SuSe Linux 7.2 en Promise RAID op ASUS A7V133

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Iemand hier die bovenstaande combi aan het werk heeft gekregen? De promise website heeft het alleen ver RedHat namelijk (sukkels)...

Dus, voor de duidelijkheid: ik wil SuSe Linux installeren op mijn ASUS A7V133 met Promise onboard RAID ATA100 stripeset (2x14 Gb Maxtors)... Wie o wie?

Lijkt me wel koel namelijk 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met 7.1 lukt het, dus ik neem aan dat het met versie 7.2 ook wel zal lukken. 7.1 draait hier in ieder geval (ging makkelijker dan met win2k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Slackware 7.0 deed er niet moeilijk over en zag de controller + hd al metteen staan.

Ik weet niet of Promise drivers voor linux beschikbaar heeft, maar anders moet je die eens proberen.
En uiteraard kijken of de kernel het support (2.2.19 iig wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:39

Sjonny

Fratser

het ligt ook aan de kernel of het gaat werken, en niet zo zeer aan de distro.
In de linux kernel zit al vrij lang zo'n promise driver...

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De kernel heeft GEEN ondersteuning voor de RAID functies. Alleen voor de normale functies die op de Ultra100 zitten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 juni 2001 13:25 schreef nitenite het volgende:
De kernel heeft GEEN ondersteuning voor de RAID functies. Alleen voor de normale functies die op de Ultra100 zitten.
Dat dacht ik dus ook al :(
Jammer... niemad die weet of de RAID functies ook werken op een bepaalde manier?

Grtx,
Pim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op dinsdag 19 juni 2001 13:25 schreef nitenite het volgende:
2.4.5ac15 heeft 'Support Promise software RAID'. De volgende mail van "Craig Lyons" <craigl@promise.com> geeft ook aan dat Promise ook mee gaat helpen (deze mail was nav een telefoongesprek en een mail van Andre Hedrick met Craig, voor meer info lees linux-kernel):
Andre and I did indeed have a nice conversation on the phone. Thank you
again for taking the time to talk with me and offering your assistance. As I
stated on the phone, we are making a large commitment of resources to
supporting Linux by releasing drivers and utilities for our products,
including the FastTrak. I know we have plans to release source for our Ultra
and SuperTrak series cards, but at this point I'm not sure that the way we
are going to be supporting FastTrak is what you would like to see. As I
said, while I cannot guarantee anything that I don't have the authority to
deliver, I will pass on your requests. I will try to be an advocate for
Promise in the Linux community, and an advocate for the Linux community to
Promise. If the company has concerns, I will let you know what they are, and
then maybe you can tell us if we are off-base with those concerns or not.

I would invite anybody to contact me if you have any suggestions, any
requests, whatever. As I told Andre, I won't promise something I can't
personally deliver, but I will do whatever I can to help out. I'm also
trying to get a technical point of contact so that you don't have to deal
with a marketing weenie who doesn't understand half of what you're saying
;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die kernel mailing-list is echt informatief inderdaad...

De driver die in 2.4.5ac15 zit is dus gemaakt zonder hulp van Promise, hij ondersteund nog niet alle RAID modes, maar er wordt hard aan gewerkt.

Andre Hedrick (IDE man van Linux) heeft al diverse slechte ervaringing met Promise (ze willen wel helpen, maar later toch terugkrabbelen met de GPL licentie...) dus toen die gast van Promise weer naar de kernel mailinglist schreef werd ie een beetje geflamed :) Maar met of zonder hulp van Promise gaat er dus wel een driver voor Linux komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 juni 2001 15:12 schreef fkooman het volgende:
Die kernel mailing-list is echt informatief inderdaad...

De driver die in 2.4.5ac15 zit is dus gemaakt zonder hulp van Promise, hij ondersteund nog niet alle RAID modes, maar er wordt hard aan gewerkt.

Andre Hedrick (IDE man van Linux) heeft al diverse slechte ervaringing met Promise (ze willen wel helpen, maar later toch terugkrabbelen met de GPL licentie...) dus toen die gast van Promise weer naar de kernel mailinglist schreef werd ie een beetje geflamed :) Maar met of zonder hulp van Promise gaat er dus wel een driver voor Linux komen.
Kewl ! Betekent dit dat ik dus support heb voor mijn onboard promise RAID chippie als ik maar de laatste 2.4.5ac15 (rare naam?) kernel gebruik?

Pim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 15:56 schreef bliekp het volgende:

[..]

