Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptopje "voor erbij"

Pagina: 1
Acties:

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-09 11:24
Ik heb al ruim 6 jaar een Toshiba Portégé M800-11E naast mijn desktop voor het zware werk en een Dell Precision M4800 van m'n werkgever.

Ik gebruik deze best heel veel voor allerlei (naar huidige maatstaven relatief lichte) taken.
32 sporen 24 bits 48KHz audio opnemen en weergeven via USB (Behringer X32), onderweg foto's bewerken (ik verwacht niet de prestaties van mijn desktop maar wel dat het mogelijk is.) Het gebruikelijke webbrowsen, videootjes kijken, VPN en remote desktop kunnen gebruiken. Geen games. Ik ben tevreden met een systeem wat Windows (7 - 10) goed draait maar hardware die goed compatible is met linux is een bonus.

Het compacte formaat is voor mij belangrijk zodat deze gemakkelijk is mee te nemen.
De harde schijf van deze laptop is (al weer geruime tijd terug) vervangen door een 500GB SSD.
Eigenlijk bevalt deze laptop nog prima en met de SSD zijn de prestaties voor de taken waarvoor ik deze inzet ruimschoots voldoende (3GB RAM, Core 2 Duo mobile P8600, Intel GMA 4500MHD). Helaas begint het oude beestje aan wat ouderdomskwaaltjes te lijden en denk ik toch na over vervanging op vrij korte termijn. De accu begint aardig aan capaciteit te verliezen (maar dat mag na 6 jaar en die is te vervangen) maar ook het scherm begint af en toe wat strepen te vertonen en slijtage aan de touchpad en toetsen maakt bediening wat minder prettig. Ook heeft de behuizing een paar kleine barstjes aangezien deze niet altijd een heel gemakkelijk leven heeft gehad. Voor de rest voldoet het huidige systeem prima voor wat betreft de prestaties. Elke verdere verbetering is natuurlijk welkom maar zeker niet noodzakelijk.

Er is een ding wat ik in een vervanger zoek wat echt een verbetering moet zijn: het beeldscherm.
Vanwege portabiliteit wil ik eigenlijk niet groter dan 13,3" en zeker niet groter dan 14" maar wel graag een IPS scherm met goed contrast en goede kleurweergave voor foto's. Daarnaast wil ik zeker niet inleveren op de verticale resolutie (nu 1280x800) en liefst een behoorlijke verbetering (≥1024 verticaal). Met moderne systemen dus waarschijnlijk full HD resolutie of beter. 768 pixels verticaal is (IMO) echt niet meer van deze tijd en voor mij echt geen optie.

Op zich zijn de eisen dus niet heel erg hoog. Een kwalitatief goed scherm, ≥500GB SSD en compacte afmetingen zijn de belangrijkste zaken. Prestaties van 6 jaar geleden zijn verder ruimschoots goed genoeg ;-)

Wel heb ik nog wat wensen maar die zijn niet echt essentieel: een bedrade GB ethernet poort is fijn en ik hoop dat het gemakkelijk is (eventueel later) onderdelen te vervangen indien gewenst. Geheugenuitbreiding, andere Wifi kaart, grotere SSD etc. zonder BIOS beperkingen maar als een systeem al ruim aan de eisen voldoet is dat wellicht niet noodzakelijk. eigenlijk heb ik in de oude laptop ook niets vervangen behalve de SSD.)

Helaas kom ik op mijn zoektocht weinig tegen wat ik aantrekkelijk vindt en niet ook op andere vlakken veel hoger gespecificeerd is (met bijbehorend prijskaartje.) Systemen die me aanspreken zijn o.a. de Toshiba Portege Z30 (in varianten met Full-HD IPS scherm) en de Dell XPS13 maar die systemen zijn eigenlijk wat hoger geprijsd dan ik in gedachten had (De modellen met 500GB SSD zijn verder ook top-of-the-line maar ik heb wel ruim opslag nodig) en de Dell mist een ethernet poort. Ook heb ik gedacht aan een Dell Venue 11 pro met mobile keyboard of andere convertibles als daarin een grote SSD verkrijgbaar is of ik deze direct kan vervangen (maar de vervangende SSD dan wel gelijk bij de prijs meerekenen natuurlijk).

Even op een rijtje:
1. Compact, (in ieder geval ≤14" maar graag kleiner)
2. Goed IPS full HD (of hoger) scherm met goede kleurweergave (foto)
3. ≥500GB en/of vervangbare SSD
3. 4GB RAM en elke moderne processor (zonder dedicated GPU en video RAM) zullen ruimschoots voldoen.

Gezien mijn beperkte eisen voor wat betreft o.a. RAM en processor hoop ik dat er degelijke systemen zijn die wat voordeliger zijn dan de genoemde Z30 of XPS opties.

Tussen alles wat ik gezien heb vind ik de Portégé Z30-B-11V tot nu toe het meest aantrekkelijk met relatief toegankelijke hardware en ruim in de aanwezige aansluitingen waaronder GB LAN. al ziet zo'n XPS13 er natuurlijk wel heel gelikt uit. Wellicht zijn er heel goede voordeligere opties die ik in mijn zoektocht heb gemist.

Mocht ik overigens niets anders vinden dan is de XPS of Z30 wat betreft budget wel haalbaar, maar als ik iets goedkopers kan vinden dat me bevalt kan ik met het verschil andere leuke dingen doen.

Alvast bedankt voor jullie tips!