• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:47
Bij de laatste rekening van de belastingsamenwerking oost-brabant (BSOB) viel mij de volgende tekst op bij de factuur:
Wanneer u niet tijdig uw belastingaanslag betaalt, ontvangt u géén herinnering meer maar direct een aanmaning. Aan het versturen van een aanmaning zijn kosten verbonden. Deze moet u betalen. Dit is vastgelegd in de Kostenwet. De kosten bedragen € 7,- bij een belastingaanslag tot € 454,- en € 15,- bij een aanslag vanaf € 454,- of meer.
Volgens mij zijn zij wettelijk gewoon verplicht om een herinnering te sturen. In de kostenwet staat niks over de plicht om herinneringen te sturen, alleen over de kosten van een aanmaning.

Mijn vraag is dus eigenlijk simpel; mag dit?

Ik kan er geen verdere informatie over vinden op google en ook geen goede plek om dit na te vragen. Let wel: Ik heb geen aanmaning of iets dergelijks ontvangen. Ik vraag me gewoon af of dit mag en waar dat dan geregeld is. Plaatsen als het juridisch loket en dergelijke zijn dus niet geschikt om dit te vragen.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Waarom denk je dat ze wettelijk verplicht zijn een herinnering te sturen? Dat zijn ze helemaal niet. De verwijzing naar de kostenwet heeft alleen betrekking op de verschuldigde kosten en de hoogte daarvan in geval van aanmaning.

Regeren is vooruitschuiven

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Herinneringen of aanmaningen zijn gewoon brieven en zijn niet verplicht of ergens vastgelegd.

Als een vordering niet of niet tijdig betaald wordt, dan kan dit via een rechtzaak geforceerd afgedwongen worden.

De herinneringen en aanmaningen zijn ondersteunde bewijslast en dossiervotming om in een zaak meer gewicht te brengen en verhoging in slagingspercentage.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 21:49

deadinspace

The what goes where now?

Mythio schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:15:
Volgens mij zijn zij wettelijk gewoon verplicht om een herinnering te sturen.
Tussen bedrijven en consumenten moet er eerst een kosteloze herinnering gestuurd worden (zie bijvoorbeeld hier):
Incassokosten mogen pas in rekening worden gebracht nadat een consument een aanmaning (ingebrekestelling) heeft ontvangen. De consument moet een kosteloze aanmaning ontvangen en minimaal 14 dagen de tijd krijgen om een factuur te voldoen. Hierna mag de factuur uit handen worden gegeven aan bijvoorbeeld mijn incassobureau.
Maar dit geldt b2c (bij b2b geldt dit vziw niet bijvoorbeeld). De vraag is nu: geldt dit ook voor de belastingdienst (wat geen bedrijf is, maar overheid)? Ik heb de relevante wetsartikelen niet bekeken, maar het kan best zijn dat deze niet van toepassing zijn op de belastingdienst.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-06 23:41
Mythio schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:15:

Volgens mij zijn zij wettelijk gewoon verplicht om een herinnering te sturen. In de kostenwet staat niks over de plicht om herinneringen te sturen, alleen over de kosten van een aanmaning.
Hier staat het toch vermeld?

http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_16-09-2015

• Mythio
T-MOB schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:40:
Waarom denk je dat ze wettelijk verplicht zijn een herinnering te sturen? Dat zijn ze helemaal niet.
Breezers schreef op woensdag 16 september 2015 @ 18:37:
Herinneringen of aanmaningen zijn gewoon brieven en zijn niet verplicht of ergens vastgelegd.
Dat is niet waar, zie ook de reactie van deadinspace.
deadinspace schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:21:
[...]

Maar dit geldt b2c (bij b2b geldt dit vziw niet bijvoorbeeld). De vraag is nu: geldt dit ook voor de belastingdienst (wat geen bedrijf is, maar overheid)? Ik heb de relevante wetsartikelen niet bekeken, maar het kan best zijn dat deze niet van toepassing zijn op de belastingdienst.
Dat is inderdaad het punt. Ik kan nergens terugvinden dat dit voor hun niet zou gelden, wat het naar mijn idee zo vreemd maakt. Grappig genoeg stuurt de belastingdienst in sommige gevallen wel en in andere geen herinnering (bron). Je zou zeggen dat dit dus ergens is vastgelegd wanneer het wel en niet hoeft voor de overheid :9

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-06 23:41
Mythio schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:52:Ik kan nergens terugvinden dat dit voor hun niet zou gelden, wat het naar mijn idee zo vreemd maakt.
Nogmaals, hier staat toch vermeld dat het kan?

http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_16-09-2015

• Mythio
Er staat dat voor de aanmaning kosten in rekening gebracht mogen worden. Dat zegt toch niets over het wel of niet hoeven sturen van een herinnering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 22:54
Er is geen verplichting voor bestuursorganen om een herinnering te sturen. Op het moment dat je niet binnen de betalingstermijn betaalt, ben je (op grond van de wet, dus zonder ingebrekestelling of herinnering) in verzuim. Dan kan het bestuursorgaan je een aanmaning sturen en daarvoor kosten rekenen.

Be yourself, no matter what they say ...

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Ik heb me in die zin ook altijd verbaasd over de enorme verhogingen die het CJIB berekent bij te laat betaalde verkeersboetes en vraag me af waarom het CJIB meer mag rekenen dan welke andere organisatie dan ook (waarom volstaat de wettelijke rente niet?).

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

DHH schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 18:43:
Ik heb me in die zin ook altijd verbaasd over de enorme verhogingen die het CJIB berekent bij te laat betaalde verkeersboetes en vraag me af waarom het CJIB meer mag rekenen dan welke andere organisatie dan ook (waarom volstaat de wettelijke rente niet?).
Er is nogal een verschil tussen een boete en een factuur... (aangezien het ene onder het strafrecht en het andere onder het civiele recht valt)

[ Voor 8% gewijzigd door JackBol op 19-09-2015 23:35 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Pagina: 1