Goedkope auto, weinig kilometers

Pagina: 1
Acties:

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:59
Huidige auto: Volvo V70, benzine, 1999
Kilometers per maand: 300-500, voornamelijk bebouwde kom, sporadisch snelweg.
Kinderen: 2
Lengte: 1,95
Kosten: te duur, vooral wegenbelasting en verzekering

Gezocht:
Goedkope auto, wegenbelasting, onderhoud en verzekering
Ruimte voor twee kinderen, 4-deurs
Hoeft niet veel laadruimte te hebben, Enige capaciteit is een plus
Aanschaf maximaal € 2500
Uiterlijk: Van secundair belang. Een Hyundai Atos, Suzuki Wagon R+ of een andere "bejaardenbak" liever niet. heb geen zin om 3 straten verderop te parkeren :+

Suggesties:
-V40/S40. Ben erg weg van Volvo, motorisch erg goed, maar wellicht vind ik een V40/S40 te duur.
-Peugeot 206/306. Heb ooit een nieuwe 306 gereden en niets dan ellende gehad. In anderhalf jaar tijd meerdere keren weggesleept met technische problemen. Anderen zijn weer erg enthousiast. Misschien heb ik gewoon pech gehad.
-Japanner, zoals Toyota (Corolla), Hyundai oid. Wat ik begrijp betrouwbaar en goedkoop in onderhoud. Mazda schijnt dan weer gevoelig te zijn voor roest.

Ben ik een beetje op de goede weg? Hebben jullie suggesties om tot een "shortlist" te komen?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Een 306 5 deurs kan je makkelijk voor dat bedrag vinden, 5 deurs (XR?) heb ik zelf aantal jaar gehad, buiten dat die auto helaas een verleden had die ik niet wist (schade, ongeluk etc) was het per saldo toch een fijne auto. Maar 1,95, volgens mij zit je dan best 'krap' in zo'n auto.

Anders gewoon een Multipla.
* SinergyX rent hard weg

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:02

-tom-562

Oliesjeik

Toyota Corolla, Mazda 323 Fastbreak (ziet er nog best kek uit), Mitsubishi Lancer station

Vaak bu'j te bang!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:11
Ik zo op zoek gaan naar niet te zware auto's die toch redelijk wat ruimte bieden, bijvoorbeeld:

Kia Rio (slechts 1044 kg, dus niet duur in de MRB)
Mitsubishi Space Star
Skoda Fabia Combi

[ Voor 8% gewijzigd door niels132 op 16-09-2015 11:48 ]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:25

RvL

Peugeot 206 vind ik een vreemde in je lijstje. We hebben er hier een voor de deur staan, maar ik denk dat het met 2 kinderen (hoe oud/groot?) en jou op de bestuurders stoel wel erg krap gaat worden achterin.

Sowieso, als je een 206 neemt, kun je er het beste eentje van na de update nemen (2002). Te herkennen aan de achterlampen met ronde reflectors. Deze zijn doorgaans een stukje betrouwbaarder.

Wat zwakke punten van de 206 (in ons geval een 1.1):
- Injectors. Met name aan distributiezijde (dus passagierszijde) willen nog wel eens sneuvelen.
- Dakdoorvoer antenne wil nog wel eens lekken
- Indien bobinemodule van Sagem, dan is dat een zwakke plek. Electrofil heeft doorgaans geen problemen

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 21:31
Suzuki Swift ?

Dacia?

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:46
SinergyX schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:19:
Een 306 5 deurs kan je makkelijk voor dat bedrag vinden, 5 deurs (XR?) heb ik zelf aantal jaar gehad, buiten dat die auto helaas een verleden had die ik niet wist (schade, ongeluk etc) was het per saldo toch een fijne auto. Maar 1,95, volgens mij zit je dan best 'krap' in zo'n auto.

Anders gewoon een Multipla.
* SinergyX rent hard weg
Ik kon met m'n 1.93 prima in mijn 306 3-deurs zitten :) Ruim twee jaar lang een goede auto aan gehad, daarna begon ie wat teveel olie te verbruiken en andere gekke dingen (vermoed stappenmotor en de koppakking had ook z'n beste tijd gehad)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Knul schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:28:
[...]

Ik kon met m'n 1.93 prima in mijn 306 3-deurs zitten :) Ruim twee jaar lang een goede auto aan gehad, daarna begon ie wat teveel olie te verbruiken en andere gekke dingen (vermoed stappenmotor en de koppakking had ook z'n beste tijd gehad)
Ik ben zelf maar net over de 1.80, maar voor m'n gevoel zat je achterin dan al stukje krapper, dus dacht bij 1.90+ achterin je niet veel ruimte overhield. Ik dacht dat litertje olie per maand normaal was, bleek bij de laatste keuring toch niet helemaal het geval :P

Mijn grootste irritatie was nog wel het railssyteem van de stoelen, stond er erg bekend om om wat speling te krijgen, wiebelde je stoelen lichtjes bij optrekken/remmen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:34
Waarom wil je uberhaubt een andere auto? Komt er groot onderhoud aan bij de Volvo? Of wil je gewoon wat anders?

Een WA-verzekering zal niet veel uitmaken tussen een oude V70 en een 306, en het verschil in wegenbelasting is misschien enkele tientjes ofzo per kwartaal? Kwa verbruik maakt het niet veel uit met zo weinig gereden kilometers.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:22

_Apache_

For life.

Aanschaf maximaal 2500 eu..

Je geeft geen minimaal gewenst bouwjaar op. Dus dan kan ik zeggen dat onze S40 ('99 voor 2050 eu) een prima keus is. :+

Even serieus, voor 2500 ga je geen (relatief) nieuwe wagen rijden. Van welk bouwjaar wil je de vierwieler?

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

• Knul
SinergyX schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:48:
[...]

