• Konijn447
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-06 21:49
Hallo mensjes, ik ben pas 18 geworden en ik zit op het MBO en heb dus recht op studiefinanciering.

Ik ben met mijn opleiding, medewerker beheer ICT niveau 3, begonnen op 1 augustus 2014. Het eerste jaar krijg ik op school theorie en het laatste half jaar stage. Dit heb ik nu sinds 31 augustus 2015 en eindigt als alles goed loopt eind januari/begin februari 2016. Als ik klaar ben met deze opleiding wil ik niveau 4 gaan doen op een andere school, maar wel vanaf het begin van het volgende schooljaar.

Studiefinanciering heb ik aangevraagd en is ook goedgekeurd. Ik krijg het vanaf oktober.

Mijn vraag is, moet ik mijn studiefinanciering halverwege het schooljaar zelf stopzetten als mijn stage voorbij is, of gebeurd dat vanzelf?

Ik heb gezocht hier op Tweakers op studiefinanciering maar ik kon niks vinden wat mij hielp. Op Google vond ik alleen maar dingen over als je met je opleiding stopt, dus daarom vraag ik het. Heb het ook gevraagd aan vrienden en familie maar die hadden geen idee.

Alvast bedankt!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 20:17
En wat zegt duo als je ze belt?

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:17

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Konijn447 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:18:
Hallo mensjes, ik ben pas 18 geworden en ik zit op het MBO en heb dus recht op studiefinanciering.

Ik ben met mijn opleiding, medewerker beheer ICT niveau 3, begonnen op 1 augustus 2014. Het eerste jaar krijg ik op school theorie en het laatste half jaar stage. Dit heb ik nu sinds 31 augustus 2015 en eindigt als alles goed loopt eind januari/begin februari 2016. Als ik klaar ben met deze opleiding wil ik niveau 4 gaan doen op een andere school, maar wel vanaf het begin van het volgende schooljaar.

Studiefinanciering heb ik aangevraagd en is ook goedgekeurd. Ik krijg het vanaf oktober.

Mijn vraag is, moet ik mijn studiefinanciering halverwege het schooljaar zelf stopzetten als mijn stage voorbij is, of gebeurd dat vanzelf?

Ik heb gezocht hier op Tweakers op studiefinanciering maar ik kon niks vinden wat mij hielp. Op Google vond ik alleen maar dingen over als je met je opleiding stopt, dus daarom vraag ik het. Heb het ook gevraagd aan vrienden en familie maar die hadden geen idee.

Alvast bedankt!
Altijd zelf stopzetten! Ik heb 2 jaar achter elkaar m'n OV bijvoorbeeld terug mogen betalen omdat ik 30! euro over de bijverdiengrens zat |:( Eigen schuld.

If it aint fixed, it's broken.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 12:22
Mijn advies is om vijf weken studievertraging op te lopen. Je krijgt dan recht op overbrugging studiefinanciering, waarbij de periode tussen twee studies maximaal vier maanden mag zijn. Bij studievertraging van vijf weken val je binnen dit maximum, anders helaas niet.

https://duo.nl/particulie...an-opleiding-wisselen.asp

• Konijn447
Dit heb ik nog niet gedaan.
rr7r schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:39:
Mijn advies is om vijf weken studievertraging op te lopen. Je krijgt dan recht op overbrugging studiefinanciering, waarbij de periode tussen twee studies maximaal vier maanden mag zijn. Bij studievertraging van vijf weken val je binnen dit maximum, anders helaas niet.

https://duo.nl/particulie...an-opleiding-wisselen.asp
Wat bedoel je met studievertraging?

• rr7r
Konijn447 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 18:51:
[...]

Wat bedoel je met studievertraging?
Zorgen dat de einddatum van je huidige studie zodanig wordt, dat de tussenliggende periode van de einddatum van je huidige studie en de begindatum van je toekomstige studie, maximaal vier maanden uit elkaar ligt.

Dan behoud je namelijk het recht op studiefinanciering over deze betreffende vier maanden.

• Konijn447
rr7r schreef op woensdag 16 september 2015 @ 18:56:
[...]

Zorgen dat de einddatum van je huidige studie zodanig wordt, dat de tussenliggende periode van de einddatum van je huidige studie en de begindatum van je toekomstige studie, maximaal vier maanden uit elkaar ligt.

Dan behoud je namelijk het recht op studiefinanciering over deze betreffende vier maanden.
Mijn opleiding eindigt zodra ik 100 stage dagen heb. Is het gebruikelijk om het langer door te laten gaan voor studiefinanciering?

• rr7r
Konijn447 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:32:
[...]

Mijn opleiding eindigt zodra ik 100 stage dagen heb. Is het gebruikelijk om het langer door te laten gaan voor studiefinanciering?
Ik vermoed dat hier geen cijfers over zijn. Je moet het zelf weten. Het was maar een suggestie.

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Konijn447 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:32:
[...]

Lijkt mij sterk dat je niet een project kunt 'herkansen'. Al is dat in principe frauderen natuurlijk :)

• Konijn447
Ik zal eens een keertje op school kijken en hopen dat ze niet al te moeilijk doen :p

• rr7r
Megajr schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:50:
[...]

Lijkt mij sterk dat je niet een project kunt 'herkansen'. Al is dat in principe frauderen natuurlijk :)
Er is geen sprake van fraude.

