom zou je een schuldeiser in gebreke stellen? Om dat hij zijn zaakjes niet in orde heeft? Laat de schuldeiser maar zelf naar de rechter stappen om de vordering. Rechters hebben een hekel aan wanbetalers, rechters hebben een nog grotere hekel aan schuldeisers die hun zaken niet op orde hebben.
De oplossing is door de incassobureau al gegeven nl een betalingsregeling. Per brief ook aan mij bevestigd. Ik vindt het prima. Dat de schuldeiser ABN daar niet mee eens is kan mij geen ene reet schelen. Zij hadden de vordering uit handen gegeven aan een incasso zo ook hun de mandaat gegeven om met mij te middelen. Wat ik al zei ik ben niet in gebreke betaal op tijd alleen probeert ABN zelf uit de afspraak wat door de incassobureau is aangegaan af te komen. Dat gaat hem niet gebeuren helaas afspraak is afspraak. Hadden ze maar niet uithanden moeten geven. Ik wacht het af anders speel ik zaak door naar KIFID.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:16

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Skyaerno geeft hele goede en correcte punten aan.

1 puntje ter aanvulling: Lindorff / Solveon en ABN-Amro zijn (for all practical purposes) hetzelfde bedrijf. Het is dus goed mogelijk dat in de Algemene Voorwaarden van jouw rekening staat dat de ABN (en haar gemachtigden) gerechtigd zijn bedragen af te schrijven.

In principe heb je ze dus bij het aangaan van die rekening al gemachtigd om die € 1.500 af te schrijven.

Het enige dat je hiertegen in het verweer kunt brengen, is de aanvullende afspraken die je hebt gemaakt via Lindorff. Ik adviseer je dan ook om even te kijken naar de algemene voorwaarden van je rekening. Daarin zal ook staan wanneer de ABN gerechtigd is het volledige bedrag op te eisen.

Als je de brief (of de letterlijke inhoud daarvan) van Lindorff hier kunt posten, kunnen we verder informatie en advies geven.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Lindorff is Scandinavisch, hebben Solveon van AA overgenomen. Is wel de incassopartner van AA maar geen onderdeel van.

Bijzonder beheertrajecten gaan overigens enkel om het incasseren, maar dat punt is hier al voorbij aangezien AA de relatie al beëindigd heeft.

[ Voor 38% gewijzigd door sambalbaj op 17-09-2015 01:54 ]

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat je verder ook doet en met wie je contact opneemt, zorg ervoor dat je de afgesproken termijnen van 145€ in ieder geval op tijd en volledig betaalt. Wat je eventueel extra kunt missen ook gebruiken om de schuld af te lossen.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Anoniem: 682960 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 00:45:
[...]
Ik wacht het af anders speel ik zaak door naar KIFID.
Ik snap de frustratie, maar volgens mij zit jij niet in de situatie om af te wachten.

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-05 10:09

BitByter

Prutst dit forum

Als ik het goed begrijp heb je contact gehad met de ABN over een betalingsregeling voordat Lindorff uberhaupt met je heeft gecorrespondeerd. Bij Lindorff mocht je wel ineens een betalingsregeling treffen, alleen zou dit dan tegen meerkosten van de incassokosten zijn.

Later in je bericht staat ook dat Lindorff de incassokosten weer terug heeft geboekt. Ik verwacht eerlijkgezegd dat jouw vraag voor de betalingsregeling aan de ABN en het uit handen geven van het dossier aan Lindorff elkaar hebben gekruist en dat ze nu hebben ingezien dat het in ieder geval apart is je alleen een regeling te laten treffen tegen meerkosten van de incassokosten.

Nu de ABN een grote bank is, zal het heen en weer gaan van het dossier automatisch gaan en is de kans groot dat het systeem van de ABN deze nieuwe brief automatisch naar je heeft verzonden. Persoonlijk zou ik dan ook nu contact opnemen met de ABN, vragen of zij het dossier weer zelf behandelen en aangeven dat je al een regeling had bij Lindorff en zien dat zij die overnemen.

• Partypsych
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-06 06:49
Je kan er natuurlijk ook over nadenken om dit via je rechtsbijstand te laten spelen, daar zijn "ze" tenslotte voor, toch?