Ik ben zelf maar net over de 1.80, maar voor m'n gevoel zat je achterin dan al stukje krapper, dus dacht bij 1.90+ achterin je niet veel ruimte overhield. Ik dacht dat litertje olie per maand normaal was, bleek bij de laatste keuring toch niet helemaal het geval :P

Mijn grootste irritatie was nog wel het railssyteem van de stoelen, stond er erg bekend om om wat speling te krijgen, wiebelde je stoelen lichtjes bij optrekken/remmen.
Oh, achterin moest ook veel ruimte zitten, das idd wat minder :p moet zeggen dat ik m'n 306 ongeveer net zoveel ruimte achter mezelf had als in m'n Golf IV nu (lees: geen). Kind moet er echter wel achter kunnen zitten. Weet niet of de 5-deurs ruimer is dan de 3-deurs.

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

kevin33

Welkom in Utopia.

Toevallig zelf vorige week de overstap gemaakt van een Nissan Almera Tino naar een Daihatsu Sirion 2.
En dat is een leuke auto, vrij veel ruimte ook achterin, de banken kunnen helemaal plat zodat je een grotere laadruimte hebt, goedkoper in onderhoud, verbruik, verzekering en wegenbelasting.

Afbeeldingslocatie: http://media.autoweek.nl/m/m1dyxclbedf7_800.jpg

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:07
bszz schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:12:
Gezocht:
Goedkope auto, wegenbelasting, onderhoud en verzekering
Ruimte voor twee kinderen, 4-deurs
Hoeft niet veel laadruimte te hebben, Enige capaciteit is een plus
Aanschaf maximaal € 2500
Uiterlijk: Van secundair belang. Een Hyundai Atos, Suzuki Wagon R+ of een andere "bejaardenbak" liever niet. heb geen zin om 3 straten verderop te parkeren :+
:X :+

Ik zou niet zo snel aan een 206 beginnen, toch nog wel veel modellen met rare problemen er in
Waarom moet de Volvo er eigenlijk uit, komt er groot onderhoud aan?
Als dat niet het geval is, lekker houden, je weet immers niet wat voor troep je van iemand anders koopt

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

kevin33

Welkom in Utopia.

FabianGTI schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:03:
[...]

[...]

:X :+

Ik zou niet zo snel aan een 206 beginnen, toch nog wel veel modellen met rare problemen er in
Waarom moet de Volvo er eigenlijk uit, komt er groot onderhoud aan?
Als dat niet het geval is, lekker houden, je weet immers niet wat voor troep je van iemand anders koopt
Ach, wat is een bejaardenbak? De auto's in de TS zijn idd mwah, maar zo'n Sirion is wel een geinige verschijning, en voldoet aan de rest van de eisen.

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:20
Ford Focus van 2003/2004. Zit onder de 1044KG grens (althans de meeste) en heeft nog best wat ruimte. De modellen van 2004 hebben daarnaast veelal veel luxe zoals lederen bekleding etc.

toettoett

• bszz
Allereerst alvast bedankt voor de reacties.
Timorad schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:48:
Waarom wil je uberhaubt een andere auto? Komt er groot onderhoud aan bij de Volvo? Of wil je gewoon wat anders?

Een WA-verzekering zal niet veel uitmaken tussen een oude V70 en een 306, en het verschil in wegenbelasting is misschien enkele tientjes ofzo per kwartaal? Kwa verbruik maakt het niet veel uit met zo weinig gereden kilometers.
Volvo is gewoon te duur, zowel in wegenbelasting als in verzekering kan ik besparen. Wegenbelasting is € 185,=/kwartaal, verzekering € 70,=/ maand. Peugeot 306 is de wegenbelasting € 97,=/maand. Verzekering zal ook een stuk lager zijn (gewicht telt ook hier mee) Daarbij rij ik nu 1 op 10. Dat zal niet het grootste verschil maken maar alle beetjes helpen en de meeste auto's zijn zuiniger.
SinergyX schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:48:
[...]

Achterin ruimte voor de kids (grootste is nu 1,40 m). Zelf zal ik altijd voorin zitten.
Thecola schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:22:
Ford Focus van 2003/2004. Zit onder de 1044KG grens (althans de meeste) en heeft nog best wat ruimte. De modellen van 2004 hebben daarnaast veelal veel luxe zoals lederen bekleding etc.
Luxe zoals airco of lederen bekleding is niet nodig. Een radio is voldoende. ABS is wel prettig. Verder hoef ik ook geen jonge auto. Afgaand op mijn gevoel streep ik Peugeot door. Corolla blijft gehandhaafd. Toegevoegd worden Focus 2003/2004 en Skoda Fabia Combi (Leuk voor de verzameling: Mijn vriendin heeft een jonge Fabia combi diesel :) ) Suzuki Swift en de oudere modellen van de Daihatsu Sirion zal ik me wat meer in gaan verdiepen.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Yaris P1 (99-03). Weinig onderhoud, laag gewicht (dus lage belasting). En zuinig. Maar wel dingen als ABS.
Betaal je €1500-€2000 voor.

TheS4ndm4n#1919

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-04 18:42
RocketKoen schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:14:
Yaris P1 (99-03). Weinig onderhoud, laag gewicht (dus lage belasting). En zuinig. Maar wel dingen als ABS.
Betaal je €1500-€2000 voor.
Ik wilde dit zelfde posten

• FastFred
  • Laatst online: 15:18
Als je dan toch een 206 neemt, kijk eens naar de 206sw, kun je ook nog eens wat spullen meenemen met je kids achterin. Heeft wat meer ruimte dan een normale 206.

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-04 20:44
Wil je goedkoop en toch ruimte ga voor een Daihatsu Sirion. Of je nu gezien word in een Toyota Corolla of Daihatsu Sirion, geen verschil in aanzien :?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bszz schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:12:
Huidige auto: Volvo V70, benzine, 1999
Kilometers per maand: 300-500, voornamelijk bebouwde kom, sporadisch snelweg.
Kinderen: 2
Lengte: 1,95
Kosten: te duur, vooral wegenbelasting en verzekering

[...]