Kenmerkende elementen die aanwezig moeten zijn om van fraude te spreken zijn:
  • het gaat om opzettelijk handelen (ja)
  • er wordt een misleidende voorstelling van zaken gegeven (nee)
  • er is het oogmerk economisch voordeel te behalen (ja)
  • er is een benadeelde (catch-22)
  • er is sprake van onrechtmatig of onwettig handelen (nee)
Wikipedia: Fraude

[ Voor 6% gewijzigd door rr7r op 16-09-2015 22:02 ]

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
rr7r schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:01:
[...]

Er is geen sprake van fraude.

Kenmerkende elementen die aanwezig moeten zijn om van fraude te spreken zijn:
  • het gaat om opzettelijk handelen (ja)
  • er wordt een misleidende voorstelling van zaken gegeven (nee)
  • er is het oogmerk economisch voordeel te behalen (ja)
  • er is een benadeelde (catch-22)
  • er is sprake van onrechtmatig of onwettig handelen (nee)
Wikipedia: Fraude
Het is ook niet helemaal zuivere koffie. Daarnaast kunnen wij over wat misleiden is en onrechtmatig nog wel een discussie hebben denk ik. Het lijkt mij aardig misleidend als je een project in 1 keer had kunnen halen en besluit dat niet te doen met als enige doel een tijdje extra studiefinanciering en dat zou ik ook scharen onder onrechtmatig toe eigenen van gemeenschapsgeld.

In het beste geval is het anders hooguit niet helemaal ethisch. Maar als we miljarden kunnen stuk slaan op een JSF en Fyra zou ik ook niet al te lang wakker langen van een paar tientjes studie financiering.

• rr7r
Megajr schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:59:
[...]

Maar als we miljarden kunnen stuk slaan op een JSF en Fyra zou ik ook niet al te lang wakker langen van een paar tientjes studie financiering.
Daarmee zeg je dus eigenlijk dat het wel ethisch is; je kan beter zelf die euro uitgeven dan dat aan de overheid overlaten. :o

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Of het fraude is is discutabel, dat het niet netjes is staar vast. Daarnaast voldoe je aan de drie kanten van de fraude triangel:

http://www.hrzone.com/hr-glossary/what-is-the-fraud-triangle

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:52
Je kan ook later beginnen met je Stage ("eerder starten kon echt niet") en die 100 dagen oprekken naar 125 dagen (omdat "je het nog niet onder de knie had".)
Maar inderdaad, bij DUO is les 1: ALLES ZELF REGELEN; les 2: VRAAG ALTIJD EEN BEVESTIGING
en les 3: BEWAAR DE CORRESPONDENTIE GOED

Maar, neem een baantje voor 6mnd waar je ook nog werkervaring op doet, betaal hier je levensonderhoud van (is ook meer dan DUO) en je krijgt een beter gevoel over over jezelf dan gratis geld krijgen van DUO.

[ Voor 26% gewijzigd door Heinemancp op 17-09-2015 08:31 . Reden: morele toevoeging ]

• Konijn447
Fraude is nou niet bepaald waar ik mijn volwassen leven mee wil beginnen. Ik zal toch een keer op school kijken wat de mogelijkheden zijn. Anders word het inderdaad maar werken :p

• rr7r
Goodfellas schreef op donderdag 17 september 2015 @ 08:06:
Of het fraude is is discutabel, dat het niet netjes is staar vast. Daarnaast voldoe je aan de drie kanten van de fraude triangel:

http://www.hrzone.com/hr-glossary/what-is-the-fraud-triangle
Fraude is niet discutabel, het is gewoon onzin. Wat je zegt is dat de bepaling of studievertraging fraude is, afhangt van de redenen. Hoe bepaal je de redenen dan? Hoe stel je die vast? Wanneer er sprake is van multicausaliteit, hoe weeg je elke reden (in het kader van het vaststellen van fraude)?

Fraude is bovenal een juridisch fenomeen. Wettelijk gezien is er simpelweg geen sprake van fraude.

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Nee hoor ik zeg niet dat studievertraging oplopen fraude is, dan zou ik zelf serie fraudeur zijn. Fraude is ook niet zwart-wit en daarom is mijn reactie onzin noemen onterecht.

Ik zeg dat met opzet studievertraging oplopen, met als doel alleen meer studiefinanciering te krijgen, kan worden geïnterpreteerd als fraude (discutabel). Je krijgt namelijk studiefinanciering om te studeren, en niet andersom. Je kunt het ook 'het systeem bespelen' noemen, je ziet dus dat het niet zwart-wit is. En daarom is het discutabel.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:44

Zenix

BOE!

Als het goed is schrijft de school je uit op een bepaalde datum, die datum moet je dan doorgeven aan de de DUO. Daarna gelijk de stufi en OV stopzetten per die datum. Vooral niet denken dat het automatisch gaat, want als je het niet allemaal goed doorgeeft dan mag je teveel ontvangen stufi en OV terug gaan betalen met een eventuele boete.

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hou in ieder geval dit in de gaten: te veel betaalde stufi zul je gewoon terug moeten betalen. Maar te laat stop gezette OV betaal je een boete voor! Zorg in ieder geval dat OV vroeg genoeg stopt. Iets wat je ten onrechte gekregen hebt terugbetalen is minder zuur dan boete's te betalen voor een pasje.
Pagina: 1