• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-09 10:01
Zo'n anderhalf jaar geleden vroeg mijn broer om hem te helpen met het automatiseren van zijn bedrijf. Omdat de samenwerking niet goed verloopt heb ik al verschillende keren aangegeven dat ik wil stoppen. Toch blijft mijn broer doorgaan met nieuwe plannen bedenken voor het project.
Ik ben voorbij het punt dat ik de samenwerking probeer te verbeteren en heb besloten om eind dit jaar te stoppen, dit heb ik meerdere keren duidelijk aangegeven.

Er zijn geen contracten of andere afspraken op papier die mij juridisch tegenhouden. Ik ben vooral opzoek naar advies en/of de mening van jullie over de twee onderstaande scenario's .

scenario 1: Code verkopen en overdragen
Voorheen liep het bedrijf op handwerk en Excell bestanden. Bestellingen moesten met de hand worden verwerkt met als gevolg lange, 10+ uur, werkdagen tijdens het hoogseizoen.
Updaten van voorraden gebeurde hooguit maandelijks omdat ruim een dag duurde.

De code verwerkt de bestellingen van de klanten automatisch. Er hoeven allen drie bulk bestellingen worden geplaatst bij de groothandels en er draait dagelijks een voorraad update. Dankzij de code is groei van het bedrijf weer mogelijk. En zonder groei kost het draaien van het bedrijf een fractie van de tijd.
De code heeft, naar mijn idee, grote waarde voor het bedrijf.

Vanaf het begin was het de bedoeling om op de lange termijn geld te verdienen, tijdens de ontwikkeling heb ik mijn spaargeld moeten aanspreken. Gezien er voor mij geen lange termijn zal zijn wil ik de code verkopen zodat ik er iets aan verdien.
Omdat mijn "loon" een deel van de winst is komt er tijdens het hoogseizoen geld binnen. Als ik stop met het project zal er geen hoogseizoen meer zijn voor mij. Daarom wil ik een bedrag voor de code.

scenario 2: Alleen nog onderhouden
De code maakt gebruik van verschillende API die wel eens aangepast (kunnen) worden. Daarnaast is de code niet perfect, er zijn vast nog wel bugs en stukjes die geoptimaliseerd kunnen worden.

Voor een vast bedrag per maand, i.p.v. een deel van de winst, zal ik de code onderhouden. Nieuwe functionaliteiten komen er niet.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 13:56
Ik neem aan dat er wel iets van afspraken zijn gemaakt? Al is het maar via de mail of zelfs mondeling? Zo ja, wat zijn die?

Wellicht een interessant topic voor jou: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1562805

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
Scenario 2 lijkt mij niet te werken aangezien de samenwerking met broer niet fijn verloopt.
Wanneer is iets onderhouden en wanneer uitbreiden?

Zit momenteel in een vergelijkbare situatie, alle zakelijke banden met familie gaan los.

• CyberFly
celshof schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:29:
Ik neem aan dat er wel iets van afspraken zijn gemaakt? Al is het maar via de mail of zelfs mondeling? Zo ja, wat zijn die?

Wellicht een interessant topic voor jou: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1562805
Ik sta ingeschreven bij de kvk als zzp-er.
Wat er op papier staan zijn een aantal facturen van mij naar hem voor de ontwikkeling van de software. Voor de rest zijn er alleen mondeling afspraken.

Bedankt voor de tip, ik had dat topic ook gevonden en een deels gelezen.
ybos schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:30:
Scenario 2 lijkt mij niet te werken aangezien de samenwerking met broer niet fijn verloopt.
Wanneer is iets onderhouden en wanneer uitbreiden?

Zit momenteel in een vergelijkbare situatie, alle zakelijke banden met familie gaan los.
Voor het oplossen van fouten is niet veel samenwerking nodig, een stuk uit het error log is voldoende. Ik kan bijvoorbeeld ook het log dagelijks naar mij laten mailen om de boel in de gaten te houden.

Het verschil tussen onderhoud en uitbreiding kan nog behoorlijk moeilijk worden omdat de code effect heeft op de bedrijfsprocessen. Dat gaar dus zeker problemen opleveren.

[ Voor 25% gewijzigd door CyberFly op 16-09-2015 13:16 ]

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-09 15:41
Situatie 2 leidt wat mij betreft altijd, een keer, tot vragen over uitbreiding danwel aanpassingen aan de code / het product. Doe het niet.

