2 persoons matras en lattenbodem

Pagina: 1
Acties:

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:53
Ik ben alleenstaand en slaap alleen op een 2 persoons bed. Ik vind het fijn om alle ruimte te hebben :)
Nu heb ik alleen het probleem dat mijn matras in het midden gaat doorzakken. Zo erg dat ik ook last krijg van mijn rug en vaker wakker wordt met een pijnlijke onderrug. Als ik aan de zijkanten ga liggen, rol ik als het ware weer terug naar het midden.

Ik heb dit Ikea bed (140x200):
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/hemnes-bedframe-bruin__0174594_PE328217_S4.JPG

met 2 Ikea lattenbodems wat één geheel vormt:
Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/ab/39/7e/ab397e50331007adfd3a989d3e738f78.jpg

En uiteraard een matras (Velda Dreamer 140x200cm), zonder foto.

Nu vermoed ik dat het doorzakken komt doordat ik in het midden van de lattenbodem lig en daar geen ondersteuning is. Ik heb gekeken naar een lattenbodem van 140x200 die uit éen geheel bestaat, zoiets als dit.

Voordat ik zoiets ga kopen, ben ik benieuwd naar de ervaring van andere alleenstaanden. Slapen jullie in een 2p bed? En Hoe heb je dat opgelost met de lattenbodem om het doorzakken te voorkomen?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

* RaZ slaapt in een 160x200 bed. 2 losse lattenbodems en 2 matrassen. Gekocht in 2004, en ik slaap er prima op. Zakt niet door, niks, nada, noppes.

De matrassen zijn vrij hard. Het geeft ietsjes mee met mijn ±70 kilo. Het geeft net zoveel mee als zo'n rubberen 30x30 tegels op een kinderspeelplaats. Dus tjah. Het ligt ook wel aan het type matras, en je moet natuurlijk wel regelmatig je matrassen draaien. Elke keer als ik het beddengoed verschoon, draai ik de matrassen ook om.

Ey!! Macarena \o/

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dit past prima in AZ. TL->AZ

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ten eerste, da's geen tweepersoonsbed maar een twijfelaar :P

Anyway dat probleem lossen de meeste echte tweepersoonsbedden op door een paaltje onder in het midden van de lattenbodem voor ondersteuning op de vloer. Dat kun je vrij simpel zelf ook toepassen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 15:17
* O88088 heeft een 160*210 bed.
Bij mij liggen er twee lattenbodems in, en m'n bed heeft ondersteuning in het midden dus ik heb geen problemen. Misschien is dat een deel van de oplossing. Een nieuw matras zal ook wel helpen, en dan moet je hem wel regelmatig omkeren zodat er geen kuil kan ontstaan. Misschien kun je ook kijken naar een topdekmatras van traagschuim, dat verdeelt het gewicht wat beter.

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 21:08
Ikzelf heb dit 2persoonsbed (ok. ok.... twijfelaar)
http://www.ikea.com/nl/nl...cts/S99019915/#/S59019917

2x 80*200 lattenbodem. in 't midden van het bed een dikke middenbalk die 0cm meegeeft
er op ligt een mooi dik pocketveringsmatras (stevig) van 24cm dik.

Ook ik hou van de ruimte en lig dus meestal in het midden van het bed.
Slaap na 1 jaar nog steeds heerlijk in het midden, zonder dat het inzakt (90kg wat hij mooi houd).

Matras omkeren, lees ik hierboven? Dat heb ik werklijk nog nooit gehoord/gedaan!

Ik denk dat je ook moet kijken naar het matras wat je hebt, niet alleen je lattenbodems.

• segil
Bedankt voor de reacties zover. Mijn Ikea bed heeft ook een dikke middenbalk en ik gebruik ook nog een topmatras. Dat was ik vergeten te vermelden.
Desondanks zakt het matras door in het midden. Wellicht toch een slechte kwaliteit matras, ondanks de prijs van 400+ euro? Ik draai het matras ook geregeld om (in beide richtingen)
Mijn gewicht van 65 kg zou ook niet echt een probleem mogen geven, lijkt me :)

• klara12
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Misschien kun je nog garantie krijgen op het matras bij Ikea. Ze hebben in elk geval een lange garantieperiode.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

segil schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:53:
Bedankt voor de reacties zover. Mijn Ikea bed heeft ook een dikke middenbalk en ik gebruik ook nog een topmatras. Dat was ik vergeten te vermelden.
Desondanks zakt het matras door in het midden. Wellicht toch een slechte kwaliteit matras, ondanks de prijs van 400+ euro? Ik draai het matras ook geregeld om (in beide richtingen)
Mijn gewicht van 65 kg zou ook niet echt een probleem mogen geven, lijkt me :)
Laat even iemand checken of die middenbalk wel z'n werk doet als jij erop ligt...

