• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-04 21:40

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Heb tweedehands Macbook Pro overgenomen, waar ik een aantal keer leuk mee heb kunnen spelen. Toen ik hem zojuist tevoorschijn haalde, ging hij niet aan. De accu is dood en hij zal dus altijd op de lader moeten werken.

De macbook gaf geen enkel teken van leven. Ik heb hem daarom 10 minuten even laten staan en hem opnieuw getracht aan te zetten, nog steeds geen resultaat. Op dat moment voelde ik de voeding en die was erg warm. Kan het zijn dat de voeding defect is? Er hoort toch een groen LEDje te branden op het connectortje van de adapter? Deze zie ik ook niet oplichten ofzo.

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:23
Als je geen lampje brand kan het inderdaad zijn dat de adapter stuk is.
Zie voor meer informatie hier: https://support.apple.com/en-us/HT201842

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Dat gaat over het lampje op de accu. Die is dood, dat weet ik. Maar hij start ook niet op als ik de accu verwijder en het zonder probeer.

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:23
neanderthaler schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:21:
Dat gaat over het lampje op de accu. Die is dood, dat weet ik. Maar hij start ook niet op als ik de accu verwijder en het zonder probeer.
Is de oplader wel 100%?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Beweeg de kabel bij de MagSafe connector eens langzaam om te kijken of het lampje gaat branden. De kabels willen op dat laatste stukje nog wel eens stuk gaan. (dit is heel simpel te repareren overigens)

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Dat is dus de vraag.
sypie schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:32:
Beweeg de kabel bij de MagSafe connector eens langzaam om te kijken of het lampje gaat branden. De kabels willen op dat laatste stukje nog wel eens stuk gaan. (dit is heel simpel te repareren overigens)
Ik heb even zitten rommelen met de snoertjes, maar er gebeurde niks.

• sypie
  • Niet online
Wat dan nog wel eens wil helpen zijn de volgende dingen:
(uiteraard de stekker uit het contact halen en de accu uit je MacBook halen!!)
* Beide connectors even schoonmaken met een heel licht vochtig doekje droogmaken met een stukje keukenpapier o.i.d.
* De connector eens een paar keer een aframmeling geven op de tafel: het kan zijn dat 1 van de pennen niet goed terugveert waardoor die geen of slecht contact maakt (bij het snoertje pakken en een paar keer op de tafel slaan)

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
sypie schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:37:
Wat dan nog wel eens wil helpen zijn de volgende dingen:
(uiteraard de stekker uit het contact halen en de accu uit je MacBook halen!!)
* Beide connectors even schoonmaken met een heel licht vochtig doekje droogmaken met een stukje keukenpapier o.i.d.
* De connector eens een paar keer een aframmeling geven op de tafel: het kan zijn dat 1 van de pennen niet goed terugveert waardoor die geen of slecht contact maakt (bij het snoertje pakken en een paar keer op de tafel slaan)
Helaas, heeft niks opgeleverd :(

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-04 21:26
Ik lees op het internet dat een klein scheutje WD40 spuiten in je connector wel eens zou kunnen helpen. Niet te veel uiteraard anders verdrinkt je macbook. Maar dat zou zorgen voor een betere verbinding met je connector.

• sypie
  • Niet online
Als mijn ideeën niet gewerkt hebben dan zou je kunnen kijken of iemand in je omgeving een MagSafe 1 heeft die je even kunt gebruiken. (er zijn genoeg mensen met een MacBook...) Je kunt dan in ieder geval achterhalen of het écht aan je MacBook of aan de adapter ligt. Probeer in deze zoektocht ook je eigen adapter aan de MacBook van de andere persoon.
(als je bij mij in de buurt woont kun je dit met mijn MagSafe wel testen)

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
kevinkrs schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:16:
Ik lees op het internet dat een klein scheutje WD40 spuiten in je connector wel eens zou kunnen helpen. Niet te veel uiteraard anders verdrinkt je macbook. Maar dat zou zorgen voor een betere verbinding met je connector.
Ik heb het al met terpentine en wattenstaafjes geprobeerd.
sypie schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:43:
Als mijn ideeën niet gewerkt hebben dan zou je kunnen kijken of iemand in je omgeving een MagSafe 1 heeft die je even kunt gebruiken. (er zijn genoeg mensen met een MacBook...) Je kunt dan in ieder geval achterhalen of het écht aan je MacBook of aan de adapter ligt. Probeer in deze zoektocht ook je eigen adapter aan de MacBook van de andere persoon.
(als je bij mij in de buurt woont kun je dit met mijn MagSafe wel testen)
Ik zal eens rondvragen.

