Bij nader inzien lijken die temperaturen dus wel te kloppen. Maar wat ik hierboven ook al zei: de processors van AMD zijn (per definitie) gewoon heethoofden. Die worden van zichzelf al hartstikke warm en worden alleen maar warmer als ze meer belast worden.
Is een aftermarket cooler een noodzaak of een luxe? Ik heb van mijn resterende budget nog dat ik het liefst een extra 4 gb ram geheugen + gpu wil gaan halen.
Ik zou een aftermarket cooler als geen van beide willen zien. Maar gezien je temperaturen zou ik het je
sterk aanraden. Je temperaturen kunnen daarmee namelijk tot wel 30 graden zakken, en dan zit je direct bij veel aangenamere temperaturen. Niet zozeer voor jou, maar voor je processor

. De standaard meegeleverde koeler koelt wel, want je PC sluit zichzelf niet automatisch af omdat de processor te heet wordt, maar de temperaturen zijn wel aan de hoge kant.
Ik weet ook niet hoe het zit met het plaatsen ervan, aangezien de plaatsing van de stock-cooler reuze gemakkelijk ging met die haken. Maar goed.. Ik ben dan een type die het liefst bij het product van de fabrikant blijf (stock cooler) dan dat ik ga zitten neuzelen.
Het plaatsen van een aftermarket koeler gaat over het algemeen ook vrij gemakkelijk hoor. Daarnaast zitten er meer dan genoeg aanwijzingen bij en spreken bepaalde dingen voor zich. Bedenk je ook even dat als je een degelijke koeler geplaatst hebt je deze er normaal gesproken ook niet meer af haalt totdat jij je processor wilt upgraden o.i.d.

.
Ik snap ook dat je bij producten van fabrikanten wilt blijven, maar je verliest echt geen garantie door een andere koeler te gebruiken. AMD zal het niet snel toegeven, maar ze zullen vast liever hebben dat je een koeler gebruikt die je processor degelijk koelt, dan dat je de standaard meegeleverde gebruikt. De kans op falen van de processor en dat hij echt stuk gaat, is groter als de processor niet degelijk gekoeld wordt.
Ik kan voor de lol eens een spel opstarten via steam om te kijken hoe het loopt? Zijn er speciale programma's of iets dergelijks om tegelijk de temperaturen erbij te kunnen zien?
Zoals je het nu gedaan hebt is het ook goed. Zoals je zit zijn de temperaturen gewoon érg hoog. Om die lager te krijgen red je het niet anders dan met een aftermarket koeler. Ik snap dat je er gezien je budget niet te veel aan uit wilt geven, maar geloof me: dat is in dit geval even het spreekwoordelijke 'noodzakelijk kwaad'. Het voelt ook veel beter als je een betere koeler erop hebt zitten: je maakt je nu namelijk al druk om de temperaturen, daarom heb je dit topic geopend. Met een fatsoenlijke koeler is dit probleem direct opgelost

.
(Overigens is het aanschaffen van onderdelen voor je computer überhaupt geen goedkoop gebeuren, dat willen mijn ouders soms ook niet begrijpen, maar het is nu eenmaal zo. Het is gewoon niet goedkoop..
)
Het is voor je processor (en ook voor de rest van je onderdelen) stukken beter als hij koeler draait. De hitte straalt namelijk ook uit naar de rest van je computer en zal ook invloed hebben op je videokaart en je moederbord.
Overigens las ik iets over een benchmark, hoe is dat te doen en via welke programma? Het is niet zo dat de cpu opeens kapot gaat omdat de zgn. temperaturen te hoog zijn, al bij idle, laat staan bij 100%
Een benchmark is een stresstest voor bepaalde onderdelen van je computer. Die worden dan op hun maximum belast om te kijken wat ze aan kunnen, in sommige gevallen wordt zo gekeken of de koeling afdoende is.
Dit zal jij niet echt nodig hebben omdat je processor al warm wordt, helemaal als je een spel opstart. Als je een benchmark gaat draaien die je processor (maximaal) belast, zou het goed kunnen zijn dat je de benchmark niet af kan maken omdat je processor te heet wordt en uit voorzorg de hele pc uitzet.
Oh, en een processor gaat wel degelijk kapot als de temperaturen te hoog worden hoor. Geloof me, dat werkt door en komt de levensduur van je processor niet ten goede.
Vroeger zat er nog geen degelijke beveiliging in processors en schakelden ze niet terug als ze te heet werden, ze schakelden de hele pc uit uit voorzorg, of ze werden overbelast en gingen stuk. Geloof me, het gebeurt..