Heb twee keer Ikea bedden gehad waar die balk doorzakte :(

Ene keer heb ik het drie keer (!) door Ikea laten vervangen, andere bed heb ik gewoon zelf een stevige balk uit een stuk (en niet twee stukken metaal als Ikea-ding) erin gevrot met twee keilbouten aan elke uiteinde.

Oslik blyat! Oslik!

• segil
dion_b schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:27:
[...]

Laat even iemand checken of die middenbalk wel z'n werk doet als jij erop ligt...

Heb twee keer Ikea bedden gehad waar die balk doorzakte :(

Ene keer heb ik het drie keer (!) door Ikea laten vervangen, andere bed heb ik gewoon zelf een stevige balk uit een stuk (en niet twee stukken metaal als Ikea-ding) erin gevrot met twee keilbouten aan elke uiteinde.
Goede tip, thanks! Ik ga eens kijken.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
segil schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:53:
Ik draai het matras ook geregeld om (in beide richtingen)
Vervelend om te horen! Heb paar jaar terug hetzelfde gehad. Je wordt er werkelijk helemaal gestoord van. Ik heb nu zelf ook zo'n ikea bed, 2 bodems en één matras van 1 jaar oud en daar lig ik nog wel prima op. (Maat 160x200cm)

Wat bij mijn matras wel werd gezegd dat ik deze niet mag omdraaien. Omdraaien in de zin dat de bovenkant de nieuwe onderkant wordt en andersom. Je mag deze natuurlijk wel gewoon in de lengte omdraaien (achterkant wordt nieuwe voorkant) Mogelijk is dit bij jou matras ook van toepassing en lig je al weken op de verkeerde kant?

Mocht jou matras echt doorgezakt zijn. In de zin van, je kan de doorzakking voelen ookal lig je niet op bed. Kan je deze terug brengen naar de Ikea en krijg je of een nieuwe matras (indien op voorrraad) of je geld terug in tegoedbonnen. Er zit 15 (of 20?) jaar garantie op alle matrassen.

Ik heb dit 1.5 jaar geleden ook gedaan met mijn oude matras, deze was pas 3 jaar oud. Maar was ook compleet doorgezakt.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 17-09-2015 09:47 ]

• segil
rens-br schreef op donderdag 17 september 2015 @ 09:43:
[...]

Vervelend om te horen! Ik heb zelf ook zo'n ikea bed, bodem en matras combinatie en lig er prima op.
Wat bij mijn matras wel werd gezegd dat ik deze niet mag omdraaien. Omdraaien in de zin dat de bovenkant de nieuwe onderkant wordt en andersom. Je mag deze natuurlijk wel gewoon in de lengte omdraaien (achterkant wordt nieuwe voorkant)

Mogelijk is dit bij jou matras ook van toepassing en lig je al weken op de verkeerde kant?

Mocht jou matras echt doorgezakt zijn. In de zin van, je kan de doorzakking voelen ookal lig je niet op bed. Kan je deze terug brengen naar de Ikea en krijg je of een nieuwe matras (indien op voorrraad) of je geld terug in tegoedbonnen.

Ik heb dit 1.5 jaar geleden ook gedaan met mijn oude matras, deze was pas 3 jaar oud. Maar was ook compleet doorgezakt.
Thanks voor je input. Helaas komt mijn matras niet van de Ikea, maar van een 1dayfly aanbieding. Ik moet eens opzoeken hoe lang garantie ik daarop heb. Het matras voelt inderdaad ook hol als ik er niet op lig.
Het is deze, in 2p uitvoering: https://www.1dayfly.com/n.../velda-dreamer-matras-wol
Ik zie dat ik nog garantie heb :p

• rens-br

rens-br

segil schreef op donderdag 17 september 2015 @ 09:50:
[...]
Thanks voor je input. Helaas komt mijn matras niet van de Ikea, maar van een 1dayfly aanbieding. Ik moet eens opzoeken hoe lang garantie ik daarop heb. Het matras voelt inderdaad ook hol als ik er niet op lig.
Het is deze, in 2p uitvoering: https://www.1dayfly.com/n.../velda-dreamer-matras-wol
In dat geval zou ik gewoon proberen een mail te sturen naar hun en je probleem voorleggen.
Maar als ik het goed begrijp heb je je matras online gekocht zonder eerst te proberen?