Suggesties:
-V40/S40. Ben erg weg van Volvo, motorisch erg goed, maar wellicht vind ik een V40/S40 te duur.
In aanschaf is het zeker niet te duur, maar dit zijn in vergelijking met de andere auto's hier best zware bakken en verre van zuinig. Plus de benzineblokken vind ik weliswaar erg betrouwbaar maar totaal niet bij karakter auto passen (erg hoogtoerig, je moet het rijden als sportwagen om ook maar enigszins vooruit te komen, zelfs met 120km/u terug naar 4 om in te kunnen halen etc). Dat gezegd, goddelijk comfortabel om in te zitten/rijden, iig comfortabeler dan een 940. V70 nooit gereden, dus die vergelijking kan ik niet maken.
-Peugeot 206/306. Heb ooit een nieuwe 306 gereden en niets dan ellende gehad. In anderhalf jaar tijd meerdere keren weggesleept met technische problemen. Anderen zijn weer erg enthousiast. Misschien heb ik gewoon pech gehad.
206 is klein als je baggage mee wil nemen, maar zit goed; 306 is erg krap achterin, maar monsterkofferbak. Zoals iemand hierboven al zei, kijk eens naar 206SW, dat is 206 met meer kofferbak. Nog steeds niet zo groot als de 306 Break, maar veel comfortabeler om in te zitten. En ook goed zuinig met lekkere laagtoerige motor erin.
-Japanner, zoals Toyota (Corolla), Hyundai oid. Wat ik begrijp betrouwbaar en goedkoop in onderhoud. Mazda schijnt dan weer gevoelig te zijn voor roest.
Hyundai? Hoe lang was je ook al weer? Tenzij continu met knie schuin rijden je ding is zou ik dat afraden.

Verder, kijk niet naar merk maar naar model. Een Mazda 121 kan wegroesten waar je bij staat, een 323 roest veel minder, om maar eens wat te noemen. Idem met Toyota - iha ongelofelijk degelijke (zij het wat zware) auto's, maar er zitten missers tussen.

Sterker nog, kijk ook naar jaargangen. Een Peugeot 206 uit eerste twee jaren is sterk af te raden, eentje uit 2001 of later is bulletproof, om maar eens een voorbeeld te noemen.
Ben ik een beetje op de goede weg? Hebben jullie suggesties om tot een "shortlist" te komen?
Begin eens met je eisen strakker te trekken. No wat dat 206 en V40 in zelfde shortlist thuishoren:

206 (2002 1.4, regulier dus geen SW): 925 kg, MRB EUR 24/maand, 1:14.5 verbruik. 245l kofferruimte.
V40 (2002 1.8): 1295kg, MRB EUR 53/maand, 1:12 verbruik. 413l kofferruimte.

Ofwel je hebt de ruimte van een middelgrote station nodig, danwel een comfortabele compacte auto voldoet. Mag duidelijk zijn dat de compacte in alles goedkoper gaat zijn.

Bepaal dus voor jezelf:
- hoeveel ruimte voorin (ws veel gezien je 1m95)
- hoeveel ruimte achterin (bedenk dat te weinig je ruimte voorin bijt: als je kind achter klem zit moet je met stoel naar voren)
- hoeveel kofferbak

Streep dan alles weg dat op elk van de drie te laag scoort, en kijk dan naar wat je overhoudt. Zoals gezegd: V40=veel ruimte voor en achter, redelijke kofferbak. 206=redelijk ruimte voor en achter, minikofferbak, 206SW=redelijk ruimte voor en achter, middelgrote kofferbak, 306=redelijk ruimte voor, krap achter, kofferbak die nauwelijks voor je V70 onderdoet.

Oslik blyat! Oslik!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:03

Tomatoman

Fulltime prutser

Zoals je zelf al hebt geconstateerd maak je echt heel weinig kilometers - er zijn dagen dat ik meer kilometers rijd dan jij in een hele maand. Dat betekent dat:
[list]• de vaste kosten zoals motorrijtuigenbelasting en verzekering zwaar meewegen bij de beslissing voor een auto, terwijl de variabele kosten juist niet zo relevant zijn. Dat zorgt ervoor dat auto's die anderen mijden - en daardoor lekker goedkoop in aanschaf zijn - voor jou juist erg interessant zijn;
• het geen probleem is een auto te kopen met een hoge kilometerstand. Bij jou slijt de auto vooral door ouderdom, niet door gebruik.
Mijn advies is dan ook: zoek een niet al te oude, lichte auto met een onzuinige motor en trek je niets aan van de kilometerstand. Dat is het soort auto waar de meeste kopers met een grote boog omheen lopen, want voor hen geldt: onzuinig is duur, hoge kilometerstand = op termijn veel onderhoud. Dergelijke auto's kunnen de verkopers aan de straatstenen niet kwijt, met als gevolg dat ze erg goedkoop in aanschaf zijn.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens mbt km-stand. Mbt zuinigheid: verbruik hangt toch flink samen met gewicht/formaat. Ik denk dat je geen enkele auto gaat vinden die 200kg lichter is dan de huidige V70 en toch even onzuinig. Ik zou juist aanraden om nauwelijks/niet op verbruik te letten bij keuze en zeker niet specifiek onzuinig te zoeken.

Gewoon op zoek naar een auto die er toonbaar/betrouwbaar uitziet maar met hoge km-stand die relatief licht is.

Blijft de vraag wat TS nou exact voor eisen qua ruimte heeft, want dat bepaald hoe klein/licht mogelijk is. Want een Daihatsu Cuore is vrijwel zeker goedkoopste optie (ook qua aanschaf), maar ws echt te krap. Ergens op de lijn tussen Cuore en V70 moet je een streep trekken.

Oslik blyat! Oslik!

• bszz
dion_b schreef op donderdag 17 september 2015 @ 13:51:
Eens mbt km-stand. Mbt zuinigheid: verbruik hangt toch flink samen met gewicht/formaat. Ik denk dat je geen enkele auto gaat vinden die 200kg lichter is dan de huidige V70 en toch even onzuinig. Ik zou juist aanraden om nauwelijks/niet op verbruik te letten bij keuze en zeker niet specifiek onzuinig te zoeken.

Gewoon op zoek naar een auto die er toonbaar/betrouwbaar uitziet maar met hoge km-stand die relatief licht is.