Ik woon zelf in Montfoort, onder Utrecht. Kleine kans dat je in de buurt woont. Maar aardig van je om het aan te bieden :)

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Lokale Apple-winkel binnenlopen en vragen of je 'm mag uitproberen? Met een potentiële verkoop in het vizier zullen ze daar echt niet moeilijk om doen.

Mocht je in de buurt van Nijmegen werken, dan mag je hier wel een keer langskomen om te testen.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Da's niet eens zo'n gek idee :D

• Maistah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-08-2022
Een tijdje geleden een soortgelijk iets meegemaakt. Bij mij was de oplossing: 1 seconde een andere adapter aanhangen, dan weer mijn eigen. Sindsdien werkte het weer probleemloos.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Maistah schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:30:
Een tijdje geleden een soortgelijk iets meegemaakt. Bij mij was de oplossing: 1 seconde een andere adapter aanhangen, dan weer mijn eigen. Sindsdien werkte het weer probleemloos.
Da's heel bijzonder.

Sowieso handig om er nog een oplader bij te hebben.

• Maistah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-08-2022
neanderthaler schreef op donderdag 17 september 2015 @ 15:16:
[...]

Da's heel bijzonder.

Sowieso handig om er nog een oplader bij te hebben.
Dat vond ik dus ook.. Heb het sindsdien nog 1 keer gehad trouwens, toen kon ik bevestigen dat dat de oplossing was

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
neanderthaler schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:16:

Ik woon zelf in Montfoort, onder Utrecht. Kleine kans dat je in de buurt woont. Maar aardig van je om het aan te bieden :)
Ik heb zeer goede ervaring met een lokale reparateur hier in Utrecht. Het is een beetje een manusje-van-alles, maar hij heeft mijn MBP 2010 gerepareerd (regelmatige vastlopers) terwijl een dure reparatie bij CARD Services geen effect had.

Ik heb alleen mail/mobiel van hem, stuur een privé bericht voor meer info.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Nou, ik hoop dat er niks gerepareerd hoeft te worden ;)

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 12:56

Saven

Administrator

Zon adapter kost je trouwens 90 euro kwam ik laatst achter :r maar ja, we wilden een apple he :F

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 20:21
Saven schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 22:53:
Zon adapter kost je trouwens 90 euro kwam ik laatst achter :r maar ja, we wilden een apple he :F
Wat verwacht je dan? Je koopt een computer van €900+. Alles is in verhouding. Apple-producten zijn duur. Dat weet je als je het koopt.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Volkan1984 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 23:06:
[...]

Wat verwacht je dan? Je koopt een computer van €900+. Alles is in verhouding. Apple-producten zijn duur. Dat weet je als je het koopt.
Wat een onzin, een echte adapter van een ander merk kost ook gewoon 80 euro. Apple producten hebben gewoon geen line-up met goekopere aftreksels wat andere merken wel hebben, dat weet iedereen.

• Volkan1984
johnkeates schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 23:13:
[...]

Wat een onzin, een echte adapter van een ander merk kost ook gewoon 80 euro. Apple producten hebben gewoon geen line-up met goekopere aftreksels wat andere merken wel hebben, dat weet iedereen.
Prima. Mijn punt was eerder dat als je €900+ uitgeeft voor een computer, je niet moet gaan zeuren om een adapter van €90.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Volkan1984 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 23:17:
[...]

Prima. Mijn punt was eerder dat als je €900+ uitgeeft voor een computer, je niet moet gaan zeuren om een adapter van €90.
Eigenlijk moet je sowieso niet zeuren als je een vervangende adapter kan krijgen :D Er zijn zat apparaten waar die optie bijna onmogelijk is :p Maar het is afwachten, misschien dat als ie hem in een winkel test het blijkt dat het een SMC reset wordt voordat er wat gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 16:05
Dat is opzicht wel een oplossing JohnKeates. SMC reset is vaak met oudere MacBooks wel een optie. Overigens is een 2008 MBP aanschaffen bijna zonde van je geld, want ze gaan hoe dan ook stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 06-05 11:50
supersnathan94 schreef op zondag 20 september 2015 @ 11:34:
Dat is opzicht wel een oplossing JohnKeates. SMC reset is vaak met oudere MacBooks wel een optie. Overigens is een 2008 MBP aanschaffen bijna zonde van je geld, want ze gaan hoe dan ook stuk.
Dit inderdaad.