Kewl ! Betekent dit dat ik dus support heb voor mijn onboard promise RAID chippie als ik maar de laatste 2.4.5ac15 (rare naam?) kernel gebruik?

Pim
Er is dus support ja...MAAR dit ga je absoluut niet op een productieserver draaien, maar dat doe je op een PC waarvan het absoluut niet erg is als de schijven compleet leeg gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 juni 2001 16:27 schreef fkooman het volgende:

[..]

Er is dus support ja...MAAR dit ga je absoluut niet op een productieserver draaien, maar dat doe je op een PC waarvan het absoluut niet erg is als de schijven compleet leeg gaan...
Ik weet het ;-) Is nog lekker experimental zag ik op www.linuxhq.com... Op zich wel leuk om eens mee te spelen. Helaas zal ik denk ik eerst moeten installeren op een "normale config", kernel verbouwen, boel overzetten naar RAID partitie, en dan vanaf RAID booten... ???
Want ik zou niet weten hoe ik het anders moet doen...
Iemand suggesties?

grtx,
Pim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zet er ff een extra schijfje in waar je linux opzet...dan kun je rustig proberen je array aan de praat te krijgen zonder dat je niet meer kan booten als er iets fout gaat :)

en of je dan ook van de array kan booten weet ik al helemaal niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 21:30

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 19 juni 2001 15:56 schreef bliekp het volgende:

[..]
2.4.5ac15 (rare naam?)
[..]
2.4.5 is de echte versie. Van de linux-kernel bestaan twee trees*, de 'officiele' van Linux Torvalds en de wat experimentelere van Alan Cox (rechterhand van Linus). Deze trees worden regelmatig gesynct dus veel verschil zul je niet vinden, maar vaak zijn drivers en dergelijke iets eerder te vinden in de -ac-series. Zoals je al geraden had: 'ac' staat dus voor 'Alan Cox'. 2.4.5ac15 is dus gebaseerd op Linus' 2.4.5-kernel en de 15e verandering die Cox heeft uitgebracht (gewoonlijk een of twee nieuwe per dag...die man moet dag en nacht aan het coden zijn...).

*D Voor de geinteresseerden: sinds kort zijn er zelfs drie kerneltrees: er is er nu ook een van Andrea Archangeli (die achternaam spel je anders, maar ben vergeten hoe) die wordt aangeduid met 'aa': 2.4.4aa1 en dergelijke. Ik heb ze zelf nog niet getest, maar de changes-file die hij elke keer opstuurt ziet er in ieder geval goed uit. Iemand em al geprobeerd?

* odysseus wonders...weet iemand of AA Alan Cox volgt bij het toekennen van major/minor numbers of Linus? Alan Cox was het hier niet eens met Linus en laat in zijn eigen tree nog steeds nieuwe major/minor numbers toe, terwijl Torvalds juist had gezegd dat hij dat niet meer wilde doen, per direct. Ben wel benieuwd of AA de zijde van Cox of van Torvalds kiest.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 juni 2001 20:50 schreef odysseus het volgende:

2.4.5 is de echte versie. Van de linux-kernel bestaan twee trees*, de 'officiele'
Dankejwel voor je uitgebreide uitleg. Ik had een deel hiervan zelf gevonden vanmiddag op linuhq.org, maar toch was dit weer een verhelderende uitleg.
Thanx !

Pim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over kernel trees en versie nummers gesproken...
waar blijft 2.5.x eigenlijk? ik neem aan dat dat de development tree naar 2.6/3.0 gaat worden??? of heb ik weer eens wat gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
Op dinsdag 19 juni 2001 23:43 schreef Operations het volgende:

waar blijft 2.5.x eigenlijk?
Linus wilde dat de ontwikkelaars eerst de bugs uit 2.4 halen. Het was de bedoeling (ik heb niet opgelet of dat nog steeds zo is) dat de eerste kernelversies (2.4.1, 2.4.2, etc) alleen bugfixes zouden bevatten (geen nieuwe features dus). Bij 2.2 liet Linus gelijk ook weer nieuwe features toe (plus nog een aantal grote veranderingen vlak voor 2.2.0) en 2.2 was in het begin nogal buggy. Dat wilde ie bij 2.4 dus niet.
Zodra 2.4 stabieler is, dan zal Linus een 1KB patch voor 2.5.0 releasen.
Zodra 2.5.0 uit is, zal Alan Cox zich waarschijnlijk ontfermen over 2.4 en gaat Linus de 2.5 kernel slopen^Wontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 14:50

bruto

Druktemaker.