Blijft de vraag wat TS nou exact voor eisen qua ruimte heeft, want dat bepaald hoe klein/licht mogelijk is. Want een Daihatsu Cuore is vrijwel zeker goedkoopste optie (ook qua aanschaf), maar ws echt te krap. Ergens op de lijn tussen Cuore en V70 moet je een streep trekken.
Primair: kids naar school brengen, ik naar mijn werk. Minimale bagage, geen huisdieren. Ooit C1 gereden en dat zou volstaan ware het niet dat de beenruimte achterin zo klein is dat of mijn stoel te ver naar voren moet of ik de hele tijd twee voetjes van mijn zoon of dochter in mijn rug heb.gereden. Daihatsu Cuore zou ik eens moeten uitproberen.

(Je uitgebreide post hierboven heb ik overigens gelezen d:)b alleen nog geen tijd gehad er heel veel mee te doen. Zitten zeker een aantal zeer nuttige punten in!)

[ Voor 6% gewijzigd door bszz op 17-09-2015 15:22 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:41
Met mijn Opel Vectra B uit 1999 van 1180kg en ~ 4k km per jaar zit ik in een vergelijkbaar schuitje. Shoppen met verzekering hielp wel, dat kost nog 16 euro per maand in mijn geval, maar die 145 euro MRB per kwartaal doen toch pijn. Kost toch rond de 7 cent per km aan MRB.

Nu heb ik zelf ook wel eens zitten zoeken, auto verkopen en iets anders kopen kost ook bijna altijd geld. Aan mijn eisenlijstje kwam verder nog erbij: moet een trekhaak onder zitten/ kunnen en niet meer dan 13 seconden van 0 naar 100, dit om fatsoenlijk met verkeer mee te kunnen. Mij viel op dat Chevrolets uit Korea (heette ooit Daewoo) relatief betaalbaar is. Worden hier nieuw niet meer verkocht, misschien dat dat meespeelt. Ik weet niet hoe je over het merk denkt, technisch lijkt het veel op Opel (motoren, versnellingsbakken enz.). Maar volgens mij kun je er goedkoop mee rijden als je weinig kilometers maakt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, als baggage niet relevant is maar zitruimte wel, dan zou een Peugeot 206 geen gekke zijn. Cuore heb ik als reductio ad absurdis genoemd als kleinste (en trouwens goedkoopste en zuinigste) optie. Dat ding is aanzienlijk krapper dan C1, in ieder geval voorin.

Reden om 206 te noemen is dat hij achterin beduidend ruimer is dan meeste auto's in zelfde klasse. Nog steeds niet te vergelijken met je V70, maar je kunt met vier volwassenen in een 206 naar Berlin rijden, om maar een voorbeeld uit eigen ervaring te noemen. Voor zelfde ruimte achterin moet je bij VW bijv niet de even grote Polo maar de een klasse grotere Golf nemen. Komt bij dat goedkope Peugeot stoelen niet luxe zijn maar wel goed comfortabel voor langere mensen.

Mbt die Daewoos (die Chevvy-logo is als lipstick op een pitbull :+ ), wat ik hoor zijn het redelijk degelijke auto's, maar ze zijn voor wat ze bieden relatief zwaar en onzuinig ten opzichte van Japanse (of Hyundai) auto's in zelfde klasse. Of trouwens FR/DE varianten. Niet dramatisch, maar zonder voordeel die er tegenover staat word ik er iig niet warm van.

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 17-09-2015 16:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

• TheGhostInc
  • Niet online
Tomatoman schreef op woensdag 16 september 2015 @ 23:24:
Zoals je zelf al hebt geconstateerd maak je echt heel weinig kilometers - er zijn dagen dat ik meer kilometers rijd dan jij in een hele maand. Dat betekent dat:
[list]• de vaste kosten zoals motorrijtuigenbelasting en verzekering zwaar meewegen bij de beslissing voor een auto, terwijl de variabele kosten juist niet zo relevant zijn. Dat zorgt ervoor dat auto's die anderen mijden - en daardoor lekker goedkoop in aanschaf zijn - voor jou juist erg interessant zijn;
• het geen probleem is een auto te kopen met een hoge kilometerstand. Bij jou slijt de auto vooral door ouderdom, niet door gebruik.
Mijn advies is dan ook: zoek een niet al te oude, lichte auto met een onzuinige motor en trek je niets aan van de kilometerstand. Dat is het soort auto waar de meeste kopers met een grote boog omheen lopen, want voor hen geldt: onzuinig is duur, hoge kilometerstand = op termijn veel onderhoud. Dergelijke auto's kunnen de verkopers aan de straatstenen niet kwijt, met als gevolg dat ze erg goedkoop in aanschaf zijn.
Helemaal mee eens!

Vooral de KM stand, als je weinig rijdt, neem dan een HOGE km stand.
Een auto schrijft af over 2 assen, KM's en Jaren. Koop je een auto met veel KM's dan is de auto voor zijn leeftijd erg goedkoop. In de jaren dat je er dan amper mee rijdt neemt het aantal KM's amper toe en de leeftijd komt in de buurt van de leeftijd die je verwacht bij die KM stand.
Op die manier kan je na een paar jaar soms de auto voor hetzelfde bedrag verkopen als je hem hebt gekocht. Groot onderhoud is vaak ook niet nodig, omdat alles nog relatief nieuw is.

Ook is het interieur van een dergelijke auto vaak nog goed en soms krijg je dan ook de 'luxe' uitvoering, aangezien iemand die er veel in rijdt vaak een aangeklede auto wil.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

dion_b schreef op donderdag 17 september 2015 @ 13:51:
Dank voor de nuance voor de onzuinige auto, mijn uitleg was wat kort door de bocht. Een onzuinige auto vinden is natuurlijk geen doel op zich, het gaat er vooral om dat het verbruik er niet werkelijk toe doet. Met 5000 km per jaar is het verschil tussen een verbruik van 1 op 12 en 1 op 14 welgeteld 60 liter benzine op jaarbasis, dus minder dan € 100.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:09
Eigenlijk is de meest logische conclusie om in je oude Volvo te blijven rijden. Die is afbetaald, degelijk en ruim. Mits er geen groot onderhoud aankomt in blijven rijden.

