Upgrade van AM3 naar 1151

Pagina: 1
Acties:

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:51
Na 6 jaar is het tijd voor een nieuwe systeem, ik wil overstappen van een AMD Phenom II X4 955 met 8GB geheugen naar een nieuwer platform. De laatste upgrade was anderhalf jaar geleden, van een nVidia GTX 275 naar een nVidia GTX 750ti. Tot nu toe heb ik altijd AMD systemen gehad, maar ik denk dat op dit moment Intel een beter aanbod heeft, maar correct me if I´m wrong.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dual boot:
Windows 10: Lightroom/Photoshop, general purpose (voor meerdere gebruikers), light to medium gaming.
Ubuntu: Heavy development, waar ook evt. Docker development of virtual machines bij komen kijken.

Wellicht wil ik de Windows 10 machines ook in VMs draaien voor de andere gebruikers.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen harde bovengrens.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1Corsair CX430M€ 49,95€ 49,95
1EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB€ 133,98€ 133,98
1Western Digital Blue WD5000AAKS, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 0,-€ 0,-
1LG L245WP-BN Zwart€ 0,-€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 251,95€ 251,95
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII GENE€ 204,95€ 204,95
1Fractal Design Core 1500€ 47,95€ 47,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16€ 268,50€ 268,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 773,35

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De behuizing moet in mijn buro passen, waarbij de afmetingen gelimiteerd zijn tot 42x30x58cm (hxbxd), mATX is denk ik de maximale grootte voor het moederbord.
In de toekomst komt er nog een upgrade naar een NVMe SSD (vandaar M.2 slot).
Het geheugen is duur, maar ik wil graag naar 32GB over met de keus om later nog verder te gaan.
USB 3 Type C, ivm aankomende peripherals.
Storage is verder niet nodig, er staat een 8TB NAS naast.

Ga je overklokken?
Op dit moment niet, maar wellicht in de toekomst. Het prijsverschil tussen de 6600 een 6600K is verwaarloosbaar IMO.

Wat verwacht je van ons?
Is er iets wat ik over het hoofd zie? Zijn er betere alternatieven voor het moederbord of geheugen?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Wat mis je bij bijvoorbeeld dit moederbord: pricewatch: Asus Z170M-PLUS?
De Maximus VIII Gene is namelijk nogal een duur moederbord en lijkt mij nogal overdreven met jou wensen.

Als je de voeding trouwens wil gebruiken, zorg er dan voor dat je C6 en C7 powerstates uitschakeld in de UEFI, anders kan de PC vastlopen tijdens de C6 en C7 slaapstand.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Als je niet zeker bent of je gaat overclocken zou ik het achterwege laten en een i5 6500 combineren mst een b of h chipset mobo: dat scheelt toch weer een paar tientjes.

• DaCoTa
-The_Mask- schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:21:
Wat mis je bij bijvoorbeeld dit moederbord: pricewatch: Asus Z170M-PLUS?
De Maximus VIII Gene is namelijk nogal een duur moederbord en lijkt mij nogal overdreven met jou wensen.
Ardjee schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:23:
Als je niet zeker bent of je gaat overclocken zou ik het achterwege laten en een i5 6500 combineren mst een b of h chipset mobo: dat scheelt toch weer een paar tientjes.
Goed punt. Het enige verschil is USB 3.0 Type-C of USB 3.1 Type-C waardoor hij uit mijn originele filter viel. Als ik dat toevoeg, en de andere chipsets zijn er idd wat meer keuzes qua moederbord. Ik ga nog even een vergelijking maken tussen deze lijst, maar dat scheelt al snel ruim €100,- :)
Als je de voeding trouwens wil gebruiken, zorg er dan voor dat je C6 en C7 powerstates uitschakeld in de UEFI, anders kan de PC vastlopen tijdens de C6 en C7 slaapstand.
Ook een goed punt, daar was ik nog niet van op de hoogte. Is dit de moeite waard om een nieuwe CPU voor aan te schaffen? Hij staat in een gesloten buro, dus warmte zou een probleem kunnen worden.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:13
Aangezien je met VM gaat werken, is een i7 dan niet wenselijk?