Ik heb dus ook die promise, en ben al een week bezig die bende aan de praat te krijgen.
Hij 'ziet' wel dat er een mass storage controller zit, maar hij kan er nix mee, zelfs als ik em meecompile. Gisteravond ook weer recompiled met weer een andere versie van de drivers en toen was ie helemaal dood, alleen harde reset kon mij laten rebooten :(

Ik zou ZO blij zijn als er gewoon een werkende driver was, had eerst de HPT370, maar, ik heb nu de promise aangeschaft, daar zij op hun site beweren dat ze wel degelijk Linux support hebben. Kan best, maar niet in mijn kernels :?

The more you know, the more you know you don't know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 08:32 schreef BRuTo het volgende:
Ik heb dus ook die promise, en ben al een week bezig die bende aan de praat te krijgen.
Hij 'ziet' wel dat er een mass storage controller zit, maar hij kan er nix mee, zelfs als ik em meecompile. Gisteravond ook weer recompiled met weer een andere versie van de drivers en toen was ie helemaal dood, alleen harde reset kon mij laten rebooten :(

Ik zou ZO blij zijn als er gewoon een werkende driver was, had eerst de HPT370, maar, ik heb nu de promise aangeschaft, daar zij op hun site beweren dat ze wel degelijk Linux support hebben. Kan best, maar niet in mijn kernels :?
Heb je een RAID controller :? en heb je dan wel de RAID support meegecompiled in 2.4.5ac15 ?? dat is een optie die onder ATA/IDE/MFM/RLL support --> PROMISE PDC202{46|62|65|67|68} support --> Special FastTrak Feature zit :)
slopen^Wontwikkelen
LOL :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

probeer je dan ook vanaf de Promise RAID set te booten??? lijkt me niet zo'n strak plannetje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online

Een tijd geleden heb ik ook met RAID en Linux gespeeld. Origineel zat er een Promise RAID controller in. Promise leverde alleen voor een aantal specifieke kernelversies een binary module. Ik wilde een eigen kernel bakken, maar dan kon ik die module niet meer laden. Na veel geklooi heb ik het opgegeven en heb ik ze (waar ik werk) een 3ware RAID controller laten kopen.

De driver die nu in 2.4.5ac15 zit heb ik dus nooit geprobeerd. Het Promise kaartje zou overigens teruggegaan, maar wordt nu gebruikt als een luxe IDE controller.

Die 3ware controller schijnt wel problemen te hebben met RAID-5, maar ik die machine doet RAID-1 en heeft de testen doorstaan.

Installatie van de 3ware was makkelijk, kaart erin, array aanmaken, booten van cd en tijdens de installatie werd de 3ware herkend (mandrake, niet suse).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 juni 2001 17:36 schreef bkor het volgende:

[..]

Een tijd geleden heb ik ook met RAID en Linux gespeeld. Origineel zat er een Promise RAID controller in. Promise leverde alleen voor een aantal specifieke kernelversies een binary module. Ik wilde een eigen kernel bakken, maar dan kon ik die module niet meer laden. Na veel geklooi heb ik het opgegeven en heb ik ze (waar ik werk) een 3ware RAID controller laten kopen.

De driver die nu in 2.4.5ac15 zit heb ik dus nooit geprobeerd. Het Promise kaartje zou overigens teruggegaan, maar wordt nu gebruikt als een luxe IDE controller.

Die 3ware controller schijnt wel problemen te hebben met RAID-5, maar ik die machine doet RAID-1 en heeft de testen doorstaan.

Installatie van de 3ware was makkelijk, kaart erin, array aanmaken, booten van cd en tijdens de installatie werd de 3ware herkend (mandrake, niet suse).
wat kosten die 3ware dingen? en waar te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
Op woensdag 20 juni 2001 18:26 schreef bliekp het volgende:
wat kosten die 3ware dingen? en waar te koop?
De prijs was +/- f 500,-. Veel duurder dan een Promise kaart, maar deze is wel echt hardware RAID en het bedrijf support Linux. Ik had de kaart besteld bij http://www.silentpc.nl/. Toen ik de kaart bestelde waren ze niet op voorraad en duurde het een tijdje voordat ze binnen kwamen (minder dan een week en de kaarten moesten uit Amerika komen). Silentpc was wel zo netjes om een rekening mee te sturen ipv de gebruikelijke rembours.
3ware heeft ook een shop op hun site en misschien is dat goedkoper.
Pagina: 1