Wil je die echt vervangen dan kan je ook een Ford Mondeo, Toyota Avensis, Opel Vectra, Volvo V40, Subaru Legacy overwegen. Allemaal niet de zuinigste auto's. Wel stevig en degelijk.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

D-dark schreef op donderdag 17 september 2015 @ 20:36:
Eigenlijk is de meest logische conclusie om in je oude Volvo te blijven rijden. Die is afbetaald, degelijk en ruim. Mits er geen groot onderhoud aankomt in blijven rijden.

Wil je die echt vervangen dan kan je ook een Ford Mondeo, Toyota Avensis, Opel Vectra, Volvo V40, Subaru Legacy overwegen. Allemaal niet de zuinigste auto's. Wel stevig en degelijk.
Dat dus, onderhoud is al snel een grote kostenpost. En daarnaast maak je in de regel verlies tijdens een transactie van auto's, zeker met dealers.

Dus houden, tenzij hij aan het einde van zijn latijn is.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
D-dark schreef op donderdag 17 september 2015 @ 20:36:

Allemaal enorme wagens waardoor je je blauw betaalt aan wegenbelasting. Dat wilde de TS juist niet meer.

TheS4ndm4n#1919

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik rijd al vier jaar een 306 uit 2000. Momenteel 160.000 NAP km. Een derde generatie XT 1.8 break in antraciet grijs (ziet er modern uit). Ik moet zeggen dat ik er weinig emotionele binding mee heb, maar nondeju wat is dat goedkoop en goed rijden. Ding weegt 1040 kilo (is cheap in de MRB) en door de 1.8 motor heb je flinke vaart. De 306 staat bekend om goed onderstel, waarvan akte. Verder is hij zuinig, zijn ze goedkoop en mijn XT versie heeft ook zaken als regensensor en airco. Ik vind de ruimte van het ding ook echt dikke prima. Het uiterlijk vind ik nog onderscheidend. Nog de karakteristieke ouderwetse Peugeot neus en de achterkant is echt over nagedacht qua vormgeving ipv gewoon een kap erop geknald. De stoelen zitten ook prima. Door het lichte gewicht rijdt de auto als een kart :)

Wat is er minder aan? Het blijft een C-klasse. Ik kwam uit een Xantia break 2.0 Turbo CT en dan is zo'n 306-je wel bordkarton voor je gevoel. De deuren althans. Verder vind ik hem niet zo spannend allemaal. Heb afgelopen jaren 19,50 betaald voor de APK waar echt niets was. Heb in die jaren keer remleidingen laten vervangen en dat is het. Ding verbruikt ook geen druppel olie.

De mijne ga ik echter wegdoen. Ik heb paar jaar terug een aanrijding gehad waarbij de neus flink beschadigd is. Hier is hij al 3x flawless door de APK mee gekomen, maar mooi is het niet. Logo ontbreekt, kap beetje geknikt, etc. Als ik alle onderdelen wil vervangen ben ik zelf al 600 euro of meer kwijt. Laten doen komt er nog een factor bij. Dit is hij mij niet waard. Misschien een ander na mij wel.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• D-dark
RocketKoen schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:03:
[...]

Allemaal enorme wagens waardoor je je blauw betaalt aan wegenbelasting. Dat wilde de TS juist niet meer.
Ben ik met je eens. Alleen als je 1,95 lang bent. Wat ik zelf ook qua lengte haal dan is dat wel het formaat waar je op uitkomt moet er nog iemand achter de bestuurder kunnen zitten.
Qua gewicht nog altijd een stuk lichter dan een V70

Verder zijn het grote auto's maar ga je naar gewicht rekenen dan zijn ze even zwaar als een nieuwere iets kleinere auto. Wegenbelasting gaat wel iets hoger zijn. Maar je hebt wel een veel stevigere auto dan eentje die aan het eind van zijn latijn is. En met die prijzen rond de 2500 euro is elk jaar dat je zonder problemen of grote uitgaven kan rijden veel besparender dan een iets goedkopere wegenbelasting.

[ Voor 20% gewijzigd door D-dark op 17-09-2015 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Kleine update: Ik heb mijn oog laten vallen op een Suzuki Swift uit 2001 met 128.000 km. Nog geen €1000 vraagprijs, €57/kwartaal wegenbelasting! Beurten zijn netjes gedaan en genoteerd in onderhoudsboekje. Distributieriem is 30k km geleden vervangen. Ik moet nog gaan kijken maar waar moet ik speciaal op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of je er comfortabel in past...

Oslik blyat! Oslik!

• D-dark
Dat blijft het belangrijkste met oude auto's met redeliijk wat kilometers.
Enfin stoel in de achterste stand. Hopen dat je hoofd het plafond niet raakt bij een verkeersdrempel en dat de stoelen niet versleten zijn.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Van een '99 V70 naar een 2001 Swift .... Ben je dan voor jezelf nog wel "redelijk" bezig?

Is de aanschaf van een kleinere auto een "moetertje" óf is het daadwerkelijk een oprechte keuze?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
bszz schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:21:
Kleine update: Ik heb mijn oog laten vallen op een Suzuki Swift uit 2001 met 128.000 km. Nog geen €1000 vraagprijs, €57/kwartaal wegenbelasting! Beurten zijn netjes gedaan en genoteerd in onderhoudsboekje. Distributieriem is 30k km geleden vervangen. Ik moet nog gaan kijken maar waar moet ik speciaal op letten?
1000 euro...2500 is al minimaal voor een tweedehands denk ik, de rest betaal je echt aan onderhoud toch wel. Of je moet echt geluk hebben. Mijn Ford Ka uit 2008 voor 3200 euro moest ik al honderden euro's aan onderhoud bijleggen, airco-condensor vervangen onder andere.
Als je voor 1000 euro iets wil kopen moet je extreem goede proefrit maken, echt alles testen, snelweg, stop-go verkeer, let ook op rook uit de uitlaat: laat iemand ruiken/kijken terwijl je gas geeft.
En misschien is Bovag garantie ook wel verstandig, al is het maar 3 maanden, en dan echt veel gaan rijden.
Wat wel zo is, als je toch onderhoudskosten krijgt, kan je wel vrij makkelijk offertes via internet aanvragen bij bepaalde sites, krijg je toch een redelijke prijs.

[ Voor 7% gewijzigd door Soldaatje op 26-09-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Soldaatje schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 21:42:
[...]