Mocht 1Day je garantie accepteren, kan ik je aanraden om bij winkels te gaan liggen. Matrassen hebben voor iedereen een andere feel en beleving. En als je dan toch 400 euro uitgeeft aan een matras zou ik er een gaan halen bij de Ikea, Jysk e.d. Dit zijn prima matrassen en je krijgt er 15 (20?) jaar garantie op zonder dat ze ergens moeilijk over doen.

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:58

Zeror

Ik Henk 'm!

Heb je überhaupt wel een goed matras? Issie zacht of hard? Wellicht dat daar het probleem in zit.
Als tijdelijke oplossing zou je wat kussentjes onder je matras in het midden kunnen leggen om het gat op te vullen.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

CyBeR schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:15:
Ten eerste, da's geen tweepersoonsbed maar een twijfelaar :P

Anyway dat probleem lossen de meeste echte tweepersoonsbedden op door een paaltje onder in het midden van de lattenbodem voor ondersteuning op de vloer. Dat kun je vrij simpel zelf ook toepassen.
120x200 is een twijfelaar, 140x200 is het kleinste 2 persoons bed ;)
Maar goed, TS je matras is dan ook niet best.

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-05 13:50
segil schreef op donderdag 17 september 2015 @ 09:50:
[...]
Dat is een pocketvering matras. Ik heb er ook een van 140x200 en na een tijd liet de lijm tussen bovenlaag en zakjes met veren los waardoor de veren intern verschoven, juist door het omdraaien van het matras. Ik heb het hele matras opengemaakt, de veren teruggelegd en van een nieuwe lijmlaag voorzien, maar de volgende keer koop ik een ouderwets bonellvering matras waar alle veren met metaal aan elkaar vast zitten. Ik vind een vering matras wel fijner dan een volledig schuimmatras omdat het beter ventileert.

Ik heb er trouwens een enkele Auping spiraalbodem onder liggen zonder middensteun en lig toch goed.

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
diefightdie schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:31:
Ikzelf heb dit 2persoonsbed (ok. ok.... twijfelaar)
http://www.ikea.com/nl/nl...cts/S99019915/#/S59019917

2x 80*200 lattenbodem. in 't midden van het bed een dikke middenbalk die 0cm meegeeft
er op ligt een mooi dik pocketveringsmatras (stevig) van 24cm dik.

Ook ik hou van de ruimte en lig dus meestal in het midden van het bed.
Slaap na 1 jaar nog steeds heerlijk in het midden, zonder dat het inzakt (90kg wat hij mooi houd).

Matras omkeren, lees ik hierboven? Dat heb ik werklijk nog nooit gehoord/gedaan!

Ik denk dat je ook moet kijken naar het matras wat je hebt, niet alleen je lattenbodems.
Even tussendoor: Ik stond laatst op het punt om dit bed (al wel 180x200) te kopen. Aangezien jij er ervaring mee hebt: bevalt het? Met name: is het stevig, kraakt het, etc?

• rens-br

rens-br

kunnen schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:25:
[...]

Even tussendoor: Ik stond laatst op het punt om dit bed (al wel 180x200) te kopen. Aangezien jij er ervaring mee hebt: bevalt het? Met name: is het stevig, kraakt het, etc?
Ik heb dan wel 160x200 bed. Dezelfde als al voorbij is gekomen van de Ikea. Het bed bevalt erg goed. Formaat in je eentje is meer dan voldoende en we liggen er ook vaak met zijn 2e in en ook dat gaat erg goed. Kraakt niet, beweegt niet en ligt gewoon erg lekker! Krijg ook geen klachten meer van huisgenoten sinds ik dit bed heb, zegt dat genoeg? O-)

Het in elkaar zetten, van met name de lattenbodems, is wel een klus waar je even een halve dag voor moet uittrekken. Maar verder erg tevreden.

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 21:08
kunnen schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:25:
[...]