Het geheugen is ook aardig duur vergeleken met 4x8GiB;
http://tweakers.net/categ...XtoHuzHDim8W9uSmtpOlQa_0C

[ Voor 28% gewijzigd door NitroX infinity op 16-09-2015 15:44 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• DaCoTa
NitroX infinity schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:43:
Aangezien je met VM gaat werken, is een i7 dan niet wenselijk?
De i5 heeft ook support voor virtualisatie. Het enige verschil is wel of geen Hyperthreading, en daar vind ik de i7 wel wat te duur voor ten opzichte van een i5. Let wel, ik kom van een 6 jaar oude AMD, de langzaamste i5 is per core al 2x zo snel. Die extra paar procenten die gaan het verschil voor mij niet maken.
Het geheugen is ook aardig duur vergeleken met 4x8GiB;
http://tweakers.net/categ...XtoHuzHDim8W9uSmtpOlQa_0C
Dat klopt, maar dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking, aangezien dat langzamer geheugen is. De echte vergelijking (32GB in 2 of 4 strips) is €233,- vs €269,50. Nou kan het ook best draaien met langzamer geheugen, maar ik wil toch wel die 2 banken vrij hebben. Met mijn vorige machine heb ik 6 jaar gedaan, ik heb er nu wel wat voor over om in de toekomst niet een kit van 4 te hoeven kopen terwijl ik een kit van 2 op de plank leg.

Vooralsnog kom ik hier op uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 224,50€ 224,50
1Asus Z170M-PLUS€ 120,95€ 120,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16€ 269,50€ 269,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 662,90

Met als redenering: de volgende i5 is maar 0,1Ghz sneller, zoals gezegd, dat ga ik niet merken. Overklokken ga ik nu waarschijnlijk niet doen, maar tegen de tijd dat socket 1151 eruit gaat kan ik nog een keer upgraden naar de snelste i7 die er dan is vandaar toch een Z170 bord, maar wel een veel goedkopere. Als ik er over een paar jaar - indien nodig - ook nog een geheugenkit tegenaangooi, dan haal ik die 6 jaar wel weer. Maar voor die tijd eerst nog een NVMe disk als de keuze wat groter is geworden en de controllers wat meer volwassen.

Een laatste vraag: hoe kun je zien of een voeding de C6/C7 states ondersteunt? De pagina van Corsair geeft nog geen uitsluitsel, die zegt TBD: Likely compatible — currently validating. Ik ga het wel proberen met de voeding die ik heb. Tegen de tijd dat er een andere videokaart in gaat, kies ik wel een PSU uit van deze fraaie lijst.

In ieder geval dank tot zover!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-12 12:54

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb deze plank ook en alles was een totaal drama met de RAM timings en een PCI SDD in het tweede slot. Nu met de laatste BIOS versie ben ik heel erg content. Dus even er voor zorgen dat je het laatste BIOS bij de hand hebt als je alles in elkaar gaat zetten.

De Kingston HyperX Fury HX426C15FBK4/32 kit is iets van 50E goedkoper. Zijn wel 4 repen ipv 2.

[ Voor 8% gewijzigd door TheBorg op 16-09-2015 22:17 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-12 23:37
dat geheugen blijft een hoop geld, heb je echt 32G nodig? 16G (2x8) heb je voor €100, dat scheelt dus €170! Zet je er over 2 tot 3 jaar 32G bij dat dan een stuk goedkoper is, ik denk niet dat je over 6 jaar baalt van het feit dat je 'maar' 48G hebt en geen 64G :)

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Wat verwacht je van ons?
Is er iets wat ik over het hoofd zie?
In ieder geval een koeler. Deze worden niet meegeleverd bij Skylake cpu!

Degelijke koeling omdat de kast in bureau staat. Je kunt eventueel nietgebruikte bays (voorlopig) uit de kast halen voor verbetering van de airflow. Tip die ik vaak geef. Moet wel zeggen dat de huidige gpu niet zo heel groot is...
Bij de grotere modellen (300mm+) wil de gpu nog wel eens to bijna tegen de bays komen. Affijn gezien niveau van opening en reacties ga je dat prima zelf redden :)

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• DaCoTa
Leijenaar schreef op donderdag 17 september 2015 @ 12:52:
[...]
In ieder geval een koeler. Deze worden niet meegeleverd bij Skylake cpu!

Degelijke koeling omdat de kast in bureau staat. Je kunt eventueel nietgebruikte bays (voorlopig) uit de kast halen voor verbetering van de airflow. Tip die ik vaak geef. Moet wel zeggen dat de huidige gpu niet zo heel groot is...
Bij de grotere modellen (300mm+) wil de gpu nog wel eens to bijna tegen de bays komen. Affijn gezien niveau van opening en reacties ga je dat prima zelf redden :)
Heb meer over het hoofd gezien dan ik had gedacht...

Mijn GPU is idd niet zo lang, dus dat gaat wel passen met zijn 17cm:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1392804919.png
:>

Heb pricewatch: Scythe Mugen 4 erbij gezet, met zijn 157mm hoogte moet dat net passen in de behuizing, waar max 162mm voor de koeler staat.
Rrob schreef op donderdag 17 september 2015 @ 12:28:
dat geheugen blijft een hoop geld, heb je echt 32G nodig? 16G (2x8) heb je voor €100, dat scheelt dus €170! Zet je er over 2 tot 3 jaar 32G bij dat dan een stuk goedkoper is, ik denk niet dat je over 6 jaar baalt van het feit dat je 'maar' 48G hebt en geen 64G :)
Lol, jullie hebben ook helemaal gelijk. :> Over naar pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16. Ik blijf wel bij 2 repen, mocht ik later kriebels krijgen en naar 48GB willen, in plaats van 32GB.