1000 euro...2500 is al minimaal voor een tweedehands denk ik, de rest betaal je echt aan onderhoud toch wel. Of je moet echt geluk hebben. Mijn Ford Ka uit 2008 voor 3200 euro moest ik al honderden euro's aan onderhoud bijleggen, airco-condensor vervangen onder andere.
Als je voor 1000 euro iets wil kopen moet je extreem goede proefrit maken, echt alles testen, snelweg, stop-go verkeer, let ook op rook uit de uitlaat: laat iemand ruiken/kijken terwijl je gas geeft.
En misschien is Bovag garantie ook wel verstandig, al is het maar 3 maanden, en dan echt veel gaan rijden.
Wat wel zo is, als je toch onderhoudskosten krijgt, kan je wel vrij makkelijk offertes via internet aanvragen bij bepaalde sites, krijg je toch een redelijke prijs.
Misschien het je de TS gemist, maar ik ga zeker niet echt heel veel rijden. Helaas heb ik af en toe een auto nodig maar ik rij slechts max 500km /maand. De auto die ik op het oog heb is inderdaad goedkoop maar heeft aantoonbaar alle beurten gehad. Verder kan ik zelf wel de belangrijkste punten beoordelen. Het gokje dat overblijft durf ik voor dit bedrag wel te nemen.

• bszz
En vandaag een proefritje gemaakt. Ziet er van binnen prima uit voor een auto uit 2001. Heeft van buiten een flinke deuk in het linkervoorportier gehad die je nog steeds wel duidelijk ziet. Ook linksachter bij de bumper een kleine schade gehad. Ziet er verder optisch goed uit: Geen roest, geen zichtbare (olie) lekkage in motorcompartiment en onder auto. Banden hebben goed profiel. Distributieriem is 25K km geleden vervangen. Alle beurten netjes gehad en een geldige APK. En dan de proefrit:

Er is vorldoende ruimte, iig voor mij voorin. Achterin voor de kinderen redelijk maar meestal korte ritjes dus dat is acceptabel. Koppeling is goed. Schakelen gaat probleemloos. Auto remt goed, stuurt recht en geen trillingen. Elektrisch bedienbare spiegeles en ramen functioneren, evenals airco en radio. Kortom: ook technisch heb ik geen problemen kunnen vinden.

Het lijkt een prima goedkope auto, zowel in aanschaf als gebruik. Het enige dat mij tegenhoud is het plaatwerk: Het is echt een koekblik.Als je de sleutel in het portier steekt zie je het metaal bewegen, Komend uit een Volvo baart dit mij wel enige zorgen, en zelfs de C1 die wij ooit hadden maakte een degelijker indruk. Euro NCAP data gaat terug tot 2005 en daar scoort ie 4 sterren voor de bestuurder en 3 voor de passagiers... Is dit zorgwekkend?

Anoniem: 222094

Ja , en volgens mij is die NCAP ook nog eens die 3/4 sterren in 'zijn klasse'.
Is dit beetje geld wat je nu gaat besparen het je nou echt waard op het moment dat iemand tegen jou aan rijdt?

• bszz
Anoniem: 222094 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:59:
Is dit beetje geld wat je nu gaat besparen het je nou echt waard op het moment dat iemand tegen jou aan rijdt?
Voor jou een beetje geld, voor mij op dit moment veel geld... Volvo blijven rijden is echt geen optie.

Anoniem: 222094

Ok, begrijpelijk uiteraard. Maar soms gaan mensen om hele rare redenen zo'n switch doen en zijn ze uiteindelijk niet veel goedkoper uit (maar ik zie dat weinig km's ook maakt, scheelt ook). Maar zo te lezen heb je er goed over nagedacht.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 222094 op 30-09-2015 12:22 ]

• bszz
Anoniem: 222094 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:22:
Ok, begrijpelijk uiteraard. Maar soms gaan mensen om hele rare redenen zo'n switch doen en zijn ze uiteindelijk niet veel goedkoper uit (maar ik zie dat weinig km's ook maakt, scheelt ook). Maar zo te lezen heb je er goed over nagedacht.
Yup, maar toch zet iuk de Swift voor nu in de koelkast. Valt af op veiligheid. Vanavond ga ik kijken naar een Ford Focus uit 2005 met een dikke 3 ton op de teller. Ietsje duurder dan de Swift maar gaat mij in vergelijking met de Volvo zo'n €70/maand schelen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bszz schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:32:
[...]

Yup, maar toch zet iuk de Swift voor nu in de koelkast. Valt af op veiligheid.
Kijk anders eens naast de NCAP ook eens naar ongevalsstatistieken. Wat opvalt is dat mensen die rijden in auto's die minder veilig zijn of vooral aanvoelen minder brokken rijden. Ondanks dat mensen met youngtimers evenveel kms maken als in nieuwe auto's hebben ze aanzienlijk minder ongelukken. Je (te) veilig voelen is wel het onveiligste wat je je kunt wensen.

En sowieso, veiligheid? Je ging toch weinig kms rijden? Dan is risico op alles veel lager. Je loopt met 50k km/j in een V70 geheid stukken meer risico op letsel dan 5k km in een Swift.

Zolang je auto gordels heeft, airbags en kreukelzone (incl ontwerp waarbij blok bij aanrijding onder en niet door passagiersgedeelte glijdt), heb je 95% van veiligheid al binnen en dat heb je met een 15-jaar oude Swift zeker. Gezien lage aantal km's zou ik geen geld of moeite weggooien voor die laatste paar %.

Dat gezegd, ik zou de Swift die je noemt absoluut niet kopen voor EUR 1000. Voor dat geld mag je een puntgave verwachten, niet een afgeragde met deuken aan alle kanten :o
Vanavond ga ik kijken naar een Ford Focus uit 2005 met een dikke 3 ton op de teller. Ietsje duurder dan de Swift maar gaat mij in vergelijking met de Volvo zo'n €70/maand schelen.
Focussen zijn erg mooie, erg lekker rijdende auto's, en tegen 2005 waren de roestproblemen al redelijk onder controle. Dus een buil ga je er niet aan vallen - maar je doelstelling ga je er natuurlijk maar half mee behalen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Goedkope auto, weinig kilometers.
Ik rij sinds een paar maanden een Daithatsu Cuore (model L276).
Wegenbelasting + verzekering kan je voor E50 mee klaar zijn.