Ikzelf heb het bed 2x gekocht.
1x in ouderlijk huis, jaar met plezier op geslapen en toen op mezelf gegaan.
Voor de handigheid mijn 'oude' ben aan broertje gegeven, en het identieke bed voor in mij nieuwe huis gekocht.

Kraakt niet, zeer stevig, en i.c.m. mijn matras slaapt het heerlijk!
Ik slaap er ook vaak met de meid in, en ook dan is het bed altijd stil (if you know what i mean).
Installatie van het bed was ook makkelijk, lattenbodems ook als je er wat ervaring mee hebt.

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 21:14
Ik heb onlangs precies hetzelfde gehad:
140x200 ikea bed (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10249868/)
zelfde lattenbodem

Maar een ouder en slechter matras (overgenomen aangezien ik student ben), dit was een soort schuimmatras en erg dun. De buitenzijdes lagen erg lekker, maar in het midden was een kuil met erond een gevoel alsof je op een plank lag. En ik had dezelfde klachten als jij had, last van mijn onderrug toen ik opstond,
Ik heb een nieuwe (steviger & hoger) matras gekocht bij de Ikea en ben er tot nu toe erg over te spreken, in mijn geval lag het dus aan het matras. Dus ik raad je aan om daar naar te kijken.

• segil
fyr0 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:48:
Ik heb onlangs precies hetzelfde gehad:
140x200 ikea bed (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10249868/)
zelfde lattenbodem

Maar een ouder en slechter matras (overgenomen aangezien ik student ben), dit was een soort schuimmatras en erg dun. De buitenzijdes lagen erg lekker, maar in het midden was een kuil met erond een gevoel alsof je op een plank lag. En ik had dezelfde klachten als jij had, last van mijn onderrug toen ik opstond,
Ik heb een nieuwe (steviger & hoger) matras gekocht bij de Ikea en ben er tot nu toe erg over te spreken, in mijn geval lag het dus aan het matras. Dus ik raad je aan om daar naar te kijken.
Hoe lang gebruik je dit matras al?
Kitano schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:04:
[...]

Dat is een pocketvering matras. Ik heb er ook een van 140x200 en na een tijd liet de lijm tussen bovenlaag en zakjes met veren los waardoor de veren intern verschoven, juist door het omdraaien van het matras. Ik heb het hele matras opengemaakt, de veren teruggelegd en van een nieuwe lijmlaag voorzien, maar de volgende keer koop ik een ouderwets bonellvering matras waar alle veren met metaal aan elkaar vast zitten. Ik vind een vering matras wel fijner dan een volledig schuimmatras omdat het beter ventileert.

Ik heb er trouwens een enkele Auping spiraalbodem onder liggen zonder middensteun en lig toch goed.
Thanks voor de tip, daar kan ik ook eens naar kijken. Had jouw matras een rits? Of zelf opengesneden?

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 21:14
segil schreef op donderdag 17 september 2015 @ 12:23:
[...]

Hoe lang gebruik je dit matras al?
nu twee weken, het was volgens mij een redelijk goedkoop spiraalmatras van de Ikea. Dus heb er nog niet heel veel "ervaring" mee, maar ik denk dat ik in mijn geval de oplossing heb gevonden!
Die daarvoor had ik al 3-4 jaar, maar ik weet niet hoe lang hij daarvoor al in gebruik was. Maar dat was in principe gewoon een stuk schuim met een hoesje eromheen.

• Kitano
Mijn matras heeft een afritsbare hoes met daar onder een gelijmde doos van 6cm dik geel schuim waarin de veren zitten.

Anoniem: 654400

Je moet eens uitrekenen hoeveel tijd je doorbrengt in bed, over een gemiddeld mensenleven. Gigantisch veel. Slapen heeft een enorme invloed op je fitheid en gezondheid.

En dan zijn er toch zo veel mensen die cheapie cheapie Ikea rommel in huis halen. Ik begrijp dat niet. Iets als een ombouw is volstrekt onbelangrijk, maar koop een goede lattenbodem en matras of een boxspring. En blijf daarvoor heel ver weg bij Ikea.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 654400 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:18:
Je moet eens uitrekenen hoeveel tijd je doorbrengt in bed, over een gemiddeld mensenleven. Gigantisch veel. Slapen heeft een enorme invloed op je fitheid en gezondheid.