Topicstarter
Heb geen rechtsbijstand. Maar denken jullie dat dit geschil straks ook neergelegd kan worden bij KIFID? Het lijkt mij nl een gesloten zaak als ik al mijn stukken aan ze opstuur met de afspraken die met mij is gemaakt en ik mij hier ook aan hou. Dan kan de KIFID volgens mij een uitspraak doen tegen hun waar zij zich immers aan zullen moeten houden.

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Lijkt me niet, want:
Artikel 10 Eerst interne klachtprocedure volgen
10.1 Kifid kan een Klacht alleen behandelen als Consument die eerst Schriftelijk heeft
voorgelegd aan de Aangeslotene(n) op wie de Klacht betrekking heeft. Als Consument dat
nog niet heeft gedaan, zal Kifid hem daarop wijzen. Kifid neemt de Klacht dan (nog) niet in
behandeling. Als Consument bij het voorleggen van zijn Klacht aan Aangeslotene de aldaar
geldende procedure niet heeft gevolgd, kan Kifid verlangen dat hij dit alsnog doet.
9
10.2 Als Aangeslotene niet binnen zes weken op de Schriftelijke Klacht reageert, kan
Consument de Klacht aan Kifid voorleggen.
Hij moet bij het indienen van zijn Klacht
dan vermelden op welke datum hij bij Aangeslotene heeft geklaagd. Hij moet ook
melden dat Aangeslotene niet binnen zes weken gereageerd heeft.
Je moet wel de procedure volgen van Kifid en dan ben je wel een paar maanden verder (vraag me af of je dat uberhaupt hebt).

[ Voor 6% gewijzigd door Greencap op 17-09-2015 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-05 22:50
Beste CCP1980,

Als eerste eventjes een disclaimer: ik heb een tijd bij een deurwaarder gewerkt en ben behoorlijk bekend met het traject en de regels en wetten die gelden. Ik ben echter absoluut geen jurist en ben dus niet verantwoordelijk voor onjuistheden in onderstaande tekst. Tevens zijn de dossiers die ik voor mijn neus heb gehad niet te vergelijken met jouw situatie. Veel zal afhangen van de kleine lettertjes van jouw kredietovereenkomst. Onderstaand enkele tips en dingetjes zodat jij als particulier (neem ik aan?) niet volledig uitgekleed zal worden.

- Er is een onderscheid tussen een incassobureau en een deurwaarder. Incassobureau's mogen enkel het minnelijk traject doen en vroeger waren dit behoorlijk louche praktijken. Inmiddels zijn er ook wetten omtrent incassobureaus om dit in te perken waarover later meer. Deurwaarders ambtenaren en zijn gebonden aan strenge wetten en regels die ook regelmatig ge-audit worden.

- Wat ik er van begrijp in Lindorff geen deurwaarder. En zal de regels dus minder serieus nemen dan een deurwaarder. Indien je een naam hebt kun je het controleren op http://registergerechtsdeurwaarders.nl/index.php

- Om de wanpraktijken binnen de incassobranche in te perken is de wet incassokosten (WIK) in het leven geroepen. op http://nvio.nl/wet-incasso-kosten-wik staat in duidelijke taal wat dit inhoud. De 1500 euro aan incassokosten is op basis van deze wet op 2 manieren niet legaal vermoed ik:
- Het maximale bedrag van de incassokosten (dus 1500 euro) is afhankelijk van de hoofdsom (het bedrag dat jij verschuldigd bent). Bij het voorbeeld op de website zijn de incassokosten 1005 euro voor een hoofdsom van 23.000 euro. Ik weet niet wat in jouw situatie de hoofdsom is, maar om op 1500 euro uit te komen praat je over veel geld, dus ik zou het even narekenen als ik jouw was.
- Er mogen pas incassokosten gerekend worden nadat jij de zogenaamde WIK sommatie schriftelijk hebt ontvangen. Dit is een brief waar in staat: het verschuldigde bedrag, een betaaltermijn van minimaal 14 dagen, en de kosten wanneer niet binnen die 14 dagen betaald word. Veelal wordt deze sommatie per gewone post verstuurd, dus als jij zegt dat je hem niet ontvangen hebt en het komt bij de rechter terecht heb jij het voordeel van de twijfel. Deze wetgeving is van kracht gegaan op 1 juli 2012, en deze datum slaat op het moment wanneer er verzuim is ingetreden (dus niet de factuur/contract datum!). Pas na de 14 dagen mogen er (beperkte) rentekosten worden verrekend. Alle andere kosten zijn net toegestaan (dossierkosten, kosten opvragen kadaster etc etc)