Dit vergelijkend met je huidige lasten komt neer op het besparen van E80,- per maand.
Ook is hij erg zuinig (1:16 met stadsverkeer, 1:21 gemiddeld) dus dat bespaart extra (bij 300km dus 10L*1,50 is weer E15) dus op jaarbasis kan je +- 1200 euro besparen. Bijkomend voordeel is ook dat onderdelen veel goedkoper zijn dan gemiddeld.

Plaatwerk is uiteraard minder stevig dan bij een Volvo, maar het is de kooiconstructie waar het om draait.
Bij een frontale botsing zou je wel de sigaar zijn, een lager gewicht dan gemiddeld zorgt er uiteraard voor dat je het grootste deel van de klap gaat opvangen.
Aan de andere kant, hoe groot is dit risico en helemaal bij lage kilometrages wordt het risico op letsel rap kleiner. (en een frontale aanrijding op een 80 weg met een vrachtwagen ben je altijd de bok)..

Ruimte lijkt weinig maar je zal verrast staan als je erin zit. Sowieso de voetenruimte achterin is ongeevenaard (a la passat), als je een Cuore uitzoekt met verstelbare achterbank kan je ook leuk voetenruimte uitwisselen tegen kofferbakruimte.

Mijn decisive factor voor de Cuore was eigenlijk relatief grote pluspunten tov zijn directe concurrenten (zuiniger, lichter, ruimer) 107, C1 en Aygo. Maximaal besparen zonder maximaal in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
bigfoot1942 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 10:30:
Mijn decisive factor voor de Cuore was eigenlijk relatief grote pluspunten tov zijn directe concurrenten (zuiniger, lichter, ruimer) 107, C1 en Aygo. Maximaal besparen zonder maximaal in te leveren.
Grappig dat die zuiniger is, want in de drieling ligt dezelfde motor als in ene Cuore :+

luuksch schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:59:

Bovendien is de test uit 2005 met het "nieuwe" model Swift, die een stuk beter scoort dan de oude. De Koninginnedag editie lijkt me niet super veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Knul schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:02:
[...]

Grappig dat die zuiniger is, want in de drieling ligt dezelfde motor als in ene Cuore :+
I know, de motor is ontwikkeld voor de Cuore. De c1 en consorten heeft een versnellingsbak met kortere slagen en dus hogere toeren als je in zijn 5 rijdt, dus minder zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-04 08:03
Een Fiat Stilo, diesel.
Ik ken twee mensen (ja niet een heel goed referentiekader maar toch) die die auto voor een appel en ei met rond de 100k op de klok hebben gekocht en hem compleet hebben afgereden in een jaar of 4/5 naar 450k. Behalve regulier onderhoud hebben ze nooit wat gehad. Die diesel zijn niet de meest verfijnde maar beter als een golf uit dat tijdperk. Aangezien de auto niet gewild is kosten ze relatief weinig en dat vaak met een panorama dak, cruise control en acc toch redelijk luxe :+ Benzine weet ik niet hoe ze zijn maar ondanks de italiaanse vooroordelen zie je er toch wel verdacht veel te koop met een dikke 400k op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Ik rijd inmiddels 3 jaar en 50.000 Km in Peugeot 306 Break 1.4 gekocht voor 1000 Euro.
Totale onderhoudskosten 500 Euro.
Remblokken en remslangen, uitlaat, 1 remcilinder achter en handremkabel, 1x een grote beurt.
Veel goedkoper ga je niet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zoek eens naar een Golf Plus. Ook niet gewild, en de meesten hebben een goed TDI blok van VAG. Met zo weinig km's boeit dat hele uitstootverhaal toch niet :) Geen idee wat ze wegen though. Maar moet voor een appel en een ei te krijgen zijn :)
Persoonlijk zou ik ook zeker naar een MB A- of B-klasse gaan kijken, of desnoods een Twingo. Zijn verassend ruim :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

dion_b schreef op woensdag 30 september 2015 @ 16:43:
[...]

Kijk anders eens naast de NCAP ook eens naar ongevalsstatistieken. Wat opvalt is dat mensen die rijden in auto's die minder veilig zijn of vooral aanvoelen minder brokken rijden. Ondanks dat mensen met youngtimers evenveel kms maken als in nieuwe auto's hebben ze aanzienlijk minder ongelukken. Je (te) veilig voelen is wel het onveiligste wat je je kunt wensen.
Je legt hier een oorzakelijk verband, terwijl dat verband niet is aangetoond. Youngtimers zijn inderdaad relatief minder vaak bij ongevallen betrokken, maar daarvoor zijn ook allerlei andere verklaringen denkbaar. Bijvoorbeeld dat youngtimers bestuurd worden door mensen die veel zuiniger op hun auto zijn en daardoor veel voorzichtiger rijden, of doordat ze in hun drang naar zo laag mogelijke verbruikskosten relatief langzaam rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tomatoman schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:13:
[...]

Je legt hier een oorzakelijk verband, terwijl dat verband niet is aangetoond. Youngtimers zijn inderdaad relatief minder vaak bij ongevallen betrokken, maar daarvoor zijn ook allerlei andere verklaringen denkbaar. Bijvoorbeeld dat youngtimers bestuurd worden door mensen die veel zuiniger op hun auto zijn en daardoor veel voorzichtiger rijden, of doordat ze in hun drang naar zo laag mogelijke verbruikskosten relatief langzaam rijden.
Ik zie anders genoeg youngtimers die dat laaste zeker niet doen, laat staan dat ze er zuiniger op zijn. We hebben het hier evengoed over een 1995 Suzuki Swift ofzo als over een of andere mooie jaren '80 Mercedes :o

Je hebt gelijk dat oorzakelijk verband niet aangetoond is, wel een duidelijke correlatie, waar ik een plausibele oorzaak voor aanwijs (minder zelfoverschatting door gevoel van minder veiligheid -> per saldo veiliger rijgedrag -> aantoonbaar minder ongelukken). Maar al zou het enkel en alleen komen door het soort persoon dat zo'n auto koopt, dan wil je graag een van die mensen zijn als je veilig wilt rijden, en enige manier om daartoe te behoren is zo'n auto te kopen :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

dion_b schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 13:41:
[...]