De uiteindelijke lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z170M-PLUS€ 119,95€ 119,95
1Scythe Mugen 4€ 34,-€ 34,-
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 99,95€ 99,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 553,80

En ja, ben toch maar weer naar de i5-6600K gegaan, heb alsnog €220,- bespaard op de build, dat kan er dan wel vanaf.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:43

bloody

0.000 KB!!

Misschien vind je mijn verhaal rond het geheugen ook wel interessant: Skylake gaming systeem - 1500 euro
Kortom: neem 2666 ipv 2133 MHz voor praktisch hetzelfde geld :)

nope

• DaCoTa
bloody schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:51:
Misschien vind je mijn verhaal rond het geheugen ook wel interessant: Skylake gaming systeem - 1500 euro
Kortom: neem 2666 ipv 2133 MHz voor praktisch hetzelfde geld :)
Ik had idd ook http://www.legitreviews.c...4-memory-kit-speed_170340 gevonden, maar kon zo snel niks vinden wat direct leverbaar is. Maar idd, pricewatch: Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 scheelt maar €7,-, en ze direct leverbaar zijn bij een winkel waar al dingen vandaan komen.

Toch weer leuk om allemaal uit te zoeken. Jammer dat ik maar eens in de 6 jaar mijn machine helemaal upgrade :D

Voor de volledigheid, de volgende bestelling is geplaatst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z170M-PLUS€ 119,95€ 119,95
1Scythe Mugen 4€ 34,-€ 34,-
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 107,95€ 107,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 561,80

[ Voor 54% gewijzigd door DaCoTa op 17-09-2015 22:09 ]

• DaCoTa
Even nog een bericht nadat alles goed en wel draait met mijn bevindingen. De machine draait goed, maar een paar punten die wellicht interessant zijn:

De behuizing had iets raars, ik kon de afstandbusjes er alleen goed ingedraaid krijgen met een 5 mm inbussleutel, met de hand kreeg ik ze er niet ver genoeg ingedraaid. Het leek alsof het schroefdraad in de backplate niet goed getapt was. Dit heb ik bij andere behuizingen nooit eerder meegemaakt.

Windows 7 en Skylake is een lastige combinatie (bron). Ik had geen werkende optische drive met SATA aansluiting tot mijn beschikking en alle andere paden liepen vast vanwege gebrek aan USB 3 drivers. Ik wilde vanaf Windows 7 de upgrade naar Windows 10 maken, maar de initiële installatie dus niet werken.

Dit heb ik uiteindelijk toch voor elkaar gekregen om op mijn oude moederbord Windows 7 te installeren, daarna de ASUS drivers (via een laptop met DVD speler en het netwerk) de drivers op de harddisk te kopiëren, daarna de harddisk over te zetten naar de nieuwe machine en tot slot de drivers te installeren. Upgrade naar Windows 10 ging daarna goed en hij was ook geactiveerd. Helaas ging bij de clean install van Windows 10 de activatie verloren, om onduidelijke redenen. Ik had geen zin om alles nog een keer te doen - ik was er uiteindelijk een hele dag mee bezig - dus heb ergens maar een OEM licentie van Windows 10 op de kop getikt.

Tot slot, de koeler past in de behuizing, met inderdaad een paar mm speling, precies zoals de specificaties in de pricewatch deden vermoeden. Ik heb de machine nog niet in het buro gezet omdat er nog geen kabeldoorvoer aan de achterkant zit, dus over temperaturen in het buro weet ik nog niks.

In ieder geval dank voor alle tips!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
DaCoTa schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 00:05:
De behuizing had iets raars, ik kon de afstandbusjes er alleen goed ingedraaid krijgen met een 5 mm inbussleutel, met de hand kreeg ik ze er niet ver genoeg ingedraaid. Het leek alsof het schroefdraad in de backplate niet goed getapt was. Dit heb ik bij andere behuizingen nooit eerder meegemaakt.
Is vrij normaal dat het wat zwaar gaat. Met de hand werkt sowieso niet. Je kan ze dan namelijk niet strak genoeg draaien en als je de schroefjes dan weer los zou draaien zouden de afstandsbusjes mee uit de behuizing draaien, niks irritanter dan dat. :p Vaak krijg je wel een dopje bij de behuizing waar je een kruiskopschroevendraaier in kan doen voor het vastdraaien van de afstandsbusjes, dan kun je ze ook gewoon goed vast draaien. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1