Dit klinkt als iets waar meerdere oplossingen op de markt voor zijn, bekijk wat die kosten, bekijk wat je erin gestoken hebt, vind een mooie prijs, draag het over en doe misschien suggesties voor andere mensen/bedrijven die je klant hiermee kunnen helpen voor later.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
Maar als de werkrelatie niet lekker is, ben erg benieuwd als jij een prijs bepaald die jij juist vind voor het product, of je broer dat ook vind...

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
CyberFly schreef op woensdag 16 september 2015 @ 13:06:
[...]

Ik sta ingeschreven bij de kvk als zzp-er.
Wat er op papier staan zijn een aantal facturen van mij naar hem voor de ontwikkeling van de software. Voor de rest zijn er alleen mondeling afspraken.

[...]
Hij heeft de software dus al gekocht: jij hebt geen poot om op te staan. Er zijn geen afspraken en het werk vd software is al gefactureerd.

Hoeveel klanten heb jij zelf (dus niet je broer)? Ben jij technisch wel een ondernemer voor de btw en inkomstenbelasting? Heb je een verklaring arbeidsrelatie? Ben jij verzekerd voor fouten in de software die je hebt geschreven? Als door een bug een maand omzet wegvalt kan hij dat op jou gaan verhalen.

Ga als de bliksem je zaken goed regelen!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 13:56
pirke schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:15:
[...]

Hij heeft de software dus al gekocht: jij hebt geen poot om op te staan. Er zijn geen afspraken en het werk vd software is al gefactureerd.

Hoeveel klanten heb jij zelf (dus niet je broer)? Ben jij technisch wel een ondernemer voor de btw en inkomstenbelasting? Heb je een verklaring arbeidsrelatie? Ben jij verzekerd voor fouten in de software die je hebt geschreven? Als door een bug een maand omzet wegvalt kan hij dat op jou gaan verhalen.

Ga als de bliksem je zaken goed regelen!
Die paar facturen kunnen prima tussenfacturen zijn. Daarnaast, afzien van auteursrecht doe je niet zomaar. Gezien er geen loonverband is geweest en het niet expliciet is afgedragen ligt dat gewoon bij OP. Opdrachtgever kan dus ook niet zomaar dingen gaan wijzigen aan de software.

Verwijderd

celshof schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:58:
Die paar facturen kunnen prima tussenfacturen zijn. Daarnaast, afzien van auteursrecht doe je niet zomaar. Gezien er geen loonverband is geweest en het niet expliciet is afgedragen ligt dat gewoon bij OP. Opdrachtgever kan dus ook niet zomaar dingen gaan wijzigen aan de software.
Klopt. Zonder afspraken heeft TS alle auteursrecht.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2015 @ 01:14:
[...]

Klopt. Zonder afspraken heeft TS alle auteursrecht.
Ligt er aan, hij kan ook ingehuurd zijn om een oplossing te ontwikkelen. Als een bedrijf een programmeur inhuurt is de code gewoon van het bedrijf.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Wim-Bart schreef op donderdag 17 september 2015 @ 04:10:
Ligt er aan, hij kan ook ingehuurd zijn om een oplossing te ontwikkelen. Als een bedrijf een programmeur inhuurt is de code gewoon van het bedrijf.
Alleen als je werknemer bent en er verder niets afgesproken is. Als freelancer, ZZP'er of via andere constructies (of geen constructie) is daar geen sprake van. Als je een werknemer in dienst hebt moeten er uiteraard ook belastingen zijn afgedragen en verzekeringen betaald zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2015 04:14 ]

• CyberFly
@ De mensen met opmerkingen over de auteursrechten.
Tot zo ver ik de regels ken is de programmeur standaard de rechthebbende tenzij anders is afgesproken.
In iedere arbeidsovereenkomst die ik heb liggen staat dat de werkgever de rechten bezit i.p.v. de werknemer.

Verkopen van het project lijkt mij ook het beste plan omdat er dan een duidelijk eindpunt is.
Bedankt voor het advies.

Is het mogelijk om een kopie van de code te verkopen zodat we beide eigenaar zijn van ons eigen exemplaar? Bepaalde onderdelen van de code wil ik voor andere projecten gebruiken.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:32
Als je er vanaf wilt inderdaad de code juridisch aan hem verkopen.
als je zelf een kopie wilt houden (+ rechten!) kan dat, maar zal je natuurlijk een lagere prijs ervoor krijgen.

Ik weet niet waar de software in geschreven is? Ik heb namelijk een software bedrijfje en ben altijd wel op zoek naar nieuwe klanten ;) PM me maar voor details.
Pagina: 1