En dan zijn er toch zo veel mensen die cheapie cheapie Ikea rommel in huis halen. Ik begrijp dat niet. Iets als een ombouw is volstrekt onbelangrijk, maar koop een goede lattenbodem en matras of een boxspring. En blijf daarvoor heel ver weg bij Ikea.
Mwoeah...

Ikea is inderdaad geen topkwaliteit, maar vergelijk eens appels met appels. Voor zelfde prijs als Ikea-spul ga je niet veel beters vinden. In de Leenbakker, Kwantum enzo gaan ze echt niet beter zijn, in tegendeel zelfs. En voor significant beter ga je echt stukken duurder moeten nemen.

Bovendien, Ikea is een winkel/merk. Je hebt totale crap en je hebt vrij redelijke matrassen. Heb jarenlang naar volle tevredenheid op Ikea's anno 1993 goedkoopste bonellveren-matras gelegen. Dat ding heb ik pas rond 2010 vervangen. Toen een paar stapjes duurdere pocketveringmatras van hen gekocht. Drama. We hebben het nog, maar ligt op logeerbed en we schamen ons er aardig om...

Prijs zegt niet alles, merk zegt niet alles. Je moet gewoon afgaan op gebruikservaringen van anderen met een specifieke type gefilterd door je eigen eisen (als je 100kg bent, op je zij ligt en van hard houdt zal het advies van een dame van 60kg die van vederzacht wegzinken op haar rug is verre van relevant zijn). Dat geldt net zo bij Hästens en Swiss Sense als bij Ikea of Leenbakker of De Slaapkamerconcurrent ( :X )

Het is ook onzin om te beweren dat je niet goed kunt slapen cq je rug molesteert als je geen EUR 1000 of meer uitgeeft aan een bed. Als je dat of meer ervoor over hebt kun je zonder meer extra luxe kopen dat velen het geld waard zullen vinden als ze het ervaren hebben, maar als je niet in staat bent voor EUR 250 een bed+matras te kopen waar je zowel goed als gezond op slaapt ben je ofwel totaal niet in staat goed te kiezen (wat met veelvoud van dat budget ook niet lukt) of je hebt een ernstig gevalletje aanstelleritis :P

Wij slapen op een door mij zelfgemaakt 200x220 bed met jawel, Ikea matrassen, Hamarvik om precies te zijn. 's Zomers mij te warm, maar bij dit weer en kouder heerlijk. Kostte alles bij elkaar meer dan bovengenoemde EUR 250, maar goed, we hebben het geld ervoor over en wilden enige bescheiden luxe.

Oslik blyat! Oslik!

Anoniem: 654400

Ik heb in mijn studententijd en een aantal jaren daarna ook geslapen op Ikea matrassen, ik kocht standaard de duurdere modellen. Inmiddels een Swissflex lattenbodem en een Swissflex latex matras. Heel veel uitgeprobeerd.

Wat een ongelofelijk verschil, ik dacht dat ik eerder best redelijk sliep maar ik sta veel uitgeruster op. En ga met minder tegenzin mijn bed in :)

Ikea kost niks maar dan heb je ook niks. En zoals ik zei, slaapcomfort is heel belangrijk, dat wordt gigantisch onderschat. En dus slaapt men massaal op goedkope rommel. En nee, ik ga goedkope Ikea rommel niet vergelijken met goedkope Leen Bakker rommel oid, dat is het punt niet.

• Kitano
Ikea heeft ook matrassen van >300 euro en die zijn vergelijkbaar met merkmatrassen die het dubbele kosten, omdat er geen reclame en tussenhandel betaald hoeft te worden. Ikea matrassen komen bij de Consumentenbond vaak goed uit de test en zij testen ook op duurzaamheid door er 10.000 x met een zware rol over te walsen.

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:03
Ik heb even geen tijd om het topic door te lezen, maar ik kan je wel vertellen: ik had altijd een 140cm bed met 1 lattenbodem van ikea, en dat lag verschrikkelijk. Is gewoon niet sterk genoeg, zeker niet als je er met zijn tweeën op ligt. De 'oude' lattenbodems van ikea waren uberhaupt erg slecht van kwaliteit. De 'nieuwe' (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70278706/) zijn eigenlijk van prima kwaliteit voor mijn gevoel, in ieder geval qua stevigheid.
Pagina: 1