Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben bezig een nieuw netwerk aan te leggen. Ik gebruik Telfort glasvezel als aanbieder, en gebruik de setup zoals hier staat aangegeven:

Afbeeldingslocatie: http://netwerkje.com/sites/default/files/fiber_1-extra.png

De switch staat in mijn meterkast (een Netgear GS716Tv2) en ik heb een kleine switch in mijn woonkamer (een Netgear GS105E).

Als ik enkel alleen untagged netwerk verkeer over deze lijn heen laat lopen krijg ik netjes een 1000Mbps connectie. Zodoende weet ik dat de kabel goed is.

Ik heb nu in de swiches ook een Tagged VLAN 4 (tv) meegestuurd, maar nu krijg ik het niet meer voor elkaar om een snellere verbinding te krijgen dan 100Mbps. Als ik de kabel weer in een andere poort stop (zonder VLAN tagging) gaat het weer goed.

Een collega van mij zei dat het misschien kwam door de auto negotiation. Mogelijk dat de switches proberen op dat VLAN de snelheid te bepalen en zo uitkomen op 100Mbps. Ik heb echter helaas niet de mogelijkheid om de poort "hard-coded" op 1000Mbps te zetten. Zie hieronder (poort 16, onderste):

http://www.tiikoni.com/tis/view/?id=49b1ce3

Heeft iemand van jullie misschien een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

De config zoals ik de router nu heb: http://pastebin.com/Njpse9k7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2015 12:24 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:39:
Een collega van mij zei dat het misschien kwam door de auto negotiation. Mogelijk dat de switches proberen op dat VLAN de snelheid te bepalen en zo uitkomen op 100Mbps.
Dat kan niet, en bovendien staat er duidelijk bij dat 't om een 1000Mbps link gaat.

Ik denk eigenlijk dat of je switch niet helemaal lekker is, of dat je wellicht per ongeluk dat verkeer over een andere link stuurt dan je denkt, die wel 100Mbps is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 14:21
Als je de RB2011 hebt, heb je de switches dan niet toevallig in één van de vijf rechterpoorten aangesloten? Die zijn namelijk 100Mb/s. De eerste vijf zijn Gigabit.

En anders nog even kijken in je Mikrotik hoe het daar staat ingesteld qua port snelheid.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Verwijderd

Topicstarter
Meauses schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:28:
Als je de RB2011 hebt, heb je de switches dan niet toevallig in één van de vijf rechterpoorten aangesloten? Die zijn namelijk 100Mb/s. De eerste vijf zijn Gigabit.

En anders nog even kijken in je Mikrotik hoe het daar staat ingesteld qua port snelheid.
Ik heb geen Mikrotik. Ik snap dat door dat plaatje dat wat verwarrend is, maar dat plaatje geeft eigenlijk alleen aan wat de setup is van mijn netwerk. Mijn router staat verder volgens mij ook los van dit probleem.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:42:
[...]

Dat kan niet, en bovendien staat er duidelijk bij dat 't om een 1000Mbps link gaat.
Waar staat dat? Ik volg je niet helemaal.
CyBeR schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:42:
Ik denk eigenlijk dat of je switch niet helemaal lekker is, of dat je wellicht per ongeluk dat verkeer over een andere link stuurt dan je denkt, die wel 100Mbps is.
Dat zou dan betekenen dat het een beperking zou zijn van de GS105E switch? Ik had in mijn eerste setup een Draytek Router ipv mijn GS716Tv2 switch (in de meterkast) maar daar had ik hetzelfde probleem (+ nog een ander probleem, de reden dat ie nu weg is).

Ik zal morgen eens kijken of ik een test setup kan maken met een ander apparaat om te kijken of het daarmee wel lukt. Als dat zo is dan bewijst dat dat het aan de GS105E ligt.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:40:
[...]

Waar staat dat? Ik volg je niet helemaal.
In 't plaatje wat je inmiddels duidelijker hebt gemaakt, maar daar is nu ook opeens (onderaan) een 100Mbps link bij gekomen. Check dus even of je verkeer daar niet overheen gaat, of als dat de bedoeling is, waarom die poort op 100 ipv 1000 uit komt. Met VLANs heeft dat iig niks te maken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net ( op aanraden van een collega) de configuratie aangepast en ook toegepast op poort 5. Kabel erin en klaar! Het lijkt er dus op dat er iets mis is met die poort 1 op die switch. Lekker, want ik heb de vorige GS105e ook al terug moeten sturen met problemen met poort 1. Anyway, problem solved. Bedankt voor jullie hulp en het meedenken!
Pagina: 1