Accespoint v.s. Router studentenhuis wifi

Pagina: 1
Acties:

• RBens
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-02 12:52
Hi Tweakers,
In een studentenhuis met 3 verdiepingen ben ik zoekende naar een oplossing om ons wifi bereik te verbeteren/uitbreiden naar verdieping 2 en 3. Nu ben ik wat aan het zoeken geweest naar accespoints of routers (met AP mode), en lijken in mijn onwetendheid routers betere prijs/kwaliteit verhoudingen te hebben.

we hebben:
- 200mbit Ziggo alles in een, gaan eventueel nog over naar 500mbit glasvezel in de nabije toekomst
- Bedraad gigabit ethernet door het hele huis
- Ziggo Cisco EPC3925 modem/router beneden in de meterkast
- slechte wifi

Ik zoek een?
Accespoint (of router met AP modus) die waarschijnlijk in het trappengat komt te hangen om wifi bereik naar boven te brengen (of andere creatieve oplossing)

Wat is je budget?
Liefst onder de 100, max 150 euro. Zolang de (extra) prijs ook iets oplevert

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Vond ergens dat Asus en Netgear alle routers met AP mode uitrusten. Corrigeert me vooral als het niet klopt/meer merken het hebben. Hoe verhouden die routers zich met AP's van merken als Ubiquiti? Vnml qua bereik.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
3 laptops, 1 Xbox One, 3 telefoons, 1 desktop, 2 chromecasts boven. Nu nog vooral wireless N single band apparaten, maar in de toekomst gegarandeerd meer 5GHz AC

waar denk ik aan:
Dure AP oplossing: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
Goedkopere D-link AP: pricewatch: D-Link Wireless AC1200 Dual Band Access Point
Dure router oplossing: pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart
Goedkope router oplossing: pricewatch: Netgear WNDR3700

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-02 21:57

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Bij routers die geen AP mode hebben kun je vaak gewoon een kabel in een ethernet poort stoppen ipv de WAN poort, dus dat maakt niet zo heel veel uit. Ik gebruik m'n AC68 als een AP, zonder deze in AP modus gezet te hebben.

Gezien je budget en omdat je ethernet in het hele huis hebt zou ik van de voorgestelde oplossingen gaan voor 2x een WNDR3700.
Die plaats je dan op verdieping 2 en 3. Eentje voorin het huis en de andere aan achterin. dan kunnen beide verdiepingen op snel 5Ghz WiFi.

Zou iig genoeg moeten zin om je 200Mbit ziggo verbinding vol te krijgen over WiFi, maar voor 500Mbit glasvezel heb je 5Ghz AC nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Kanarie op 15-09-2015 23:55 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• superrock
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-02 16:01
Misschien kun je je huidige router naar een meer centrale plek in je huis verplaatsen. Het bereik verspeid zich ongeveer als een bol dus als hij ergens in het midden van het huis staat wordt het signaal beter verspeid.

• RBens
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-02 12:52
@Superrock,
Thanks, wel aan zitten denken, maar het is lastig dat voor elkaar te krijgen omdat alles in de meterkast binnen komt en verder gaat. Dan zou ik nog met switches en extra kabels e.d. moeten werken, inclusief eventueel boren/lussen/doortrekken waar mijn huisbaas vast niet vrolijk van wordt. Als ik dan toch geld moet uitgeven, dan wil ik ook meteen voor een goede oplossing.

@Kanarie,
Thanks! Gaan dan niet de 3 routers elkaar tegenwerken? Ik weet dat verschillende netwerken met verschillende SSID's elkaars bandbreedte stelen, hoe zit dat met 3 routers op hetzelfde netwerk? En een "issue" blijft dan, ga ik voor 2 routers van 50 euro of 2 access points van 50 euro? Zelfde bij de dure oplossing. Ze schelen in prijs vrij weinig, maar ik kan me voorstellen dat "dedicated" access points nog een zekere toegevoegde waarde hebben.

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25
Mocht je daar bang voor zijn zou je de Ubiquiti unifi-oplossing kunnen overwegen. Die weten van elkaars bestaan af via de unifi-controller waarmee je ze instelt. Hierdoor is verder seamless roaming mogelijk.

De unifi ac lite of ac lr worden pas eind okt / begin nov leverbaar in europa. Deze zijn net aangekondigd.

Wat ik begreep in het Ubiquiti-draadje is dat de AC lite 90 eur zou kosten en de AC LR 110 eur.

[ Voor 13% gewijzigd door VHware op 16-09-2015 09:59 ]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-02 21:57

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

RBens schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:36:@Kanarie,
Thanks! Gaan dan niet de 3 routers elkaar tegenwerken? Ik weet dat verschillende netwerken met verschillende SSID's elkaars bandbreedte stelen, hoe zit dat met 3 routers op hetzelfde netwerk? En een "issue" blijft dan, ga ik voor 2 routers van 50 euro of 2 access points van 50 euro? Zelfde bij de dure oplossing. Ze schelen in prijs vrij weinig, maar ik kan me voorstellen dat "dedicated" access points nog een zekere toegevoegde waarde hebben.
Je zet de 3 routers op andere wifi kanalen. Even een appje als Wifi analyzer gebruiken om te kijken welke kanalen het handigst zijn per locatie. Gewoon 1 SSID gebruiken en dan zoeken je wifi apparaten zelf wel uit op welk apparaat ze verbinden.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-02 20:04
Kanarie schreef op woensdag 16 september 2015 @ 13:11:
[...]

Je zet de 3 routers op andere wifi kanalen. Even een appje als Wifi analyzer gebruiken om te kijken welke kanalen het handigst zijn per locatie. Gewoon 1 SSID gebruiken en dan zoeken je wifi apparaten zelf wel uit op welk apparaat ze verbinden.
Dit hoeft niet per se de beste oplossing te zijn. Ik zelf zou liever per verdieping een aparte SSID willen zodat ik zelf kan kiezen waar ik mee verbind.

Wat je nog zou kunnen doen is het zendvermogen per wireless AP omlaag schroeven zodat de AP's elkaar zo min mogelijk in de weg zitten.
Pagina: 1