Ik zie anders genoeg youngtimers die dat laaste zeker niet doen, laat staan dat ze er zuiniger op zijn. We hebben het hier evengoed over een 1995 Suzuki Swift ofzo als over een of andere mooie jaren '80 Mercedes :o
Een Swift uit 1995 zou ik geen youngtimer noemen, maar een ouwe ragbak :P
Je hebt gelijk dat oorzakelijk verband niet aangetoond is, wel een duidelijke correlatie, waar ik een plausibele oorzaak voor aanwijs (minder zelfoverschatting door gevoel van minder veiligheid -> per saldo veiliger rijgedrag -> aantoonbaar minder ongelukken). Maar al zou het enkel en alleen komen door het soort persoon dat zo'n auto koopt, dan wil je graag een van die mensen zijn als je veilig wilt rijden, en enige manier om daartoe te behoren is zo'n auto te kopen :P
De redenatie is nog steeds zo krom als hij al was. Laat ik jouw redenatiewijze zelf eens toepassen. Feit: uit de ongevalscijfers blijkt dat paarse auto's in Nederland het minst bij ongevallen betrokken zijn van alle lakkleuren. Als plausibele oorzaak wijs ik aan dat dat komt doordat bezitters van een paarse auto zo veel mogelijk de drukke wegen vermijden, omdat je in een paarse auto nou eenmaal niet gezien wilt worden. Dus:

plausibele oorzaak: minder op drukke wegen, want in paarse auto wil je niet gezien worden -> per saldo minder kans op ongeval -> aantoonbaar minder ongelukken

Ik verklaar dus dat deze redenatie plausibel is. Waar ik echter aan voorbijga, is dat de werkelijke reden dat er slechts 5000 paarse auto's in Nederland rondrijden, veel minder dan iedere andere kleur auto. De werkelijke oorzaak is dus dat er statistisch bijzonder weinig kans is dat bij een willekeurig ongeval een paarse auto betrokken is. De verklaring die ik aanvankelijk gaf was weliswaar plausibel, maar het is veel te kort door de bocht om dan meteen maar aan te nemen dat dit de verklaring is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat laatste is natuurlijk ook een kromme vergelijking. Jij hebt het over absolute getallen paarse auto's, de ongevallenstatistieen waar ik naar verwijs zijn relatief en staan dus los van het aantal auto's in die categorie. Dat maakt nogal uit voor de plausibiliteit van de redenering.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

Relatief goedkope auto? Seat marbella/fiat panda 0.9. Is 0% auto en kan niks aan kapot want er is niks.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anoniem: 97348 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 14:30:
Relatief goedkope auto? Seat marbella/fiat panda 0.9. Is 0% auto en kan niks aan kapot want er is niks.....
Dan kun je (serieus!) misschien nog beter naar een tweedehands Dacia gaan kijken welke gebouwd is sinds de tijd dat Renault er de scepter zwaait (er zullen beslist wel wat Sandero's (en dus feitelijk Clio's) aangeboden worden).

De Marbella en Panda (first generation) zijn nou niet écht auto's waarmee je met een gerust gevoel op weg gaat.... Tenzij je graag in een door goedkoop blik omgeven hangmat zit.

En dat zeg ik als ex/anti Renault rijder... Ná m'n, destijds nieuwe, Laguna Phase II is het "Re-Nooit meer" voor mij geworden. De motoren van Renault zijn gewoon goed en ook op de carrosserie is niks aan te merken, ze moeten alleen géén electronica in auto's proberen te steken (en dat doen ze in een Dacia ook niet.... Dús: Degelijk én goedkoop).

[ Voor 23% gewijzigd door Will_M op 24-10-2015 18:38 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probleem is alleen dat jij en ik niet de enige zijn die doorhebben dat de Renault-Dacia's eigenlijk erg goede optie zijn als je budget beperkt is, waardoor ze irritant (voor de 2e hands koper) waardevast blijken en muv misschien een flink afgeragde Logan van 10 of meer jaar oud niet binnen budget TS zullen vallen :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Nog een suggestie: 1e generatie Smart Forfour

Is in feite een Mitsubishi Colt, maar met een iets frisser uiterlijk. De 1.0 en 1.1 benzine zitten onder de 950kg, dus je betaalt nauwelijks wegenbelasting. Praktisch: Zowel achterbank als passagiersstoel kan plat, dus je kunt er ook een ikea-kast mee vervoeren.

Voor 2500 euro staan er wel redelijke exemplaren te koop. Met iets meer budget, vind je wat lagere kilometerstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@thefox154: ik heb ook ruim een ton bij een Stilo gezet (van 230 naar 350k), en dat is inderdaad een erg fijne comfortabele auto. Hij weegt echter wel 1380 kilo als station, wat zo'n € 100 - 110 per maand aan wegenbelasting betekent. Vergeleken met een benzineauto van 1000 kg is dat een behoorlijke dure optie.

Als echt klein en goedkoop autootje zou ik ook bij de al genoemde Cuore kijken, maar anders is de Fiat Punto ook een leuk alternatief. Vaak een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld een Polo uit dezelfde tijd, en relatief luxe voor weinig geld. Nu rijd ik vrij veel dus zijn cruise controle en airco voor mij verplichte eisen, maar je hebt al aangegeven dat dat niet nodig is.
Qua Peugeot zou ik eerder een late 306 break pakken dan een 206 SW. Bij de 206 SW zat ik met mijn schouder klem tegen de B-stijl. De 306 is bovenaan wat breder dus loopt de B-stijl niet zo naar binnen. Andere franse kandidaat is de Citroën Xsara. Ik heb een paar jaar geleden serieus gekeken naar een 2.0 HDi (relatief lichte auto met sterke zuinige motor). Met jouw kilometrage zou je eerder kijken naar de 1.4 benzine of liever de iets sterkere (1.6 of 1.8, weet ik niet meer). Zeker na de facelift een leuke auto met hele comfortabele brede stoelen.
Pagina: 1