Tenzij je het voor bijna niets heb zoals ik hem heb gekocht uit 2008 :+

Maar ze gaan allemaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 16:05
Precies. Ik heb er eentje gekocht voor €100 omdat ik de oplader er in goede staat bij kreeg (als in oude magsafe adapter die nog wel goed is en van het goede materiaal is gemaakt). Maar voor de rest heb ik er niks aan. Videokaart was al kapot en herinstallatie werkt niet. Heb er windows 7 op gezet en ja hoor artifacts. Ik ws nog een keer kijken of ik er iets voor kan krijgen qua onderdelen. Dus mocht TS nog een accu nodig hebben laat het even weten, volgens mij is deze nog redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Volkan1984 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 23:06:
[...]

dat zeg ik toch ook 8)7 . neemt niet weg dat het achterlijk duur is. adapter zag er overigens nog keurig uit en is altijd keurig behandeld, maar wilde gewoonweg niet opladen.
supersnathan94 schreef op zondag 20 september 2015 @ 12:48:
omdat ik de oplader er in goede staat bij kreeg (als in oude magsafe adapter die nog wel goed is en van het goede materiaal is gemaakt)
Hehe dat zegt dus helaas niks, Die van mij had het na 3 jaar begeven uit het niets ondanks dat deze er nog zo goed als nieuw uitzag. Niet eens het kabeltje wat bij 9 van de 10 kapot gaat, maar echt de adapter zelf ;(

[ Voor 35% gewijzigd door Saven op 20-09-2015 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
[quote]Saven schreef op zondag 20 september 2015 @ 12:49:
[...]
neemt niet weg dat het achterlijk duur is.
[...]

Ik zeg dus juist dat de oplader niet achterlijk duur is. Maar eerder in verhouding tot de prijs van een MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Volkan1984 schreef op zondag 20 september 2015 @ 16:39:
[quote]Saven schreef op zondag 20 september 2015 @ 12:49:
[...]
neemt niet weg dat het achterlijk duur is.
[...]

Ik zeg dus juist dat de oplader niet achterlijk duur is. Maar eerder in verhouding tot de prijs van een MacBook.
Wat snap jij niet :') Als er iets van mn R8 moet worden vervangen is dat ook gewoon achterlijk duur, dan boeit het me niet dat de auto zelf ook duur was hoor. Als jij een week op vakantie gaat naar een leuk hotel voor 700 dollar per nacht en de drankjes zijn minimaal 15 euro per stuk vind jij het ook niet duur? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
Saven schreef op zondag 20 september 2015 @ 17:29:
[...]

Wat snap jij niet :') Als er iets van mn R8 moet worden vervangen is dat ook gewoon achterlijk duur, dan boeit het me niet dat de auto zelf ook duur was hoor. Als jij een week op vakantie gaat naar een leuk hotel voor 700 dollar per nacht en de drankjes zijn minimaal 15 euro per stuk vind jij het ook niet duur? 8)7
Dan vind ik dat niet duur. Inderdaad. Maar goed, terug on-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Ik heb mijn zusje gevraagd of zij of haar vriend nog een spare adapter hadden, en die hadden ze inderdaad nog liggen. Dus as. woensdag weet ik hoop ik meer.

Het aanbod van supersnathan94 hou ik even achter de hand :)

Op MP heb ik gereageerd op een identieke laptop, waarvan het scherm defect is, alleen die lulhannes reageert niet ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toobsterr
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-10-2024
Ik heb dit vorige keer ook gehad. Wat je moet doen is de option toets(alt) tegelijk indrukken met de D toets en dan de mac aanzetten.
Mac zal een test uitvoeren wat een aantal seconden duurt en dan zou het weer moeten werken of aangeven wat er fout is.