- De kantonrechter kiest meestal de kant van de particulier/consument: laat zien dat jij je best hebt gedaan om de situatie op de lossen en de schuld ligt bij de eisende partij. Redelijkheid en billijkheid is van toepassing en de rechter neemt ook persoonlijke omstandigheden mee. Tevens weet de rechter ook dat men niet van een kale kip kan plukken.

- zorg dat je alle correspondentie aan de rechter voor kan leggen. dus zoveel mogelijk per mail doen, en als er iets telefonisch is afgesproken dit direct per e-mail laten bevestigen.

- Lindorff is aangesloten bij de NVIO en heeft dus strengere eisen m.b.t. incasso. Eventuele klachten zou ik dan ook voorleggen bij het NVIO. Lindorff zal niet graag het keurmerk verliezen!

- Laat je niet wegbluffen doordat ze dreigen naar de rechter te gaan, maar probeer een rechtsgang wel te meiden vanwege de (enorme) extra kosten.

- Mocht je gedagvaard worden om voor de rechter verschijnen altijd jouw kant van het verhaal vertellen, schriftelijk of mondeling (door naar de zitting te gaan). Doe je dit niet word je 99% van de gevallen bij verstek veroordeeld en ben je dus de sjaak.

- In principe is ABN degene die bepaald hoe het openstaande bedrag word geïncasseerd. Aangezien zij dit echter uit handen hebben gegeven aan Lindorff zou ik ook alleen met Lindorff "zaken doen". Wanneer ABN iets van zich laat horen gewoon vermelden dat je dossier bij Lindorff loopt en jij dus enkel met hen zaken doet. Pas wanneer jij bericht hebt dat Lindorff van het dossier af is gehaald weer praten met ABN. Enkel in het geval dat ABN een voorstel doet dat voordelig is voor jouw proberen dit schriftelijk te laten bevestigen en dit zsm door laten communiceren naar Lindorff.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, mocht je specifiekere vragen hebben hoor ik het graag.

• sambalbaj
  • Niet online
Kifid zou ik niet op gokken, dat is geen onafhankelijke organisatie maar opgericht door en gefinancierd door de financiële dienstverleners om te oordelen over klachten over de financiële dienstverleners. Duurt lang en is vooral een extra vertraging voor als er echt een rechtszaak moet komen.

Zoals al opgemerkt heb je die tijd niet, sterker nog je hebt helemaal geen tijd. Zo'n procedure kan je er echter wel naast doen. Maar belangrijker is dat je AA vraagt wie nou de regie heeft, zij of Lindorff want er lijkt wat langs elkaar heen te lopen, en je ondertussen in ieder geval houden aan wat met Lindorff afgesproken is. Dan kan je daar altijd naar verwijzen, niets doen en afwachten is een punt wat allang voorbij is en sowieso geen verstandige oplossing.

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-06 18:55
Zit ook in de incassowereld.

Ter aanvulling, de NVI stelt geen reet voor. Wordt geleid door grote jongens als Lindorff. Verwacht daar niet veel van. Keurmerk stelt ook niets voor, niets wettelijks aan. Feitelijk betekent het dat Lindorff uiteindelijk zelf bepaald of zij het keurmerk verliezen.

Verder ben het wel eens met de andere reacties. Alles goed documenteren voor het geval ze toch een procedure opstarten. Contact blijven zoeken, mail, schriftelijk. (makkelijk bewijs)
Zolang jij er maar alles aan gedaan hebt om het goed te regelen zal de rechter altijd in jouw voordeel beslissen. Helemaal als er al een regeling is afgesproken. Die zaken worden standaard afgewezen.

