• Boomrups
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 20:18
Ik heb al een paar jaar een Elements Portable van WD als externe harde schijf (pricewatch: WD Elements Portable Storage 1TB Zwart). Ik gebruik hem onregelmatig. Het grootste deel van de tijd ligt hij onaangesloten ergens op mijn bureau.

Ik wilde hem nu weer gebruiken en sloot hem aan. Er kwam geen enkele reactie van mijn PC (Windows 10). Het ledlampje op het apparaat zelf gaat wel branden en je voelt en hoort activiteit binnen in de casing.
  • Windows merkt dus niet dat er een USB-apparaat aangesloten wordt
  • het apparaat is niet zichtbaar in apparaatbeheer
  • het apparaat is niet zichtbaar in diskmanagement
  • op twee andere laptops (Windows 7 en Windows 8 ) heb ik hetzelfde: geen reactie, niet zichtbaar
  • twee diagnostische tooltjes zien de harde schijf ook niet (Data Lifeguard Diagnostic for Windows van WD zelf en TestDisk van CGsecurity)
  • een ander USB-kabeltje werkt ook niet
Ik heb dus het sterke vermoeden dat mijn externe harde schijf niet meer aan de praat te krijgen is. Voor ik hem weggooi (er staat bij mijn weten niets op dat ik voor veel geld zou willen laten recoveren) wilde ik eerst nog aan de community vragen of ik
  • dingen over het hoofd heb gezien, en
  • of het misschien zin heeft om het apparaat open te maken en een bepaald onderdeel/bepaalde onderdelen te vervangen?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb dus het sterke vermoeden dat mijn externe harde schijf niet meer aan de praat te krijgen is.
Er zit 99% van de keren een doodnormale SATA disk in dit soort behuizingen. Die kun je nog prima er uit halen en zo direct aan een SATA verbinding intern hangen, dan zou je nog prima bij de data kunnen als de schijf zelf OK is.
Als de schijf nog OK is en enkel de USB<->SATA controller overleden is kun je een nieuwe behuizing kopen bij de meeste computerzaken en de schijf daar in bouwen als je hem weer als externe disk wilt gebruiken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-09 16:31
Helaas zit er bij de WD elements serie alleen een USB connector op het bordje van de disk..

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomrups
Ik heb de WD Elements opengemaakt en helaas geen SATA-aansluiting aangetroffen.

Ik kwam via www.hdd-parts.com de mogelijkheid tegen om zelf het circuitbordje van de harde schijf te vervangen. Is dat een voor de hand liggende oplossing, of is het waarschijnlijk dat dat niet gaat helpen?

Het lijkt me wel een leuk projectje, maar alleen als het enigszins kans van slagen heeft.

• boer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-08 13:34
Boomrups schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 19:34:
Ik heb de WD Elements opengemaakt en helaas geen SATA-aansluiting aangetroffen.

Ik kwam via www.hdd-parts.com de mogelijkheid tegen om zelf het circuitbordje van de harde schijf te vervangen. Is dat een voor de hand liggende oplossing, of is het waarschijnlijk dat dat niet gaat helpen?

Het lijkt me wel een leuk projectje, maar alleen als het enigszins kans van slagen heeft.
Ik heb werkelijk precies hetzelfde probleem als jij met mijn WD Elements schijf. Heb jij bovenstaande nog geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomrups
Nope, dat staat nog op mijn to do-lijstje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkylerNL
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-08 08:56
Als je hem aansluit hoor je de schijf wel draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomrups
Update:

In januari heb ik een circuitbord voor mijn WD Elements gekocht op http://www.hdd-parts.com/. Het was een beetje een gok. Ik achtte de kans dat een nieuw PCB mijn probleem ging oplossen niet heel groot. Dit stond ook eerlijk vermeld op de website van HDD-parts.

Ik heb het PCB van mijn eigen HD opgestuurd naar Canada. Zij hebben de bioschip op een donorbord overgeheveld en het nieuwe bord teruggestuurd. Bordje weer op mijn HD geschroefd en .... het werkte! De harde schijf werd herkend en ik kon gewoon weer bij (vrijwel) al mijn bestanden. Er waren een paar mappen waar ik niet in kon, die mappen leken ook geen inhoud meer te hebben. Ze waren na een chkdsk /f ook verdwenen.

Gegokt en gewonnen dus.
Pagina: 1