Dit heeft er bij mij voor gezorgd dat die het weer deed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Toobsterr schreef op maandag 21 september 2015 @ 15:14:
Ik heb dit vorige keer ook gehad. Wat je moet doen is de option toets(alt) tegelijk indrukken met de D toets en dan de mac aanzetten.
Mac zal een test uitvoeren wat een aantal seconden duurt en dan zou het weer moeten werken of aangeven wat er fout is.

Dit heeft er bij mij voor gezorgd dat die het weer deed!
Helaas, bij mij gebeurt er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-04 10:02
neanderthaler schreef op maandag 21 september 2015 @ 15:04:
Ik heb mijn zusje gevraagd of zij of haar vriend nog een spare adapter hadden, en die hadden ze inderdaad nog liggen. Dus as. woensdag weet ik hoop ik meer.

Het aanbod van supersnathan94 hou ik even achter de hand :)

Op MP heb ik gereageerd op een identieke laptop, waarvan het scherm defect is, alleen die lulhannes reageert niet ;(
Kan je nou toch niet beter wat investeren in een fatsoenlijke laptop als nu wéér een op voorhand al defecte prul kopen? Die modellen zijn berucht, ze gaan stuk. Ik ben absoluut geen Apple kenner of gebruiker maar zelfs ik weet dat je die laptop niet moet hebben :)

Verder, mocht je hem nog aan de praat krijgen: Blijkbaar is er juist een update uit voor de SMC waar ik hierboven mensen over zie dat die problemen kan geven: http://www.cnet.com/news/...issues-with-dual-updates/. Wellicht kan je daar nog iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Dit is gewoon hobby-appeltje, naast mijn windows-laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Kan pas aankomend weekend macbookje testen bij mijn zusje. Daar hebben ze er 2 maar bleek daar net ook de spare-adapter te zijn gesneuveld :(

Als ik het goed begrijp, gaat bij de oude Macbook Pro's op gegeven moment dus de videokaart kaduuk? Wat precies gaat er kaduuk aan de graka; slechte soldering over oververhitting? Ik vond nog een stukje over een terugroepactie mbt de videokaart voor deze types. Misschien is de mijne dus wel gefixt destijds. Of gaan de gereviseerde modellen er ook aan? Ik weet wel dat de iMacs uit dezelfde tijd ook regelmatig scherm- en videokaart problemen hebben.

Ik zie ze ook regelmatig te koop met een brak scherm, maar dan op een extern scherm nog wel werkend.

Kan iemand van jullie afleiden wat er zou kunnen schelen aan de laptop als het groene adapterLEDje op het connectortje niet aan gaat, anders dan dat de adapter zelf defect is? Als de laptop zelf defect zou zijn, zou het LEDje dan wel branden omdat de voeding denkt dat hij gewoon spanning moet leveren?

[ Voor 20% gewijzigd door neanderthaler op 28-09-2015 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Als ik een andere (identieke) overneem met een defect beeldscherm, is dan de harddisk gewoon over te zetten of is de OSX install afhankelijk van een mainboard identiteit ofzo?

Is een schijf met een OSX install te klonen en dan gewoon bruikbaar in een andere (identieke) macbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05 22:58
Grote kans dat het mainboard gewoon defect is, ik heb er hier een paar liggen waar ook het groene lampje niet gaat branden. Degene die op MP staan met een defect scherm hebben allemaal een brakke grafische chip. Daar heb je ook niet bar veel aan.Ik wissel hier overigens schijven uit tussen diverse machines, als ze het OSX ondersteunen starten ze allemaal op.

De enige oude (silveren keyboard) macbook pro's die nog een beetje blijven werken zijn 2006 15 inch. Alleen draaien die het laatste OSX niet meer.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Ik heb gisteren voor paar tientjes een andere overgenomen die wel beeld geeft op een extern scherm, dan is de videochip dus niet defect.

Met de accu en oplader van deze, ging mijn eigen macbook weer aan _O_

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05 22:58
neanderthaler schreef op woensdag 30 september 2015 @ 09:13:
Ik heb gisteren voor paar tientjes een andere overgenomen die wel beeld geeft op een extern scherm, dan is de videochip dus niet defect.

Met de accu en oplader van deze, ging mijn eigen macbook weer aan _O_
Top! Toch de lader dus ;)

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Gelukkig, hij doet het weer :)

Voor nu...
Pagina: 1