Ik zou ook vasthouden aan de regeling en die netjes blijven nakomen. Het is schriftelijk bevestigd door Lindorff dus ABN kan je niets maken.

Anoniem: 681746

Waarom niet gewoon bij een ABN kantoor binnenlopen en je verhaal halen? Zoveel duidelijker dan mailverkeer of bellen, ik begrijp uit je reacties dat er een getroebleerde relatie met deze bank is ontstaan maar uiteindelijk heb je er zelf ook belang bij dat dit goed wordt afgehandeld

• sambalbaj
  • Niet online
Anoniem: 681746 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:14:
Waarom niet gewoon bij een ABN kantoor binnenlopen en je verhaal halen? Zoveel duidelijker dan mailverkeer of bellen, ik begrijp uit je reacties dat er een getroebleerde relatie met deze bank is ontstaan maar uiteindelijk heb je er zelf ook belang bij dat dit goed wordt afgehandeld
die sturen je zeer vriendelijk weer naar huis, ook de normale klantenservice heb je niets aan.
Normale bankmedewerkers mogen niets doen met klanten waarvan de diensten door de bank opgezegd zijn, in het CRM stond daar vroeger in hoofdletters SOLVEON bij, wat zoveel betekende als 'opgelet en afblijven'!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:16
Als de vordering bij Lindorff ligt dan is de vordering opgeëist, dan gaat het om het volledige openstaande saldo, vandaar de incassokosten. De 14 dagen brief heb je waarschijnlijk ontvangen. Het best bel je morgen 020-3433800. Zij kunnen zeggen waarom die brief door abn verzonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:52

Jiffy

God, you're ugly!

Ik heb beroepsmatig regelmatig te maken met Lindorff, deurwaarders en afdelingen bijzonder beheer van banken en heb eerlijk gezegd zelden tot nooit problemen met ze. Kwestie van duidelijk communiceren. Tip: een gesprek voeren op het niveau 'hulle zijn fout!!!' werkt averechts. Communicatie is alles.

[ Voor 12% gewijzigd door Jiffy op 18-09-2015 07:48 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 15:07
Anoniem: 681746 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:14:
En juist goed afhandelen doe je in dit geval liefst niet mondeling!
Probeer alle communicatie schriftelijk/op mail te houden zodat je dit kunt overhandigen wanneer nodig.

Mondelinge afspraken hebben de neiging te worden "vergeten"

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Lindorff staat mij ergens bekend als een bedrijf dat vroeger vorderingen opkocht welke al paar jaar lagen en opnieuw probeerde te incasseren. Totaal niet aanspreekbaar en drama. Ik heb een akkefietje gehad met een T mobile welke allang was opgelost uit 2004 of van mijn ex en in 2011 kwamen ze ermee. Drama was om ze te bereiken en ook na te gaan wat het nou was aangezien ik jaren al geen klant was bij Tmobile. Tmobile wist er zelfs toen niet van af.
Misschien niet heel relevant maar mijn ervaring was niet heel positief en kwam heel louche over.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06:37
Mijn ervaring met deurwaarders en incassobureaus in het algemeen is gewoon zo snel mogelijk een betalingsafspraak maken (als het kan zwart op wit) en er gewoon aanhouden. Verder inderdaad zorgen dat je welwillend overkomt. je kan bellen(langer dan 10 minuten) mailen en een aangetekende brief zal ook niet verkeerd vallen bij de rechter. Ook deel ik de mening dat dit gewoon door het incassobureau afgehandeld moet worden en niet een ping pong spelletje tussen bank en incassobureau moet gaan worden. Denk zelf aan een foutje dat op opheldering vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:03
Gadgeteer schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:17:
[...]

En juist goed afhandelen doe je in dit geval liefst niet mondeling!
Probeer alle communicatie schriftelijk/op mail te houden zodat je dit kunt overhandigen wanneer nodig.

Mondelinge afspraken hebben de neiging te worden "vergeten"
Je moet die afspraken dan ook netjes op papier laten zetten. En je kan kiezen het gesprek op te nemen(aangeven dat je het gesprek wil opnemen. En of dat goed is). Een rechter boeit het niet of je er na 5 of na 5 uur praten uit bent gekomen.
Pagina: 1